krytka ložiska
Moderátor: Moderátoři
krytka ložiska
Rozebral a vyčistil jsem rozbrusku a chtěl bych vyčistit a promazat i ložiska v úhlovém převodu. Kuličky v nich ale mají kovovou krytku, takže se dovnitř nedostanu. Máte někdo nějakou fintu, jak tuto krytku nedestruktivně vyndat?
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Jasně že můžu koupit nový ložisko. Ale u nás v Jednotě ho nemaj. Taky můžu koupit celou novou rozbrusku, tu seženu spíš. Ale když mě opravovat baví....
Takže vidím dvě možnosti - vykašlat se na čištění, ono ještě nějakou dobu vydrží, nebo krytky vyloupnout destruktivně ( to jde, vyzkoušeno na jiném ložisku) a holt bude běhat bez .
Takže vidím dvě možnosti - vykašlat se na čištění, ono ještě nějakou dobu vydrží, nebo krytky vyloupnout destruktivně ( to jde, vyzkoušeno na jiném ložisku) a holt bude běhat bez .
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
Pouzdřený ložiska se mazaly tlakově - tzn. se do nich z jedné strany tlačilo mazivo, jakmile začalo na druhé straně porlínat, bylo namazáno.
Ale musel bys na to vyrobit nějaký přípravek, kam bys ložisko hermeticky uzavřel (jednostranně) a mazivo tam natlačit třeba dekalamitkou.
A asi to dělat při vyšší teplotě, aby mělo mazivo nízkou viskozitu.
Ale musel bys na to vyrobit nějaký přípravek, kam bys ložisko hermeticky uzavřel (jednostranně) a mazivo tam natlačit třeba dekalamitkou.
A asi to dělat při vyšší teplotě, aby mělo mazivo nízkou viskozitu.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Kdysi jsem dělával opravy vysavačů a podobný techniky. Pamatuju si, jak kolikrát přišel rozmlácený agregát "983", který byl osazen krytýma ložiskama - kdo tyhle agregáty zná, ví, že veškerý vzduch, co projde pytlem jde skrz motor a projde kolem ložisek - kolikrát se vymlátila kovová krytka a zúčtovala si to z kuličkovou klecí. Lepší byly gumový, ty se jen zadíraly. Když sejmeš krytky takových ložisek, tak pajšl je navržen na jednorázový mazivo - klec bývá z nějakýho plastu (aspoň ty, co mi prošly rukama, tak byly). Běžná praxe je taková, že se za určitou dobu ložisko opotřebuje a vymění se. V benzínu se vymývaly ložiska větších rozměrů, který byly holý a umístěny v labyrintovým pouzdře, nebo jak se tomu domku nazývá. Než se pouzdro uzavřelo, tak se tam špachtlí nandala vazelína, takže bylo ložisko celý ve vazelině - dělalo se to třeba u starých drážních dynam, který za jízdy dobíjely vagóny a údržba se dělala jednou za rok až za dva. Byly to pomaluběžný stroje. Navíc u takových rozměrů se mohlo jít do určitý vůle, kdy mohlo ložisko být považovaný za dobrý. Dnes u alternátorů, který točí až do 10 000 ot/min, jsou vyšší požadavky na vyvážení a ložiska musí být v lepším stavu. To samý platí o ložiskách v rozbrušovačce - až se Ti ložisko sekne při maximálních točkách, budeš rád, že se Ti nic nestane.
Já to dělám a nic se mi nekazí. Ložisko musím mít na stole. Tenoukým šroubovákem to podeberu okolo vnitřního kroužku a nevadí, že se trochu zdeformuje. Kroužek vyloupnu. Ten druhý vyrazím nějakou jehlou skrze kuličky. Vymyju, lehce namažu a skládám. Ten v pořadí druhý kroužek naklepnu a ten první vyklepu na rovné podložce a naklepnu zpátky. Na vysavačích to tak dělám protože preferuju jetá ložiska která jsou jenom suchá, ale zaběhnutá. Zatím bez jediné reklamace.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Když tam jednou bylo zakrytovaný ložisko, tak ho tam zase dej. Vem si stlačenej vzduch a zkus do rozbrušky fouknout chladícíma dírama motoru. Hlavně to dělej venku. Pak pochopíš, proč tam jsou zapouzdřenky. Jak píše Artaban, v těhle komutátorovejch motorech lítá skrz motor hromada bordelu. A pokud s tím někdo řezal cihly nebo beton, tak to je pro ložiska přímo "balzám".
Jo a hádej, co se stane když se velká flexa hryzne na maximálních otáčkách...
Jo a hádej, co se stane když se velká flexa hryzne na maximálních otáčkách...
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Ono se s mnohem menší pravděpodobností hryzne dobře odservisované ložisko, než to samé ložisko nechané tak, jak je. Základ je, že v ložisku nesmí být žádné nečistoty a nesmí být po smrti už před čištěním. Osobně už jsem opravoval kupu motorových pil, kde je také požadováno měnit ložiska za nová. Myji je i celou klikou v horké vodě se saponátem, pak proplach čistou vodou, sušení v troubě na cca 80°C, bez pohybu namazání olejem a montáž. Pokud je ložisko před mytím ještě použitené a v pořádku, je po vyčištění a namazání schopno ještě dlouhodobě bez problémů pracovat. Plechová krytka se dá vyloupnout s minimální deformací špičkou lámací čelepe, pak se zase opatrně srovná a lze ji vrátit zpět. Jak je uvedeno výše o mytí, tak proti mytí bych nic neměl, ale proti vyfukování vzduchem ano. Ložisko se může protáčet v jakékoli kapalině i vodě, vždy je dostatečně mazáno, ale po odmaštění se s ním v žádném případě nesmí točit na sucho, poškrabou se kuličky i dráhy a je zaděláno na problém. Vždy je potřeba ložisko po umytí dobře vysušit a bez pohybu namazat.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...