Tak trochu o mašinkách (odděleno)

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#76 Příspěvek od Artaban001 »

Vždyť i Hydry mají motor Catterpillar, přitom řvou jako krávy - motor je v tom ale nevinně. A co se týká ČKD naftové motory, nalejme si čistého vína, že skončili díky tomu, že fabriku zapálil snaživý hasič

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#77 Příspěvek od EKKAR »

No, Hubertusi, zapomínáš na rozsáhlý technický a personální zázemí, zvyklý za ty léta na tuzemskou produkci - kdyby se k ní jen něco (elektronika) doplnilo, následný doškolení a vybudování dodatečný skladový a servisní kapacity by určitě nebylo tak drahý, jako byl a je přechod na importovaný motory. Nebudu argumentovat nějakým kverulantstvím lidí - kdo práci chtěl a chce, ten si ji umí udržet i najít, když je přese všecko vyhozenej z vyšší moci. Ale vem si, že i stará škodovácká "ohava" se dala upravit "k obrazu modernímu", osadit vícebodovým vstřikem a lambda-sondou řízeným katalyzátorem, aby splňovala ekologický požadavky - ano, nikdy nebyla top výkonným agregátem, ale dodneška jsou dochovaný agregáty jedněma z nejspolehlivějších a nejlacinějc opravitelnejch motorů na českejch silnicích. Jistě, motory zahraničních značek jsou výkonnější a většinou i úspornější - ale velká část z nich je už zase původem vyvinutá v Česku, byť pod cizím koncernovým logem, ale rukama a mozkama z Česka. Myslím si, že ta blízkost technický základny a výrobních kapacit by v případě těch "novejch tuzemskejch motorů" sehrála nemalou roli v rozhodování - pokud by nerozhodovala jen otázka ceny, kterou umějí zahraniční producenti pro výběrový řízení shodit až na dumpingovou hodnotu jen proto, aby se tím zbavili (tuzemský) konkurence, která je mnohdy kvalitnější - ale nemá na to se podbízet dumpingem ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#78 Příspěvek od rnbw »

Keby sa v 90. rokoch niekto z CKD zmohol na vytvorenie nejakeho upgradovacieho programu na tie motory, tak to mohlo byt uspesne.

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#79 Příspěvek od Hubert_79 »

Všimni si, že se s tebou nepřu.
Ano, motor původem ze 60. let šel "poladit" aby jakž takž držel krok s ostatní produkcí, leč to byla jeho labutí píseň. Ono hodně se udělalo za dob Favorita, takže ten vývoj tak nějak běžel pořád. A všimni si, že už za doby vývoje Favorita se úpravy děly za pomoci západoněmeckých (ale např. i japonských) soudruhů... Když se dosazovalo vstřikování (nejprve jednobod, pak MPi), tak se vzalo (no, vzalo, koupilo) hotové řešení, u nás už se toho moc nevyvinulo.
Netvrdím, že motory z ČKD, případně Liazu (když už jsem je vytáhl na světlo) by samozřejmě nějakou modernizaci nesnesly, ale prostě to koncem 80. let bylo poněkud zastaralé. Takže ano, vykopnout mechanické řízení vstřiku, koupit elektroniku a možná by to šlo.
Když jsem psal o těch Liazech, mám třídílnou publikaci o jejich historii. Samozřejmě se na počátku 90. let uvažovalo o modernizaci motorů M 63x/M640, ale v tý době byli rádi, že vůbec přežívali a než modernizace vlastních motorů je vyšlo zastavování hotových. Stejně tak u Karosy, ale ti motory nevyráběli a nevyvíjeli.
Taky dojeli na to, že neměli na západě servisní základnu, takže si nikdo nechtěl stavět vozový park na něčem pro ně exotickém. Takové Iveco, MAN, MB, DD apod ti tam opraví každý a mají na to díly, ale na nějaký Liaz, byť moderní?
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#80 Příspěvek od Artaban001 »

Duke Nuke: Buď rád za tý starý "koženky". Ač na ně nadáváme i my v provozu, jsou nejlíp opravitelný.
Konkrétně naše "pobočka" má ve stavu:
Ty koženky (B, AB, BDs)
Aee z klimou,
Bdmtee - Jak normální, tak "letadla"
Pak 20 70 kupátka
a 20 70 "stodoly" (velkoprostoráky)
A pak "Pesy" 30 30, který se serou jeden po druhým a opravitelnost na prd.
Teď to děláš vše pod širým nebem, bez odpovídajícího zázemí. Teď jseš závislej od toho, kdy Ti výrobce opraví díl. Od spousty věcí není dokumentace, takže se musí objednávat externí servis (nebo to pytlíkovat, jak se dá)

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#81 Příspěvek od Hubert_79 »

Mno. Jako běžnému cestujícímu může být celkem buřt, jak je co opravitelné/neopravitelné, když se v tom v létě smaží... V létě jsou koženky peklo, to nemluvím o šukafonu v původní verzi (koženkové lavice a jen vyklápěcí okna); to jsem ale hodně dlouho nepotkal. Jezdím vlakem často ve směru na Plzeň a tam tedy celkem pokrok nastal, dvojky tam jsou Bmz/ABmz, s klimou. Koženky (tzv. "humanizované", kdy je potah plyšový) se tam potkají jen na posilových vozech. Taky jsem tam potkal původní vůz první třídy od soudruhů z NDR přeznačený na dvojku. Chyběly tam bílé podhlavníky a nebyl v kupé ani na chodbičce tébich.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
DukeNuke
Příspěvky: 304
Registrován: 02 dub 2018, 02:00

#82 Příspěvek od DukeNuke »

Asi tak. Za revoluce jsem si říkal, že se i ČD pohnou kupředu. A 30 let po ní stejnej hnus jako dvacet let před ní.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#83 Příspěvek od Artaban001 »

Já jsem jen obyčejný "pikolík", který má za úkol jakýmikoliv dostupnými prostředky a neptejte se jakým způsobem (Kanibalizace) udržovat vozový park, který se k nám dostává z ostatních dep a to v příšerným stavu. Konkrétně ty Pesy hovoří za vše (naštěstí jich moc není)

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#84 Příspěvek od Hubert_79 »

DukeNuke píše:Asi tak. Za revoluce jsem si říkal, že se i ČD pohnou kupředu.
Ale jo, buďme spravedliví. V takové jednotce "InterJet" se cestuje pěkně a odpovídá to 21. století. Nebo i na osobních vlacích co nasazují, nějaký ten "RegioPanter", to je taky v pohodě. Rozhodně pokrok proti tomu, co jezdívalo na osobácích na Plzeň dřív, lokomotiva a k tomu tři "Honneckery". Myslím, že ta nová jednotka sežere polovinu toho, co klasická souprava vezoucí vzduch.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#85 Příspěvek od Artaban001 »

Pokud jde o ty rekonstruovaný Bymáče, tak v těch se jezdí dobře na 🤐. Mají trochu vylepšený odvětrání (klima tam bohužel dát nejde)
Odkdy je "c o u r á k" sprostý slovo?

Uživatelský avatar
foxrider
Příspěvky: 805
Registrován: 28 zář 2013, 02:00
Bydliště: Praha- východ

#86 Příspěvek od foxrider »

EKKAR: "Ale zas nemá schopnost nouzovýho provozu s odpojeným jedním válcem, což je věc, kterou na motorech z ČKD dráhy dlouhodobě úspěšně používaly - mašina tak byla schopná samostatně dojet do dílen bez pomoci jinýho trakčního vozidla, což s jinýma motorama (ať je to jmenovanej Cat, nebo anglickej Perkins a jiný značky) dost dobře nelze - ty se na sníženej počet válců prostě právě kvůli řídící elektronice nenechají ani nastartovat, natož najet do výkonu ..."


Dokonce třeba pro čmeláka (310DR) se udává, že motor může pracovat na pět válců, nouzově jen na čtyři. Ale je nutno vždy odpojit a zajistit hřebínek vstřikovacího čerpadla aby nedodávalo palivo.

EKKAR: "Vedle toho položím dotaz, jestli by se podobně nechoval i ten "starej" motor, kdyby byl vyrobenej s dnešní technologickou základnou = v odpovídající přesnostní třídě a osazenej moderní elektronikou. Faktem prostě zvostane, že díky podmínkám dlouhodobě plánovanýho hospodářství jsme hlavně právě v tom vývoji elektronickejch řídících a kontrolních systémů pro spalovací motory zůstali ne na chvostu světa, ale geologický epochy za ním. Chtěl bych prostě vidět, co by právě s těma "starýma krámama z Kolbenky" učunila moderní elektronika řízení přípravy směsi. Určitě by nebyly výrazně horší, než ty "emerický" nebo "englický" ...
"

Kdysi za působení v ŽOS se mi podařilo čirou náhodou získat zprávu - rešerši "K6S310DR - navýšení výkonu", kterou zpracoval kamarád z konstrukce. Má asi 9 stran.
Musel bych jí najít a nevím kde jí mám, ale bylo v ní že možností je několik, snad tři.
Maximálně se dosáhlo asi 1215 kW, přišly problémy s praskáním hlav motoru.
Jedna z těch možností byla taky elektronické vstřikování, commonrail.

Ale vzhledem ke konstrukci a zastaralosti motoru a ceně úprav nejsou ekonomické. Jediná bezpečná a odzkoušená varianta je z 990 na 1100kW.
Naposledy upravil(a) foxrider dne 16 čer 2023, 13:19, celkem upraveno 6 x.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#87 Příspěvek od xsc »

Artaban001 píše:Odkdy je "c o u r á k" sprostý slovo?
Blbě nastavená cenzura, maže to všechno s u_rák.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“