Auto po technické v "perfektním" stavu..
Moderátor: Moderátoři
Jako pamětník Vám musím sdělit, že jedna z prvních STK byla v Trutnově - Kalné Vodě, a to již někdy kolem r. 1977. Probíhalo to tak, že jsem nejdřív musel na Dopravním inspektorátu odevzdat malý techničák a pak absolvovat potupnou kontrolu vozidla, ti technici snad byli příslušníci STB, soudě podle jejich chování. Když mi neurvale zabouchli kapotu, lehce jsem je upozornil, že je to moje auto, načež mi to dali vyžrat a neprošel jsem, místo malého techničáku mi vrátili jen potvrzení na dojetí .
Švagr z Jižních Čech se divil, co to mám na SPZ-ce za známku, u nich nic takového ještě nebylo.
Dnes je STK spíš zábava a já to beru tak, že je to dobré především pro mne upozornit na případné závady.
Švagr z Jižních Čech se divil, co to mám na SPZ-ce za známku, u nich nic takového ještě nebylo.
Dnes je STK spíš zábava a já to beru tak, že je to dobré především pro mne upozornit na případné závady.
Taky to tak dělám, že si jezdím na STK sám. Letos v září jsem byl a nesvítila mi přední pravá parkovačka. Tak řkouce, že to vyměním neb náhradní žárovký vozím. Technik jenom zakroutil hlavou a jal se mi svítit při výmeně! Tak mu říkám aby mi tu baterku půjčil, že dva se tam k tomu světlu nevlezem.
Ještě když jsem na prvním stání na kanále tak mě vždycky zve jestli se chci pod vůz podívat. Jezdím do FM za policajty. Bez objednání. A pro zasmání... Nafasoval mě ten samý technik co mě bral před dvěma léty. Ukazoval mi fotky na monitoru.
Ještě když jsem na prvním stání na kanále tak mě vždycky zve jestli se chci pod vůz podívat. Jezdím do FM za policajty. Bez objednání. A pro zasmání... Nafasoval mě ten samý technik co mě bral před dvěma léty. Ukazoval mi fotky na monitoru.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Ano, jsou země, kde řidič, majitel či provozovatel, podle toho, jak tomu kde říkají, musí vědět, s čím jezdí, znát stav svého vozidla, a nese za to plnou odpovědnost. Je na něm, jestli si nechá nebo nenechá bezpečný stav auta zkontrolovat v servisu, protože tam nějaké STK nemají. Zase ale mají řidičáky na omezenou dobu a minimálně jízdy pro prodloužení si musí zaplatit.
Většina evropských zemí ale má pravidelné technické kontroly povinné, protože všude se najde někdo, kdo řekne "to je ještě dobrý". I když nehod bezprostředně způsobených špatným technickým stavem je u nás pod 3 % a průměr EU je ještě nižší, i když generální pardon EU na propadlou technickou v době covidových omezení nezpůsobil nárůst počtu nehod v důsledku nevyhovujícího stavu vozidel, prostě je to povinné.
Ale jen ojedinělé země, mezi nimi i naše, trvají na tom, že jízda s vozidlem den po propadnutí technické je zločin téměř hrdelní. A taky jízdu po půlnoci posledního dne tak trestají.
V Německu jsou rozumnější - podle nich vozidlo neztratí technickou způsobilost ze dne na den, na TÜV se může až měsíc před termínem, přitom ale v evidenci je napsaný den, kdy tam vozidlo mělo být. Koho chytí s propadlou technickou do měsíce, je upozorněn, později se pokutuje. Letos přitvrdili (dosud to tolerovali dva měsíce zdarma, ale zvedli i sazby): od jednoho do dvou měsíců to stojí 25 €, od dvou do tří 35 €, od tří do čtyř 50 € a nad čtyři měsíce je to za 75 € a 2 body (z 18 možných).
Na technickou v Rakousku se může dva měsíce předem až jeden měsíc po uplynutí lhůty (kategorie N a vyšší, autobusy, záchranka, hasičská vozidla atd.) nebo tři měsíce předem a dva měsíce po (soukromá vozidla kategorie M a některé další skupiny, zejména traktory). Eviduje se opět datum, kdy mělo na technické být. Sazby za propadlou technickou začínají podobně, jako v Německu, ale po druhém měsíci rostou strměji.
Ale nikoho netlačí datum v techničáku nechávat to na doraz, aby o ty dny, co přijel dřív, nepřišel. Jim stačí pamatovat si datum registrace vozidla, to zůstává stejné v kterémkoli roce.
Jenže my jsme našimi úředníky pokládáni za národy, které by to klidně na doraz nechaly, a na takové musí být přísnost (to je volná interpretace asi 20 let staré odpovědi z MD na dotaz, proč nemůžeme sjednotit i tento předpis s většinou sousedních zemí, nebo se k jejich systému aspoň přiblížit).
Většina evropských zemí ale má pravidelné technické kontroly povinné, protože všude se najde někdo, kdo řekne "to je ještě dobrý". I když nehod bezprostředně způsobených špatným technickým stavem je u nás pod 3 % a průměr EU je ještě nižší, i když generální pardon EU na propadlou technickou v době covidových omezení nezpůsobil nárůst počtu nehod v důsledku nevyhovujícího stavu vozidel, prostě je to povinné.
Ale jen ojedinělé země, mezi nimi i naše, trvají na tom, že jízda s vozidlem den po propadnutí technické je zločin téměř hrdelní. A taky jízdu po půlnoci posledního dne tak trestají.
V Německu jsou rozumnější - podle nich vozidlo neztratí technickou způsobilost ze dne na den, na TÜV se může až měsíc před termínem, přitom ale v evidenci je napsaný den, kdy tam vozidlo mělo být. Koho chytí s propadlou technickou do měsíce, je upozorněn, později se pokutuje. Letos přitvrdili (dosud to tolerovali dva měsíce zdarma, ale zvedli i sazby): od jednoho do dvou měsíců to stojí 25 €, od dvou do tří 35 €, od tří do čtyř 50 € a nad čtyři měsíce je to za 75 € a 2 body (z 18 možných).
Na technickou v Rakousku se může dva měsíce předem až jeden měsíc po uplynutí lhůty (kategorie N a vyšší, autobusy, záchranka, hasičská vozidla atd.) nebo tři měsíce předem a dva měsíce po (soukromá vozidla kategorie M a některé další skupiny, zejména traktory). Eviduje se opět datum, kdy mělo na technické být. Sazby za propadlou technickou začínají podobně, jako v Německu, ale po druhém měsíci rostou strměji.
Ale nikoho netlačí datum v techničáku nechávat to na doraz, aby o ty dny, co přijel dřív, nepřišel. Jim stačí pamatovat si datum registrace vozidla, to zůstává stejné v kterémkoli roce.
Jenže my jsme našimi úředníky pokládáni za národy, které by to klidně na doraz nechaly, a na takové musí být přísnost (to je volná interpretace asi 20 let staré odpovědi z MD na dotaz, proč nemůžeme sjednotit i tento předpis s většinou sousedních zemí, nebo se k jejich systému aspoň přiblížit).
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Ono to s tím ztrácením dnů není tak hrozné. U jednoho auta jsem po 6 STK o 3 dny zkrácen, zato u druhého jsem si to díky covidovému pardonu o 5 měsíců natáhl. Víš, jak by mě štvalo, kdybych o těch 5 měsíců bonusu (kvůli trvání na datu registrace) přišel?Hill píše:Ale nikoho netlačí datum v techničáku nechávat to na doraz, aby o ty dny, co přijel dřív, nepřišel.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Vždyť jsi půlrok navíc čerpal, tak bys ho normálně zase vrátil.
Ale jen se tím dokázalo, že technickou způsobilost vozidel jen tak nevypne půlnoc po dni uvedeném ve velkém techničáku.
A, jestli se některé auto během toho pardonu stalo skutečně (tedy technicky, nikoli papírově) nezpůsobilým, stalo by se i po čerstvě udělané STK.
Přes hranice se tehdy autobusem jezdilo málo a, když už, tak jen tím, který měl platnou, tedy nikoli pardonovanou, technickou.
Ale jen se tím dokázalo, že technickou způsobilost vozidel jen tak nevypne půlnoc po dni uvedeném ve velkém techničáku.
A, jestli se některé auto během toho pardonu stalo skutečně (tedy technicky, nikoli papírově) nezpůsobilým, stalo by se i po čerstvě udělané STK.
Přes hranice se tehdy autobusem jezdilo málo a, když už, tak jen tím, který měl platnou, tedy nikoli pardonovanou, technickou.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
STK by měla jen potvrdit, že máš vozidlo ve správném pojízdném stavu. Kolikrát právě opravy pro opakovanou STK někomu zachránily život, ale to už nikdo neregistruje. Ironii na STK je sundávání těch krytů kol.
Včera jsem po dvanácti letech měnil baterku za novou, která asi vydrží jen těch pět let, ale pro jistotu příprava na funkční dojezd na STK za půl roku je potřebná. Před dvěma měsíci jsem měnil brzdovku (taky po dvanácti letech) a podle měření byla naprosto v pořádku. Ale udělal jsem to na radu chytráků, co to nechají měnit každé 2-3 roky. Testy brzd na STK před a po byly stejné (přes známého - majitele STK).
Včera jsem po dvanácti letech měnil baterku za novou, která asi vydrží jen těch pět let, ale pro jistotu příprava na funkční dojezd na STK za půl roku je potřebná. Před dvěma měsíci jsem měnil brzdovku (taky po dvanácti letech) a podle měření byla naprosto v pořádku. Ale udělal jsem to na radu chytráků, co to nechají měnit každé 2-3 roky. Testy brzd na STK před a po byly stejné (přes známého - majitele STK).
Já si měním brzdovku každých pět let. Asi to je potřeba protože v nádobce je krásně žlutá, ale z trubek vytéká černá. Tak to asi s něčím reaguje. Nebo to nevadí, nasytí se něčím a naopak (!) to konzervuje. To bych rád věděl jak to je.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Zčernání brzdovky = otěrovej prach z gumovejch částí, těsnicích kroužků i z mechanickýho doteku kov na kov. Moderní ABS systémy navíc vyvolávají v systémech brzd mnohem vyšší počet tlakovejch rázů, než to dělaly starý "bez ábéeskový", takže tam se třou i trubky ve spojích konec o konec ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Jestliže je černá, tak bych to měnil spíše každé 3-4 roky. Ta špína z těch divných gum tomu určitě neprospívá. U škodovek se doporučuje měnit i každé 2-3 roky, ale to je dané výrobcem a kvalitou komponent. Kdybych ti ukázal tu mou původní brzdovku a tu novou, tak bys myslel, že je to ta samá (stejná) a ne po dvanácti letech. Horší je to s airbagama, které mají životnost (pyropatrony) těch 10 let a nikdo si to nenechá měnit. Na co je tam potom nefunkční má?
Tlakový, pokud to nevíš. Ale asi nevíš, protože by ses takhle pražácky neptal - bo jseš inkoustnickej škrabák a ne technik. Viděl tys někdy, jak s obyčejnou opletenou vodovodní hadicí k pračce nebo myčce zaklepe tlakovej ráz vzniklej skokovým uzavřením napouštěcího ventilu? A samozřejmě v brzdách dochází při funkci k tomu samýmu, neřkuli když začne pulsovat ABS. Ty hadice a tlakový trubky se hejbou a protože jsou ve spojích jen utažený na sebe obvykle kuželovým dotykem, dochází mezi nima k otěru. Mikroskopickýmu, když vezmeš jeden otřes - ale když těch rázů jsou statisíce ročně, ono se to nahledá ...Hubert_79 píše:Jaký trubky se kde třou konec o konec?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!