Preventívna výmena trimrov?
Moderátor: Moderátoři
Preventívna výmena trimrov?
Renovujem si magneťák Revox B77. Dosť často si všímam pri renováciách Revoxov že ľudia menia trimre. Má význam dávať preč staré trimre a dávať tam len tak z princípu nové (beztak je dnes všetko čína)?
Ja myslím že trimer sa proste raz nastaví a možno niekoľko desaťročí sa s ním nepohne, tak na nejakú chrastiacu dráhu proste neverím. Ani na osciloskope nevidím že by mi pri nastavovaní robil nejaký bordel.
Ja myslím že trimer sa proste raz nastaví a možno niekoľko desaťročí sa s ním nepohne, tak na nejakú chrastiacu dráhu proste neverím. Ani na osciloskope nevidím že by mi pri nastavovaní robil nejaký bordel.
Som rád že ste mi potvrdili môj názor. Úprimne sa mi do výmeny moc nechcelo, keďže sa nejedná o nejaký vydretý chrastiaci potenciometer. Ale u trimru je situácia snáď iná. Tam som márne hľadal logiku prečo ho meniť. Len ma zaujímal názor keď som videl kopec ľudí, čo trimre z princípu menia. Holt menej je niekedy viac. Díky za rady.
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Čím dál častěji narážím na rozpadlé teslácké trimry - to nejběžnější pertinaxové provedení ze 70. a 80. let, kde jezdec drží za dva jazýčky. Ty jsou z mosazi, po letech praskají a jezdec upadne. Dělají to jen některé šarže, ale časem se to bude určitě zhoršovat a už teď se dá narazit na přístroje, kde se ty trimry rozpadly všechny.
To je bohužel "nectnost" mosazi. Rozpadají se taky duté nýtky, anebo upadají vývody tesláckých potenciometrů (např. TP280) - jsou to v podstatě taky "duté nýtky".Lukas-Peca píše:Čím dál častěji narážím na rozpadlé teslácké trimry - to nejběžnější pertinaxové provedení ze 70. a 80. let, kde jezdec drží za dva jazýčky. Ty jsou z mosazi, po letech praskají a jezdec upadne. Dělají to jen některé šarže, ale časem se to bude určitě zhoršovat a už teď se dá narazit na přístroje, kde se ty trimry rozpadly všechny.
Mám (po "dědovi") bateriový lampáč Tesla - MINOR. Má "rozpadlý" ladičák (duál), páč stator byl k tělesu přinýtovaný dlouhými dutými nýtky, které se taky rozpadly. Skleněné kuličky (které stator "izolovaly" od tělesa) budou rozsypané asi v celém rádiu
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Bez dovolení jsem si půjčil Lukášovo foto:
![Obrázek](https://peca.g6.cz/obrazky/3001b/01.jpg)
kde jsou vidět (na ladičáku) jak ty duté nýtky, tak i ty (2 + 2x3) skleněné kuličky (pod těmi tříramennými příchytkami)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
No, pár trimrů jsem viděl rozpadlých. Docházelo k tomu při manipulaci. Pokud byl přístroj v nevhodném prostředí, může dojít k rozpadu nýtků a spojů. Trochu to souvisí s vnitřní korozi železných pozlacených nožiček tranzistorů Tesla, např. typu KF.
Ale při výměně pouhého trimru je jiný problém. Nastavení požadovaných parametrů a následné zajištění polohy. Někdy to je snadné, jindy značně zajímavé.
Má zkušenost - co funguje a vypadá spolehlivě, do toho nerýpat. A co vypadá vachrlatě, do toho si cvrnkout.
Ale při výměně pouhého trimru je jiný problém. Nastavení požadovaných parametrů a následné zajištění polohy. Někdy to je snadné, jindy značně zajímavé.
Má zkušenost - co funguje a vypadá spolehlivě, do toho nerýpat. A co vypadá vachrlatě, do toho si cvrnkout.
rudolf02 píše:...
Má zkušenost - co funguje a vypadá spolehlivě, do toho nerýpat. A co vypadá vachrlatě, do toho si cvrnkout.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Třeba do té čepičky toho tranzistoru - a hodně často taky "odcvrnkne".
Je to způsobeno korozí těch (zdánlivě železných - většinou však "slitinových"-kovarových ?) nožiček. Pokud jsou pak ještě pozlacené, tak většinou drží jen na těch "trubičkách" toho AU
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
A korozi způsobuje většinou nedokonalé vymytí tavidla při pájejí v cínové vlně. Zvláště u tranzistorů podložených bílými (ale i jinobarevnými) UH kruhovými podložkami (s třemi otvory, či drážkami) - ty první byly dokonce soustruženy z pertinaxu.
Umocňuje ji pak ještě příp. vlhké provozní prostředí
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
To samé mám u T58. Bohužel kuliček jsem našel tak polovinu. Je otázka, čím to nahradit.kokun píše:Mám (po "dědovi") bateriový lampáč Tesla - MINOR. Má "rozpadlý" ladičák (duál), páč stator byl k tělesu přinýtovaný dlouhými dutými nýtky, které se taky rozpadly. Skleněné kuličky (které stator "izolovaly" od tělesa) budou rozsypané asi v celém rádiu![]()
Napadá mně - nějakýma dětskýma korálkama (na náhrdelník, či spíše náramek).xsc píše:To samé mám u T58. Bohužel kuliček jsem našel tak polovinu. Je otázka, čím to nahradit.
Jen jestli se povede sehnat ten správný průměr kuliček - myslím si, že nějaká desetinka "± sem a tam" by nemusela vadit
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Poněvadž tu právě Jirka otevřel nové vlákno o poťácích TP280 a přiložil tam foto uhlíkové dráhy, tak to jeho foto využiju jako důkaz:kokun píše:...
To je bohužel "nectnost" mosazi. Rozpadají se taky duté nýtky, anebo upadají vývody tesláckých potenciometrů (např. TP280) - jsou to v podstatě taky "duté nýtky".
...
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali