Kolik vydrží 12V servomotor z centrálů
Moderátor: Moderátoři
Tak opět otevírám toto téma ... servo z centrálu funguje pěkně (sehnal jsem od TSS servo s krokem 25mm,ale ... Vydrží to dva tři měsíce a je po něm. Těch 10 vteřin co drží je asi prostě moc. Co jsem koukal, tak jak mi tady už bylo řečeno, šlo by to nějakým modelářským servem (místa je tam celkem dost). Hledám tedy někoho kdo by mi sestrojil mechanizmus který je ovládaný 12 volty a bude mít dráhu těch 25mm s tahem aspoň 2kg (ta pružina která to vrací je celkem silná)
Pokud není potřeba zpomalený chod tak by to šlo technicky řešit i bez nutnosti stavět samostatnou řídící jednotku. Stačilo by jen složit několik již hotových dílů, které se dají koupit samostatně.
A. DC/DC měnič z 12V na 5V. K propojení +/-5V z měniče do servotesteru použít propojovací kablík s délkou dle potřeby. Vhodné umístění ve vozidle to je úkol pro Vás.
B. Modelářské servo, třeba v tomto tématu již dříve zmíněné MG995 a k němu bude snad stačit tato hliníková servopáka. Vhodné mechanické uchycení serva i napojení servopáky na příslušný díl ve vozidle to je úkol pro Vás.
C. Jednoduchý servo tester, který umožňuje ručně přednastavit požadovanou polohu serva pod napětím. Vhodné umístění ve vozidle to je rovněž úkol pro Vás.
Postup
1. K servotesteru připojit servo.
2. Výstup 5V z měniče připojit na servotester.
3. Připojit napájení 12V na vstup měniče.
4. Na servotesteru ručně přednastavit potřebnou polohu serva pod napětím a otočný potenciometr na servotesteru po doladění polohy serva poté zaaretovat třeba kapkou lepidla.
5. Poté odpojit plus pól napájení 12V od měniče a zapojit ho přes spínací kontakt zpátečky.
A to je v podstatě vše.
Když nebude zařazena zpátečka bude měnič, servo i servotester bez napájení a vámi zmíněná silná pružina ve vozidle by se měla postarat o výchozí polohu. Po zařazení zpátečky bude napájen měnič, z něj servotester a přes něj i servo, jehož polohu servotester nastaví do přednastavené polohy pod napětím.
A. DC/DC měnič z 12V na 5V. K propojení +/-5V z měniče do servotesteru použít propojovací kablík s délkou dle potřeby. Vhodné umístění ve vozidle to je úkol pro Vás.
B. Modelářské servo, třeba v tomto tématu již dříve zmíněné MG995 a k němu bude snad stačit tato hliníková servopáka. Vhodné mechanické uchycení serva i napojení servopáky na příslušný díl ve vozidle to je úkol pro Vás.
C. Jednoduchý servo tester, který umožňuje ručně přednastavit požadovanou polohu serva pod napětím. Vhodné umístění ve vozidle to je rovněž úkol pro Vás.
Postup
1. K servotesteru připojit servo.
2. Výstup 5V z měniče připojit na servotester.
3. Připojit napájení 12V na vstup měniče.
4. Na servotesteru ručně přednastavit potřebnou polohu serva pod napětím a otočný potenciometr na servotesteru po doladění polohy serva poté zaaretovat třeba kapkou lepidla.
5. Poté odpojit plus pól napájení 12V od měniče a zapojit ho přes spínací kontakt zpátečky.
A to je v podstatě vše.
Když nebude zařazena zpátečka bude měnič, servo i servotester bez napájení a vámi zmíněná silná pružina ve vozidle by se měla postarat o výchozí polohu. Po zařazení zpátečky bude napájen měnič, z něj servotester a přes něj i servo, jehož polohu servotester nastaví do přednastavené polohy pod napětím.
Celá věc je teď krmená tímto https://www.ampul.eu/cs/rele-magneticke ... -zpozdenim
Kamera přivede napětí na relé, to sepne a je nastaveno na 10 vteřin (většinou déle necouvám), pak prostě rozepne. Taky jsem přemýšlel o nějakém měniči a tom pákovém převodu, ale tyhle moduly jsou pro mě už španělská vesnice. Takže kdyby měl někdo chuť, náladu ... Nejlépe okolí Prahy, Kladno. Samozřejmě to zaplatím
Kamera přivede napětí na relé, to sepne a je nastaveno na 10 vteřin (většinou déle necouvám), pak prostě rozepne. Taky jsem přemýšlel o nějakém měniči a tom pákovém převodu, ale tyhle moduly jsou pro mě už španělská vesnice. Takže kdyby měl někdo chuť, náladu ... Nejlépe okolí Prahy, Kladno. Samozřejmě to zaplatím
- nostalcomp
- Příspěvky: 43
- Registrován: 09 lis 2022, 01:00
Valdano, přetlačovat klasické modelářské servo (byť vypnuté) do výchozí polohy tahem silné pružiny na výstupní páce, to je fakt nápad za všechny prachy. Ten převod do pomala s čelními ozubenými koly v tom servu bude vyloženě chrochtat blahem. Taky ten skokový požadavek na prudkou změnu polohy po zapnutí toho přednastaveného servotesteru tomu servu bude vyloženě prospívat... Pokud by se tam mělo dát klasické modelářské servo, tak je nutné mu posílat impulsy trvale v obou polohách (a nebo alespoň respektovat poslední polohu před vypnutím) a přejezdy mezi polohami udělat alespoň trochu plynuleji. To je práce pro procesor, ale vyžaduje to stabilizátor, dobré odrušení... a prostě je to celé blbost.Valdano píše:Když nebude zařazena zpátečka bude měnič, servo i servotester bez napájení a vámi zmíněná silná pružina ve vozidle by se měla postarat o výchozí polohu. Po zařazení zpátečky bude napájen měnič, z něj servotester a přes něj i servo, jehož polohu servotester nastaví do přednastavené polohy pod napětím.
Pokud tam vyhovuje ten motor z centrálu, tak zbývá jen pořešit snížení proudu v pracovní krajní poloze. Navrhuji dvě řešení: jednočinné a dvojčinné. Obojí jsou principy dobře známé z časů jednokanálového neproporcionálního RC ovládání.
Něco jsem tady načmáral, tak to naskenuju a pošlu. Stay tuned
- nostalcomp
- Příspěvky: 43
- Registrován: 09 lis 2022, 01:00
Tak zde to je. Naprostá profláklá klasika...
Jednočinné je to, co tam TomasV8 už má. Pouze se doplní omezující odpor a koncák s rozpínacím NC kontaktem. Viz. schéma níže. V klidové poloze je servo udržováno vratnou pružinou. Jakmile sepne ovládací relé Re, servo se přesune do pracovní polohy. Zde rozepne koncák a do série s motorem se automaticky vřadí omezující odpor R, který sníží proud zablokovaným motorem a tím výrazně prodlouží jeho životnost. Vychází se z předpokladu, že k udržení té pracovní polohy stačí mnohem menší proud motorem, než k jejímu dosažení. Na rozdíl od trvale připojeného odporu je po sepnutí relé Re na motor přivedeno plné napětí a k omezení dojde až po dosažení koncové polohy. Koncák musí pochopitelně rozepnout krátce před dosažením mechanického dorazu. Velikost odporu, jak už bylo výše uvedeno, bude v jednotkách či nízkých desítkách ohmů. To se musí ověřit prakticky a nejlépe s měřením proudu. Začal bych na 10R. Bude-li mít servo v pracovní koncové poloze malou "sílu", je nutné odpor zmenšit a naopak. Z hlediska "wattáže" je opět nutné praktické měření proudu obvodem, ale 10W odpor vyhoví určitě. Možná i 5W. Já bych tam dal 5W a pokud se bude hodně hřát, tak 10W.
Dvojčinné zapojení vyžaduje, aby motor byl přepólováván. Stačí vřadit jedno relé Re2 s dvojicí přepínacích kontaktů (nebo dvě relé s jedním). Rozpínací NC koncáky se dají na obě polohy (opět těsně před mechanické dorazy) a doplní se diody D dle schématu. Výhodou je, že v krajních polohách je motor zcela bez napájení a při přejezdech je napájen plným napětím (s malým úbytkem na diodě D). Diody D jsou běžné univerzální křemíkové a měly by stačit na 3A.
Červeně kreslené odpory mohou v případě potřeby zajistit jistou "samosvornost" serva v krajních polohách, ale ztrácí se tím výhoda nulového odběru v krajních polohách. Použijí se jen v případě, kdy převodovka serva samosvorná moc není. Jejich odpor by mohl být podstatně větší, než u jednočinného zapojení výše (desítky ohmů). Může se také použít jen jeden odpor (pro pracovní polohu) a v klidové poloze může pomáhat pružina, která bude podstatně slabší, než u jednočinného zapojení. Ale to je asi zbytečná úvaha. Servo z centrálu je samosvorné dostatečně.
Největší problém je dodělání těch koncáků, ale běžný bastlíř si s tím hravě poradí.
Pojisky P v obvodech jsou kresleny jen tak ze zvyku. Servo bude určitě napájeno ze stávající pojistkové skříně přes nějakou vhodnou pojistku.
To dvojčinné zapojení úspěšně používám v servu řízení ve svém RC Indocaru.
Jednočinné je to, co tam TomasV8 už má. Pouze se doplní omezující odpor a koncák s rozpínacím NC kontaktem. Viz. schéma níže. V klidové poloze je servo udržováno vratnou pružinou. Jakmile sepne ovládací relé Re, servo se přesune do pracovní polohy. Zde rozepne koncák a do série s motorem se automaticky vřadí omezující odpor R, který sníží proud zablokovaným motorem a tím výrazně prodlouží jeho životnost. Vychází se z předpokladu, že k udržení té pracovní polohy stačí mnohem menší proud motorem, než k jejímu dosažení. Na rozdíl od trvale připojeného odporu je po sepnutí relé Re na motor přivedeno plné napětí a k omezení dojde až po dosažení koncové polohy. Koncák musí pochopitelně rozepnout krátce před dosažením mechanického dorazu. Velikost odporu, jak už bylo výše uvedeno, bude v jednotkách či nízkých desítkách ohmů. To se musí ověřit prakticky a nejlépe s měřením proudu. Začal bych na 10R. Bude-li mít servo v pracovní koncové poloze malou "sílu", je nutné odpor zmenšit a naopak. Z hlediska "wattáže" je opět nutné praktické měření proudu obvodem, ale 10W odpor vyhoví určitě. Možná i 5W. Já bych tam dal 5W a pokud se bude hodně hřát, tak 10W.
Dvojčinné zapojení vyžaduje, aby motor byl přepólováván. Stačí vřadit jedno relé Re2 s dvojicí přepínacích kontaktů (nebo dvě relé s jedním). Rozpínací NC koncáky se dají na obě polohy (opět těsně před mechanické dorazy) a doplní se diody D dle schématu. Výhodou je, že v krajních polohách je motor zcela bez napájení a při přejezdech je napájen plným napětím (s malým úbytkem na diodě D). Diody D jsou běžné univerzální křemíkové a měly by stačit na 3A.
Červeně kreslené odpory mohou v případě potřeby zajistit jistou "samosvornost" serva v krajních polohách, ale ztrácí se tím výhoda nulového odběru v krajních polohách. Použijí se jen v případě, kdy převodovka serva samosvorná moc není. Jejich odpor by mohl být podstatně větší, než u jednočinného zapojení výše (desítky ohmů). Může se také použít jen jeden odpor (pro pracovní polohu) a v klidové poloze může pomáhat pružina, která bude podstatně slabší, než u jednočinného zapojení. Ale to je asi zbytečná úvaha. Servo z centrálu je samosvorné dostatečně.
Největší problém je dodělání těch koncáků, ale běžný bastlíř si s tím hravě poradí.
Pojisky P v obvodech jsou kresleny jen tak ze zvyku. Servo bude určitě napájeno ze stávající pojistkové skříně přes nějakou vhodnou pojistku.
To dvojčinné zapojení úspěšně používám v servu řízení ve svém RC Indocaru.
- nostalcomp
- Příspěvky: 43
- Registrován: 09 lis 2022, 01:00
Nooo, teoreticky bychom se domluvit mohli, ale má to háček. Vlastně dva:
1) v poslední době jsem děsně línej dělat věci pro sebe, natož pro cizí
2) v těhle vedrech se to násobí
Případná velikost odměny to nedokáže nijak zvrátit. Takže spíš se nedomluvíme. Nějaký autoelektrikář či bastlíř by se v okolí nenašel?
U toho dvojčinného zapojení mě ještě napadlo, že by to chtělo nějakou stabilizaci v té pracovní poloze. Asi nejlépe pružinkou. Ta soustava servo - táhlo bude mít nějaký vůle a ta vyklopená kamera by se mohla nepříjemně mrskat, což kvalitě obrazu nepřidá. To bude vyžadovat nějaký laborování, takže by to stejně nebyla práce "na počkání". V tomto ohledu je to jednočinné řešení možná lepší, protože to servo bude pořád "v tahu".
V pracovní poloze to servo nebude nijak často a dlouho a správně zvolený sériový odpor mu fakt hodně prodlouží životnost. Sice to taky bude chtít nějaké laborování, ale připojit ten odpor a koncák snad musí zvládnout i elektrikář z leknutí.
Pro klid duše a s ohledem na ostatní citlivou elektroniku ve voze, bych paralelně k motoru připojil kondenzátor (keramika 68-100nF)
a na vstup napájení 12V serva ještě antiparalelní diodu. Stejně, jako to je u toho serva řízení mého Indocaru. Platí pro obě varianty serva (jednočinné i dvojčinné).
1) v poslední době jsem děsně línej dělat věci pro sebe, natož pro cizí
2) v těhle vedrech se to násobí
Případná velikost odměny to nedokáže nijak zvrátit. Takže spíš se nedomluvíme. Nějaký autoelektrikář či bastlíř by se v okolí nenašel?
U toho dvojčinného zapojení mě ještě napadlo, že by to chtělo nějakou stabilizaci v té pracovní poloze. Asi nejlépe pružinkou. Ta soustava servo - táhlo bude mít nějaký vůle a ta vyklopená kamera by se mohla nepříjemně mrskat, což kvalitě obrazu nepřidá. To bude vyžadovat nějaký laborování, takže by to stejně nebyla práce "na počkání". V tomto ohledu je to jednočinné řešení možná lepší, protože to servo bude pořád "v tahu".
V pracovní poloze to servo nebude nijak často a dlouho a správně zvolený sériový odpor mu fakt hodně prodlouží životnost. Sice to taky bude chtít nějaké laborování, ale připojit ten odpor a koncák snad musí zvládnout i elektrikář z leknutí.
Pro klid duše a s ohledem na ostatní citlivou elektroniku ve voze, bych paralelně k motoru připojil kondenzátor (keramika 68-100nF)
a na vstup napájení 12V serva ještě antiparalelní diodu. Stejně, jako to je u toho serva řízení mého Indocaru. Platí pro obě varianty serva (jednočinné i dvojčinné).
- nostalcomp
- Příspěvky: 43
- Registrován: 09 lis 2022, 01:00
Jasně. Fanoušek Vé-Osm to zvládnout prostě musí, byť třeba s cizí pomocí. Jen pak poprosím o zprávu, jak to dopadlo a jak to funguje. Díky.TomasV8 píše:No i já bych byl pro první variantu, která je v podstatě hotová, jenom tam tedy přidat ty komponenty, které přidají motorku na životě
Přesně. Zde je názorná ukázka těch mabušáků. Zrovna jsem od nich jeden bral. Mohl jsem koupit buď celé servo originál za 8500,-, neoriginál za 2500,-, nebo samotný motor s nalisovaným pastorkem za 450,-. Jsou to fakt takoví chcípáčci a je s podivem, že to vůbec funguje a tak dlouhoCeleron píše:...všecko byly zpřevodovaný celkem malý Mabušáci
- nostalcomp
- Příspěvky: 43
- Registrován: 09 lis 2022, 01:00
Tak to jsi ale ve špatný rubrice. Chce to dát sem.TomasV8 píše:No pořád tajně doufám že mi tady někdo napíše ať přijedu
Já se hlásit nebudu, páč za kovida jsem tak zlenivěl, že co se nedá vyřešit sešívačkou a kancelářskou lepící páskou, do toho se nepouštím. To bys mi musel přijet před barák zaburácet opravdu bruální V8, abych o tom začal uvažovat. Ale jestli to montuješ do nějakýho 4-hrnkovýho "chcípáčka", tak raději zůstanu u té sešívačky
BMW 650 V8 by stačilo? Jako už jsem ve fázi kdy bych se o to pokusil i sám, ale ... Chápu přidání odporu někam do série před servo? Předpokládám že na plus drát. Servo je spínané minus polem, takže plus je trvale připojeno (někdo mi to tenkrát řekl že je to lepší) Pak ale nechápu ten koncák, když to žádný konec v podstatě nemá, konec je daný maximálním zatažením servomotorku
Jinak co se týče zaburácení nemá problém ani s projížďkou
Jinak co se týče zaburácení nemá problém ani s projížďkou