Jak funguje vyhodnocení účinnosti katalyzátoru?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Jak funguje vyhodnocení účinnosti katalyzátoru?

#1 Příspěvek od kybrex »

Ahoj,

dočetl jsem se, že lambda sonda za katalyzátorem by neměla kopírovat průběh z lambda sondy před katalyzátorem. To totiž znamená, že katalyzátor je po srmti. Někde jsem pak ale četl, že by ta druhá kontrolní lambda sonda měla měnit svůj stav s menší amplitudou a s nižší frekvencí, než ta řídící, jinde zase, že by měla mít v podstatě konstantní napětí indikující bohatou směs (žádný zbytkový kyslík) takže napětí 0,8 - 0,9V.

Je to stejné u motorů, co mají dvoustavové lambda sondy i u motorů, co mají jako řídící sondu širokopásmovou lambdu s rozsahem 0 - 5V a dvoustavovou jenom v kontrolní roli?

Viděl jsem, že někteří to řeší zapojením RC článku do cesty signálu kontrolní lambdy sondy, ale přijde mi, že to nemůže fungovat, pokud je pravda to s tím stabilním napětím 0,8 a víc voltu.

V takovým případě by to tam spíš chtělo mít "zdroj", který posune signál lambdy o +0.7V a to, co půjde přes 0.9V by se zase "ořízlo", ale nějaké změny signálu by tam byly, aby to zase nevypadalo moc klidně pro ECU. :P

Věděl byste někdo, jak to je? :wink:

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#2 Příspěvek od Ondra2 »

Velmi zjednodušeně pokud brzdis motorem, tak je tam nízká úroveň, ve všech ostatních režimech vysoká.

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od kybrex »

A měli byste někdo nějaký nápad, jak to "simulovat"? Aby při ubrání plynu tam bylo 0,1V a při normální jízdě nebo akceleraci 0,8V?

Uživatelský avatar
GeorgeB
Příspěvky: 1187
Registrován: 21 lis 2005, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od GeorgeB »

Na popis systému řízeného katalyzátoru by to bylo třeba rozdělit do několika kategorií podle EURO normy. Počínaje neřízeným katalyzátorem přes řízený s jednou lambda sondou, dvěmi lambda sondami, až po širokopásmové lambda sondy.
Bylo by to na dlouhé psaní nejen popsat systém, ale i algoritmus řízení a kontroly (testování) funkce.
Obecně čím starší systém, tím tolerantnější k odchylkám. Čím vyšší EURO norma, tím jsou tolerance nižší a povinost diagnostikovatelnosti systému vyšší s výsledkem rozvícení idnokační kontrolky emisního systému MIL. A obecně známý readiness kód.

Z principu: katalyzátor urychluje přeměnu nežádoucích splodin na bezpečné plyny. Lamba sonda indikuje pouze přebytek kyslíku ve výfuku. Snaha je regulovat směs paliva tak, aby ve výfuku nebyl přebytek kyslíku, ale zároveň aby nebyl nadbytek splodin (CO, HC). Pokud katalyzátor funguje správně, tak úřední lambdasonda před katalyzátorem indikuje kolísající hodnotu přebytku kyslíku a za katalyzátorem je již "nedostatek" kyslíku, takže úzkopásmová sonda má v rozmezí 0,5-0,8V bez kolísání.
Pokud zadní lambda sonda kopíruje napětí (s mírným zpožděním) té přední, tak je buď studený katalyzátor a nebo prasklý/nefunkční.
Samozřejmě při prodkých změnách (akcelerace/decelerace) se hýbe napětí i na zadní lambda sondě.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“