TKZD25
Moderátor: Moderátoři
PeteBurns má v určitém ohledu pravdu v tom, že je minimum obvodů, které jsou tak extrémě citlivé na nastavení mapětí , že by správně nefungovaly při odchylce napětí třeba jen 0,1% . Budou fungovat při odchylce napětí klidně 5-10%.
Ale existuje vyjímka a to jsou právě měřáky . Když 6 a1/2 místný voltmetr ukazuje s chybou 0,5% tak je prostě vadný a nefunguje správně.
Když jsem měl jen měřáčky řady 830 , taky mi to nebránilo úspěšně zprovoznit spoustu konstrukcí. Ale docela těžko se s D830 dá s čistým svědomím nastavovat třeba digitální měřidlo na zdroji nebo digitální ovládání napětí takového zdroje.
Tady může opět přijít obligátní otázka, na co že je potřeba na zdroji přesné měřidlo, když konstrukce fungují s velkou tolerancí....To už věc postoje každého konstruktéra.
Takže když se někdo dostane k nějakému zdroji reference či možnosti kalibrace kterému věří (jako třeba ty zenerky), je to vždy radostná událost. Kdysi jsem si vyrobil primitivní referenční zdroj 10,00V s MAC01(katalogové zapojební) a nastavil ho ještě v tehdejší práci na ověřeném měřidle a ještě teď po letech jsem zjistil, že moje lepší měřáky ukazují taky 10,00V.
Je deprimující mít několik "hodněmístných" měřidel a každé z nich ukazuje špatně na dvou posledních místech. U značek jako HP , FLUKE, Philips se to nestává (ani u 30let starých výrobků), ale takové starší Metexy nebo Voltcrafty to docela dělají. To je právě ten rozdíl mezi výrobci, i když nové přístroje možná měřily dobře všechny.
Ale existuje vyjímka a to jsou právě měřáky . Když 6 a1/2 místný voltmetr ukazuje s chybou 0,5% tak je prostě vadný a nefunguje správně.
Když jsem měl jen měřáčky řady 830 , taky mi to nebránilo úspěšně zprovoznit spoustu konstrukcí. Ale docela těžko se s D830 dá s čistým svědomím nastavovat třeba digitální měřidlo na zdroji nebo digitální ovládání napětí takového zdroje.
Tady může opět přijít obligátní otázka, na co že je potřeba na zdroji přesné měřidlo, když konstrukce fungují s velkou tolerancí....To už věc postoje každého konstruktéra.
Takže když se někdo dostane k nějakému zdroji reference či možnosti kalibrace kterému věří (jako třeba ty zenerky), je to vždy radostná událost. Kdysi jsem si vyrobil primitivní referenční zdroj 10,00V s MAC01(katalogové zapojební) a nastavil ho ještě v tehdejší práci na ověřeném měřidle a ještě teď po letech jsem zjistil, že moje lepší měřáky ukazují taky 10,00V.
Je deprimující mít několik "hodněmístných" měřidel a každé z nich ukazuje špatně na dvou posledních místech. U značek jako HP , FLUKE, Philips se to nestává (ani u 30let starých výrobků), ale takové starší Metexy nebo Voltcrafty to docela dělají. To je právě ten rozdíl mezi výrobci, i když nové přístroje možná měřily dobře všechny.
Zaručeně se hodí. Jenže stejně není vyhráno. I když má člověk normál napětí třeba 8V nebo 2,5V , mají měřáky ještě další rozsahy. A jak to udělat třeba na rozsahu 20V nebo 200V nebo dokonce 1000V(2000V)? U lacinějších voltmetrů dělají chybu právě nedokonalé děliče. Když se měřák seřídí na jednom rozsahu, ostatní jsou stejně ujeté. Ale "naštěstí" levné multimetry mají z principu málo míst na displeji a malou deklarovanou přesnost, takže většinou vyhovují specifikaci.
Samozrejme, ze ak clovek vie, ze mu ukazuje merak spravne, ma dobry pocit, mne islo hlavne o to, ze ak dobre neukazuje, nebude najlahsie ho presne nastavit, plus co sa tyka praxe, naozaj ma nenapadla ziadna konkretna situacia, kde by ta presnost bola taka kriticka, jedine napriklad presne balancovanie clankov baterii, kde je dobre vidiet presnost kludne aj na tisiciny, ale opat ide viac o vzajomne rozdiely, nez absolutnu presnost A este ma napadla napriklad tepelna zavislost vsetkych suciastok, ktora ma viackrat dokazala nasrat - je sice pekne, ze napriklad pozadovana hodnota regulacie je overena kalibrovanym 4.5-miestnym merakom a je spravna, ale co z toho, ked pride leto, teplota sa zvysi o 20 stupnov a nova hodnota je uplne mimo, niekedy aj o desatiny, nieto tisiciny...
Právě se hrabu v regulovatelných VN zdrojích a tohleto tam je pro stabilizaci výstupního napětí oscilátoru, zapojené jako normální zenerka s odporem přímo na výstup (asi 3,46 kHz). V jednom je TKZD 25/C (8,44910 V) a ve druhém TKZD 25/B (8,46475 V). Nevím, jaký je mezi nimi rozdíl kromě napětí a kromě toho, že C je jakoby odlitá z bílé hmoty a B je v černé krabičce s víčkem (sváděla k demontáži, ale vnitřek je zalitý silikonem). Ta čísla jsou zřejmě výrobní sériová čísla, na černé je řada sedmi čísel a na bílé tři, delší mezera a čtyři. Nevím ale co má znamenat to, že na té černé je jako navíc na pouzdru dospáno "544 uV". Jinak na desce je to značeno jako normální dioda (přitom normální zenerka je tam značena jako zenerka), anodou na zemi. Z naměřených hodnot dopočtený proud (v době kdy teče) je asi 26 až 27 mA.
- maxijaroslav
- Příspěvky: 237
- Registrován: 02 čer 2020, 02:00
- Bydliště: Brno KrPole