Protažení otvorů v desce PS mikrovrtačkou - napěťové špičky?
Moderátor: Moderátoři
Protažení otvorů v desce PS mikrovrtačkou - napěťové špičky?
Vyrábím si do "foroty" pár destiček fm rádia s (bipolárním) obvodem SC1088 (TDA7088) k vestavbě do starých rádií . Z pěti kusů se podařilo oživit jednu, čtyři vykazují zkraty či polozkraty mezi některými vývody SC1088. Na samotné desce tyto nejsou. Asi před rokem jsem stejně stejným postupem dělal 4 kusy, všechny až na pár odstraněných viditelných zkratů po pájení bez problémů fungují.
Nechce se mi věřit, že z 5 obvodů SC1088 vytažených z téže tuby jsou čtyři vadné. Postupuji tak, že nejdříve zapájím SC1088 , až pak součástky.
Rozdíl t.č. byl ten, že jsem měl hustší kalafunový lak , který zčásti zalepil dírky pro součástky. Tak jsem je protáhl mikrovrtačkou s již zapájeným
SC1088 , bez ostatních součástek . Páječku používám stejnou, vrtačka i páječka jsou napájeny přes odd.trafo.
Takže jsem na vrtačku /sklíčidlo udělal třecí kontakt a připojil jej na osciloskop - periodický signál cca 70V , po zatížení proti zemi odporem 33k
to klesá na cca 20V . Zřejmě jsem si ty obvody zničil tou vrtačkou, i když je oddělená od země odd. trafem a měničem pro ni 230/ 5V.
Jak tomu příště zamezit ? Má s tím někdo zkušenost či nápad ? Nějakou dírku je občas třeba i v osazené desce protáhnout .
Nechce se mi věřit, že z 5 obvodů SC1088 vytažených z téže tuby jsou čtyři vadné. Postupuji tak, že nejdříve zapájím SC1088 , až pak součástky.
Rozdíl t.č. byl ten, že jsem měl hustší kalafunový lak , který zčásti zalepil dírky pro součástky. Tak jsem je protáhl mikrovrtačkou s již zapájeným
SC1088 , bez ostatních součástek . Páječku používám stejnou, vrtačka i páječka jsou napájeny přes odd.trafo.
Takže jsem na vrtačku /sklíčidlo udělal třecí kontakt a připojil jej na osciloskop - periodický signál cca 70V , po zatížení proti zemi odporem 33k
to klesá na cca 20V . Zřejmě jsem si ty obvody zničil tou vrtačkou, i když je oddělená od země odd. trafem a měničem pro ni 230/ 5V.
Jak tomu příště zamezit ? Má s tím někdo zkušenost či nápad ? Nějakou dírku je občas třeba i v osazené desce protáhnout .
Stará metoda, používaná ještě v komoušskejch papundeklovejch bytovejch jádrech v panelácích - vyrovnat náhodný vzájemný potenciály metodou nazvanou POSPOJOVÁNÍ. Ty prostě musíš na mikrovrtačce najít bod její kostry, vodivě s co nejmenším odporem spojenej se sklíčidlem = špičkou vrtáku a ten pak v případě takovýhle potřeby kusem kabelu s vloženým odporem cca 10kΩ propojit s vrtanou destičkou. Je to v podstatě to samý, jako ochrana před elektrostatickým nábojem na pracovišti s CMOS součástkama. Vyrovnají se tím náboje vrtačky, podkladu i vrtaný desky a tím pádem nemůže při dotyku dojít k žádným velkým proudům, kterýma by se ty náboje vyrovnávaly - a likvidovaly citlivý přechody v součástkách.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
A musíš k tomu účelu používat vrtačku elektrickou?
Pokud se jedná pouze o občasné pročištění otvoru zalepeného kalafunou, lze to snad provést i ručně-mechanicky.
Stačila by k tomu jen tenká trojhranná jehla (pro daný průměr otvoru vybrousit si "krejčovskou, tupou jehlu") v držáku (typu "šídlo") a otvor pročistit otáčením jehly v prstech
Pokud se jedná pouze o občasné pročištění otvoru zalepeného kalafunou, lze to snad provést i ručně-mechanicky.
Stačila by k tomu jen tenká trojhranná jehla (pro daný průměr otvoru vybrousit si "krejčovskou, tupou jehlu") v držáku (typu "šídlo") a otvor pročistit otáčením jehly v prstech
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Záleží na tom, jestli měl kudy procházet proud, který ten čip poškodil.
Pokud by byla deska "ve vzduchu" a nebyla připojena při vrtání třeba na napájecí zdroj(klidně i vypnutý), tak se nemělo kudy co prorazit. Pokud jsi ale desku držel tak, že ses dotýkal "vhodné" cestičky rukou, mohl proud projít skrz obvod a tvé tělo.
Já jsem si kdysi takto "načal" trafopájkou tehdy draze pořízené BFR90 nebo 91 ve vf zesilovači. Trafopájka by sama o sobě vůbec nevadila, jenže já měl desku pověšenou na napájecím zdroji. Stalo se to při nastavování pracovního bodu výměnou nebo zkusmým přidáváním paralelních bázových odporů. Než mi to došlo, pár jsem jich zničil. Nebyly proražené, byly tak napolo proražené. Po výměně bázového odporu se pracovní bod posunul na druhou stranu než měl. Pro mě tehdy záhada. A drahá zkušenost.
Pokud by byla deska "ve vzduchu" a nebyla připojena při vrtání třeba na napájecí zdroj(klidně i vypnutý), tak se nemělo kudy co prorazit. Pokud jsi ale desku držel tak, že ses dotýkal "vhodné" cestičky rukou, mohl proud projít skrz obvod a tvé tělo.
Já jsem si kdysi takto "načal" trafopájkou tehdy draze pořízené BFR90 nebo 91 ve vf zesilovači. Trafopájka by sama o sobě vůbec nevadila, jenže já měl desku pověšenou na napájecím zdroji. Stalo se to při nastavování pracovního bodu výměnou nebo zkusmým přidáváním paralelních bázových odporů. Než mi to došlo, pár jsem jich zničil. Nebyly proražené, byly tak napolo proražené. Po výměně bázového odporu se pracovní bod posunul na druhou stranu než měl. Pro mě tehdy záhada. A drahá zkušenost.
Díky za náměty. Pospojování dle Ekkara asi nepůjde , na motorku by musel
být třecí tj. nespolehlivý kontakt , navíc na desce je vícero spojů vedoucích
z vývodů obvodu k součástkám tj. dírkám a dále už ne , takže z pohledu vrtačky jsou v luftě . Já tu destičku při vrtání a pájení musím držet v ruce
blízko brejlí kvůli poruše zraku a tudíž jsem tím druhým polem / zemí.
Možná by pomohla izolační vložka mezi hřídel a sklíčidlo popř. izolační tyčinku cca pr.3 mm navrtat , vteřinovým lepidlem zalepit vrták a to dát do sklíčidla.
Obvykle také používám jehlu , ale tady to bylo cca 5x40 dírek. Tak jsem si holt ušetřil práci ....
být třecí tj. nespolehlivý kontakt , navíc na desce je vícero spojů vedoucích
z vývodů obvodu k součástkám tj. dírkám a dále už ne , takže z pohledu vrtačky jsou v luftě . Já tu destičku při vrtání a pájení musím držet v ruce
blízko brejlí kvůli poruše zraku a tudíž jsem tím druhým polem / zemí.
Možná by pomohla izolační vložka mezi hřídel a sklíčidlo popř. izolační tyčinku cca pr.3 mm navrtat , vteřinovým lepidlem zalepit vrták a to dát do sklíčidla.
Obvykle také používám jehlu , ale tady to bylo cca 5x40 dírek. Tak jsem si holt ušetřil práci ....
Když budeš při práci držet desku jen za okraj za cuprextit (jde o minimalizaci kapacity) a ne za měď (pro jistotu třeba v rukavici nebo přes kus hadru nebo papíru), nemá prorážecí proud kudy projít.
Edit: Teď se dívám, že deska má zem po celém obvodu. Takže držet jedině v rukavici.
Edit: Teď se dívám, že deska má zem po celém obvodu. Takže držet jedině v rukavici.
Naposledy upravil(a) PavelFF dne 06 srp 2023, 21:42, celkem upraveno 1 x.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Na pročištění díry od cínu, popřípadě nějakého drátku používám páječku s membránovou pumpou, která bordel z prokovu po zahřátí odsaje. To je mechanicky čisté. Dříve jsem používal jehly pro injekční stříkačky. Vhodný průměr jehly, odstříhnout plastové napojení na stříkačku, upnout do sklíčidla a vrtat. Výhoda je, že to nepoškodí prokov, odvrtá to i díru se zapájeným drátkem. Jen ta jehla moc děr nevydrží...