Předělávka alternátoru - neodymy
Moderátor: Moderátoři
To je dobrej nápad, to by mohlo i zlepšit vlastnosti alternátoru, ale z nějakého důvodu tam tu hvězdu mají.
Ono "převinutí" na poloviční napětí a dvojnásobný proud by znamenalo také jen přepojení cívek.
Zajímavá je ta úprava funkce regulátoru.
Takový alternátor by dával při volnoběhu stejný výkon a při dvojnásobých otáčkách a vyšších dvojnásobný výkon.
A nepřibyly by tam žádné výkonové prvky.
Ono "převinutí" na poloviční napětí a dvojnásobný proud by znamenalo také jen přepojení cívek.
Zajímavá je ta úprava funkce regulátoru.
Takový alternátor by dával při volnoběhu stejný výkon a při dvojnásobých otáčkách a vyšších dvojnásobný výkon.
A nepřibyly by tam žádné výkonové prvky.
Ale tam by se nic nezměnilo ? jenom výstupní napětí a prud.
Magnetickej tok je tam danej namagnetováním rotoru a určuje špičkovej zkratovej proud.
Napětí naprázdno určují otáčky.
Vnitřní odpor odpory vinutí a impedance má induktivní charakter.
Běžně tam je 3x 6 cívek na fázi v serii, zapojených do hvězdy a ty by jsi je zapojil po 3 paralelně.
Poloviční napětí, dvojnásobnej proud.
Výkonově se nic nemění, mění se jen výkonové přizpůsobení.
Problém je, že regulátor musí být na dvojnásobná proud a dobíjelo by to až od cca 2500 ot.
Nadějnější je to přepojení do trojuhelníka, které by se dalo udělat na statoru lépe, ale jak je alternátor skutečně zapojený se pozná, až se posere a je zapotřebí ho převinout
Magnetickej tok je tam danej namagnetováním rotoru a určuje špičkovej zkratovej proud.
Napětí naprázdno určují otáčky.
Vnitřní odpor odpory vinutí a impedance má induktivní charakter.
Běžně tam je 3x 6 cívek na fázi v serii, zapojených do hvězdy a ty by jsi je zapojil po 3 paralelně.
Poloviční napětí, dvojnásobnej proud.
Výkonově se nic nemění, mění se jen výkonové přizpůsobení.
Problém je, že regulátor musí být na dvojnásobná proud a dobíjelo by to až od cca 2500 ot.
Nadějnější je to přepojení do trojuhelníka, které by se dalo udělat na statoru lépe, ale jak je alternátor skutečně zapojený se pozná, až se posere a je zapotřebí ho převinout
1. to nemusím číst, to vím, že úplně bez zatížení a při vyšších otáčkách, je sdružené napětí na statoru přes 200 V, ale při zatížení měničem, který bude zatížen zapalováním, vstřikováním, palivovou pumpou to napětí na vstupu měniče nestoupne určitě nad 80 V, ani při poruše napájení světlometu, to by muselo odejít všechno naráz a ještě takovým způsobem, aby se úplně přestal odebírat proud.
2. myšlenku na měnič jsem už opustil, chci aby to bylo odolné, spolehlivé, ne zbytečně drahé a hlavně se to musí dát v motocyklu někam umístit, moc místa tam není.
3. @samec odkud máš informaci, že je motocyklový stator zapojen do hvězdy?, na 99% je zapojen do trojúhelníku.
4. tady byla řeč o nějaké "zajímavé úpravě funkce regulátoru"?, to mi nějak uniklo. Úpravou zapojení cívek vinutí statoru, místo v každé fázi 6 do série, na 3 v sérii plus paralelně 3 v sérii, předpokládám, že výkon na volnoběh podstatně klesne, ale to nevadí a při zvýšených otáčkách (kolem 3000 ot/min) už bude výkon dostatečný, sice nebude úplně v maximu voltampérové charakteristiky, ale to bych oželel
5. ten stator je tak "blbě" navinutý od výrobce z toho důvodu, aby dával nějaký výkon i při volnoběžných otáčkách a jmenovitém napětí, proto má maximální výkon až při tom napětí, které jsem naměřil.
6. @barnodaj stator je navržený na magnetický tok, vznikající rotací rotoru kolem statoru, tím že by se odebíral výkon v tom místě voltampérové charakteristiky, kde je maximální, tak se stator nijak nepřetíží (proud jedním drátem bude o něco nižší a vodiče od statoru k regulátoru můžu vyměnit za silnější), on se nedá přetížit ani zkratem, ke spálení vinutí statoru dochází po proražení diod v regulátoru a vinutí spálí proud z akumulátoru.
7. na té fotce je dekl se statorem ze stejného motoru, jako mám já. Na "Motorkáře" tu fotku dalo nemehlo, co si nechalo při montáži deklu spadnout dovnitř středící trubičku a potom po nastartování sešrotovalo stator.
2. myšlenku na měnič jsem už opustil, chci aby to bylo odolné, spolehlivé, ne zbytečně drahé a hlavně se to musí dát v motocyklu někam umístit, moc místa tam není.
3. @samec odkud máš informaci, že je motocyklový stator zapojen do hvězdy?, na 99% je zapojen do trojúhelníku.
4. tady byla řeč o nějaké "zajímavé úpravě funkce regulátoru"?, to mi nějak uniklo. Úpravou zapojení cívek vinutí statoru, místo v každé fázi 6 do série, na 3 v sérii plus paralelně 3 v sérii, předpokládám, že výkon na volnoběh podstatně klesne, ale to nevadí a při zvýšených otáčkách (kolem 3000 ot/min) už bude výkon dostatečný, sice nebude úplně v maximu voltampérové charakteristiky, ale to bych oželel
5. ten stator je tak "blbě" navinutý od výrobce z toho důvodu, aby dával nějaký výkon i při volnoběžných otáčkách a jmenovitém napětí, proto má maximální výkon až při tom napětí, které jsem naměřil.
6. @barnodaj stator je navržený na magnetický tok, vznikající rotací rotoru kolem statoru, tím že by se odebíral výkon v tom místě voltampérové charakteristiky, kde je maximální, tak se stator nijak nepřetíží (proud jedním drátem bude o něco nižší a vodiče od statoru k regulátoru můžu vyměnit za silnější), on se nedá přetížit ani zkratem, ke spálení vinutí statoru dochází po proražení diod v regulátoru a vinutí spálí proud z akumulátoru.
7. na té fotce je dekl se statorem ze stejného motoru, jako mám já. Na "Motorkáře" tu fotku dalo nemehlo, co si nechalo při montáži deklu spadnout dovnitř středící trubičku a potom po nastartování sešrotovalo stator.
To ani náhodou, při 500W na výstupu a 200V před měničem ja alternátor zatěžovaný ani ne 3A a bude tam skoro napětí naprázdno.Maxipes_ píše:1. to nemusím číst, to vím, že úplně bez zatížení a při vyšších otáčkách, je sdružené napětí na statoru přes 200 V, ale při zatížení měničem, který bude zatížen zapalováním, vstřikováním, palivovou pumpou to napětí na vstupu měniče nestoupne určitě nad 80 V, ani při poruše napájení světlometu, to by muselo odejít všechno naráz a ještě takovým způsobem, aby se úplně přestal odebírat proud.
Nemůžeš použít schottky diody v usměrňovači, kondy a mosfety v měniči musí být min. na 200V dimenzované, čili rozměry a další ztráty při nizkém napětí alternátoru.
Já bych to tak neprožíval
Malujou se třeba do hvězdy, ale je to černá krabička se třemi vývody.
https://www.previjeni-regulatory.cz/nav ... ternatoru/
Malujou se třeba do hvězdy, ale je to černá krabička se třemi vývody.
https://www.previjeni-regulatory.cz/nav ... ternatoru/
Na pokusy stačí vybufetit elektroniku z libovolnýho "PC-větráku" a použít jen vinutí - rotor má kruhovej vícepólovej permanentní magnet. To samý jde učunit i z libovolnýho stepper-motoru neboli krokáče.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ano, pochopil jsem. Ale koukám má to asi řešení.Artaban001 píše:když dává do mezer mezi drápky placatý neodymy, který mají póly na plochách, tak v podstatě se uzavře magnetický tok přes "masu" drápku do kruhu a ven - ke statoru nejde nic, Takže je to fake.
Pokud chceš budit takový rotor s magnetem, ... na soustruhu drápky sjeď a na jejich plochu nalep ty neodymy
Výrobci v rotoru toho altíku VALEO na fotkách nalepili magnety pod tři a tři drápky naproti. Mezi nimi zůstalo po jednom volném drápku. Pokud není cívka buzená, teče magnetický tok přes ty permanentní magnety a osou rotoru zpět, jak píše Ataban001. Proč tam jsou? Teprve cívka opačně buzená prožene tok přes dva volné drápky a vinutí statoru.