Předělávka alternátoru - neodymy

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#46 Příspěvek od samec »

Prepoj ho z hviezdy na trojuholník. :wink:

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#47 Příspěvek od danhard »

To je dobrej nápad, to by mohlo i zlepšit vlastnosti alternátoru, ale z nějakého důvodu tam tu hvězdu mají.
Ono "převinutí" na poloviční napětí a dvojnásobný proud by znamenalo také jen přepojení cívek.
Zajímavá je ta úprava funkce regulátoru.
Takový alternátor by dával při volnoběhu stejný výkon a při dvojnásobých otáčkách a vyšších dvojnásobný výkon.
A nepřibyly by tam žádné výkonové prvky.

Uživatelský avatar
barnodaj
Příspěvky: 665
Registrován: 16 dub 2011, 02:00
Bydliště: Vodňansko

#48 Příspěvek od barnodaj »

Danharde a není ten alternátor (stator) navržený na nějaký magnetický tok od odebíraného proudu a nevadilo by dvoj nebo více násobné zvýšení?

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#49 Příspěvek od danhard »

Ale tam by se nic nezměnilo ? jenom výstupní napětí a prud.
Magnetickej tok je tam danej namagnetováním rotoru a určuje špičkovej zkratovej proud.
Napětí naprázdno určují otáčky.
Vnitřní odpor odpory vinutí a impedance má induktivní charakter.
Běžně tam je 3x 6 cívek na fázi v serii, zapojených do hvězdy a ty by jsi je zapojil po 3 paralelně.
Poloviční napětí, dvojnásobnej proud.
Výkonově se nic nemění, mění se jen výkonové přizpůsobení.
Problém je, že regulátor musí být na dvojnásobná proud a dobíjelo by to až od cca 2500 ot.
Nadějnější je to přepojení do trojuhelníka, které by se dalo udělat na statoru lépe, ale jak je alternátor skutečně zapojený se pozná, až se posere a je zapotřebí ho převinout :D
Obrázek

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#50 Příspěvek od Maxipes_ »

1. to nemusím číst, to vím, že úplně bez zatížení a při vyšších otáčkách, je sdružené napětí na statoru přes 200 V, ale při zatížení měničem, který bude zatížen zapalováním, vstřikováním, palivovou pumpou to napětí na vstupu měniče nestoupne určitě nad 80 V, ani při poruše napájení světlometu, to by muselo odejít všechno naráz a ještě takovým způsobem, aby se úplně přestal odebírat proud.

2. myšlenku na měnič jsem už opustil, chci aby to bylo odolné, spolehlivé, ne zbytečně drahé a hlavně se to musí dát v motocyklu někam umístit, moc místa tam není.

3. @samec odkud máš informaci, že je motocyklový stator zapojen do hvězdy?, na 99% je zapojen do trojúhelníku.

4. tady byla řeč o nějaké "zajímavé úpravě funkce regulátoru"?, to mi nějak uniklo. Úpravou zapojení cívek vinutí statoru, místo v každé fázi 6 do série, na 3 v sérii plus paralelně 3 v sérii, předpokládám, že výkon na volnoběh podstatně klesne, ale to nevadí a při zvýšených otáčkách (kolem 3000 ot/min) už bude výkon dostatečný, sice nebude úplně v maximu voltampérové charakteristiky, ale to bych oželel

5. ten stator je tak "blbě" navinutý od výrobce z toho důvodu, aby dával nějaký výkon i při volnoběžných otáčkách a jmenovitém napětí, proto má maximální výkon až při tom napětí, které jsem naměřil.

6. @barnodaj stator je navržený na magnetický tok, vznikající rotací rotoru kolem statoru, tím že by se odebíral výkon v tom místě voltampérové charakteristiky, kde je maximální, tak se stator nijak nepřetíží (proud jedním drátem bude o něco nižší a vodiče od statoru k regulátoru můžu vyměnit za silnější), on se nedá přetížit ani zkratem, ke spálení vinutí statoru dochází po proražení diod v regulátoru a vinutí spálí proud z akumulátoru.

7. na té fotce je dekl se statorem ze stejného motoru, jako mám já. Na "Motorkáře" tu fotku dalo nemehlo, co si nechalo při montáži deklu spadnout dovnitř středící trubičku a potom po nastartování sešrotovalo stator.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#51 Příspěvek od danhard »

Maxipes_ píše:1. to nemusím číst, to vím, že úplně bez zatížení a při vyšších otáčkách, je sdružené napětí na statoru přes 200 V, ale při zatížení měničem, který bude zatížen zapalováním, vstřikováním, palivovou pumpou to napětí na vstupu měniče nestoupne určitě nad 80 V, ani při poruše napájení světlometu, to by muselo odejít všechno naráz a ještě takovým způsobem, aby se úplně přestal odebírat proud.
To ani náhodou, při 500W na výstupu a 200V před měničem ja alternátor zatěžovaný ani ne 3A a bude tam skoro napětí naprázdno.
Nemůžeš použít schottky diody v usměrňovači, kondy a mosfety v měniči musí být min. na 200V dimenzované, čili rozměry a další ztráty při nizkém napětí alternátoru.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#52 Příspěvek od samec »

Maxipes_ píše:3. @samec odkud máš informaci, že je motocyklový stator zapojen do hvězdy?
Neodpovedal si mi na predchádzajúcu otázku, že ako to máš zapojené, tak som si tipol podľa schém z predchádzajúcej strany.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#53 Příspěvek od danhard »

Já bych to tak neprožíval :D
Malujou se třeba do hvězdy, ale je to černá krabička se třemi vývody.
https://www.previjeni-regulatory.cz/nav ... ternatoru/

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#54 Příspěvek od samec »

Na druhej schéme je vyvedený stred. Tam je to jasná hviezda. Bez vyvedeného stredu to môže byť hocičo.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#55 Příspěvek od danhard »

Je to různý, třeba tohle není třífázovej alternátor do trojůhelníka zcela určitě :D
Nemůžeš brát vážně tvrzení nějakého nemehla, které si nedovedlo vyřešit výkon alternátoru za 3 roky.
Obrázek

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#56 Příspěvek od danhard »

Při hledání vhodného alternátoru na pokusy jsem narazil na Alegru na toto a toto

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#57 Příspěvek od EKKAR »

Na pokusy stačí vybufetit elektroniku z libovolnýho "PC-větráku" a použít jen vinutí - rotor má kruhovej vícepólovej permanentní magnet. To samý jde učunit i z libovolnýho stepper-motoru neboli krokáče.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#58 Příspěvek od danhard »

A dá to aspoň 100 Wattů ? :D

Nepotřebuju něco, co bude konstrukcí a výkonem na hony vzdálené.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#59 Příspěvek od kulikus »

Artaban001 píše:když dává do mezer mezi drápky placatý neodymy, který mají póly na plochách, tak v podstatě se uzavře magnetický tok přes "masu" drápku do kruhu a ven - ke statoru nejde nic, Takže je to fake.
Pokud chceš budit takový rotor s magnetem, ... na soustruhu drápky sjeď a na jejich plochu nalep ty neodymy
Ano, pochopil jsem. Ale koukám má to asi řešení.
Výrobci v rotoru toho altíku VALEO na fotkách nalepili magnety pod tři a tři drápky naproti. Mezi nimi zůstalo po jednom volném drápku. Pokud není cívka buzená, teče magnetický tok přes ty permanentní magnety a osou rotoru zpět, jak píše Ataban001. Proč tam jsou? Teprve cívka opačně buzená prožene tok přes dva volné drápky a vinutí statoru.
Přílohy
Samotné drapky mezi magnety proloženými polovinami rotoru
Samotné drapky mezi magnety proloženými polovinami rotoru
Magnety mezi drapky každé poloviny
Magnety mezi drapky každé poloviny
Drapky mezi polovinami rotoru
Drapky mezi polovinami rotoru

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#60 Příspěvek od danhard »

I jeden magnet zvedne remanenci toho jádra.
Sudý počet je tam, aby to bylo osově symetrické.
Stačí malá mezera na jádře na ose a bude to mít podstatně větší vliv.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“