Digitalizácia starých audiokaziet - prevodník Nedis

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#76 Příspěvek od judeware »

Kosočtverečník mi svým stylem připomíná zdejšího vymizelého postpubertála do pětatřiceti - termitiozzo demagogicca. Z kontextu to ovšem ukazuje na věk hnedle o deset let vyšší. Dle jeho soudu se "ekonomicky nevyplatí" věci opravovat. Dále nedává smysl rybařit, sbírat plody, včelařit, kutit, psát, hrát na nástroje. Nikoho v okolí konajícího totiž nic podobného nezajímá. :roll:

Připomíná mi to jednu z moravských tet -> "A nač tu máš ty vytřihovánky z ABC? Neslouží to jenom k lapání prachu? Otázku smysluplnosti čehokoliv v našem osvíceném jednadvacátém století bych teď vynechal.

Při posuzování softwarových rekordérů jsem po něčem komfortním a exluzivním nikdy nepátral. V době, kdy jsem zatoužil po udržení kvality (a omezení opotřebení) oblíbených LP (mez roky 1998..2003), skočil jsem po prvním balíku, který byl v našich končinách rozšířený - komplexní sw. Adaptec Easy CD Creator. Drtivá většina lidí ho používala pro čisté "vysmažení gamesek a hudebních cé dé". Tehdy to byl národní sport. Já si v té době postavil "pěkný desktop ATX" (v koncepci PC mě odjakživa séřou věže, coby estetická tragédie). LuckyStar K7VAT+, Duron 800MHz, 256MB SDRAM PC133, disk 120GB, Radeon do AGP a DOSovsky na sto hrách prověřená zvukovka MED3931. K tomu Windows 95 OSR2.1USB s možností běhu věcí v reálném režimu. Později jsem s příchodem novějších vypalovaček s vyššími rychlostmi zápisu přešel na Roxio Easy CD5 (na vyšší verzi se změněným názvu produktu). LP jsem přehrával na dnes opovrhovaném NC470 za spolupráce AV systému Asahi RD-830 (má dva cinche PHONO, dva TAPE OUT). Pro záznam do PeCe mi posloužil roxiácký modul Sound Stream (s pečlivým vyhledáváním "píku" ve skladbě, čištěním antistatikou utěrkou před každým jednotlivým záznamem a odstraňováním nasbíraného svinčíku na hrotu, též před každou nahrávkou). O odříznutí přebytečného ticha před skladbou (a na konci) se postaral sesterský Sound Editor. Šlo hlavně o alba Uriah Heep (kupované na strahovských kolejích mezi léty '88..'89 za tehdy nemalých 250Kčs).

A dnes, v době daty přeplněného internetu, bych si měl říct, že jsem s tím neměl ztrácet čas, když se dá sehnat "všechno" a "bez práce"?

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#77 Příspěvek od xsc »

No to já převáděl věci z pásku ještě starou ISA AWE64 na Celeru 333 a nějakou prastarou verzí SoundForge :-)

Uživatelský avatar
matahari
Příspěvky: 337
Registrován: 29 říj 2017, 02:00

#78 Příspěvek od matahari »

Z osmdesátek jsem měl nahrávku ze školy z jedné hodiny češtiny. Byla nahraná na takový ten přenosný Grundig schovaný pod lavicí, který jsem měl půjčený od bráchy. Kazeta byla Emgetonka a i odšuměné to bylo takové divně zahuhlané. Ještě za dob Spolužáků jsem to dal k dispozici do naší třídy a nedočkal jsem se ani jednoho poděkování a to byli vrstevníci.

Uživatelský avatar
piCZus
Příspěvky: 636
Registrován: 05 pro 2018, 01:00

#79 Příspěvek od piCZus »

Tady u některých panuje představa, že když umí navzorkovat dvousekundový šum, tak jsou někdo a běda tomu, kdo má jiný názor.
I když se to odšumí, tak ještě neznamená, že to bude taky srozumitelné. Dohání se to hlasitostí, jenomže se musí různé ruchy, které v takových nahrávkách bývají, nejlépe ručně odstranit, aby při případné normalizaci byl zesílen hlavně užitečný signál. Stejně to potom je srozumitelné nejlépe se sluchátkama, kdy se kolikrát musí některé místo přehrát několikrát, aby to nakonec dotyčný pochopil.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#80 Příspěvek od Hill »

Ale no tak: s každým audioeditorem je potřeba se napřed skamarádit a osahat si jeho možnosti. Moje univerzální rada proto zní: nechat si původní surově nasamplovaný záznam uložený.
To pro případ, že časem přijdu na to, jak záznam znovu a lépe upravit, aby neztratil autenticitu, ani srozumitelnost (a tu případně vylepšit). Na to, aby mi někdo napsal recept, co a v jakém pořadí s tím mám dělat, by musel tu nahrávku taky slyšet, a ještě není jisté, že by výsledek napoprvé naplnil očekávání, či jen uspokojil.
Na kole jezdit ses taky musel naučit.

Uživatelský avatar
piCZus
Příspěvky: 636
Registrován: 05 pro 2018, 01:00

#81 Příspěvek od piCZus »

Na telefon položený na stole si (jen pro sebe) nahrávám schůze SVJ, abych měl jednodušší zápis a srozumitelnost v prostoru 40 m² taky doháním sluchátkama a vracením některých pasáží. Nahrávka je 192 kbps MP3, což pro mluvené slovo bohatě stačí.

Uživatelský avatar
robos
Příspěvky: 227
Registrován: 28 pro 2017, 01:00

#82 Příspěvek od robos »

Zdravím všetkých, zrovna sa tomu zase venujem. Čas ma tlačí, budúci týždeň musím vrátiť nahrávky, dovtedy to musím nejako zdigitalizovať.

Neviem, prečo má nahrávka len 25% z rozsahu zvukovky, či je to v malej dynamike nahrávky, alebo zle nastavená zvukovka.

Momentálne sa pokúšam o analógový "hack" -> hrám sa s hodnotami R103/R104 a pokúšam sa nastaviť vyšší zisk toho integrovaného predzosilňovača. Zatiaľ som zmenil hodnoty odporov v jednom kanály a trochu to pomohlo - vidieť v prílohe. Ale subjektívne to moc veľký rozdiel nie je (na slúchadlá priamo z kazeťáku). Asi je to dané charakterom nahrávky, pretože intenzita pomalého spevu sa mení, väčšinou je to tichý spev a občas ide do výšok a intenzity. Idem ešte hacknúť druhý kanál a začnem nahrávať. Na podanie spektra nahrávky to asi nemá počuteľný vlyv.


V nastaveniach zvukovky som nič nezistil. Mixer vytiahnem naplno, t.j. včetne linkového vstupu, ale na záznam bol stále v rozsahu tých 25%.
Přílohy
sony_analog_hack.png

Uživatelský avatar
robos
Příspěvky: 227
Registrován: 28 pro 2017, 01:00

#83 Příspěvek od robos »

Ešte k tomu mixéru - nastavenie podľa obrázku nemá vplyv na úroveň nahrávky - Nero ukzauje stále rovnakú maximálnu úroveň.
Přílohy
nastavenie_mixeru.png

Uživatelský avatar
robos
Příspěvky: 227
Registrován: 28 pro 2017, 01:00

#84 Příspěvek od robos »

Než začnem s digitalizáciou, tak ako úplný laik sa pýtam, do akého "raw" formátu to mám uložiť. Ako píše Hill, až budem mať viac skúseností s editáciou, potom sa k tomu vrátim.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#85 Příspěvek od Hill »

Audacity to ukládá ve vlastním formátu, který v jiném programu nehraje, musíš použít funkci Uložit v jiném formátu. Ve verzi zdarma bývá jen waw, ale ten pro kazety úplně stačí a dá se pak zpracovávat v čemkoli.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#86 Příspěvek od judeware »

Píšeme .WAV, slovutný Jardo (od slova waveform).

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#87 Příspěvek od xsc »

robos píše:Ešte k tomu mixéru - nastavenie podľa obrázku nemá vplyv na úroveň nahrávky - Nero ukzauje stále rovnakú maximálnu úroveň.
Samozřejmě, že nemá. Windows rozlišují úroveň pro přehrávání a pro záznam. Musíš to nastavit pro záznam a jako vstupní zařízení si vybrat line-in. Dostaneš se k tomu po pravém kliknutí na repráček v liště a tam si podle driveru projeď nabízené možnosti. Protože nové verze detekují obsazené vstupy a výstupy, nastavení line-in se objeví v okně pro záznam až po připojení vstupu, jinak je tam směšovač případně mikrofon.

Uživatelský avatar
robos
Příspěvky: 227
Registrován: 28 pro 2017, 01:00

#88 Příspěvek od robos »

-> xsc: to som urobil ako prvé, viď. príloha. Úroveň bola pôvodne stiahnutá na najekú nízku hodnotu.
Přílohy
win-zaznam.png

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#89 Příspěvek od xsc »

Pokud ho máš vybraný i jako vstupní zařízení (ne směšovač signálů), tak už víc vybuzení nevytáhneš. Ono to uplně obecně jen z jednoho screenshotu poznat nejde, protože každá verze Windows i každý driver pro zvukovku se chovají trochu jinak a používají modifikované menu. Windows 10/11 tomu ještě nasadily korunu, kdy část se objevuje v novém nastavení, ale stále existuje i ta část původní.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#90 Příspěvek od Crifodo »

robos: pokud je ten záznam v maximech aspoň -12 db, tak to vzhledem k předpokládanému šumovému/hlukovému pozadí dotyčné nahrávky výsledný odstup moc nezhorší. V nastaveních pro .wav pro úplnost je dobré zkontrolovat parametry, bitovou hloubku a vzorkovací kmitočet, ale bývá default nastaveno na nejvyšší hodnoty.
Pokud tě jak píšeš tlačí čas, tak to nech, ačkoliv splácat 2x zesilovač s BC239 se dá za hodinu i s prodrátováním, jinak platí co jsem se ptal výše, otestovat přehrávač na jiném pc/zvukovce a zvukovku s jiným zdrojem signálu, optimálně tónovým generátorem se známou úrovní.
Souhlas s xsc, možnosti nastavení hw i sw jsou individuální podle OS, zvukovky případně MB dotyčného stroje. Některé zvukovky dovolovaly např. zapnout 20 dB boost na mikrofonním vstupu, nebo odlišné nastavení pro přední/zadní vstup (jack na předním panelu nebo u slotů) nebo nastavit 5+1 výstup obsazením line-in, line-out i mic. Některé i staré zvukovky měly velmi dobré parametry v odstupu rušivých napětí, někdy naopak integrované měly mizerně řešenou topologii a tím odstup vinou blízkosti digitálních spojů u analogu.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“