Cínování konců audio kabelu pro repro
Moderátor: Moderátoři
Cínování konců audio kabelu pro repro
Dobrý den.
Budu propojovat Denon DRA-455 s reproduktory Wilson Raptor 1.
Audio kabel mám 2 x 0,75mm2. Nějaký ten levný (18,- Kč/m).
Dékla kabelů 1,5m ke každé bedně.
Chci se zeptat jestli mám konce kablíků nacínovat. Budu je dávat pod šroubovací svorky na obou koncích.
Nebo nechat konce bez cínu?
Díky.
Budu propojovat Denon DRA-455 s reproduktory Wilson Raptor 1.
Audio kabel mám 2 x 0,75mm2. Nějaký ten levný (18,- Kč/m).
Dékla kabelů 1,5m ke každé bedně.
Chci se zeptat jestli mám konce kablíků nacínovat. Budu je dávat pod šroubovací svorky na obou koncích.
Nebo nechat konce bez cínu?
Díky.
V první řadě přidej na průřezu kabelu.
Zda cínovat, nebo ne, to záleží na detailní konstrukci svorek a na způsobu provozu (bude/nebude se často odpojovat, bude/nebude se hýbat se zesilovačem a bednami atd.). Oboje je funkční.
Zda cínovat, nebo ne, to záleží na detailní konstrukci svorek a na způsobu provozu (bude/nebude se často odpojovat, bude/nebude se hýbat se zesilovačem a bednami atd.). Oboje je funkční.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
Cínování kabelů určených DO ŠROUBOVÝCH spojek je hrubě špatně!
Cínová pájka při mechanickém namáhání, jako je tlak pod utaženým šroubem, časem ztrácí pevnost, "teče" a vodič se v lepším případě uvolní a začne ztrácet kontakt, v horším úplně vypadne. Lze cínovat vodič např. do pružného kontaktu, kde pružina časem vyrovnává úbytek tlaku vlivem deformace cínové pájky.
Ale úplně nejlepší je konce vodičů opatřit nalisováním trubičkové koncovky
Cínová pájka při mechanickém namáhání, jako je tlak pod utaženým šroubem, časem ztrácí pevnost, "teče" a vodič se v lepším případě uvolní a začne ztrácet kontakt, v horším úplně vypadne. Lze cínovat vodič např. do pružného kontaktu, kde pružina časem vyrovnává úbytek tlaku vlivem deformace cínové pájky.
Ale úplně nejlepší je konce vodičů opatřit nalisováním trubičkové koncovky
Dutinky zásadně nedoporučuju.
Za jedno ne každý má lisovací kleště.
Za druhé - zakončení dutinkou musí být sevřené ve šroubové svorce, podstatně větší silou než dokáže terminál. Časem tam vzniknou nelineární přechodové odpory.
Cínování doporučuju jako na obrázku. Konec se dá zastrčit bez třepení, ale v terminálu zůstane vícebodový kontakt volných vláken.
S ohledem na použitá zařízení a délku 1,5 metru nemá smysl řešit průřez.
Samec: mohl bys mi prosim poslat vzorek lankového kabelu z poměděného hliníku? Vyrobit něco takového by totiž byl nákladný technologický oříšek. Cupalové vodiče mají vrstvu měděné fólie na hliníku naválcovanou (dělají se z nich třeba hromosvody).
Za jedno ne každý má lisovací kleště.
Za druhé - zakončení dutinkou musí být sevřené ve šroubové svorce, podstatně větší silou než dokáže terminál. Časem tam vzniknou nelineární přechodové odpory.
Cínování doporučuju jako na obrázku. Konec se dá zastrčit bez třepení, ale v terminálu zůstane vícebodový kontakt volných vláken.
S ohledem na použitá zařízení a délku 1,5 metru nemá smysl řešit průřez.
Samec: mohl bys mi prosim poslat vzorek lankového kabelu z poměděného hliníku? Vyrobit něco takového by totiž byl nákladný technologický oříšek. Cupalové vodiče mají vrstvu měděné fólie na hliníku naválcovanou (dělají se z nich třeba hromosvody).
- Hape
- Příspěvky: 353
- Registrován: 08 úno 2010, 01:00
- Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
- Kontaktovat uživatele:
Sám jsem to neověřoval, ale třeba u levných čínských svářeček prý běžně bývají svařovací kabely z poměděného hliníku. A pokud je dávají ke svářečkám, tak se určitě najdou i jinde.
Edit:
Teď jsem to našel. Poměděné hliníkové vodiče se označují zkratkou CCA, což znamená údajně Copper-Clad Aluminum. Příklad takového kabelu. Nejlepší je, jak je takový ojeb zdůvodněný v popisu kabelu.
Edit 2:
Tady jsem našel asi pravdivější informace o tom proč se takové kabely dělají. Vlastnosti mají sice horší, zato jsou levnější.
Edit:
Teď jsem to našel. Poměděné hliníkové vodiče se označují zkratkou CCA, což znamená údajně Copper-Clad Aluminum. Příklad takového kabelu. Nejlepší je, jak je takový ojeb zdůvodněný v popisu kabelu.
Edit 2:
Tady jsem našel asi pravdivější informace o tom proč se takové kabely dělají. Vlastnosti mají sice horší, zato jsou levnější.
Ransom, "zcela normálně" jsem před covidem v místním elektru chtěl koupit CYH 2*1,5 a to, co mi cpali, bylo nějaké na omak jiné, lehké a posléze hošík přechytralý za pultem našel, že to není Cu, ale CCAW ale všichni to kupujou . Stejný shit měli i v GESu, ale tam mi rovnou řekli, že je to hlína.
BTW, občas to potkávám a pokud je to čerstvé, je to vynikající jako odsávací lanko. Méně to odvádí teplo než měď.
BTW, občas to potkávám a pokud je to čerstvé, je to vynikající jako odsávací lanko. Méně to odvádí teplo než měď.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Cínovat/dutinkovat/neošetřovat? Deset lidí, deset názorů. V tomto tématu (zatím) všechny přínosné.
Řešil jsem to u synovcových repro (starší, "poměrně velké"). Vede z nich licnová dvoulinka, původně jen s cínovanými konci. Dostal ode mne AV receiver Denon (pro zajímavost - lidmi odložen, jelikož po dlouhé době bez provozu nechtěl ze standby, to jsem vyřešil internetovým know how, po zapnutí fyzickým vypínačem se musí držet jedno z tlačítek na panelu s následným stiskem jiného, která to byla, už jsem zapomněl).
Denon má šroubové svorky, takže abych předešel devastaci drátů lidmi bez elektrocitu, udělal jsem se všemi čtyřmi dráty jednoduchý fígl, v bodech takto:
• dvoulinku rovně (a shodně) zastřihnout o pár mm
• odizolovat 1cm
• aplikovat Pb lázničku za použití adekvátního tavidla z firemní průmyslové vlny
• zkrátit pocínované konce na cca 5mm
• v lázničce stejným způsobem smočit pár cm plné jednapětky, odstřihnout 2ks po 15mm
• připájet plnoměděné kousky k pocínovaným koncům licny ("pěkně, leskle, bulkovitě")
• vzniklé spojení zaizolovat&vyztužit smršťovačkou přiměřené délky a průměru
Výsledek vyhoví pérovým i šroubovým svorkám. V místě, kde licna opouští izolaci, se nic neláme a holý plnoměděný konec vydrží víc, než zcela holá pomlázka. Apropos - rozměry nejsou dogma.
Řešil jsem to u synovcových repro (starší, "poměrně velké"). Vede z nich licnová dvoulinka, původně jen s cínovanými konci. Dostal ode mne AV receiver Denon (pro zajímavost - lidmi odložen, jelikož po dlouhé době bez provozu nechtěl ze standby, to jsem vyřešil internetovým know how, po zapnutí fyzickým vypínačem se musí držet jedno z tlačítek na panelu s následným stiskem jiného, která to byla, už jsem zapomněl).
Denon má šroubové svorky, takže abych předešel devastaci drátů lidmi bez elektrocitu, udělal jsem se všemi čtyřmi dráty jednoduchý fígl, v bodech takto:
• dvoulinku rovně (a shodně) zastřihnout o pár mm
• odizolovat 1cm
• aplikovat Pb lázničku za použití adekvátního tavidla z firemní průmyslové vlny
• zkrátit pocínované konce na cca 5mm
• v lázničce stejným způsobem smočit pár cm plné jednapětky, odstřihnout 2ks po 15mm
• připájet plnoměděné kousky k pocínovaným koncům licny ("pěkně, leskle, bulkovitě")
• vzniklé spojení zaizolovat&vyztužit smršťovačkou přiměřené délky a průměru
Výsledek vyhoví pérovým i šroubovým svorkám. V místě, kde licna opouští izolaci, se nic neláme a holý plnoměděný konec vydrží víc, než zcela holá pomlázka. Apropos - rozměry nejsou dogma.
Naposledy upravil(a) judeware dne 23 srp 2023, 22:52, celkem upraveno 1 x.