ovládání světel v autě
Moderátor: Moderátoři
ovládání světel v autě
Ahoj, chci rozsvěcet světla v autě a rád bych použil FET. Podmínka je, že ovládat mohu jen plus pól k žárovce (druhý vývod od žárovky je ukostřen a s tím nemohu nic dělat). Myslel jsem si na P-FET IRF-9540 (19A, 0,2ohm), ale dost se hřeje (žárovka má odběr 5A). Asi ho mám blbě zapojenej nebo se mi ho nedaří dostat do saturace.
Kam mám zapojit plus (na drain ?) a kam žárovku (na source ?) a gate přímo na plus nebo přes odpor ?
dík za pomoc.
Kam mám zapojit plus (na drain ?) a kam žárovku (na source ?) a gate přímo na plus nebo přes odpor ?
dík za pomoc.
Neviem, či som správne pochopil, že chceš utomatické zap./vyp. svetiel.
Ak áno tak velice jednoduché zapojenie je toto z tzv. šuflíkových zásob.
http://cyberax.szm.sk/svetla.jpg
Použitý je BD139, alebo KF508 výkonový tr. ktorý spína relé.
TS je tlakový spínač oleja
KM kontrolka mazania
15 je +12V ak je klúč v spín. skrinke
31 kostra
30 +12V
58 svetlá
S1 vypínač leto/zima sa môže vynechať ak chceme zapojenie využívať celoročne
Mám to namontované už asi 2 roky a funguje to bez problémov, len asi 2 dni po montáži, odišiel R1 2k2, tak som tam dal 2k2 myslím že 2W a ide to doteraz.
Ak áno tak velice jednoduché zapojenie je toto z tzv. šuflíkových zásob.
http://cyberax.szm.sk/svetla.jpg
Použitý je BD139, alebo KF508 výkonový tr. ktorý spína relé.
TS je tlakový spínač oleja
KM kontrolka mazania
15 je +12V ak je klúč v spín. skrinke
31 kostra
30 +12V
58 svetlá
S1 vypínač leto/zima sa môže vynechať ak chceme zapojenie využívať celoročne
Mám to namontované už asi 2 roky a funguje to bez problémov, len asi 2 dni po montáži, odišiel R1 2k2, tak som tam dal 2k2 myslím že 2W a ide to doteraz.
auto zapínání světel
Ano, chci automaticky zapínat světla, ale u mého auta (japonec) se nelze připojit mezi kontrolku mazání a kostru (chci to spínat napěťovým komparátorem - když se spustí motor - začne se dobíjet - stoupne napětí - zenerka se prorazí - a sepnu FET). Světla se spínají spínačem a rele budu muset koupit (už jsem zkoušel rele co jsem měl v šupliku a slepily se mu kontakty) a tak jsem si říkal, že půjdu s dobou a použiju FET.
správné zapojení - plus na S, žárovku na D, G přímo nebo přes R na mínus. Ale- při proudu 5A a při R D-S =0,2Ohm bude tepelná ztráta na FETU IRF9540 okolo 5W, což bez chladiče nevydrží. Buď sehnat jiný P MOSFET s desetkrát menším odporem /ale o žádném nevím/, nebo spínat přes relé. N- MOSFETY jsou na tom mnohem lépe, ale ten nelze v tomto případě jednoduše použít.
-
- Příspěvky: 34
- Registrován: 10 zář 2004, 02:00
- Bydliště: Severni morava
- Kontaktovat uživatele:
Re: auto zapínání světel
Dej si pozor na zapojeni svetel u japoncu je normalni ze na stred zarovky privedou +12V a jednotlive konce vlaken zarovky uzemnuji.Pjotr píše:Ano, chci automaticky zapínat světla, ale u mého auta (japonec) se nelze připojit mezi kontrolku mazání a kostru (chci to spínat napěťovým komparátorem - když se spustí motor - začne se dobíjet - stoupne napětí - zenerka se prorazí - a sepnu FET). Světla se spínají spínačem a rele budu muset koupit (už jsem zkoušel rele co jsem měl v šupliku a slepily se mu kontakty) a tak jsem si říkal, že půjdu s dobou a použiju FET.
Evropske vozy maji stred zarovky uzemnen a privadis tam napeti podle toho jestli dalkove nebo tlumene.
p-fet
Ahoj a předem všem díky. P-FE jsem měl zapojený dobře (source = plus, drain = žárovka, gate = odpor na zem), ale byl to typ IRF9540 (0,2 ohm při otevření). Při 5A žárovce jsem ho bez chladiče v ruce neudržel dýl něž 3 sec a myslel jsem že to je špatně zapojený. S chladičem to pak fungovalo dobře. Nakonec jsem koupil IRF4905 a nebo IRF7416 (SMD) oba mají 0,02ohm (10x méně) a ty fungují s 5A žárovkou i bez chladiče.
Ještě jednou dík a až to budu mít celý nakreslený tak se to sem pokusím dát ke zhodnocení.
Ještě jednou dík a až to budu mít celý nakreslený tak se to sem pokusím dát ke zhodnocení.