![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
SMD podomácku
Moderátor: Moderátoři
SMD podomácku
Čistě teoreticky, bastlíte někdo doma s SMD součástkama? Co všechno jde zapájet s trafopájkou, mikropájkou do zásuvky, mikropájkou s regulovanou teplotou. Nebo dokonce používáte horký vzduch? Lepíte součástky na dps? Ohříváte žehličkou? Zkrátka zajímalo by mě jaký máte na domácí SMD bastlení, jaké řešíte problémy, co ještě jde a co už ne a tak... ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Všechno je to taky hlavně o tom na co ještě vidíš, nakolik se ti klepou kulíky a jaká je to SMD velikost. 1208 ještě jde, s 0805 už je to horší a jsou i menší. V případě mnohapinových IC pokud je to třeba QFP32 dokola, tak je relativně snadno zapájíš, ale v případě potřeby velmi špatně uvolníš. Na dobrou práci se SMD to chce rozhodně mikropáječku a troufám si napsat i stolní lupu s osvětlením. Leccos se dá udělat trafopáječkou a možná že to někdo umí i kulmou na okapy, já tedy ne...
Killroy
Killroy
Jde to, není v tom problém. Používám jednoduchou pájecí soupravu s regulací teploty za cca 1500Kč, ke které jsem si dokoupil samotnou lepší mikropáječku Weller 12V/15W. Cín plněný Stannol-Wuppertal 1mm. Trafopáječku 75VA používám taky, pokud je jeden vývod součástky pájen na velkou uzemněnou plochu (VF aplikace) a je třeba to pořádně prohřát. Plošky kam budu pájet předem jemně pocínuju (přes odsávací kapilární lanko-takto se cínuje skutečně tenkou vrstvičkou a nedělá to "boule" cínu) a pak desku natřu normálním kalafunovým lakem.
Součástky nijak nelepím, prostě ji podržím pinzetou, nasměruju, připájím "nanečisto" jeden vývod a zkontroluju to. Pokud se mi to nelíbí (součástka je nakřivo) můžu ten jeden spoj ještě ohřát a polohu opravit. Potom zapájím všechny vývody a nakonec "dodělám" ten první spoj. To je celé. Pájím takhle normálně i 0805 a bez lupy.
Původně se mi do SMD moc nechtělo, radši mám pořádné šasi plné elektronek
. Jenomže pak jsem se dostal před problém, jak zcela zbavit jednu trochu nóbl restauraci pokrytí GSM signálem. Aby někteří neohleduplní návštěvníci netelefonovali od stolu a museli si hovor vyřídit venku. A tehdy jsem si uvědomil, že možnosti vývodových součástek zde končí. Že jen sériová indukčnost vývodů vazebních kondenzátorů (třeba zkrácených na minimum) mezi stupni VF zesilovače rušičky představuje značné VF ztráty. A právě tato zkušenost mě přivedla k SMD.
Žádné velké tlaky na součástku a žádné velké mechanické namáhání osazené desky! Jednou se mi ulomila u vazebního kondenzátoru čepička tak, že to nebylo poznat ani s lupou. Chybu jsem hledal pomocí VF sondy asi hodinu.....
Pozor při nákupu keramických kondenzátorů. Narozdíl od odporů či ellytů nejsou NIJAK ZNAČENY a je dobré upozornit prodavače, aby jednotlivé pásky se součástkami popsal. Měřit to potom doma je opravdu "radost nad radosti", zvláště jsou-li to pikofarady.......
Součástky nijak nelepím, prostě ji podržím pinzetou, nasměruju, připájím "nanečisto" jeden vývod a zkontroluju to. Pokud se mi to nelíbí (součástka je nakřivo) můžu ten jeden spoj ještě ohřát a polohu opravit. Potom zapájím všechny vývody a nakonec "dodělám" ten první spoj. To je celé. Pájím takhle normálně i 0805 a bez lupy.
Původně se mi do SMD moc nechtělo, radši mám pořádné šasi plné elektronek
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Žádné velké tlaky na součástku a žádné velké mechanické namáhání osazené desky! Jednou se mi ulomila u vazebního kondenzátoru čepička tak, že to nebylo poznat ani s lupou. Chybu jsem hledal pomocí VF sondy asi hodinu.....
Pozor při nákupu keramických kondenzátorů. Narozdíl od odporů či ellytů nejsou NIJAK ZNAČENY a je dobré upozornit prodavače, aby jednotlivé pásky se součástkami popsal. Měřit to potom doma je opravdu "radost nad radosti", zvláště jsou-li to pikofarady.......
Myslím že Dratak povedal už skoro všetko, ako s SMD. Už iba doplním, že je to aj hodne efektívnejšia práca ako s klasickými súčiastkami. Ušetríš vrtanie a strihanie vývodov. Môžem iba odporučiť, aj v domácich podmienkách. Samozrejme, že iba pre kusovky. Pre väčšie množstva sa už oplatí dať si to urobiť.
Kedze opravujem rozne veci a casto PC komponenty, tak sa so SMD stretavam celkom dost. Na vsetko pouzivam 25W "mikro"-spajkovacku bez regulacie (rovno do zasuvky). Da sa s tym spajkovat PQFP-128 aj mnohe MOSFETy, kde sa plosak pouziva ako chladic. Niekedy to vsak nejde a vtedy nastupuje 75W trafo-spajkovacka.
No, já našel jsem doma mikropájku TYP300 24V 18W. Už toho asi hodně pamatuje. Zkoušel jsem ji, ale hrot je na nic, docela hodně se ohřívá rukojeť a drží se to hrozně, zdá se mi to takové tlusté v ruce. Taky se mi zdá, že se nějak dlouho nahřívá.
Nezdají se vám mikropájky tlusté a tímpádem nemotorné? Nahřívá se vám dlouho, hřeje vám rukojeť? Zajímalo by mě jestli to je touhle starou mikropájkou, nebo jsou na tom všechny stejně.
Nezdají se vám mikropájky tlusté a tímpádem nemotorné? Nahřívá se vám dlouho, hřeje vám rukojeť? Zajímalo by mě jestli to je touhle starou mikropájkou, nebo jsou na tom všechny stejně.
Je to ta P134 za 110Kč z hadexu?
http://hadex.cz/pajeci-technika-chemie- ... -odsavacky
Co říkáte na P132, P109 a hlavně na P131, která má regulaci.
Mikropájky kolem 600: mají vůbec cenu?
http://www.tipa.eu/cz/produkt/06510010- ... jka-zd-99/
http://www.ivo-pt.cz/pajeci-stanice-230 ... -i5157.htm
Mikropájka na 230V se musí za nějaký čas vytáhnout ze zásuvky, nebo udrží nějakou výrobní teplotu? Jaký je hlavní rozdíl mezi tou do zásuvky a tou regulovatelnou s krabičkou při pájení?
http://hadex.cz/pajeci-technika-chemie- ... -odsavacky
Co říkáte na P132, P109 a hlavně na P131, která má regulaci.
Mikropájky kolem 600: mají vůbec cenu?
http://www.tipa.eu/cz/produkt/06510010- ... jka-zd-99/
http://www.ivo-pt.cz/pajeci-stanice-230 ... -i5157.htm
Mikropájka na 230V se musí za nějaký čas vytáhnout ze zásuvky, nebo udrží nějakou výrobní teplotu? Jaký je hlavní rozdíl mezi tou do zásuvky a tou regulovatelnou s krabičkou při pájení?
Regulace je hlavně o tom,že každá věc se pájí na jinnou teplotu viz třeba velkej FET a naproti tomu malinkej SMD odpor.FET musíš pájet na 300-350°C a odpor stačí na 260°C...další věc je odpájení součástek ven z desky.Myslím že pokud se tomu chceš aspon trochu věnovat,že by nebylo marný koupit nějakou regulovatelnou stanici,které se prodávají od 1000,-kč.Indikace je formou LED,nebo LCD (u dražších typů).
p4ul píše: Mikropájka na 230V se musí za nějaký čas vytáhnout ze zásuvky, nebo udrží nějakou výrobní teplotu?....
Z vlastní zkušenosti doporučuji pájet max.30 minut a poté nechat zchládnout.Nevím jestli to byla výrobní vada té vietnamské pobočky
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)