Na to jsi přišel jak? Nás učili že zlom (pokles o 3dB) nastává na f = 1/(2*pi*R*C) a to nějak neodpovídá.ZdenekHQ píše:Pro 1kHz je R=1K, C=10N.
Sinus
Moderátor: Moderátoři
A jak dobře umíš s jednočipama? Koukni na inetu na přímou číslicovou syntézu, je to celkem jednoduché a dá se to pro nízké kmitočty (kHz) s externím D/A převodníkem (třeba tím R-2R) realizovat snadno softwarově.Nebster píše:no, až se mi podaří udělat nějaký ten tón, tak si z toho zkusím pak vytvořit nějakou melodii, prostě taková hračka, abych se nenudil a něco se zase naučil.
Nějaký jednoduchý filtr to bude chtít, když to chceš generovat přes PWM.
Stačil by RC člen s časovou konstantou nějakých 16us (R*C=16us, kde R je v ohmech a C ve faradech) - tím vznikne dolní propust s poklesem o 3dB na asi 10kHz, což bohatě stačí.
Pokud bys generoval kmitočet přímo (obdélník příslušného kmitočtu na portu), ani by tam nebyl třeba - v ZX Spectrum tak jeden bit jde přímo na reproduktorek a hraje to taky.
Stačil by RC člen s časovou konstantou nějakých 16us (R*C=16us, kde R je v ohmech a C ve faradech) - tím vznikne dolní propust s poklesem o 3dB na asi 10kHz, což bohatě stačí.
Pokud bys generoval kmitočet přímo (obdélník příslušného kmitočtu na portu), ani by tam nebyl třeba - v ZX Spectrum tak jeden bit jde přímo na reproduktorek a hraje to taky.
Souhlas. Já jsem si kdysi udělal něco podobného. A ten sinus byl moc hezkej, takovej jemnej, ale jako by ho nebylo slyšet. Takovej nijakej. Tak jsem mu pak přidal trochu 3. a 5. harmonický. Já to mám udělaný tak, že mám 8-mi bitovej R-2R převodník. Do něj pouštím podle tabulky sinus, ale vlastně to není sinus, protože už v té tabulce k němu mám přidaný ty vyšší harmonický. Výhoda je, že můžu postupně snižovat hlasitost tónu, což je opravdu moc hezký. Když to budeš mít přes obdélník a nebudeš ho ztišovat, tak to bude jak digitálky. Taky je v tomhle provedení fajn, že barva tónu nezáleží na frekvenci. A obvodově je to vlastně taky jednodušší.Hill píše:Na to, aby byl zvonek dobře slyšet, není sinusový průběh nejvhodnější. Obdélník nebo pila to zvládnou zrovna tak a ostrý zvuk je líp slyšet i při menším výkonu.
A dolní propustí si pak můžeš doladit, jak měkký zvuk ti bude vyhovovat.
čímž se vlastně dostáváme k syntéze tónů, jak ji zrealizoval pan Hammond.
Protože tehdy ještě neměl jednočipy, používal fonická kolečka s obdélníkovým ozubením, které přerušovalo magnetický obvod a tím se indukovalo napětí v cívce na pólovém nástavci. Ty to máš s generováním obdélníků jednodušší.
Protože je u hammondek k dispozici ke každému tónu jeho 2,3,4... harmonická, dá se pomocí táhel (drawbars) nastavovat libovolná barva zvuku přičítáním libovolné harmonické. Fyzikálně až brutálně jednoduché a přesto hammondky hudebníky už desítky let fascinují.
http://www.youtube.com/watch?v=9YJIgyJFIo0 - těžko najít kvalifikovanější výklad (a lahůdku pro pamětníky - Hill )
Pro zvukotvorné účely existujou jednoúčelové IO - oktávové generátory včetně příslušné omáčky okolo (vibrato, sustain, attack atd.) ale zase se na tom nenaučíš tak jako na jednočipech.
http://www.asu.cas.cz/~sula/DTP/Hammond.pdf
Protože tehdy ještě neměl jednočipy, používal fonická kolečka s obdélníkovým ozubením, které přerušovalo magnetický obvod a tím se indukovalo napětí v cívce na pólovém nástavci. Ty to máš s generováním obdélníků jednodušší.
Protože je u hammondek k dispozici ke každému tónu jeho 2,3,4... harmonická, dá se pomocí táhel (drawbars) nastavovat libovolná barva zvuku přičítáním libovolné harmonické. Fyzikálně až brutálně jednoduché a přesto hammondky hudebníky už desítky let fascinují.
http://www.youtube.com/watch?v=9YJIgyJFIo0 - těžko najít kvalifikovanější výklad (a lahůdku pro pamětníky - Hill )
Pro zvukotvorné účely existujou jednoúčelové IO - oktávové generátory včetně příslušné omáčky okolo (vibrato, sustain, attack atd.) ale zase se na tom nenaučíš tak jako na jednočipech.
http://www.asu.cas.cz/~sula/DTP/Hammond.pdf
anebo záleží na rychlosti programátora a šikovnosti jednočipu
asi se dají jednočipem odřít i hudebně složité věci, ale od jistého momentu to začne připomínat drbání pravou rukou za levým uchem. Slyšel jsem rozehrát jehličkovou tiskárnu a taky ZX Spetrum umělo v rukách správně fanatického assembleristy úžasné věci i se svým jednobitovým zvukem, snad by to předčilo i některé analogové k tomu účelu vyráběné přístroje ve stylu rádio od soudruha Zheng-Huang.
Hammondy mají zvláštní tvar ozubení, nevím jak to geometricky nazvat a už vůbec je nejisté jaký průběh to generuje při probíhání okolo pólových nástavců, ale podstatné je že to zní skvěle.
http://www.bentonelectronics.com/tonewheel.html
Na tomhle obrázku je ale fonické "kolečko" zřetelně obdélníkové:
asi se dají jednočipem odřít i hudebně složité věci, ale od jistého momentu to začne připomínat drbání pravou rukou za levým uchem. Slyšel jsem rozehrát jehličkovou tiskárnu a taky ZX Spetrum umělo v rukách správně fanatického assembleristy úžasné věci i se svým jednobitovým zvukem, snad by to předčilo i některé analogové k tomu účelu vyráběné přístroje ve stylu rádio od soudruha Zheng-Huang.
Hammondy mají zvláštní tvar ozubení, nevím jak to geometricky nazvat a už vůbec je nejisté jaký průběh to generuje při probíhání okolo pólových nástavců, ale podstatné je že to zní skvěle.
http://www.bentonelectronics.com/tonewheel.html
Na tomhle obrázku je ale fonické "kolečko" zřetelně obdélníkové: