3F stykac spina 1F

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

3F stykac spina 1F

#1 Příspěvek od camaro »

Zdravim vsetkych,
mam vodarnicku (rok 1966) 3F motorom spinany 3F stykacom prepojenym pakovym mechanizmom tlakoveho spinaca.
Teraz cez stykac idu fazy a nulak je ako ochrana.
Vymenil som cerpadlo s 1F motorom ale nadrz so spinacom chcem nechat.
Ako mam zapojit na 3F stykac 1F motor faza,nulak,zem? Faza je mi jasna. ide cez stykac.
Mam cez stykac prerusovat aj nulak?

Uživatelský avatar
RadekB
Příspěvky: 2043
Registrován: 03 bře 2005, 01:00
Bydliště: někde mezi Brnem a Prostějovem

#2 Příspěvek od RadekB »

Ne

Uživatelský avatar
galjo
Příspěvky: 1352
Registrován: 15 črc 2005, 02:00
Bydliště: záp.slovensko

#3 Příspěvek od galjo »

Nulák musí zostať stále zapojený. :roll:

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#4 Příspěvek od Andrea »

Jde o to jaký nulák, ochranný nulový vodič (zelenožlutý) se nesmí spínat, pracovní nulový vodič (modrý) může, aspoň co si pamatuju z 50ky.

Uživatelský avatar
Maskot
Příspěvky: 1772
Registrován: 19 lis 2004, 01:00
Bydliště: Wien

#5 Příspěvek od Maskot »

Je to jak pise vyse Andrea,ochranny vodic ne,ten jak se rika pracovni klidne ano.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

Podle dotazu bych si tipnul, že tvoje znalosti budou na takové úrovni že by bylo nejrozumnější nechat to zapojit a při té příležitosti proměřit někým s kvalifikací. Takovéhle zapojování je nejlepší cestou jak se dostat do jistých statistik :twisted:
Nejde jen o zapojení ale i o provedení nulování, doplňkové pospojení a proměření zemních smyček, krytí, izolačního stavu. Z hlediska funkce motoru i jištění proti zkratu a nadproudu. Jestli je to motor s rozběhovým kondenzátorem, máš ověřeno že se rozběhne i do tlaku?

Uživatelský avatar
marli
Příspěvky: 173
Registrován: 15 bře 2007, 01:00

#7 Příspěvek od marli »

Nu záleží na tom čemu říkáš nulák a v jaký soustavě máš to připojení vlastně udělaný. Pokud je to dvoudrátová soustava TN-C, kde jeden drát je hnědej potažmo černej- to je fáze a druhej zelenožlutej- to je tzv PEN a ty nulák nazýváš právě tenhle zelenožlutej vodič, tak rozhodně přes stykač jenom tu fázi a ten PEN připoj natvrdo zároveň na potřebnou pracovní svorku ve svorkovnici a zároveň na kostru toho čerpadla. Určitě někde na tý kostře bude šroubek se značkou uzemnění, pokud ne tak to řichyť pod nějakej jinej šroubek, kterej je galvanicky spojenej s tím šasí.
Kdyžtak si s tímhle nechej poradit od nějakýho zkušenějšího elektrikáře, protože na 3f motor jsi nepotřeboval ten PEN jako pracovní, tam se uzel nevyvádí, pouze jako ochranný. Na 99 procent to budeš mít právě v TN-C.
Jenom pro doplnění, pokud bys to měl v TN-S, tj. třídrátově, tak tam zelenožlutej PE na šasí stroje, fáze je jasná a modrej na pracovní svorku toho motoru a klidně ten modrej můžes spínat tím stykačem taky... Ale podle popisovaný historie tý původní vodárny tohle asi nebude tvůj případ.
Jenom si dej bacha na takový věci jako impedance poruchový smyčky, správný jištění, ochranu před nebezpečným dotykovým napětím a tak... není to žádná sranda, už vůbec ne u vodárny a rozvodem v kovových trubkách.

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#8 Příspěvek od camaro »

je TN-C, je tam stara instalacia domu.
doteraz to bolo zapojene 3f cez stykac a nulak na kostru.
Nove 1f cerpadlo ma fazu, nulak a ochrany vodic.
Mimochodom, konzultoval som to so servisnym pracovnikom cerpadiel a ten mi tvrdil, ze nulak a fazu mam dat cez stykac a ochranny vodic na kostru.
Velmi sa mi do nepozdavalo, tak chcem aj nazor inych odbornikov, preto som tu.

Uživatelský avatar
Jenys
Příspěvky: 2120
Registrován: 11 úno 2008, 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Jenys »

camaro píše:je TN-C, je tam stara instalacia domu.
doteraz to bolo zapojene 3f cez stykac a nulak na kostru.
Nove 1f cerpadlo ma fazu, nulak a ochrany vodic.
Mimochodom, konzultoval som to so servisnym pracovnikom cerpadiel a ten mi tvrdil, ze nulak a fazu mam dat cez stykac a ochranny vodic na kostru.
Velmi sa mi do nepozdavalo, tak chcem aj nazor inych odbornikov, preto som tu.
To ti tvrdil správně ten servisák.
Zapoj do stykače fázi, černý (hnědý) a ten modrý od čerpadla, žlutozelený připoj na kostru, kde je přívod nuláku a ze stejného místa propoj přes stykač na pracovní nulu, modrý k čerpadlu. Prostě pracovní nulu modrý, klidně spínej, ochranný žlutozelený musí být trvale spojený s přívodním nulákem :wink:

Pro jistotu zkontroluj, zda jsou dotažené všude ve svorkovnicích, krabicích šroubky, hlavně na nuláku, až do rozvodnice u hodin. To k vůli dobré funkci ochranného PEN vodiče a klidně to potom můžeš používat.
Když něco nevíte...klidně se zeptejte :) Co vás nezabije, to vás posílí :) Jenys :)

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#10 Příspěvek od camaro »

Vdaka,

urobil som to skoro tak isto.
Privodny nulak som dal na svorku na kostre.
Nulak a ochranny vodic z cerpadla som tiez dal na svorku na kostre.
Takze prerusujem stykacom len fazu

Uživatelský avatar
Jenys
Příspěvky: 2120
Registrován: 11 úno 2008, 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Jenys »

camaro píše:Vdaka,

urobil som to skoro tak isto.
Privodny nulak som dal na svorku na kostre.
Nulak a ochranny vodic z cerpadla som tiez dal na svorku na kostre.
Takze prerusujem stykacom len fazu
Ano, takto to bude také fungovat a není to nijak nebezpečné. Jen se podívej jestli opravdu je vše utažené, aby nebyly přechoďáky. :wink:
Když něco nevíte...klidně se zeptejte :) Co vás nezabije, to vás posílí :) Jenys :)

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“