kontrola napětí autobatérie
Moderátor: Moderátoři
Tlačné lano jsem už taky zkoušel, ale ono se krčí...
A ten indikátor: na http://upload.ebastlirna.cz je soubor ind_24Aku.TIF - stačilo by změnit pár součástek a nastavit práh pro poloviční napětí. Je to s dvoubarevnou LEDkou. Dokud svítí zeleně, je to dobrý. Jak při zátěži začne problikávat červená, ja čas dobíjet.
A ten indikátor: na http://upload.ebastlirna.cz je soubor ind_24Aku.TIF - stačilo by změnit pár součástek a nastavit práh pro poloviční napětí. Je to s dvoubarevnou LEDkou. Dokud svítí zeleně, je to dobrý. Jak při zátěži začne problikávat červená, ja čas dobíjet.
Andreo, teda - to jsou zkušenosti, určitě máš na mysli ony 4hranné modré pilulky značky Pfizer... Ale nevím, jestli by coby součást povinné výbavy vozidla měly takovou trvanlivost...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Tak to nevím jak vypadají ty modré hranaté pilulky od Pfizera, já mám šedivé kulaté, ale v rádiu slyším každou chvíli "Šéfe, přišla za váma nějaká paní a prej jestli můžete hned?" "Jasně že můžu hned." Určitě jde o tlačení lana.EKKAR píše:Andreo, teda - to jsou zkušenosti, určitě máš na mysli ony 4hranné modré pilulky značky Pfizer... Ale nevím, jestli by coby součást povinné výbavy vozidla měly takovou trvanlivost...
Nešlo, protože panel naprázdno má jiné napětí, než panel zatížený. Sluníčko povyleze, panel se nabudí, napětí stoupne - nějaká výkonová elektronika sepne proud do aku - panel se zatíží, napětí na něm klesne pod spínací mez - elektronika poslušně odepne nabíjení - panel se odlehčí a napětí zase vesele stoupne... Musíš tam mít komparátor s poměrně přesně nastavenou hysterezí a další prvky, jistící i třeba aku před přebitím.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Nezkoušel jsem to, ale není důvodu, aby to nefungovalo po změně děliče v bázi 1. tranzistoru. Použití tohoto obvodu coby spínače nabíjení bez úprav (zavedení hystereze) popř. bez dalších obvodů nedoporučuji.04peter píše:skušal niekto tu schemu čo dal hill.? ma to niekto na rozsah10- 15V ?... ked by som dal namiesto lediek optočlen kt by zapinal a vypinal nabijanie baterie zo solarneho panelu.. šlo by to.?!
p.s. Zase "s křížkem po funuse"
To schéma, co jsem dával, vzniklo jako jednoúčelová pomůcka - některé ručně vedené akumulátorové paleťáky nemají indikaci vybití. Tak jsme zavedli tuto indikaci - když se při rozjezdu nebo zdvihu vidlí změní barva na červenou, je ještě dost času převézt poslední náklad a ještě dojet do akumulátorovny. Táhnout stoosmdesátimetrovou halou, v níž je nakládací rampa na jednom konci a akumulátorovna na druhém, vozík, který sám nejede, ale má nějaký ten metrák, to je docela lahůdka, i kdyby do půlky cesty dojel ještě vlastní silou.
Nic jiného ta indikace neumí a je tedy pro řízení dobíjení přinejmenším nevhodná. Zapojení skutečně potřebuje hysterezi, i když pro solární články naprosto stačí dioda, dejme tomu s malým úbytkem, když už v našich podminkách nemůžeme s kdovíjakým výkonem solárních článků počítat, takže nějakého výrazného přebíjení bych se neobával, u kapacit nad obvyklých 40Ah už vůbec ne. Nějakých 100mA trvale jim neublíží a víc by bylo v nejlepším případě jen při plném slunečním svitu. Podobně, jako je to u alternátorů ve vozidlech (ty ovšem mají mnohokrát menší vnitřní odpor, takže regulace je nutná vždy).
Když napětí zdroje přetlačí přes diodu napětí akumulátoru, prostě bude dobíjet a zdroj se vlivem vlastního vnitřního odporu ureguluje sám. Solární baterie k tomu nepotřebuje vnitřní odpor uměle zvyšovat vnějším sériovým rezistorem.
Když zdroj nebude stačit, dioda zavře a dobíjet ani vybíjet se nebude.
Nic jiného ta indikace neumí a je tedy pro řízení dobíjení přinejmenším nevhodná. Zapojení skutečně potřebuje hysterezi, i když pro solární články naprosto stačí dioda, dejme tomu s malým úbytkem, když už v našich podminkách nemůžeme s kdovíjakým výkonem solárních článků počítat, takže nějakého výrazného přebíjení bych se neobával, u kapacit nad obvyklých 40Ah už vůbec ne. Nějakých 100mA trvale jim neublíží a víc by bylo v nejlepším případě jen při plném slunečním svitu. Podobně, jako je to u alternátorů ve vozidlech (ty ovšem mají mnohokrát menší vnitřní odpor, takže regulace je nutná vždy).
Když napětí zdroje přetlačí přes diodu napětí akumulátoru, prostě bude dobíjet a zdroj se vlivem vlastního vnitřního odporu ureguluje sám. Solární baterie k tomu nepotřebuje vnitřní odpor uměle zvyšovat vnějším sériovým rezistorem.
Když zdroj nebude stačit, dioda zavře a dobíjet ani vybíjet se nebude.
- reklamacie
- Příspěvky: 62
- Registrován: 30 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
A pri tom roztláčaní nesmiete zabudnúť povoliť brzdu rezervného kolesa!!!!EKKAR píše:Tlačné lano na Slovači ešte nepoznáte? Aha - tak sa tešte, nová súčasť povinnej výbavy pre všetky vozidlá, vyrobené pred vstupom krajiny do EÚ alebo dovezené z menej rozvinutých krajín - ak sa to u Vás ešte neuzákonilo, nedá to na seba dlho čakať. Je to obdobné opatrenie, podla ktorého sa v 80. rokoch minulého storočia začali všetky Škodovky vybavovať vyhrievaním zadného okna, najprv tie vyvážané do Velkej Británie, neskor celá produkcia. Požiadavka znela, aby vodičovi pri tlačení neprimrzali ruky...Devo70 píše:To je lano na tlačenie? Nevedel som, že aj také existujú.