CB radiostanice v kamionu

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
xreef
Příspěvky: 44
Registrován: 01 pro 2004, 01:00

CB radiostanice v kamionu

#1 Příspěvek od xreef »

Ahoj,
mám dotaz, koupil jsem si do kamionu radiostanici ta je napájena 12V v náklaďáku je 24V. Zapojil jsem to teda na jednu baterku 12V, dle předchozích zkušeností, kdy mi při jisté situaci shořelo autoradio, jsem na kladný pol přívodu k CB dal diodu. Bohužel se mi nedávno při nastartování auta začadilo i z radiostanice. Dioda v přívodu byla ok. CBčko jsem nechal opravit. Teď jsem před situací kdy mám vráti stanici do auta a obávám se, že začoudí zas. Našel jsem tu na webu měnič. Adresa je zde.
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... =0&thold=0
Zapojení jsem doplnil o tlumivku v přívodu. Ve foru se píše, že ty stabilizátory v autech odchází kůli špičkám, jak by se tomu dalo předejít? Transilem? Poradí mi někdo prosím jakým a kam ho zapojit? Vím, určitě se najde někdo, kdo mi bude radit, abych si koupil měnič hotoví, ale na tohle mám součástky doma a potřebuju to jen na tu stanici. Všem předem děkuji za radu.

edit. Našel jsem doma dva kouskyBZW0628B C515 šlo by to tam někam dát?

Uživatelský avatar
RadekB
Příspěvky: 2043
Registrován: 03 bře 2005, 01:00
Bydliště: někde mezi Brnem a Prostějovem

#2 Příspěvek od RadekB »

Kup (nebo udelej) si menic 24/12V. To schema nahore je jen stabilizator, na kterem bude vznikat velka ztrata.

Uživatelský avatar
xreef
Příspěvky: 44
Registrován: 01 pro 2004, 01:00

#3 Příspěvek od xreef »

velká ztráta ničemu nevadí v batrkách je energie až až :). Ne opravdu, rád bych zkusil doplnit ten stabilizátor o nějáké ochrany (pokud mi někdo tedy poradí) a uvidí se, jak dlouho a jak spolehlivě to bude fungovat :)

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#4 Příspěvek od Milan_F »

Jestli chceš mermomocí bastlit, tak v PEAR 4/2005 je spínaný měnič z 24V na 12V 10A.

http://www.edisk.cz/stahnout-soubor/817 ... 2.1KB.html
Naposledy upravil(a) Milan_F dne 08 čer 2008, 21:00, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
xreef
Příspěvky: 44
Registrován: 01 pro 2004, 01:00

#5 Příspěvek od xreef »

A proč teda tohle fungovat nebude? pominemeli teda, že se to bude trochu hřát i když bych řekl ne moc, zkoušel jsem na tom honit 12V halogenku tekl tim proud 3A a zas tak moc se to nehřálo. A kdyby se tam dalo něco proti těm špičkám tak to podle mě splní stejnou fci, nebo se pletu? Ta vysílačka má pojistku 2A. Příde mi zbytečný na to stavět měnič na deset amper. Todle mě nic nestálo součástky jsem vyndal ze starejch desek.

milo ten odkaz nechodí :(

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#6 Příspěvek od vrky »


Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Mínus u baterií je přes odpojovač . Ty jsi připojil CB stanici na mínus a kostru (anténa je ukostřená). Mínus pól stanici je určitě za odpojovačem. Ty máš přemostěnej odpojovač radiostanicí..
Naposledy upravil(a) Artaban001 dne 08 čer 2008, 21:00, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
xreef
Příspěvky: 44
Registrován: 01 pro 2004, 01:00

#8 Příspěvek od xreef »

Artaban: mám taženej mínus a plus extra kabelem přímo od baterky, a antenu mám přišroubovanou na kasli. na plusovom kabli je ta dioda a stejně se z ní začadilo. tak jak jí teda připojit?

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#9 Příspěvek od Milan_F »

Šak z něj brát 10A nemusíš. Jde o to že spínanej měnič ma malý ztráty. Nejde ani tak o to že máš v autě dostatek štáva, ale o to, že na regulačním prvku je malá výkonová ztráta a tudíž tolik netopí. A studenej polovodič = spolehlivej polovodič. TL494 vykucháš z starýho pc zdroje, stejně tak dvojitou diodu a tlumivky. Ostaní náklady jsou minimální. Stabilizátory 78xx moc dobře nesnáší přepěťový špice. Vraž aspoň před tu 7812ku pojistku a transil. A možná to přežije.


Jak připojit autoradio na 24V http://www.edisk.cz/stahnout-soubor/603 ... .24KB.html
Naposledy upravil(a) Milan_F dne 08 čer 2008, 21:06, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#10 Příspěvek od mihal »

Do serie zapoj odpor tak 0,1R/0,5W a za ten varistor 16V na zem spolu s diodou v zavernom smere aspon 5A. A do privodu poistku 10A. Ono pri vypnuti motoru a pri startovani ak nieje dobre zemnenie lieta napatie plus neplus, aj norma hovori o dvojnasobku palubneho napatia po dobu tusim jednej minuty v oboch smeroch.

Uživatelský avatar
xreef
Příspěvky: 44
Registrován: 01 pro 2004, 01:00

#11 Příspěvek od xreef »

ok pojistku tam mám, na přívodu a ještě tlumivku v serii, jak tam dám ten transil? a můžu použít ten co jsem napsal? bzw06 28B

0.5W do serie? to jako neschoří? neměl by tam bejt spíš 5W?
Naposledy upravil(a) xreef dne 08 čer 2008, 21:08, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

Podle mě by jsi neměl nic připojovat na - baterii. Jak jsem psal výše, z bezpečnostních důvodů se mínus odpojuje vypínačem baterií (je to prý povinná výbava ). Mínus pól radiostanice připoj co nejblíže k odpojovači k vývodu, co je ukostřen.. Dioda v plusu je nutnost..

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#13 Příspěvek od Hill »

Zrovna nedávno jsem pro CB instaloval do kamionu tento:
http://www.rmitaly.com/scheda.asp?IDGr=6&cat=0&tipo=144 koupený v elektře.
Mají ho třeba tady:
http://www.sivera.cz/index.php?str=zmr_rst_prisl
http://www.vysilacky-navigace.cz/menic% ... kt-95.html
http://www.cmail.cz/konap/kontakty.htm nebo v řetězci Proton, tam, kde prodávají příslušenství pro CB, navigace a autorádia.
Když jsem zjistil, že CB je jištěné pojistkou 4A, máš ještě dostatečnou výkonovou rezervu.
Je spínaný, takže se jen trochu hřeje. Účinnost má slušnou, z baterky si při vysílání bral do 1,6A, rušení při příjmu jsem nezjistil.
Při vypnutém CB si odebírá z baterky 24mA, takže ho není třeba vypínat, ani když kamion na týden dva odstavíš, ale na škodu to není. A v pohodě se vejde kamkoliv. Má na výstupu transil k likvidaci špiček a při případném průrazu zdroje utaví pojistku na vstupu. Prostě má to i ochranu proti přepětí.

Pak jsou ještě k mání lineární stabilizátory, ale u těch je vstupní proud o fous větší, než odběr spotřebiče, takže stejný výkon, jaký prožere stanice, vytopí stabilizátor bezúčelně do vzduchu. Musíš je instalovat tam, kde se uchladí. Tedy, ne, že by v kamionu nebyla dostatečná rezerva výkonu, abys jím nemohl topit, ale to teplo pak není vždy jednoduché odvést.

Edit: koukám, zatím, než jsem se vrátil to dopsat, už tu je o nevýhodě lineárního stabilizátoru od Radka atd.
To, že máš CB s pojistkou 2A, neznamená, že zdroj budeš dimenzovat přesně na ty 2A. Dej mu aspoň 3x tolik: jinak musíš doplnit stabilizátor o obvod zamezující přetížení nabíjecím proudem kondíků, když zapneš spotřebič, tedy CB. Nebo musí zdroj ten náběhový proud spolehlivě zvládnout, abys ho hned při prvním připojení neprotavil do zkratu.

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#14 Příspěvek od mihal »

Samozrejme - ako pise Artaban001, vsetko za odpojovac, on tam nie je len tak. Ak bude odber 2A (24W ti CB vezme len v poruche, pri zlom prisposobeni pocitaj tak 1,2A pri klucovani), tak na 0,1R bude 200mV a strata 400mW. Zisti si v katalogu udaje toho transilu, najdes aj na nete. Ide o to aby bol rychly a otvaral okolo 16V.

Uživatelský avatar
xreef
Příspěvky: 44
Registrován: 01 pro 2004, 01:00

#15 Příspěvek od xreef »

no to je pěkný měnič, ale ta sranda stojí to co mě stála vysílačka :)

místa je v kabině taky dost a ten tranzistor zas tak moc nehřeje s tou halogenkou už to tu na mě svítí přes hodinu a chladič je vlažnej, proud to bere 3A, což ta vysílačka brát nebude.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“