CB radiostanice v kamionu
Moderátor: Moderátoři
CB radiostanice v kamionu
Ahoj,
mám dotaz, koupil jsem si do kamionu radiostanici ta je napájena 12V v náklaďáku je 24V. Zapojil jsem to teda na jednu baterku 12V, dle předchozích zkušeností, kdy mi při jisté situaci shořelo autoradio, jsem na kladný pol přívodu k CB dal diodu. Bohužel se mi nedávno při nastartování auta začadilo i z radiostanice. Dioda v přívodu byla ok. CBčko jsem nechal opravit. Teď jsem před situací kdy mám vráti stanici do auta a obávám se, že začoudí zas. Našel jsem tu na webu měnič. Adresa je zde.
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... =0&thold=0
Zapojení jsem doplnil o tlumivku v přívodu. Ve foru se píše, že ty stabilizátory v autech odchází kůli špičkám, jak by se tomu dalo předejít? Transilem? Poradí mi někdo prosím jakým a kam ho zapojit? Vím, určitě se najde někdo, kdo mi bude radit, abych si koupil měnič hotoví, ale na tohle mám součástky doma a potřebuju to jen na tu stanici. Všem předem děkuji za radu.
edit. Našel jsem doma dva kouskyBZW0628B C515 šlo by to tam někam dát?
mám dotaz, koupil jsem si do kamionu radiostanici ta je napájena 12V v náklaďáku je 24V. Zapojil jsem to teda na jednu baterku 12V, dle předchozích zkušeností, kdy mi při jisté situaci shořelo autoradio, jsem na kladný pol přívodu k CB dal diodu. Bohužel se mi nedávno při nastartování auta začadilo i z radiostanice. Dioda v přívodu byla ok. CBčko jsem nechal opravit. Teď jsem před situací kdy mám vráti stanici do auta a obávám se, že začoudí zas. Našel jsem tu na webu měnič. Adresa je zde.
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... =0&thold=0
Zapojení jsem doplnil o tlumivku v přívodu. Ve foru se píše, že ty stabilizátory v autech odchází kůli špičkám, jak by se tomu dalo předejít? Transilem? Poradí mi někdo prosím jakým a kam ho zapojit? Vím, určitě se najde někdo, kdo mi bude radit, abych si koupil měnič hotoví, ale na tohle mám součástky doma a potřebuju to jen na tu stanici. Všem předem děkuji za radu.
edit. Našel jsem doma dva kouskyBZW0628B C515 šlo by to tam někam dát?
Jestli chceš mermomocí bastlit, tak v PEAR 4/2005 je spínaný měnič z 24V na 12V 10A.
http://www.edisk.cz/stahnout-soubor/817 ... 2.1KB.html
http://www.edisk.cz/stahnout-soubor/817 ... 2.1KB.html
Naposledy upravil(a) Milan_F dne 08 čer 2008, 21:00, celkem upraveno 2 x.
A proč teda tohle fungovat nebude? pominemeli teda, že se to bude trochu hřát i když bych řekl ne moc, zkoušel jsem na tom honit 12V halogenku tekl tim proud 3A a zas tak moc se to nehřálo. A kdyby se tam dalo něco proti těm špičkám tak to podle mě splní stejnou fci, nebo se pletu? Ta vysílačka má pojistku 2A. Příde mi zbytečný na to stavět měnič na deset amper. Todle mě nic nestálo součástky jsem vyndal ze starejch desek.
milo ten odkaz nechodí![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
milo ten odkaz nechodí
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Můžeš ho i koupit http://obchod.nedis.cz/signys/signys?ac ... NITEMS=OFF
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Mínus u baterií je přes odpojovač . Ty jsi připojil CB stanici na mínus a kostru (anténa je ukostřená). Mínus pól stanici je určitě za odpojovačem. Ty máš přemostěnej odpojovač radiostanicí..
Naposledy upravil(a) Artaban001 dne 08 čer 2008, 21:00, celkem upraveno 1 x.
Šak z něj brát 10A nemusíš. Jde o to že spínanej měnič ma malý ztráty. Nejde ani tak o to že máš v autě dostatek štáva, ale o to, že na regulačním prvku je malá výkonová ztráta a tudíž tolik netopí. A studenej polovodič = spolehlivej polovodič. TL494 vykucháš z starýho pc zdroje, stejně tak dvojitou diodu a tlumivky. Ostaní náklady jsou minimální. Stabilizátory 78xx moc dobře nesnáší přepěťový špice. Vraž aspoň před tu 7812ku pojistku a transil. A možná to přežije.
Jak připojit autoradio na 24V http://www.edisk.cz/stahnout-soubor/603 ... .24KB.html
Jak připojit autoradio na 24V http://www.edisk.cz/stahnout-soubor/603 ... .24KB.html
Naposledy upravil(a) Milan_F dne 08 čer 2008, 21:06, celkem upraveno 1 x.
Do serie zapoj odpor tak 0,1R/0,5W a za ten varistor 16V na zem spolu s diodou v zavernom smere aspon 5A. A do privodu poistku 10A. Ono pri vypnuti motoru a pri startovani ak nieje dobre zemnenie lieta napatie plus neplus, aj norma hovori o dvojnasobku palubneho napatia po dobu tusim jednej minuty v oboch smeroch.
ok pojistku tam mám, na přívodu a ještě tlumivku v serii, jak tam dám ten transil? a můžu použít ten co jsem napsal? bzw06 28B
0.5W do serie? to jako neschoří? neměl by tam bejt spíš 5W?
0.5W do serie? to jako neschoří? neměl by tam bejt spíš 5W?
Naposledy upravil(a) xreef dne 08 čer 2008, 21:08, celkem upraveno 1 x.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Zrovna nedávno jsem pro CB instaloval do kamionu tento:
http://www.rmitaly.com/scheda.asp?IDGr=6&cat=0&tipo=144 koupený v elektře.
Mají ho třeba tady:
http://www.sivera.cz/index.php?str=zmr_rst_prisl
http://www.vysilacky-navigace.cz/menic% ... kt-95.html
http://www.cmail.cz/konap/kontakty.htm nebo v řetězci Proton, tam, kde prodávají příslušenství pro CB, navigace a autorádia.
Když jsem zjistil, že CB je jištěné pojistkou 4A, máš ještě dostatečnou výkonovou rezervu.
Je spínaný, takže se jen trochu hřeje. Účinnost má slušnou, z baterky si při vysílání bral do 1,6A, rušení při příjmu jsem nezjistil.
Při vypnutém CB si odebírá z baterky 24mA, takže ho není třeba vypínat, ani když kamion na týden dva odstavíš, ale na škodu to není. A v pohodě se vejde kamkoliv. Má na výstupu transil k likvidaci špiček a při případném průrazu zdroje utaví pojistku na vstupu. Prostě má to i ochranu proti přepětí.
Pak jsou ještě k mání lineární stabilizátory, ale u těch je vstupní proud o fous větší, než odběr spotřebiče, takže stejný výkon, jaký prožere stanice, vytopí stabilizátor bezúčelně do vzduchu. Musíš je instalovat tam, kde se uchladí. Tedy, ne, že by v kamionu nebyla dostatečná rezerva výkonu, abys jím nemohl topit, ale to teplo pak není vždy jednoduché odvést.
Edit: koukám, zatím, než jsem se vrátil to dopsat, už tu je o nevýhodě lineárního stabilizátoru od Radka atd.
To, že máš CB s pojistkou 2A, neznamená, že zdroj budeš dimenzovat přesně na ty 2A. Dej mu aspoň 3x tolik: jinak musíš doplnit stabilizátor o obvod zamezující přetížení nabíjecím proudem kondíků, když zapneš spotřebič, tedy CB. Nebo musí zdroj ten náběhový proud spolehlivě zvládnout, abys ho hned při prvním připojení neprotavil do zkratu.
http://www.rmitaly.com/scheda.asp?IDGr=6&cat=0&tipo=144 koupený v elektře.
Mají ho třeba tady:
http://www.sivera.cz/index.php?str=zmr_rst_prisl
http://www.vysilacky-navigace.cz/menic% ... kt-95.html
http://www.cmail.cz/konap/kontakty.htm nebo v řetězci Proton, tam, kde prodávají příslušenství pro CB, navigace a autorádia.
Když jsem zjistil, že CB je jištěné pojistkou 4A, máš ještě dostatečnou výkonovou rezervu.
Je spínaný, takže se jen trochu hřeje. Účinnost má slušnou, z baterky si při vysílání bral do 1,6A, rušení při příjmu jsem nezjistil.
Při vypnutém CB si odebírá z baterky 24mA, takže ho není třeba vypínat, ani když kamion na týden dva odstavíš, ale na škodu to není. A v pohodě se vejde kamkoliv. Má na výstupu transil k likvidaci špiček a při případném průrazu zdroje utaví pojistku na vstupu. Prostě má to i ochranu proti přepětí.
Pak jsou ještě k mání lineární stabilizátory, ale u těch je vstupní proud o fous větší, než odběr spotřebiče, takže stejný výkon, jaký prožere stanice, vytopí stabilizátor bezúčelně do vzduchu. Musíš je instalovat tam, kde se uchladí. Tedy, ne, že by v kamionu nebyla dostatečná rezerva výkonu, abys jím nemohl topit, ale to teplo pak není vždy jednoduché odvést.
Edit: koukám, zatím, než jsem se vrátil to dopsat, už tu je o nevýhodě lineárního stabilizátoru od Radka atd.
To, že máš CB s pojistkou 2A, neznamená, že zdroj budeš dimenzovat přesně na ty 2A. Dej mu aspoň 3x tolik: jinak musíš doplnit stabilizátor o obvod zamezující přetížení nabíjecím proudem kondíků, když zapneš spotřebič, tedy CB. Nebo musí zdroj ten náběhový proud spolehlivě zvládnout, abys ho hned při prvním připojení neprotavil do zkratu.
Samozrejme - ako pise Artaban001, vsetko za odpojovac, on tam nie je len tak. Ak bude odber 2A (24W ti CB vezme len v poruche, pri zlom prisposobeni pocitaj tak 1,2A pri klucovani), tak na 0,1R bude 200mV a strata 400mW. Zisti si v katalogu udaje toho transilu, najdes aj na nete. Ide o to aby bol rychly a otvaral okolo 16V.