Zkratovačka

Náhrady součástek všeho druhu, informace a dotazy k součástkám

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Sunmay
Příspěvky: 171
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Zkratovačka

#1 Příspěvek od Sunmay »

Teď se chystám na vyhlášku 50/1978sb. jenom §5 a narazil sem na pojem zkratovačka a docela by mě zajímalo jak taková věc vypadá ... asi jich bude víc co sem pochopil ... pro různé proudy ... silnoproud není uplně můj obor.

díky moc ... obrazková příloha by byl luxus :D
Jak sem se dostal k elektrotechnice? No to je jednoduché, kdy sem byl malý měl sem strašně moc rád stavebnice a to mi zůstalo ... a řekněte mi, která stavebnice má víc součástek :D

Uživatelský avatar
echinus
Příspěvky: 80
Registrován: 17 úno 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od echinus »

Jsem drzitelem §5, ale s timhle pojmem sem se jeste nesetkal. Nicmene od slova ZKRAT neni moc co vymyslet co to dela,. Presto pokud ma nekdo obrazek teto "veci" taky bych ji rad videl.!?

Uživatelský avatar
Maskot
Příspěvky: 1772
Registrován: 19 lis 2004, 01:00
Bydliště: Wien

#3 Příspěvek od Maskot »

Zrejme se jedna o zkratovaci soupravu uzivanou pro zajisteni pracoviste,neni to nic sloziteho v podstate lana se svorkami,kterymi se propoji fazove vodice mezi sebou a na zem.Obrazky treba tady http://www.dehn.cz/cz/pages/EK/ek_main04.html
Naposledy upravil(a) Maskot dne 12 čer 2008, 20:34, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
vombat
Příspěvky: 744
Registrován: 18 srp 2005, 02:00
Bydliště: Chrudimsko
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od vombat »

Nejsou tím myšleny kabely s krokodýli na koncích, které se používají např. při opravách VN? Pracuješ někde na sloupě a pro sichr si jednotlivé fáze těmito kabely propojíš. Není to moje parketa, ale někde jsem o to četl.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Nevím, kde najít odkaz, ale určitě se nějaká fotka se po netu určitě toulá: Na dráze se při pracích v kolejišti, kde se používá technika vyšší než je povolené v drážním profilu (bagr, jeřáb...), se musí odpojit trolejové vedení od napájení a to odpojení se jistí ZKRATOVAČKOU neboli zkratovací tyčí - jeden konec se zahákne za trolej a druhý se (předtím!!!) svorkou přišroubuje ke kolejnici. Průřez použitého vodiče odhaduju na několik cm2 - musí to vydržet zkratový proud v případě, že se tato pomůcka použije (např. při havárii) k nouzovému vypnutí troleje - když není možná komunikace s dispečinkem v nejbližší stanici, je to někdy jediná možnost, jak zastavit vlaky, jedoucí "zezadu". Z tohoto důvodu je tato zkratovací tyč v povinné výbavě KAŽDÉ LOKOMOTIVY ZÁVISLÉ TRAKCE...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
miromatus
Příspěvky: 350
Registrován: 11 pro 2004, 01:00
Bydliště: SK Levice

#6 Příspěvek od miromatus »

Zdravím, tu je foto skratovaèky na prúdovom menièi v rz 110kV
[/img]
ak máš záujem , môžem v práci nafoti￾ nejake 22kV alebo 400kV skratovaèky ak budú v akcii
Přílohy
P6140011.JPG
(40.18 KiB) Staženo 99 x

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#7 Příspěvek od MiraSt »

Zkratovačka (správně zkratovací souprava) je soustava spojek a měděných lan. Používá se ke zkratování zařízení vysokého napětí; fázové vodiče mezi sebou a proti zemi. Na každé zkratovací soupravě musí být: evidenční číslo, zkratová odolnost a doba výdrže v sekundách. Soupravy jsou buď jedna třifázová nebo tři jednofázové.

Zirafka
Příspěvky: 819
Registrován: 20 srp 2006, 02:00

#8 Příspěvek od Zirafka »

Pokud je trolej pod napětím a pověsíš na ní zkratovačku, tak ji bezpečně upálíš a spadne ti na hlavu.

Pokud je trolej pod napětím a ty tu zkratovačku pověsíš špatně, tak tě pravděpodobně zabije.

Pokud jede lokomotiva závislé trakce a ztratí napětí, není jediný důvod začít brzdit, vlak takto ujede docela dlouhou trasu.

Pokud dojde na troleji ke zkratu, měnírna za chvilku opět proud pustí. Potom ještě jednou a pak ještě jednou. Teprve při třetím zkratu je trolej odpojena. Je to proto, že někdy se rozjíždí moc lokomotiv a pak je měnírna přetížená. Nebo když spadne něco na trolej, tak to těmi impulzy shoří. Vlak se nouzově zastavuje jinak.

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#9 Příspěvek od Radix »

Vidím Saško, že se vyznáš v poměrech na dráze. Ještě tam všichni zaměstnanci pracují ve funkcích, jak tomu bylo dříve?

Uživatelský avatar
salzvo
Příspěvky: 219
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Bydliště: okres Opava

#10 Příspěvek od salzvo »

Na stránkách elektrika.cz bylo nedávno video kde proměřovali most jestli neprobíjí. Údajně tam při průjezdu vlaků poskakovali psi, protože je to kopalo. Nakonec myslím nic nenaměřili. Je tam ale dobře vidět použití zkratovací soupravy. Uzemňovací svorku je přišroubovaná ke koleji, na konci tyčky je malý drátek, kterým se nejdřív dotknou (aby zjistili jestli je trolej skutečně bez napětí) a pak tyčku pověsí na trolej.
http://elektrika.cz/data/clanky/megarep ... neprobijel

Uživatelský avatar
Sunmay
Příspěvky: 171
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Sunmay »

Stačilo věděť, že se tomu říká zkratovací souprava a už sem našel odkazů a fotek dost. Díky moc.
Jak sem se dostal k elektrotechnice? No to je jednoduché, kdy sem byl malý měl sem strašně moc rád stavebnice a to mi zůstalo ... a řekněte mi, která stavebnice má víc součástek :D

Zirafka
Příspěvky: 819
Registrován: 20 srp 2006, 02:00

#12 Příspěvek od Zirafka »

Jakožto "návěstní a spojový dozorce" a "osoba znalá s vyšší kvalifikací" bych se vyznat měla :D A po skoro jedenácti letech práce u jedné firmy také.

No je to tak, různé funkce, jen už nejsou "návěstní mistři" ale "návěstní technici" :) Jak to bude za měsíc to nevím, protože přecházíme k SŽDC s.o. a jak to tam bude, to fakt netuším.

Ale ještě týden to je tak, jak jsem psala :)

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#13 Příspěvek od Radix »

Díky Saško za vysvětlení, tedy stále funkce. Dráha je alespoň jediný pevný bod v tomto překotně se měnícím světě.
Přílohy
t0026.jpeg
(60.14 KiB) Staženo 46 x

Zirafka
Příspěvky: 819
Registrován: 20 srp 2006, 02:00

#14 Příspěvek od Zirafka »

Moc pevný bod to není, protože už tu je ČD Cargo a.s., ČD Telematika a.s. ... My jakožto SDC (Správa Dopravní Cesty) přecházíme k SŽDC s.o. ...

Takže dělení, dělení, dělení... jen aby bylo ještě co dělit a kdo měl jezdit s vlaky a starat se o to, aby jezdily. Všude samý úředník a ředitel...

No už je z toho parádní OT, či spíše OT^2 protože původní otázka podle mně nepatřila do této kategorie a ještě se tu bavíme o struktuře ČD.

Odpovědět

Zpět na „Součástky“