Také by mne zajímalo , proč je důležité odpor na vstupu OZ měnit. 100K je docela běžné a zatížit ho nižší hodnotou než 1K není možné s ohledem na OZ před ním.
Tou horní propustí 24dB/okt budeš chránit nějakou výkonově zatěžovanou reprobednu? Nebo jak to chceš naladit a proč?
kompletní předzesilovač pro koncové stupně
Moderátor: Moderátoři
k těm hodnotám rezistoru:
pokud snížíš hodnotu 10x (tj. okolo 10 kOhm), tak se dostaneš se šumem úplně někam jinam
jen musíš dát pozor na hodnotu kondenzátoru, problém je v tom, že hodnotu kondenzátoru budeš muset 10x snížit a to je nešťastné, v tomto případě by ses snad měl ještě vejít do běžně vyráběných kvalitních fóliových kondenzátorů. Keramik se vyvaruj. Mají velkou závislost na teplotě a taky kapacita je lehounce závislá na velikosti napětí. Takže s teplotou by se filtr přelaďoval a malinkato zkresloval hudební signál.
Takže doporučuju se podívat do obchodu, jestli prodávají fólíové kondíky okolo 4 nF a když jo tak je koupit a dopočítat k nim rezistory - vyjdou pak kolem těch 10 kOhm.
Co se týče zatižitelnosti OZ:
Je to docela ošidné tvrdit, že pro ně je nějaká hodnota už moc nebo málo. Zrovna pro doporučovaný OZ NE5532 je minimální hodnota na výstupu nějakých 600 Ohm, lepší je vyšší. Tuším, že optimum je něco okolo 2 kOhm. u OPA2134 bych se naopak 2 kOhm rezistoru bál a dal bych tam raději min 2x větší. Ale vyzkoušet chování OZ při různých zátěží už chce trochu měření a přístrojů. Jako nejednoduší je použití pulsního generátoru a osciloskopu a sledovat velikost překmitů při různém zatížení, ale tam toho asi moc neuvidíš. Bez analyzátoru solidní měření neuděláš....
Pro většinu OZ rezistorem 5 - 10 kOhm nic nepokazíš na dynamice a ani na šumu.
pokud snížíš hodnotu 10x (tj. okolo 10 kOhm), tak se dostaneš se šumem úplně někam jinam
jen musíš dát pozor na hodnotu kondenzátoru, problém je v tom, že hodnotu kondenzátoru budeš muset 10x snížit a to je nešťastné, v tomto případě by ses snad měl ještě vejít do běžně vyráběných kvalitních fóliových kondenzátorů. Keramik se vyvaruj. Mají velkou závislost na teplotě a taky kapacita je lehounce závislá na velikosti napětí. Takže s teplotou by se filtr přelaďoval a malinkato zkresloval hudební signál.
Takže doporučuju se podívat do obchodu, jestli prodávají fólíové kondíky okolo 4 nF a když jo tak je koupit a dopočítat k nim rezistory - vyjdou pak kolem těch 10 kOhm.
Co se týče zatižitelnosti OZ:
Je to docela ošidné tvrdit, že pro ně je nějaká hodnota už moc nebo málo. Zrovna pro doporučovaný OZ NE5532 je minimální hodnota na výstupu nějakých 600 Ohm, lepší je vyšší. Tuším, že optimum je něco okolo 2 kOhm. u OPA2134 bych se naopak 2 kOhm rezistoru bál a dal bych tam raději min 2x větší. Ale vyzkoušet chování OZ při různých zátěží už chce trochu měření a přístrojů. Jako nejednoduší je použití pulsního generátoru a osciloskopu a sledovat velikost překmitů při různém zatížení, ale tam toho asi moc neuvidíš. Bez analyzátoru solidní měření neuděláš....
Pro většinu OZ rezistorem 5 - 10 kOhm nic nepokazíš na dynamice a ani na šumu.
Ale je tu problém protože když zmenšim kapacitu kondenzátorů na těch 4,7n (takové se dají sehnat) tak by vycházela hodnota rezistorů ve stovkách KOhm ale když dám např kondenzátory 100n tak budou vycházet rezistory cca 20kpro 50hz a 30k pro 35hz..takže si musím vybrat něco mezi -bud nízké hodnoty rezistorů nebo kondenzátorů. Co je ale lepší? vzhledem k parametrům, aby se pak třeba nezvětšilo fázové zkreslení