COLOR 458 Planar - rozmazaný obraz
Moderátor: Moderátoři
No kondiku zasa až tak pravdu nemáš. Trafo HR7131 tam pasuje ale nieje to trafo najvhodnejšie lebo : trafo HR7131 (M12-28) vyžaduje Ub 124V a je použito pri obrazovke Nokia. Pre trafo AT79.....(HR7589) je Ub 118V a
použito je pre obrazovky Philips ,Goldstar ,Polkolor a iné.
Pre C458 jednoznačne HR7589 alebo jeho ekvivalent.
použito je pre obrazovky Philips ,Goldstar ,Polkolor a iné.
Pre C458 jednoznačne HR7589 alebo jeho ekvivalent.
Jak zjistím správnou hodnotu srážecího odporu (pro optimální žhavení obrazovky)?Honza_dy píše:Takže oprava se povedla! Po osazení PET 19-01 je zase obraz jako víno. Jenom bych ještě potřeboval vědět o kolik mám zvednout ten srážecí odpor? Prozatím tam mám 3,2ohm. Stačí to nebo ještě víc? Jinak děkuji všem, kteří poradili.
Je známo, že z VN-trafa nejde žádný "sinus", který by šel měřit běžným měřákem! U nesinusových průběhů lze spolehlivě měřit jen ručkovým měřákem s tepelným systémem; nebo digitálem, příp. osciloskopem s TRUrms!
Mám zhotovený takovýto přípravek: černá trubička - na jednom konci fotoodpor; na druhém konci žárovka s co nejmenším příkonem, abych co nejméně ovlivnil obvody žhavení obrazovky (fotoodpor: nějaký TESLA; žárovka: 14V/40mA - co se používá na podsvícení panelů autorádií. Když dostane těch 6 - 7V Uf, je dobře podžhavená a příkon minimální!!!). Fotoodpor i žárovka uzavřeny v černé trubičce, aby nebyly ovlivněny vnějším světlem.
Teď už stačí měřit hodnotu "takto nasvíceného fotoodporu" digi-ohmetrem. "Převést na Volty" už lze jednoduše - pomocí regul. ss zdroje a hlavně ss. voltmetru, kterým si ten fotoodpor vlastně ocejchuju (žárovka bude svítit určitým jasem, a je jí jedno, jestli dostává proud pulzního charakteru, nebo proud ss). Takto nepřímo (pomocí ohmetru!) vlastně měřím napětí!!!
Pak už měním "srážecí odpor" v TVP, až docílím optimálního žhavení pro danou obrazovku (POZOR - není u všech obrazovek jednotných 6,3V; některé mají dle výrobce předepsáno třeba 6,15V !!!). Takto lze žhavicí obvod optimálně upravit, aby obrazovka byla žhavena alespoň v doporučeném tolerančním poli (cca +- 5 až 7%; zase je dáno výrobcem obrazovky!).
Pro hrubé měření jsem dříve používal DU10 na rozsahu 6 Vst. Správně žhavená obrazovka mně na tomto rozsahu dělala výchylku 4,8 Vst. (Vzhledem k pulznímu charakteru proudu, který je u všech TVP "téměř totožný", se dalo i z takto naměřeného napětí usuzovat "jak správně je tedy obrazovka žhavena". Zhotovením výše uvedeného "přípravku" jsem myslím metodu měření Uf dostatečně vylepšil.
Bylo by to na další diskuzi, co je lepší - obrazovka podžhavená, nebo přežhavená. Můj názor: starší obr. (co už má něco za sebou!) je lépe mírně přežhavit. Pokud ale měním VN-trafo u zánovního TVP, tak se snažím nastavit Uf optimálně. Ono totiž jak podžhavení, tak i přežhavení zkracuje její životnost.
Honza - "kokůň"
Naposledy upravil(a) kokun dne 06 srp 2008, 08:40, celkem upraveno 3 x.
Nápad, použití žárovky s fotoodporem, není pouze z mojí hlavy. Jak správně měřit Uf obrazovky, jsme mnohokrát prodebatovávali s kolegy na různých školeních. Řada nápadů, s použitím LED + fototranzistor, nebo použít optočlen a řada dalších, byla zavržena z principiálních důvodů (nepřesnost měření už z principu navržené metody).Honza_dy píše:Tak tohle by mě nenapadlo. Děkuju moc za radu, o víkendu vyzkouším. Docela mi na té TV záleží, slušnou CRT bednu už dneska nekoupíš a z LCD/Plazma se mi pořád dělá šoufl.
Princip "nažhavené žárovky" se používá i např. v oboru elektronice velmi vzdáleném - v hutnictví. Pomocí měř. přístroje zvaného Pyrometr, se měří teplota rozžhaveného kovu (např. ve vysoké peci). U tohoto přístroje se porovnává "barevná teplota nažhaveného vlákna žárovky" s "teplotou rozžhaveného kovu". Doregulovávání nažhavení vlákna žárovky se na Pyrometru dělá za pomoci potenciometru (cejchovaného ve °C!!!).
Co se týká konkrétní hodnoty Tvého srážecího odporu v C458:
Píšeš, že máš v TVP osazenu hodnotu 3,2 Ohm - což se mi nezdá!!! Srážecí rezistor (tuším R416 - nemám po ruce schéma!) bude mít spíše hodnotu 2R2 !!! (Při použití obraz. PHILIPS a VN-split PHILIPS AT2079 se používala tato hodnota!). 3,2 Ohm je rovněž mimo řadu E6 i E12 - v takovém případě by výrobce jistě použil hodnotu 3R3! (S jinou obrazovkou se používal sráž. odpor pouze 1 Ohm!!!).
Pokud bys tam nechal původní 2R2, tak budeš mít s novým trafem PET (příp. i s HR-kem), obrazovku tak cca o 10% přežhavenu - což při jejím stáří (cca 15 let) bys jí zase až tak neublížil! Přesto měním tento rezistor za hodnotu 2R7 až 3R9 - dle konkrétních výsledků měření, za pomoci výše uvedeného přípravku.
S o něco menší přesností se dá použít i "metoda s DU10-kou".
Honza
I mně to až pak napadlo, že hodnota 3R2 je už upravený rezistor.Honza_dy píše:Promiň, špatně jsem se vyjádřil. Hodnota je v pořádku, k původnímu 2R2 jsem přidal 1R do série s tím, že to později doladím. Dle schématu má obrazovka žhavení 6,3V
Pokud bys s tím TVP nedělal už vůbec nic, myslím, že v tomto stavu by mohl běhat ještě i několik let. Myslím tím to, že i bez jakéhokoliv měření Uf, budeš s tímto rezistorem v rozumné toleranci a obrazovce nijak neublížíš.
Pokud si ovšem chceš vyrobit přípravek dle mého návodu, určitě se může hodit i do budoucna.
Honza