Vojenská elektrocentrála 4kW
Moderátor: Moderátoři
Vojenská elektrocentrála 4kW
Zdravim vas,
pokusam sa dat do chodu v poradi uz druhu centralu. Prvu, v prispevku "trojfazovy generator" som nedal do chodu pretoze potrebujem vysoke budiace napatie cca 80V, co vo volnej prirode je dost velky problem.
Tak som zaobstaral vojensku centralu 380V/230V/4KW. Nema niekto nahodou skusenosti s centralou podla obr. Centrala ma volbu sustavy 230 alebo 400V. Preco dostavam v obidvoch sustavach v zasuvke pre napajanie 230V 4A len 135V? Pricom na voltmetri centraly je 230V.
Na centrale su popisane napatia 135V/230V/400V.
pokusam sa dat do chodu v poradi uz druhu centralu. Prvu, v prispevku "trojfazovy generator" som nedal do chodu pretoze potrebujem vysoke budiace napatie cca 80V, co vo volnej prirode je dost velky problem.
Tak som zaobstaral vojensku centralu 380V/230V/4KW. Nema niekto nahodou skusenosti s centralou podla obr. Centrala ma volbu sustavy 230 alebo 400V. Preco dostavam v obidvoch sustavach v zasuvke pre napajanie 230V 4A len 135V? Pricom na voltmetri centraly je 230V.
Na centrale su popisane napatia 135V/230V/400V.
- Přílohy
-
- DSC00020.JPG
- (151.09 KiB) Staženo 549 x
Není dobré měnit otáčky generátoru ve snaze získat jiné napětí na výstupu. Generátor má podle konstrukce nejběžněji 3000, nebo 1500 T/min pro kmitočet výstupního napětí 50 Hz. Od toho je na panelu i měřidlo frekvence výstupního napětí. Pokud je přepinač napětí v poloze 400/231 V a v pravé 3 fázové zásuvce naměříš jenom 134 V mezi nulou a jednotlivými fázemi, nebo mezi fázemi naměříš 220 V , tak je závada na přepinači napěťových soustav (mělo by to platit pouze pro pravou 3 fázovou zásuvku).
Podle napětí a proudů dodávaných generátorem, je pravděpodobně vinutí provedeno pro nižší napětí jako 2 hvězdy zapojené paralelně a pro vyšší napětí se uzel jedné hvězdy rozpojí a vinutí se v jednotlivých fázích obou hvězd zapojí do série. Podle popisů to vypadá asi tak, že při provozu na nižší napětí je v obou 3 fázových zásuvkách stejné napětí a při přepnutí na vyšší napětí je pouze v pravé zásuvce toto vyšší napětí. Výstupní napětí se udržuje na konstantním napětí regulátorem buzení, který má jak napěťovou, tak proudovou kontrolu a podle potřeby provádí regulační zásahy do buzení. Odstředivý regulátor na spalovacím motoru má jediný úkol a to udržet jmenovité otáčky motoru až do plného výkonu generátoru. Při dalším zvyšování odběru by už měl vypadávat příslušný jistič.
Zkontroluj trubičkové pojistky na panelu, jestli jsou dobré. Ty jsou asi pro obvody buzení a jednofázovou zásuvku. Pořádně rozhýbej přepinače na čelním panelu, aby dobře spínaly kontakty (prozvonit) a jestli jističe mají v zapnutém stavu sepnuté i kontakty. Vzhledem ke stáří EC je možné, že zůstávají viset a potom to může dělat takovýto bordel. Neškodilo by otevřít rozvaděč a udělat detailní foto střev, aby bylo možno odhadnout typ regulátoru a určit případné další kroky. Pokud tam ovšem předchozí majitelé už nedělali "tuningové" úpravy. Potom Bůh s tebou a zlé pryč, protože všechny předchozí úvahy jsou k ničemu.
Podle napětí a proudů dodávaných generátorem, je pravděpodobně vinutí provedeno pro nižší napětí jako 2 hvězdy zapojené paralelně a pro vyšší napětí se uzel jedné hvězdy rozpojí a vinutí se v jednotlivých fázích obou hvězd zapojí do série. Podle popisů to vypadá asi tak, že při provozu na nižší napětí je v obou 3 fázových zásuvkách stejné napětí a při přepnutí na vyšší napětí je pouze v pravé zásuvce toto vyšší napětí. Výstupní napětí se udržuje na konstantním napětí regulátorem buzení, který má jak napěťovou, tak proudovou kontrolu a podle potřeby provádí regulační zásahy do buzení. Odstředivý regulátor na spalovacím motoru má jediný úkol a to udržet jmenovité otáčky motoru až do plného výkonu generátoru. Při dalším zvyšování odběru by už měl vypadávat příslušný jistič.
Zkontroluj trubičkové pojistky na panelu, jestli jsou dobré. Ty jsou asi pro obvody buzení a jednofázovou zásuvku. Pořádně rozhýbej přepinače na čelním panelu, aby dobře spínaly kontakty (prozvonit) a jestli jističe mají v zapnutém stavu sepnuté i kontakty. Vzhledem ke stáří EC je možné, že zůstávají viset a potom to může dělat takovýto bordel. Neškodilo by otevřít rozvaděč a udělat detailní foto střev, aby bylo možno odhadnout typ regulátoru a určit případné další kroky. Pokud tam ovšem předchozí majitelé už nedělali "tuningové" úpravy. Potom Bůh s tebou a zlé pryč, protože všechny předchozí úvahy jsou k ničemu.
To mě zajímá, jaké otáčky jsi tam potom měl? Od toho je tam kmitoměr a na něm musí být 50 Hz. Jinak mám skušenost, že otáčky na regulátoru jsou pákou nastavené téměř na max takže centrála moc přetočit nejde.camaro píše:musim velmi zvysit otacky motora tak, ze sa ide centrala rozpadnut.
Je to benzín nebo nafta?
No, vidíš to! Nesmíš se bát ani uvázanýho bejka. Zařízení, které je dlouho mimo provoz, tak má občas takovéto neduhy. Ten druhý generátor, co jsi se ptal v jiném vlákně, tak má asi vadnou část vinutí rotoru, která je vyvedená na lamely komutátoru. To je budící dynamo a nedává potřebné napětí na vybuzení generátoru. Zkus změřit izolační stavy vinutí a když to bude míň, než 1,5 MOhmu proti kostře, tak se pokus o vysušení na hodnotu izolačního stavu aspoň 5,0 MOhmu. Občas může být svod na kostru i na budícím vinutí, které je na statoru. proměř i izolační stav všech držáků uhlíků proti kostře. Za pokus o zprovoznění by to stálo. Do šrotu to můžeč zahodit vždycky.
- jova1
- Příspěvky: 1207
- Registrován: 20 pro 2007, 01:00
- Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Manuál mám kompletní, pokud bude zájem tak ho oskenuji, ale má to 60 stran, tak by to chvíli trvalo.
- Přílohy
-
- centrála.gif
- (264.3 KiB) Staženo 225 x