Vhodny motor pro pohon lodniho sroubu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#31 Příspěvek od honza_jan »

Pokud by došly baterky, tak na obrázku máš inspiraci pro alternativní pohon.
Přílohy
aut_17.jpg
(48.19 KiB) Staženo 43 x

Uživatelský avatar
kevin_mitnick
Příspěvky: 1724
Registrován: 20 kvě 2007, 02:00

#32 Příspěvek od kevin_mitnick »

gogokt píše: U lodnich motoru se udava tah kolem 10kg a to si nejak neumim prevest na W
Jak jsem tak googlil, tak vetsinou u elektropohonu pro lode uvadeji, ze po prepoctu 22 liber = 10 kg = 150-200W (podle vyrobce a zrejme podle vlastnosti sroubu)

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#33 Příspěvek od honza_jan »

Elektropohonem jsem se nezabýval, ale v literatuře pro spalovací motory z 73 roku jsem vyhrabal toto:
boční motor pro pohon kánoí a lehkých pramic, výkon 1,1 kW, 2800 T, redukováno do pomala 1: 0,584, pohání 2 listou vrtuli průměr 100 - 120 mm se stoupáním 130 mm. Kánoi se 2 osobami rozfofruje na klidné vodě na 10 - 12 km/h.
Je tam i postup návrhu vrtule a její úpravy. To, co by ti mohlo být užitečné, tak je na 7 stránkách A4 včetně nástinu řešení hydropohonu. pokud budeš mít zájem, tak dej vědět na SZ a pošlu ti mailem naskenované stránky.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#34 Příspěvek od Crifodo »

Vycházím z toho, že sportovně založený člověk dá nějakou dobu špičkově výkon 1 HP (700W), průměrný člověk dlouhodobě asi 100W. Jeden člověk bez větší námahy je schopen pohánět pádlem loďku se dvěma osobami slušnou rychlostí. Počítejme účinnost elektromotoru 80% a účinnost šroubu taky, tím se dostaneme ze 100 W elektrických na 64 W mechanických.

O motorech z ventilátorů Škoda atd. je notoricky známo, že mají velice bídnou účinnost, však jsou taky konstrukčně 50 let staré. Když už, tak moderní motor s permanentním magnetem z NdFeB.

Artaban: NiFe parník: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bratislava_(lo%C4%8F_1956)
z článku vyplývá, že 17 kW motor tahal 35t loď s 350 lidmi, což může být dohromady nějakých 60 tun, neboli 3500 kg/kW...
Tady je vidět rozdíl proti silniční nebo i železniční trakci. Neumím si moc představit, že motor z trabanta vozí 350 lidí. Pendolíno pro stejný počet pasažérů potřebuje megawatt (i když půlka jde na klimatizaci).
Je fakt, že rychlost Bratislavy a Pendolina je asi 1:12 :wink:
Na vodě vychutnáváš břehy, martini a dixieland (nebo ticho), v tom Pendolinu akceleruješ a brzdíš...
Neobyčejně bude záležet na tvaru a povrchu lodě, kdyby ten kajak dokázali chlapci opatřit takovým tím slizem jako mají ryby, padl by možná hydrodynamický odpor na setinu :twisted:

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#35 Příspěvek od Cust »

Crifodo píše: Neobyčejně bude záležet na tvaru a povrchu lodě, kdyby ten kajak dokázali chlapci opatřit takovým tím slizem jako mají ryby, padl by možná hydrodynamický odpor na setinu :twisted:
jelikož mám rýmu, tak toho slizu mám dost, tak kdyby někdo chtěl tak prosím na SZ

Uživatelský avatar
gogokt
Příspěvky: 36
Registrován: 13 srp 2008, 02:00

#36 Příspěvek od gogokt »

Mno rychlost kolem 10km/h je dostatecna i mene by stacilo... Jeste to odstredive cerpadlo mi vrta hlavou, Bylo by to mnohem skladnejsi nezli sroub v trubce. Jeste se nad tim zamyslim a odzkousim. Celou dobu jsem si myslel, ze potrebujeme velkou hltnost cerpadla.Podle mne zkresleni potrebneho vykonu bylo v prvnim experimentu, meli jsme velkou vrtuli a slaby motor a ten se ve vode skoro zastavil a navic jsme ho drzeli rucne na buku lodi a tim jsme prichazeli take o velke mnoz. energie protoze ten sroub je nejlepsi umistnen na stredu za lodi a napevno. dokonce ani pruzne ulozeni sroubu je nevhodne jak jsem se nekde uz docetl.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#37 Příspěvek od stasek »

No, já o tom kdysi taky přemýšlel, ale koupil jsem přívěsný motor Minn Kota, nebo jak se to píše, cena kolem 5 tisíc a s laminátovou pramičkou to cvičí dost. S jednou padesátkou jsme ujeli na Vranovský přehradě s kamošem kolem 20-ti kilometrů a nebyla ještě úplně vybitá. Motor jsme nehnali na nejvyšší rychlost, ale tak kolem středu. Asi by amatérsky šlo taky něco takovýho vyrobit, ale největší záludnost je asi sehnat ten pravý motor. Podle odběru, jak byl v prospektu popisovaný bych tipoval výkon motoru tak na 250W, má to 5 rychlostí dopředu a 2 dozadu. Motor 1 kW na běžný ježdění je nesmysl. Určitě by to jezdilo podstatně rychleji, ale spotřeba by byla mastná. Běžně používám autobaterku, trakční akumulátory jsou dražší. Motor, co mám já má tah 30 liber a je to vlastně to nejmenší, co tato firma prodává. Bohatě vyhovující. Přes noc baterku dobiju a jede se znovu.

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#38 Příspěvek od honza_jan »

Došly všechny obrázky?

Uživatelský avatar
gogokt
Příspěvky: 36
Registrován: 13 srp 2008, 02:00

#39 Příspěvek od gogokt »

Jasne mockrat diky je to super material... :D :D

roveride

#40 Příspěvek od roveride »

dle mého názoru by nejlepšé motory byly modeláøské bezkartáèové motorky (BLDC)+ regulátor váží odpár gramù do 3/4 kila, výkon od cca 50ti W do 7kw, otáèk jsou vyšší bìžnì kolem 10 000 u vìtších velikostí
a mají vysokou úèinnost- i pøes 95%

napø cca 80W cena 6,5 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... icro_Motor

2400W max výkon 55 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... Eq._52-20)

a zde 7KW 150 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... eq:_70-55)

+ se musí koupit regulátor, který stojí pøibližnì stejnì jako motory

tyto motory jsou urèeny do modelù letadel, ale jistì existují i motory urèené pro pohon lodí které jsou vodou chlazené

Uživatelský avatar
gogokt
Příspěvky: 36
Registrován: 13 srp 2008, 02:00

#41 Příspěvek od gogokt »

Super koukam na ne ale nejak se mi nedari objevit na tom webu ty regulatory otacek. Pls odkaz diky...

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#42 Příspěvek od stasek »

Tak ty ceny se mi zdají velmi nízké...

Uživatelský avatar
gogokt
Příspěvky: 36
Registrován: 13 srp 2008, 02:00

#43 Příspěvek od gogokt »

Ceny naprosto super. Jdu do toho 7KW :D uz ho objednavam

Uživatelský avatar
gogokt
Příspěvky: 36
Registrován: 13 srp 2008, 02:00

#44 Příspěvek od gogokt »

Da se napetim regulovat vykon a otacky a nejaka ta rezerva neuskodi :D

Jen ten konflikt s temi rogalisty mne desi :D

roveride

#45 Příspěvek od roveride »



Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“