Vhodny motor pro pohon lodniho sroubu
Moderátor: Moderátoři
Pokud by došly baterky, tak na obrázku máš inspiraci pro alternativní pohon.
- Přílohy
-
- aut_17.jpg
- (48.19 KiB) Staženo 43 x
- kevin_mitnick
- Příspěvky: 1724
- Registrován: 20 kvě 2007, 02:00
Elektropohonem jsem se nezabýval, ale v literatuře pro spalovací motory z 73 roku jsem vyhrabal toto:
boční motor pro pohon kánoí a lehkých pramic, výkon 1,1 kW, 2800 T, redukováno do pomala 1: 0,584, pohání 2 listou vrtuli průměr 100 - 120 mm se stoupáním 130 mm. Kánoi se 2 osobami rozfofruje na klidné vodě na 10 - 12 km/h.
Je tam i postup návrhu vrtule a její úpravy. To, co by ti mohlo být užitečné, tak je na 7 stránkách A4 včetně nástinu řešení hydropohonu. pokud budeš mít zájem, tak dej vědět na SZ a pošlu ti mailem naskenované stránky.
boční motor pro pohon kánoí a lehkých pramic, výkon 1,1 kW, 2800 T, redukováno do pomala 1: 0,584, pohání 2 listou vrtuli průměr 100 - 120 mm se stoupáním 130 mm. Kánoi se 2 osobami rozfofruje na klidné vodě na 10 - 12 km/h.
Je tam i postup návrhu vrtule a její úpravy. To, co by ti mohlo být užitečné, tak je na 7 stránkách A4 včetně nástinu řešení hydropohonu. pokud budeš mít zájem, tak dej vědět na SZ a pošlu ti mailem naskenované stránky.
Vycházím z toho, že sportovně založený člověk dá nějakou dobu špičkově výkon 1 HP (700W), průměrný člověk dlouhodobě asi 100W. Jeden člověk bez větší námahy je schopen pohánět pádlem loďku se dvěma osobami slušnou rychlostí. Počítejme účinnost elektromotoru 80% a účinnost šroubu taky, tím se dostaneme ze 100 W elektrických na 64 W mechanických.
O motorech z ventilátorů Škoda atd. je notoricky známo, že mají velice bídnou účinnost, však jsou taky konstrukčně 50 let staré. Když už, tak moderní motor s permanentním magnetem z NdFeB.
Artaban: NiFe parník: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bratislava_(lo%C4%8F_1956)
z článku vyplývá, že 17 kW motor tahal 35t loď s 350 lidmi, což může být dohromady nějakých 60 tun, neboli 3500 kg/kW...
Tady je vidět rozdíl proti silniční nebo i železniční trakci. Neumím si moc představit, že motor z trabanta vozí 350 lidí. Pendolíno pro stejný počet pasažérů potřebuje megawatt (i když půlka jde na klimatizaci).
Je fakt, že rychlost Bratislavy a Pendolina je asi 1:12
Na vodě vychutnáváš břehy, martini a dixieland (nebo ticho), v tom Pendolinu akceleruješ a brzdíš...
Neobyčejně bude záležet na tvaru a povrchu lodě, kdyby ten kajak dokázali chlapci opatřit takovým tím slizem jako mají ryby, padl by možná hydrodynamický odpor na setinu
O motorech z ventilátorů Škoda atd. je notoricky známo, že mají velice bídnou účinnost, však jsou taky konstrukčně 50 let staré. Když už, tak moderní motor s permanentním magnetem z NdFeB.
Artaban: NiFe parník: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bratislava_(lo%C4%8F_1956)
z článku vyplývá, že 17 kW motor tahal 35t loď s 350 lidmi, což může být dohromady nějakých 60 tun, neboli 3500 kg/kW...
Tady je vidět rozdíl proti silniční nebo i železniční trakci. Neumím si moc představit, že motor z trabanta vozí 350 lidí. Pendolíno pro stejný počet pasažérů potřebuje megawatt (i když půlka jde na klimatizaci).
Je fakt, že rychlost Bratislavy a Pendolina je asi 1:12
Na vodě vychutnáváš břehy, martini a dixieland (nebo ticho), v tom Pendolinu akceleruješ a brzdíš...
Neobyčejně bude záležet na tvaru a povrchu lodě, kdyby ten kajak dokázali chlapci opatřit takovým tím slizem jako mají ryby, padl by možná hydrodynamický odpor na setinu
Mno rychlost kolem 10km/h je dostatecna i mene by stacilo... Jeste to odstredive cerpadlo mi vrta hlavou, Bylo by to mnohem skladnejsi nezli sroub v trubce. Jeste se nad tim zamyslim a odzkousim. Celou dobu jsem si myslel, ze potrebujeme velkou hltnost cerpadla.Podle mne zkresleni potrebneho vykonu bylo v prvnim experimentu, meli jsme velkou vrtuli a slaby motor a ten se ve vode skoro zastavil a navic jsme ho drzeli rucne na buku lodi a tim jsme prichazeli take o velke mnoz. energie protoze ten sroub je nejlepsi umistnen na stredu za lodi a napevno. dokonce ani pruzne ulozeni sroubu je nevhodne jak jsem se nekde uz docetl.
No, já o tom kdysi taky přemýšlel, ale koupil jsem přívěsný motor Minn Kota, nebo jak se to píše, cena kolem 5 tisíc a s laminátovou pramičkou to cvičí dost. S jednou padesátkou jsme ujeli na Vranovský přehradě s kamošem kolem 20-ti kilometrů a nebyla ještě úplně vybitá. Motor jsme nehnali na nejvyšší rychlost, ale tak kolem středu. Asi by amatérsky šlo taky něco takovýho vyrobit, ale největší záludnost je asi sehnat ten pravý motor. Podle odběru, jak byl v prospektu popisovaný bych tipoval výkon motoru tak na 250W, má to 5 rychlostí dopředu a 2 dozadu. Motor 1 kW na běžný ježdění je nesmysl. Určitě by to jezdilo podstatně rychleji, ale spotřeba by byla mastná. Běžně používám autobaterku, trakční akumulátory jsou dražší. Motor, co mám já má tah 30 liber a je to vlastně to nejmenší, co tato firma prodává. Bohatě vyhovující. Přes noc baterku dobiju a jede se znovu.
dle mého názoru by nejlepšé motory byly modeláøské bezkartáèové motorky (BLDC)+ regulátor váží odpár gramù do 3/4 kila, výkon od cca 50ti W do 7kw, otáèk jsou vyšší bìžnì kolem 10 000 u vìtších velikostí
a mají vysokou úèinnost- i pøes 95%
napø cca 80W cena 6,5 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... icro_Motor
2400W max výkon 55 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... Eq._52-20)
a zde 7KW 150 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... eq:_70-55)
+ se musí koupit regulátor, který stojí pøibližnì stejnì jako motory
tyto motory jsou urèeny do modelù letadel, ale jistì existují i motory urèené pro pohon lodí které jsou vodou chlazené
a mají vysokou úèinnost- i pøes 95%
napø cca 80W cena 6,5 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... icro_Motor
2400W max výkon 55 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... Eq._52-20)
a zde 7KW 150 dolaru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... eq:_70-55)
+ se musí koupit regulátor, který stojí pøibližnì stejnì jako motory
tyto motory jsou urèeny do modelù letadel, ale jistì existují i motory urèené pro pohon lodí které jsou vodou chlazené