Amaterska stavba elektromotocyklu

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
HerrFranz
Příspěvky: 7
Registrován: 31 srp 2008, 02:00

Amaterska stavba elektromotocyklu

#1 Příspěvek od HerrFranz »

Dnesni technologie umoznuji postavi "motorku na baterky", ktera zvladne 1/4 mile pod 8 sekund (srovnej: Lamborgini Murcielago - 13+s). Za cca 1700 USD se da koupit SS motor s kratkodobym vykonem 100 HP.

Otazka je, lze postavit vlastni elektrohyb ze soucastek co smetiste dalo? Kdysi jsem videl trabant-elektromobil, motor byl ze starteru letadla. Jaky jiny SS motor by bylo vhodne pouzit? Co treba dynamo ze svarecky? Baterka by asi byla z nakladaku, kratkodobe dokazi dodat 1000+ amper.

Dojezd neni priorita, spise jde o zrychleni. Ani max. rychlost neni dulezita, na domacky postavenym vozitku bych se stejne vic jak 50 km/h bal jet :)

Uživatelský avatar
Split
Příspěvky: 762
Registrován: 02 pro 2006, 01:00
Bydliště: Komárno

#2 Příspěvek od Split »

metro ma pekne zrychlenie...
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.

Uživatelský avatar
HerrFranz
Příspěvky: 7
Registrován: 31 srp 2008, 02:00

#3 Příspěvek od HerrFranz »

ne, metro nebrat!

spis mam na mysli neco jako http://mysite.verizon.net/res83zys/
60 km/h to ma pry za tri vteriny, neco takoveho si predstavuji (i to zadni kolo z auta a zadni vidlice ala bavorak mi prisla na mysl....)

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#4 Příspěvek od jasin »

Elektrokola a elektrokoloběžky si u nás běžně stavějí amatérští konstruktéři. Klíčovou součástí je elektromotor. Ten musí být lehký a malý na svůj výkon. Dostupné jsou jen menší motory, kdo by taky tahal spoustu baterií, které by byly potřeba pro větší výkon. Na webu jsou k tomu i diskusní fóra a dá se najít plno podkladů. Používat nějaké dynamo nebo startér je nevýhodné kvůli rozměrům a váze. Motory přímo určené na elektrokolo jsou mnohem menší a lehčí.
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.

Uživatelský avatar
HerrFranz
Příspěvky: 7
Registrován: 31 srp 2008, 02:00

#5 Příspěvek od HerrFranz »

"Motory přímo určené na elektrokolo jsou mnohem menší a lehčí." To jiste ano, ale ja psal ze priorita je zrychleni. Ano, elektrokola jsou bezna, ve meste kde ziji jsou velmi rozsirena, ale to nijak nesouvisi s tematem...

Kde sehnat silny DC motor aby nestal 20 tisic?

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#6 Příspěvek od helios »

Napadá ma štartér z tanku, ale kde ho zoženieš ti neporadím...
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#7 Příspěvek od Crifodo »

Je to hovadina. Startér atd. má směšnou účinnost a směšný výkon/kg.

Píšeš že se ti jedná o zrychlení, na druhou stranu to chceš vybudovat ze smetištních dílů a nejedná se ti o maximální rychlost.

Pro zrychlení je důležitá měrná hmotnost na výkon a tu ti smetištní díly nezaručí, na to potřebuješ moderní účinné zdroje a pohonné jednotky. Taky by bylo zajímavé, čím smetištním bys chtěl spínat a regulovat proudy v řádu 1000A.
Jediné čemu se dá věřit, je dobrá adheze při použití těch baterek z náklaďáku, při metráku vepředu a metráku vzadu to nebude moc klouzat...
Ani při použití lithiových baterií které jsou několikrát na výkon/kg lepší než olovo, se nedostaneš na dynamiku spalovacího motoru. Doména elektropohonu je někde jinde než v akceleraci.

Uživatelský avatar
HerrFranz
Příspěvky: 7
Registrován: 31 srp 2008, 02:00

#8 Příspěvek od HerrFranz »

"Ani při použití lithiových baterií které jsou několikrát na výkon/kg lepší než olovo, se nedostaneš na dynamiku spalovacího motoru. Doména elektropohonu je někde jinde než v akceleraci."

ehm, nemusim zminovat prubeh kroutaku nekterych elektromotoru... http://www.nedra.com/

Uživatelský avatar
HerrFranz
Příspěvky: 7
Registrován: 31 srp 2008, 02:00

#9 Příspěvek od HerrFranz »

specific power: lead-acid 250 W/kg, lithium 300 W/kg

Takze zas takovej rozdil to neni.

Uživatelský avatar
vombat
Příspěvky: 744
Registrován: 18 srp 2005, 02:00
Bydliště: Chrudimsko
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od vombat »

Motory rozumné velikosti jsou v elektrických manipulačních vozících, kde pohánějí pojezd a popř. hydraulické čerpadlo. Ve šrotě se dají koupit na váhu. Obdobný stroj, co je na uvedené adrese adrese jsem viděl u jednoho kutila, ale s motorem z T613......

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#11 Příspěvek od Crifodo »

herr Franz, průběh krouťáku je jedna věc a dispozice energií u něčeho, co si veze zdroj energie sebou, je druhá věc. Na lokomotivách nikdo o účelnosti elektromotoru nepochybuje.

http://www.odbornecasopisy.cz/index.php ... ment=26540

Zkus poradit modelářům - elektroletcům, jak je olovo výhodné, oni si toho ještě nevšimli.

Marie Fùrie

#12 Příspěvek od Marie Fùrie »

Crifodo píše:Ani pøi použití lithiových baterií které jsou nìkolikrát na výkon/kg lepší než olovo, se nedostaneš na dynamiku spalovacího motoru. Doména elektropohonu je nìkde jinde než v akceleraci.
Pravda takovej Tesla Roadster udìlá 100km/h za 3.9s to je slabý :roll: http://www.teslamotors.com/

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#13 Příspěvek od Crifodo »

Furie, Tesla Roadster nepochází z českého smeťáku, i když jsme zvyklí spojovat firmu Tesla s Kocourkovem :wink: asi bys technologii která je uvnitř nezaplatila ani po prémiích a 13. platu.
Vybrala sis jako argument špičkovou technologii, je to fakt skvostné dílko a při šikovném měřítku s jakým položíš přes sebe průběhy krouťáku to může vypadat že to spalovacímu motoru konkuruje. Ale fyzikální zákony nelze obechcat, specifická energie uložená ve fosilním palivu je někde jinde než všechny současné baterie.
I když se budeme zabývat jen jediným samoúčelným parametrem - akcelerace, a zanedbáme takové detaily jako životnost, akční radius, doba tankování, nebo pořizovací a provozní cena. Těch skoro 7000 LiIon článků v Roadsteru bych já tedy nezaplatil a na smeťáku je asi nenajdu :wink:

Uživatelský avatar
HerrFranz
Příspěvky: 7
Registrován: 31 srp 2008, 02:00

#14 Příspěvek od HerrFranz »

vombat: Diky za info.

Ad modelari: mozna to bude tim, ze Li-ion baterky maj 90 Wh/kg, zatimco lead-acid jen 30 Wh/kg. Znovu opakuju - tady nejde o dojezd, ale o vykon jaky lze z baterek dostat - viz vyse.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#15 Příspěvek od Crifodo »

herr Franz, já ti (možná) rozumím, snažím se vyjádřit názor, že v případě že je pro tebe prioritou zrychlení, tak je použití smetištních dílů hlavním handicapem který ti ten parametr omezuje. Asi jako kdybych chtěl přihlásit svoji 68letou sousedku do Miss Universe 8-)
Zrychlení je kardinálně závislé na pohotovostní hmotnosti, na účinnosti soustavy a na schopnosti zdroje odevzdat rychle celý náboj. Na prvních metrech ještě třeba i na průběhu krouťáku, v prvních 3sec to elektromotor třeba opravdu spalovacímu natře, než se dostane do toček (pokud bude začínat od nuly). Na delší dráze už ale zvítězí spalovací motor. Táhne sebou míň mrtvé hmotnosti.
Nevím jestli tu má smysl uvažovat o špičkových technologiích, které nikdo nezaplatí a které jsou parametrama o stovky procent jinde.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“