Zjištění El.Motoru

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
alain1
Příspěvky: 16
Registrován: 10 říj 2005, 02:00

#16 Příspěvek od alain1 »

Jo jasné udělám foto.Ten vypušták jsem pochopil,ale asi jsem to blbě napsal.Jinak jsem zase zkoušel a našel jsem zapojení přes tlačítko místo rozb.kondu a stejně se nerozjel jen bzučel, všechno zkoušim bez kompresoru.U nás totiž není prodejna která má rozb.kond kolem 100 uF/400V jen do 10 uF a to je málo vyzkoušeno motor se sice rozjel ale dlouho mu to trvalo.

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#17 Příspěvek od honza_jan »

Trvale připojený kondenzátor NESMÍ být elektrolytický. Hrozi exploze kondenzátoru. Tyto kondenzátory musí být svitkové a mají za údajem provozního napětí značku střídavého napětí. Pokud není potřebná kapacita (a to zpravidla nebývá) k dispozici, tak se zapojí potřebný počet menších kondenzátoru paralelně.
Když bys chtěl použít rozběhové tlačítko, tak stejně musíš mít kondenzátor potřebné velikosti. Jinak se motor nerozeběhne. Do třetí fáze musíš totiž přivést proud fázově posunutý proti proudu zbývajících 2 fází, aby se motor rozeběhl. Při připojení na 3 fázovou síť není problém, protože tam fázový posuv mezi jednotlivými fázemi je už z principu. Pro běh na 230 V musíš motor "ošidit" právě tím kondenzátorem aby se rozeběhl. Jinak pro jednofázové připojení se vyrábějí speciální motory. Pomocné rozběhové vinutí se dříve připojovalo odstředivým spínačem, který po rozběhu toto vinutí odpojil. V případě poruchy tohoto spínače se amatérsky nahrazoval právě tlačítkem. Dnes se vyrábějí takové motory už s trvale připojeným kondenzátorem. Výjimkou jsou kompresory do lednic, které mají rozběhové relé. Není tady dost prostoru na to, abych tě zasvěcoval do tajů konstrukce motorů. Bylo by to i zbytečné, protože to dál už nebudeš potřebovat. Musíš to brát jako fakt, že to funguje tak, jak jsem ti popsal ve svých příspěvcích a podle toho se zařídit, pokud chceš dosáhnout nějaké výsledky za přiměřenou cenu. Já takto zapojené motory provozuju u kompresoru, stolní cirkulárky, hoblovky a soustruhu už spoustu let (nechce se mi to už předělávat). Jiné laciné řešení není. Dražší je potom zakoupení jednofázového motoru o potřebném výkonu a nejdražší řešení je zakoupení měniče kmitočtu napájeného z 230 V a na výstupu máš 3 fázový proud. Cena by ale byla mnohem vyšší, než zakoupení kompletního kompresoru na 230 V, který stojí okolo 4000 - 5000 Kč.

Uživatelský avatar
alain1
Příspěvky: 16
Registrován: 10 říj 2005, 02:00

#18 Příspěvek od alain1 »

O těch kondíkach vím své opravují totiž telky a různé el.přístroje a pár motorů jsem taky už zapojoval,ale tam byly vždycky štítky.A taky vím že kapacita se děla pospojování pararelně.Jako zase nejsem typ člověka který tomu zas nerozumí.Ale rad není nikdy dost a hlavně když to člověk dělá na slepo myslím parametry když nejsou k dispozici.

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#19 Příspěvek od honza_jan »

Pokud odpovídám na nějaké dotazy, tak pochopitelně nevím, jakou profesi a rozsah vědomostí má tazatel a tak raději dám obšírnou a pokud možno vyčerpávající odpověď, aby nebyl nějaký zbytečný problém. Tak se nezlob, že jsem takto postupoval. Když jsi popsal, že s kondíkem 4 uF se to nechtělo rozeběhnout a já při tom psal, že na výkon okolo 1 kW potřebuješ kondík 60 - 80 uF. Z toho jsem si odvodil, že jsi mimo obor a proto jsem v tom duchu psal své další rady, co s tím dělat.

Uživatelský avatar
alain1
Příspěvky: 16
Registrován: 10 říj 2005, 02:00

#20 Příspěvek od alain1 »

Ale nic se neděje v poho.Kondíky tady nemají ttak zase nic nezkouším,ale foto dodám jestli nezapomenu.

šnek

#21 Příspěvek od šnek »

chtìl bych se zeptat Honzo prosímtì psal jsi tu že pro motor 380v aby mohl bìžet na 220v se dá vypoèítat jak je potøeba velkej kondenzátor štítek na motoru mám ale nevím jak to vypoèítat díky za radu šnek

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#22 Příspěvek od kbulda »

Vždyť ti to honza_jan psal.
60 až 80 uF / 1 kW.
To je průměr asi 70 uF / kW výkonu motoru.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“