odpojit ci neodpojit ??!!

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
DeluxSxan

#16 Příspěvek od DeluxSxan »

Pokaždé když svaøuji na autì a je jedno èím tak zásadnì nic neodpojuji. Pokud vaøím nìkde kde je to špatnì dìlané tak teoreticky odpojit ale pokud proud nejde pøes ložiska tak se nic nedìje. Od èeho jsou asi jinak v autì pojistky. Jinak vìtšinou se svaøuje kastle a ten proud nemá kam utíkat. Ale beru to v potaz jenom na starší auta. Jenom jednou se mi stalo že ten proud utekl až nìkam k motoru. Ale chytlo to relátko a pojistky takže to je v klidu. Jinak máte pravdu že by se mìl odpojit alespoò èerný kabel kvùli možnosti pøeskoku jiskry ale ruku na srdce kdo z vás dodržuje bezpeènost práce?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#17 Příspěvek od Hill »

Bohužel, pojistky v autě nejsou dostatečně rychlé, chrání jen proti požáru (mají dost času odpojit, než se z dráty přehřejí). To tranzistory jsou o dva tři řády rychlejší (a v řídicí jednotce jich je "na ráně" několik desítek, to jsou ty na vstupech a výstupech, uvnitř se počítají na desetitisíce), vývody integrovaných obvodů přehoří často rychleji, než pojistka, průraz napětím nestihnou pojistky vůbec zaznamenat.
Zkrátka ani ty pojistky tam nejsou navrhované s tím, že tam někdo bude svářet s připojenou baterkou a nebude si přitom chránit kabely.

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#18 Příspěvek od Radix »

Možná by bylo bylo dobré, kdyby někdo popsal případ, kdy se poškodila elektronika při sváření na kostře vozidla. Já ten případ neznám. Často při sváření hrálo rádio zabudované ve vozidle a alternátor se zapoměl odpojit. Mnohokrát jsem se ptal, jestli někdo osobně zažil poškození diod alternátoru při sváření, ale s nikým takovým jsem se nesetkal.
Samozřejmě, že odpojením se nic zkazit nemůže, ale kvůli tomu přece není potřeba žít v nějakých mýtech.

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#19 Příspěvek od honza_jan »

Poničení diod alternátoru se traduje od dob, kdy byly alternátory u aut zavedeny, protože tam byly tenkrát jediné polovodiče v autě. Ale to nic nemění na skutečnosti, že se to nemůže přihodit. Z dřívějších dob, kdy mě to ještě bavilo, tak jsem řešil hodně záhadných závad, kdy bylo odbuzené dynamo, nebo dokonce přepólované a články baterky vylezly samy z futrálu. vždy se majitel přiznal, že si na autě nechal něco přivařit, nebo sám vařil elektrikou a pak "to začalo samo takhle blbnout". Pokud svářeč poruší základní povinnost, že zemnící svorka se připojuje na svařenec co nejblíže místa svaru, tak bludné proudy opravdu běhají nevyzpytatelnými cestami, ale vždy cestou nejmenšího odporu. Rezaté, nalakované díly, které se mají svářet a když nejsou očištěny v místě sváru na čistý kov, tak tomu velice pomáhají, aby se svařovací proudy prohnaly tam, kde nemají. Pokud ale dodržíš při přípravě dílů vše, co se musí a má, tak se celkem není čeho bát. Čert ale nikdy nespí, aneb, náhoda je hovado. Je lepší proto udělat 2 opatření navíc, než jedno ošidit.
Pár aut jsem už povařil, žádné mi neshořelo a myslím si, že o tom něco vím. Udělal jsem si kdysi pro tyto účely i svoji CO2. Hořice tenkrát rozjely Výrobu LSP 250 se selenovým usměrňovačem. Ten se mi zdál velký a tak jsem dal na můstek 6 KY718 paralelně do každé větve a vaří sváředlo dodnes. Dal jsem akorát modernější výkonové diody.
Zažil jsem i případ u nás ve firmě, kdy svářeč porušil tuto povinnost připojit zemnící svorku k místu svaru. Natáhl kabel s kleštěmi na kabelový kanál a "zem" si přivedl kusem položené kulatiny a tam svářel. Ovšem jen do doby, než jeřáb, který převážel 5 tunový balík trubek škrtnul koncem balíku o svařovací rošt. 16 mm vázací lana shořely jak prskavky. Štěstí bylo. že chlapi stihli zalehnout pod svářecí rošt a nic se nikomu nestalo. Doveda samozřejmě hned kulatinu uklidil, ale kleště s kabelem tam nechal. Když přijela kriminálka, tak jsem se jako osoba odpovědná za elektrozařízení i dost potil, než jsem našel opaly, kde byla kulatina položená a dokázal, že jeřáb, jako vyhrazené zařízení není v bordelu, ale že byl darebák svářeč, který porušil povinnosti.

Uživatelský avatar
TomasX
Příspěvky: 630
Registrován: 12 srp 2005, 02:00

#20 Příspěvek od TomasX »

Každý svářeč, který při sváření ( na autě) něco zničí je IDIOT a měl by vařit jen brambory prasatům. :evil:
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#21 Příspěvek od DolfiG »

Nedokážem posúdiť túto problematiku z odborného hľadiska. Nezváram ani neopravujem autá. No čo som videl, tak pri CO2 zváračkách automechanici nič neodpájajú, lebo "to nie je treba".

No mám osobnú skúsenosť z asi pred 15 rokov. Po oprave, aj klampiariny, na Nissan P10 bol "odídený" regulátor napätia na alternátore. Nikto sa k prúseru nepriznal. Stálo ma to tuším 12 tis.Sk, (súčasťou alternátora bolo aj hydraulické čerpadlo. A oprava "fungovala" len "výmenníkovým" systémom).

Najhoršie bolo, že som sa vytrepal cez pol Slovenska a závadu som spozoroval až večer, keď sme sa vracali domov. Tŕpol som, či dôjdem. Došiel som, za pomoci všetkých elektrospotrebičov v aute. A predstavte si, baterka potom ešte dožila do konca aj s autom. Nič jej nebolo, napriek napätiu cez 17 V ...!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#22 Příspěvek od rezis »

pohybuji se vetsinou mezi traktristy a ti jsou schopni svaret i na nastartovaném a nevím o pripadu kdy by neco odeslo.
Pokud se jedna treba o abs myslim ze musi byt konstruovano hodne predimenzovane. Vzdyt v aute zvlast se zazehovym motorem musi byt spicek kupa. A v dobe invertoru kdy se na vystup nedostane vic jak nejakych 80V ani pri rozpojovani oblouku bych se nebal zniceni. Tedy pokud se dodrzi urcita pravidla. Pokud se pravidla nedodrzuji neni v bezpeci nic.

Jinak takova kuriozitka ze sveta traktoru. Kolega si koupil starsi traktor. A ze mu nenabiji. Tak koupil novy alternator a baterka varila jako vztekla. Pak regulator a porad to same. Byl s tim u me. Proste nestesti. Nakonec jsem prisel na to ze on na druhem zetoru mel 24V elektriku a ten mel jen 12V. A on jak ze zvyku tak koupil 24V alternator a k nemu 24V regulator. Jen tu jednu baterku nejak nepridal :lol: A zkuste najit takovou zavadu. :roll:
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#23 Příspěvek od breta1 »

Selský rozum mi říká toto - když už musím svařovat, neodpojovat baterku, protože veškeré napěťové špičky se nemají na čem zachytit - při odpojení baterky je impedance na odpojených připojovacích svorkách vysoká (miliampéry při 12V jsou kiloohmy, hrozí poškození nejen alternátoru ale též ŘJ).
Ovšem jako nejlepší způsob ochrany bych viděl odpojit baterku, ty tlusté přívodní kabely k ní pořádně zkratovat a až potom svařovat. Těžko už mohu pro to udělat více, leda demontovat altík i ŘJ.

Uživatelský avatar
makino
Příspěvky: 254
Registrován: 20 dub 2008, 02:00

#24 Příspěvek od makino »

Pri cenách ND na dnešné autá by som bol opatrný pri každej činnosti spojenej s elektronikou.Väčšina elektro komponentov v autách je dimenzovaných tak akurát alebo sú poddimenzované.Týka sa to hlavne rôznych spínačov, relé a kontaktov.Príklady: Peugeot 306 spinače sťahovania okien riešené cez mikrospínače na max. 2 A bez relé na motorček (cena cca 1500 Sk) , nekvalitná DPS, zlý prístup na opravu.
Mazda 323F : takisto poddimenzované spínače sťahovania okien , samozrejme všetko zalisované ako keby sa to nemalo nikdy pokaziť.Ford Focus (6 ročný garážovaný) 80% šroubov nesie stopy korózie pričom lak je bezchybný. prepálený kábel v motorčeku stierača - samozrejme rotor motorčeka zalisovaný aby sa ani náhodou nedal opraviť ale len vymeniť celý.Peugeot 406 regulácia ventilátora kúrenia - celá elektronika zalisovaná, po otvorení vadný tyristor s nápisom Peugeot bez akéhokoľvek označenia typu - v servise chceli za novú reguláciu 3600 Sk !!! Dokopy je tam 15 súčiastok za cca 150 Sk. A podobných príkladov má iste každý dosť, všetko je robené len na výdrž počas záruky a potom klient plať za servis alebo kupuj nové.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#25 Příspěvek od rnbw »

V Mazde sa spinace kazia tak po 15-20 rokoch :D

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“