dynamo u RS-09
Moderátor: Moderátoři
dynamo u RS-09
Dobry den potreboval bych poradit s dobijenim u RS-09.NEvim presne kde je zavada.Kdyz pripojim dynamo jako motor tak se roztoci (d+ na + a df,d- na -.tim by meo byt zajisteno spravne napolovani.Kdyz po dynamu chci aby dobijelo,jde z nej male napeti cca 7v.to mi nesepne rele a na df mi nejde zadne napeti.Takze to nedobiji.Tak nevim jestli to dynamo spatne.Ja vim lepsi je tam dat altik dat delsi remen a udelat drzak.Ale to je pro me krajni reseni,protoze to chci mit puvodni,protoze to renovuju.DEKUJI ZA RADY
Nejddříve musíš vyzkoušet fci dynama . To provedeš tak , že spojíš rotor se statorem paralelně a za běhu motoru se na něm , podle otáček musí objevit 10-17 V . Momentálně nehledíme na polaritu . Pokud je vše OK , zapojíš regulátor . Nastartuješ , v rozdělaném regulátoru zmáčkneš palcem natvrdo relé spínající průchod proudu do aku a přidáš plyn .Vše je hotovo . Při dobrém dynamu a regalátoru musí jít . Pozor na přepólované dynamo . Po přidání plynu relé , které spíná proud do aku "hoří" , za chvíli je po kontaktech .
Ještě bych doplnil. Pokud dynamo nedává, nebo dává málo při zapojení bez regulátoru, tak je v háji a pokusy o domáckou opravu jsou dost zbytečná práce a raději sežeň nějaký vhodný alternátor. U dynama bývá často na kotvě buď zkrat vinutí na kostru, nebo mezizávitový zkrat. Vinutí kotvy se ti doma těžko povede opravit a specializované opravny se asi už nekonají. Pokud by byl vadný jenom stator, tak bys možná měl trochu naději, ale potřebuješ speciální nářadí na povolení polových nástavců a jejich opětné utažení. Obyčejným šroubovákem to moc nejde! Nejsnadnější je výměna za alternátor. Samozřejmě i s příslušným relátkem. Nejvíc práce ti dá držák alternátoru, který budeš muset udělat na míru.
Pokud se pamatuji, tak toto dynamo ( z traktoru typů RS 09 - dvouválec a GT 124 - čtyřválec a Multicar 22 ) je shodné s dynamem z automobilů Wartburg.
Jediný rozdíl u těchto dynam ( 12 V / 220 W ) byl v provedení ložiskových vík. Na traktoru jsou víka kulatá , bez patek a na Wartburgu měla tato dynama patky. Kotva a stator jsou stejné !
Předělat na alternátor , jak píše honza_jan , není tak jednoduché.
Honza _jan , to napsal v dobré víře, ale neví jak je tam ve skutečnosti dynamo uchyceno přímo za tělo statoru v excentrické vložce a jak je od něj odvozen pohon chladicího ventilátoru motoru.
Jediný rozdíl u těchto dynam ( 12 V / 220 W ) byl v provedení ložiskových vík. Na traktoru jsou víka kulatá , bez patek a na Wartburgu měla tato dynama patky. Kotva a stator jsou stejné !
Předělat na alternátor , jak píše honza_jan , není tak jednoduché.
Honza _jan , to napsal v dobré víře, ale neví jak je tam ve skutečnosti dynamo uchyceno přímo za tělo statoru v excentrické vložce a jak je od něj odvozen pohon chladicího ventilátoru motoru.