Dolby S....

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Jurik
Příspěvky: 315
Registrován: 12 pro 2007, 01:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Dolby S....

#1 Příspěvek od Jurik »

Nazdar pani....hledal jsme na netu ale nenasel....princip eska, nevite nahodou neco blizsiho...B C v klidu ale sehnal jsem TC-KE500S a chtel bych neco o tom vic vedet....

Uživatelský avatar
durii
Příspěvky: 55
Registrován: 13 lis 2007, 01:00
Bydliště: SR

#2 Příspěvek od durii »

Nazdar, nazdar.
Okolo Dolby-S som nedavno zahliadol asi na hifi.slovanet.sk na fore, ale skus pozriet
http://newsgroups.derkeiler.com/Archive ... 00467.html

PS.Ta AIWA mi uz ide. :) LA6510 som zohnal

Uživatelský avatar
Jurik
Příspěvky: 315
Registrován: 12 pro 2007, 01:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Jurik »

jo diky ale neco aby to bylo v cestine??? :wink:

Uživatelský avatar
durii
Příspěvky: 55
Registrován: 13 lis 2007, 01:00
Bydliště: SR

#4 Příspěvek od durii »

Jurik píše:jo diky ale neco aby to bylo v cestine??? :wink:
:idea: Skus to dat cez google a daj prelozit stranku. :idea:
Da sa to potom citat. Trochu. :)

Alternativa "kompander" by ta nezaujimala? Bolo to v niektorom starsom cisle AR (nespomeniem si ktory rok) Pred zaznamom komprimuje dynamiku a nahrava s väcsou urovnou ako vlastny sum pasu. Pri prehravani expanduje spät. Davno som sa to chystal urobit ku kotucovemu MG. Ziadne procesory, len operaky su v tom. Nevyhoda je asi v tom, ze je to nekompatibilne s inymi "odsumovacmi"

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

To není tak docela pravda - Dolby B zdůrazňuje při záznamu výšky od určitého kmitočtu, který je tím nižší, čím menší je úroveň zaznamenaného signálu. Při reprodukci ty výšky stejným způsobem potlačuje a s nimi i šum pásku a snímacího zesilovače. Na signály o úrovni středů do asi -20dB nereaguje. Dá se tak dosáhnout potlačení základního šumu až o 10dB. Nahrávku lze reprodukovat i na přístrojích bez systému Dolby, jen ve slabších pasážích budou jakoby brilantnější výšky, což není vždy na škodu.
Dolby C je dvoustupňový - jeden stupeň reaguje na pokles úrovně asi o 8dB, druhý je vlastně Dolby B. Potlačení šumu je až o 20dB, ale nevýhodou je, že takto pořízená nahrávka se na přístroji s Dolby B, natož bez něj, dá poslouchat jen se značnou dávkou sebezapření. To potvrzuji, zejména "dýchání" při změně úrovně středů je až obtěžující (ale třeba těm, co si zvykli poslouchat hudbu z reproduktorku mobilu, by to ani divné nepřipadalo).
Oba systémy jsou citlivé i na správně nastavené úrovně signálu při záznamu a snímání. Hlavně to snímání je závislé i na kvalitě pásku v kazetě, u jiného přístroje pak i s nastavením celé snímací cesty včetně kolmosti hlavy. U Dolby B lze mnohé tyto chyby přeslechnout, u Dolby C je přeslechnout nelze.
Existují dva systémy Dolby S: jeden profesionální, jeden, opět zjednodušený, se montoval do kazeťáků. Ten jsem v praxi ještě neslyšel, ale zřejmě jde o kompromisní řešení: není prý tak citlivý na shodu úrovní při záznamu a snímání, je účinnější, než Dolby B, někdy překonává i Dolby C, ale proto, že se jeho filtr přelaďuje k daleko nižším kmitočtům, než u Dolby B i C. Navíc výrobci tvrdí, že při přehrávání záznamu pořízeného pomocí Dolby S na magnetofonu s Dolby B je kvalita zvuku ještě akceptovatelná, nesrovnatelně lepší, než při přehrávání nahrávky komprimované systémem Dolby C.
Nakonec při dnešních možnostech integrace je možné, že v tom kazeťáku je profi verze.
Jestli se najde někdo, kdo dodá konkrétní údaje (úrovně nasazení kompandéru, strmost filtru, strmost přeladění a další údaje), sem s nimi, prosím.

Uživatelský avatar
Jurik
Příspěvky: 315
Registrován: 12 pro 2007, 01:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Jurik »

sorry ale skutecny je teno
Přílohy
Sony TC-KE500S.jpg
(15.83 KiB) Staženo 58 x
Naposledy upravil(a) Jurik dne 22 lis 2008, 22:47, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od ZdenekHQ »

Na Soňáckým kazeťáku mám taky DOLBY-S . Nikdy jsem to kromě pár nahrávek nepoužil, protože neznám nikoho ve svým okolí, kdo by to bez problémů "dekódoval". Ovšem "šumově" to bylo velmi solidní, až jsem se divil. Ale i to céčko na dobrých kazetách nebylo špatný.
Přílohy
sony.gif
(121.78 KiB) Staženo 68 x
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#8 Příspěvek od konosuke »

dolby-S přišlo v okamžiku kdy slavná éra cassette decků byla na mírném ústupu, montovalo se do vyšších tříd sony, pioneer...pro komerční (a domácí) použití byl alteratívní systém dbx z dílen technics, objevil se ve také ve špičkových modelech aiwa, yamaha i dalších. který byl lepší, účinnější ?
dbx však vyžadoval aplikaci v režimech rec i play, a co dolby-S ? byl kompatibilní na aparátech standartně osazených dolby B-C ? aby toho nebylo málo, v dobách pravěkých audio existoval systém komprese high-com (grundig MCF 600, CF 5100...) a byl tento čitelný na dbx ???
Naposledy upravil(a) konosuke dne 22 lis 2008, 19:09, celkem upraveno 1 x.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#9 Příspěvek od Sendyx »

Pánové, to je hluboké, ale hluboké nedorozumnění. Všechny dolby se samozřejmě musel používat jak při záznamu, tak při reprodukci, jinak to je prznění zvuku.

Uživatelský avatar
Jurik
Příspěvky: 315
Registrován: 12 pro 2007, 01:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Jurik »

Panove....je o super jen tak dal...piste kritizujte posilejte fotky svych milacku....diky diky diky

Uživatelský avatar
Jurik
Příspěvky: 315
Registrován: 12 pro 2007, 01:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Jurik »

ZdenekHQ píše:Na Soňáckým kazeťáku mám taky DOLBY-S . Nikdy jsem to kromě pár nahrávek nepoužil, protože neznám nikoho ve svým okolí, kdo by to bez problémů "dekódoval". Ovšem "šumově" to bylo velmi solidní, až jsem se divil. Ale i to céčko na dobrých kazetách nebylo špatný.
koukam....no taky dobra masina ale je to revers....to se mi tam nelibi, jeste navic kdyz to ma B, C, S.....

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Kazeta nahraná na Technics M227 s dbx na kazeťáku bez dbx přehrát nešla, zvuk nedýchal, ale vysloveně štěkal nebo vynechával po každé změně úrovně. Přes hi-com v jakémsi Telefunkenu (typ už si nepamatuji) to úrovňově bylo lepší, ale štěkání zůstalo, jen mělo jiný průběh, zřejmě v důsledku jiného způsobu detekce úrovně signálu a/nebo doby reakce řízení zisku, to jsem blíže nezkoumal. Neposlouchatelné a tedy nekompatibilní.
Naopak na tom Telefunkenu šlo přehrávat velmi dobře kazety nahrané s Dolby B, vyřešili to jen řízeným RC článkem přidaným do obvodu hi-com. Asi nic jiného nezbývalo, prodávané kazety byly nahrané téměř výhradně v Dolby B. Nahrávat s Dolby B to sice neumělo, ale snímat ano.
Asi to nebyl přesně "ten" průběh, ale byl mu přinejmenším podobný a ucho to nepoznalo. Nakonec časové konstanty obvodu řízení Dolby se u různých výrobců lišily až o 50%, výstupní úroveň závisela na pásku, pro který byl přístroj seřízený, takže s jiným páskem tam už nějaký ten decibel lítal a už ten rozdíl byl i slyšet. S Dolby C to bylo slyšet už dost.
Dolby C jsem tu měl ještě na Dual C833, v céčku nahrané to taky nebylo moc dobře poslouchatelné ani přes Dolby B. A opačně jen se značnou dávkou sebezapření. Takže opět nekompatibilní.
Nakonec mi zbyl jen Sony TC209SD s Dolby B a taky jsem si Dolby B s NE645 zakomponoval do vlastní konstrukce, která mi běhá na šasi SP210. Neruší to při přehrávání na čemkoli, což omlouvá kompromisní účinnost potlačení šumu. Oba kazeťáky jsou tady na snímku.
Obvody s Dolby vyšly kdysi v AR, ale chvíli mi trvalo, než jsem přišel na to, že zapojení je obšlehnuté z katalogového listu sice dobře, ale se špatně přečtenými hodnotami kapacit v obvodu usměrňovače - místo 2x0,47uF, což byla správná hodnota, tam bylo u všech schémat napsáno 2x47uF. No, nešumělo to, ale obvod reagoval na změnu úrovně 100x pomaleji, takže dlouho trvalo, než "odkryl" výšky a po ztichnutí zase šum zakryl. To je tak, když je někdo zvyklý psát 470n nebo M47 místo .47u. To se pak ta desetinná tečka snadno přehlédne. Jenže to pak vyšlo tiskem. Zajímalo by mne, kolik bastlířů si udělalo obvod Dolby jako adaptér k magneťáku a dodnes o tom nevědí. Po výměně kondíků už totiž řízení reaguje normálně.
Přílohy
oba_mgf_zb.jpg
Ty instalační krabice vyplněné molitanem pod soňákem jen vyrovnávají vodorovnou rovinu. Deska je šikmá, původně na ní byly dva cívkáče řady B4 (z toho jeden nikdy nevyráběný, opět samo domo verze, příležitostně nafotím), při sklonu 9° už se s nimi dělalo
(77.38 KiB) Staženo 74 x

Uživatelský avatar
durii
Příspěvky: 55
Registrován: 13 lis 2007, 01:00
Bydliště: SR

#13 Příspěvek od durii »

Ten kompander co bol v nejakom starsom AR ste niekto postavili? Asi to postavim, len zo zvedavosti, k Pionierovi. Celkom sa mi to pozdava. (1/98 AR)

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“