chcel by som sa spítať či by sa z tohto start. vozika
dala spraviť nabijacka 12V akumulatorov, pre zaťaženie netreba použiť tie tyristory, ale cez vykonovy prepinač by sa spravila odbočka zo sekundara a odtial by sa mohla spraviť nabíjačka aku. Nemám vôbec predstavu ako by vyzerala schéma a na internete som žiadne schemy na tieto trafo nabíjačky nenašiel. Ďakujem
Naposledy upravil(a) dodik dne 20 pro 2008, 11:51, celkem upraveno 1 x.
Uprav původní zapojení, nepotřebné věci vyhoď, na místo žárovky použij H4 se spojenými vlákny. Bude to fungovat, ale ta váha...
Dokonce bys mohl použít místo diod i původní tyristory, jen připoj mezi G-A ty odpory 22 Ohm.
Spíše, než to celé předělávat, bych se pokusil tam dodělat tu nabíječku navíc, pokud to konstrukce dovolí. Startování se někdy může hodit. Z vývodů 3 a 6 trafa odeberte 30V stř. a nabíjecí blok bude samostatný, nijak jinak s původním zapojením nepropojený. Jednoduché schéma, které ovšem postrádá stabilizaci proudu je třeba na:
Je to opravdu razantní zdroj na nabíjení, takže jsou dva základní problémy:
- omezit nabíjecí proud, třeba těmi žárovkami nebo odporem do 1 ohmu;
- včas odpojit nabitou baterku, a na to se ten stykač může hodit. Vhodný komparátor ho shodí po dosáhnutí stanoveného napětí.
Kdyz bude chtit zachovat puvodni zapojeni, udelejme to takto. Kdyz to bude na startovani, pouzije vyvod J4, kdyz to bude na nabijeni, da do serie s J4 tu propojenou zarovku H4. Dokonce by bylo mozne odpojovat jen jeden tyristor, a tak skokove zmensovat nabijeci proud.
omg hoši, ste ma zle pochopili uplne, to trafo je hlavne na startovanie a nabijanie je ako + ktomu, takže žiadne skratovanie gate.
Potreboval by som spraviť nabijacku ako samostane zariadenie vedene od sekundaru a bude zapinatelne pomocou niakeho silnejšieho dvojkontaktoveho rele, trafo je samozrejme regulovatelne cez primar- triakom, takže z trafa sekundáru som schopný dostať max, 2x25VAC čo je nan nabíjanie v pohode. Takže žiadne upravy tej schémy štartéra, len pridať novú.
Dakujem
Prepáč, Dodík, ale pýtal si sa, či by z vozíka nešla spraviť nabíjačka, tak z toho vychádzali aj odpovede. O triaku na primári zmienka nebola, ale keď sa s ním dá docieliť 2x25 V striedavých na sekundári, tak to samotné trafo aké má vlastne sekundárne napätie naprázdno?
Asi prepíšem názov témy, berme podstatu že mám trafo so sekundárom 2x25VAC a na primáry je triakový regulátor, a na sekundár by som chcel dať nabíjačku AKU napr od 2-8A, neberme ohlad na ten starter s tyristormi. Potreboval by som teda schému niakej jednoduchej nabíjačky, a obmedziť prúd na sekundáry, kondenzátor na primárnej strane nieje vhodný kvôli tomu triaku a samostanej funkčnosti strartera.
Som sa teda rozhodol že nebudem prirábať nabíjačku, ale spravím nabíjačku ako samostaný prístroj. A mala by to byť už niaka inteligentá nabíjačka ktorá nebude prebíjať a najlepšie udržovať aku v dobrom stave.
Našiel som túto konštrukciu http://michal.slansky.sweb.cz/data/inte ... u/text.pdf
alebo kratší članok http://hw.cz/Teorie-a-praxe/Konstrukce/ ... atoru.html
Staval to už niekto? Chcel by som s tým nabíjať autobaterie s kapacitami nad 100Ah 6V alebo 12V, je možné také kapacity nabíjať na čase ani nezálleží, prípadne dal by sa úpravami zvýšiť nabíjací výkon?
Víš , nabíjení akumulátorů je tak trochu "duchařina" . Snad každý má svůj ověřený postup . Pokud se nemíníš nabíjením doslova živit , postav snad to nejjednodušší . Pokud vůbec použiješ elektroniku , tak prostě proudový zdroj . Vyšlo např . jako nabíječka s charakteristikou I před 25 lety . Postavil jsem mnoho kusů . Jen jednu úpravu Ti doporučím . Dát do G elektrod tyristorů pojistky obyč trubičkové . Hodnota je nedůležitá 0,1-1A . Jinak při proražení tyristoru shoří budící trafo , jako se stalo člověku , který touto nabíječkou a starým aku startoval traktor . Při tom trafu co máš , můžeš nabíjet i 2x 12V aku v serii . Tzn. pro palubní napětí 24 V . Ze zkušenosti vím , že nabíječku budeš na 99% potřebovat takovým stylem , že budeš potřebovat nabít auto aku po poruše , když je v něm NULA a Ty budeš chtít do ní dostat co nejvíc v co nejkratším čase . Když budeš potřebovat a chtít nabít aku opravdu na 100% , tak nabíjej do 1/10 kapacity aku proudem v A a když to o nějakou hodinu přetáhneš , nic se nestane . Platí pro občasné dobití . Jinak to dobití na 100% se používalo v dobách , kdy byly aku dodávány tzv. nenabité , s elektrodami panenskými a dělalo se tzv. formování . Dnes pokud trochu jezdíš , stačí nabít tak cca 50% a pokud je bezchybná dobíjecí soustava , dobije se samo .To "duchření" se týká toho , že veškerá doporučení při nabíjení se týkají vždy JEDNOHO článku , ale člověk jich má vždy "baterii" a nikdy není článek co článek absolutně stejný . Ať se daří .
ono su to staršie typy aut(avia), a tie baterie su v hroznom stave, stačí trochu zimy a ten motor roztáčajú ťažšie, tak radšej by som spravil niečo s trochou inteligencie, písal som aj autorovy Michalovy S. či by sa tá nabíjačka nedala upraviť na višší nabíjací prúd a aké úpravy by to obnášalo( zatial ešte neodpísal), ak by ste mali vy niake úpravy kludne sem pište. dakujem