Podivnosti s telefonním vedením...

Sem patří samozřejmě i přístroje s "utrženým sluchátkem"- bezdrátové, ale vždy dále s okolním světem komunikující po vedení, a to nejen ve veřejných sítích.
Pro telefony GSM a podobné máme samostatnou sekci.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

Podivnosti s telefonním vedením...

#1 Příspěvek od jade »

Co může být s telefonním vedením od PBU, když na káblu za spojkou odmítají některé telefony vyzvánět?
(Za spojkou je asi 1,5m plochý 4žílový kabel k zásuvce, uvnitř jsou připájená očka a chycená na šroubky).
Volat se většinou dá. V tomto místě velmi záleží i na drátu od zásuvky k telefonu: 2žílový funguje v pohodě (až na to, že telefon nevyzvání), na jednom 4žílovém telefon mlčí a ozve se až po zmáčknutí tlačítka "flash", druhý 4žílový dává signál "obsazeno". Všechny dráty ale fungují bez problémů, když je připojím do spojky a obejdu tak zásuvku.
Telefony s vlastním napájením a staré s transformátorem ve všech případech fungují, problémy jsou s tlačítkovými telefony bez vlastního napájení.
Pokud připojím telefon na překřížený kabel, tak nefunguje vůbec, přitom když přehodím dráty v zásuvce, nic se nezmění....(?????)

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#2 Příspěvek od DKL »

U naprosté vìtšiny telefonù jsou zapojeny pouze dva vodièe - ty prostøední. Nìkolikrát jsem se setkal s bezšòùrovými pøístroji které mìly zapojeny vodièe krajní. Patrnì šlo o pøístroje podružné, zapojené za nìjaký "hlavní" telefon který v klidovém stavu automaticky pøipojí bezšòùrový. Pokud pouhá šòùra vyvolá obsazení poboèky tak je vadná, má svod anebo zkrat.
Upøesni i typ poboèkové ústøedny, sice je to sice velice málo pravdìpodobné, ale nìkteré historické typy identifikovaly nepøipojenou linku jako obsazenou. Kontroloval se odbìr zvonkového obvodu bìhem prvního zazvonìní a pokud nebyl dostateèný (pro sepnutí relé) tak ústøedna vyhodnotila linku jako obsazenou.

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#3 Příspěvek od jade »

Jde o ústřednu Panasonic KX-T61610, ta není zas až tak historická.
Tahle ústředna dává vyzváněcí tón i při vytočení nezapojené linky.
Typuju špatně nacvaklou koncovku? Možná nějaký přechodový odpor?
V pondělí je zkusím přecvaknout a uvidíme...
Nechápu, proč se to s prodlužkami, které jinde fungují, chová tak rozdílně.

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#4 Příspěvek od DKL »

Tak tahle urèitì pøipojený telefon nedetekuje. Nejspíš je špatnì nalisovaný kabel. Nìkteré trpí tím že po odizolování se izolace trochu zcvrkne a po nalisování hrozí zkraty mezi jednotlivými piny.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Bernard »

U novějších PbÚ se dá aktivovat služba "Nevyrušovat", potom telefon nezvoní. Přístroj s vlastním napájením, to jako MB?

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Dratak »

Podívej se jak máš zapojenou zásuvku. Je něco napojeno na krajní kontakty konektoru? Starší rozvody byly třídrátové a třetí vodič byla zem-na starých ústřednách se přepojovalo přizemněním, místo tlačítka Flash. Pokud tam je cokoli připojeno tak to odpoj, nebo vyměň šňůru od přístroje za dvoudrátovou (pokud ji nemáš přelisuj konektor a přitom odštípni oba krajní dráty).
Některé telefony totiž posílají po vnějších vodičích linku ven na paralelku. Říká se tomu paralelka s předností. Vnitřními vodiči jde linka do přístroje, vnějšími přes klidové kontakty vidlice zpět do šňůry a to pak pokračuje přes speciální zásuvku do dalšího přístroje. takže když zvedneš, odpojí se paralelka a nikdo tě na ní nemůže odposlouchávat.
Ale pokud tam je připojena v zásuvce zem, máš tím pádem na lince svod a to potom takhle blbne.

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#7 Příspěvek od jade »

Bernard píše:U novějších PbÚ se dá aktivovat služba "Nevyrušovat", potom telefon nezvoní. Přístroj s vlastním napájením, to jako MB?
Myslím tím bezdrátové telefony a např. stolní telefon Microcom, do kterého se dávají baterie. Ty fungují normálně.
Při aktivované službě nerušit by nezvonilo nic.
Ústředna dává 24V ss, třeba je to pro některé přístroje málo?
Dratak:
Mam to vedeno čtyřdrátově kvůli připojení sys. telefonu.
Přepojovat se dá i na dvoudrátově připojených telefonech buď tlačítkem "Flash" nebo ťuknutím do vidlice.
Některé telefony vyžadují u téhle ústředny určité laborování aby to fungovalo. Jeden z telefonů, který na venkovní lince funguje v pohodě, tady při zvednutí sluchátka mlčí a signál "volno" se ozve až po zmáčknutí tlačítka "flash", na vidlici nereaguje. U některých se občas stane, že po vyzvednutí je slyšet tón obsazeno. Všechny z nich jsou to takzvané "standartní tlačítkové telefony". Ve zmíněné zásuvce pokud náhodou fungují, tak nevyzvánějí.
Ještě opakuji, že staré vytáčecí telefony a nové s vlastním napájením fungují dobře.

Vedení od ústředny je plochým kabelem, nic není delší než 30m.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

#8 Příspěvek od Dratak »

Takže hybridní Panasonic? Ty měly opravdu systémáky čtyřdrátově, vnitřní pár byla vlastně analogová pobočka, takže tam šlo dvoudrátově připojit i klasický telefon. Vnější pár byl pro data a napájení systémáku.
Jestli to dává linkové napětí jen 24V, tak to je pro některé přístroje skutečně málo. Podobné problémy byly s tzv. PCMkami na telefonních linkách. To je zařízení, které při malé kapacitě kabelů dokáže pomocí PCM modulace vložit do jednoho páru více telefonních kanálů. Venkovní systém, který provádí převod zpět na analogové linky je napájen po přenosovém páru dálkově z telefonní ústředny. Vzhledem k odporu vedení často několik set ohmů, povolenému proudu max.50mA a dálkovému napájení 120V je příkon venkovního systému značně omezen-6W a to nepočítám ztráty v kabelu. Výrobci to řešili tak, že snížili výstupní napětí (ve venkovní sadě PCM je samozřejmě měnič) pro napájení telefonních přístrojů na 24-30V dle typu a vyzváněcí napětí snžili ze 75 na 30V. A některé telefony s tím pak špatně fungují, déle trvá než po vyvěšení naběhne tón, někdy nenabíhá vůbec, některé telefony špatně zvoní či nezvoní vůbec. Staré "vytáčecí" telefony, ve kterých není žádná elektronika však vždy pracují i na PCM dobře.

Takže v tomto případě bude problém možná v malém linkovém napětí na pobočce z ústředny.

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#9 Příspěvek od jade »

Hmmm, plus přechodový odpor v konektoru a je to v háji úplně.
To bude asi ono.
Jde to nějak řešit? Nejlépe úpravou telefonu, do ústředny se mi nechce zasahovat.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Dratak »

Těžko říct, spíš asi ne. My jsme tohle řešili výměnou přístroje za takový typ, který na takové lince fungoval spolehlivě. Třeba přístroje CPO FREEDOM, nebo SIEMENS EUROSET, ty chodily skutečně na leccos, na podvojku, pobočku, PCMku, koncentrátor....... Naproti tomu slovinské telefony ETA zlobily, při nižším linkovém napětí zůstávaly hluché, protože spád napětí na přístroji po vyvěšení k napájení jeho elektroniky nestačil. Navíc jim zůstávala viset vidlice.
Časem přišly do sítě jedenáctikanálové PCMky od Philipse, ty účastnické výstupy krmily 60V a bylo po problému. Ale za cenu dálkového napájení venkovního systému napětím 320V (!!!!) po telefonním páru. Bylo to sice symetrických +- 160V proti zemi a proud 60mA, ale stačilo to, hlavně když to na kabelu nebylo nijak označeno a ještě k tomu bylo mokro :evil: .
Bezdrátové telefony a faxy chodily celkem dobře, s modemy na vytáčený internet byl spíše problém v tom, že PCM systém ještě zpomalil i tak neskutečně pomalé připojení k internetu.
Tak spíš hledej takový telefon, kterému bude linkové napětí 24V stačit.

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od jade »

Tak po výměně koncovky už většina telefonů funguje, další podivnosti odstranil zásah odborníka.
Bohužel mi odmítl zadarmo cokoliv vysvětlit, prý za školení bere 500 na hodinu...
Nicméně dva telefony nadále trucovaly, ty jsem nakonec vyřadil.

Uživatelský avatar
telefon
Příspěvky: 42
Registrován: 31 led 2009, 01:00
Bydliště: pod Špilasem
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od telefon »

Zřejmě se jednalo o konfiguraci konkrétní liky v ústředně. Možní oprávnění..., ale mohu se mýlit...

Odpovědět

Zpět na „Linkové telefony, faxy, tel. ústředny včetně domácích“