jaký výkon je schopen člověk vydat na kole?

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
magadafagada
Příspěvky: 49
Registrován: 18 led 2008, 01:00

jaký výkon je schopen člověk vydat na kole?

#1 Příspěvek od magadafagada »

má někdo o tomhle nějaké poznatky?

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od breta1 »

Odhaduji na stovky W. Já osobně 5W.

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#3 Příspěvek od helios »

Niekde som čítal, že trvale je to asi 100W. Asi to bude závislé aj od kondície konkrétneho bicyklistu.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
drotik
Příspěvky: 28
Registrován: 16 črc 2008, 02:00

#4 Příspěvek od drotik »

neviem ako to myslis,ale:mam doma knihu ELEKTRONICKE HRACKY A PRISTROJE tu clanok o el.vybave bicykla,vytah z textu...ze pre vykon 3W musi cyklista vynalozit 37 az 60W. ak uvazujeme,ze clovek je schopny po dlhsiu dobu vydavat vykon priblizne 200W...atd.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Tímhle se zabývalo už hodně institucí - dokonce i NASA, už někdy v 70. letech minulého století, když měli na stanici Skylab nainstalovaný běhací pás a veloergometr a testovali, jak se mění výkonnost člověka během pobytu v beztíži. Tuším tenkrát Jack Lousma dokázal "vyždímat" ze svého těla špičkově nějakých 300W - dlouhodobě to ale je opravdu jen něco kolem 100W - a to u sportovce, bastlením zlenivělý normální smrtelník raději zapřáhne něco onačejšího...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#6 Příspěvek od breta1 »

No zkusím to odhadnout - použiju příklad, kolik W vydám šlapáním do schodů. Vážím 80kg (800N), schod má výšku 0,2m a troufám si na dva schody za sekundu. Jestli dobře počítám, ke svému pochodu potřebuji výkon 320W.

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#7 Příspěvek od Cust »

breta1, jestli to nebude ten špičkový výkon
dlouhodobě to dávat nemusíš :-)

ale když si představím, že pionýr měl výkon asi 2,5 kW a průměrně mohl jet 4 krát rychleji než já na kole a vážil se mnou dvakrát tolik co já s kolem, tak mi vychází na jízdu na kole 78 W (dlouhodobě).

a to jsem lenivý bastlíř - ale to bude mít spíš vliv na únavu než na max výkon...

a to kdybych se hecnul a dal si s pionýrem závoda na 200 m a jel 2x pomaleji, tak to vychází 312 W
takže můj odhad potvrzuje Ekkara i bretu1 ;-)

(samozřejmě jsem opoměl valivý odpor - takže korektnější údaje by mohli odpovídat pro výpočty s výkonem pionýra 2 kW)

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#8 Příspěvek od Crifodo »

http://cs.wikipedia.org/wiki/Doprava_lidskou_silou

až 1,7 kW :wink:

Kdysi někde psali, že pro první lety Gossameru si konstruktér vybral ženskou pro lepší poměr váha/výkon a lepší schopnost podávat výkon dlouhodobě :roll:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Valivý odpor záleží na použitých kolech/pneumatikách, obecně ale bicyklová pneumatika má mnohem menší odpor - proto se používají i u speciálních projektů, soutěžících v minimální spotřebě. Tím je i dáno, že člověk s trvalým výkonem málo přes 100W (trénovaný sportovec) je schopný udělit soustavě jezdec/vozidlo o celkové hmotnosti cca 80kg i rychlost kolem 40-50km/h a relativně dlouhodobě ji udržet (viz TdF, Giro, Vuelta a třeba i Závod míru...) - v řádu hodin nepřerušovaného pohybu.

Crifodo - myslíš Gossamer Condor, nebo Albatros? Protože ten druhý má myslím solární pohon...
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 11 úno 2009, 09:51, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Crifodo »

Zajímavější je odhadovaný výkon při duševní práci, taky jde o hezkých pár kJ :roll:

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#11 Příspěvek od breta1 »

Víc než 1J jsem nikdy ze sebe nevytlačil.

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#12 Příspěvek od honza_jan »

Kdysi při problémech se srdcem jsem byl posazen na veloergometr a můžu potvrdit, že jako naprosto zpohodlnělý a netrénovaný bastlíř, jsem při zátěži 100 W těch 15 minut pohodlně udržel tempo odpovídající rychlosti 40 km/h. Po zvýšení zátěže na 300 W mi už po deseti minutách lezly oči z důlků a posledních 5 minut jsem myslel, že to bude moje poslední. Po zvýšení zátěže na 430 W jsem asi po 4 minutách vzdal a spadl jsem z toho mučícího přístroje s tlakem 240 / 110 ač normálně mám 120 / 80 a teprve po deseti minutách jsem se trochu vydýchal. MUDr konstatoval, že operace srdce ještě není nutná, ikdyž jsem nevydržel test odpovídající tehdejší mojí váze 96 kg.

Uživatelský avatar
stepa
Příspěvky: 4669
Registrován: 05 led 2007, 01:00
Bydliště: poblíž HK
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od stepa »

Ekkare, pridej. Trenovany sportovec(tim myslim nejlepsi vrchare), konkretne udavas TdF zajede horskou etapu 5,5h s prumernym vykonem blizicim se 250-300W. Casovkari jsou na tom v kopcich samozrejme hur. Jednalo se o etapu 17, kde byly slusny kopce, etapa 201km:
Col des Saisies (Category 1) 6.4% na 14.9 km
Col des Aravis (Category 2) 7.7% na 5.9 km
Col de la Colombière (Category 1) 5% na 11.8 km
Côte de Châtillon (Category 3) 4.9% na 5.1 km
Col de Joux-Plane (Highest Level) 8.7% na 11.7 km

a kratkodobe zatizeni:
Time Wattage
30 seconds 544
10 minute 431
30 minute 401

Pro priklad, jeste casovka, cca 23,6km, prumerny vykon 355W, maximum 988W, top speed 69,2km/h.

Kratkodobe je cyklista schopen dodat i pres 1kW, ale to jsou radove sekundy/desitky sekund.

Vykon meren v zadnim naboji kola, pomoci technologie PowerTap, ktera je dnes to nejlepsi, co se da poridit(stoji to okolo 50k).
...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

OK - doplním to po Stepově připomínce - řekněmež TRÉNOVANÝ NENADOPOVANÝ SPORTOVEC - o skutečné "čistotě" profesionálního sportu (nejenom cyklistiky) se dnes už vůbec nedá mluvit... A pokud chceme hovořit o člověku, měli bychom ony "sypače" a "zobače bobulí" považovat za extrémní živočišný druh, který s člověkem už nemá mnoho společného.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
stepa
Příspěvky: 4669
Registrován: 05 led 2007, 01:00
Bydliště: poblíž HK
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od stepa »

EKKAR píše:OK - doplním to po Stepově připomínce - řekněmež TRÉNOVANÝ NENADOPOVANÝ SPORTOVEC - o skutečné "čistotě" profesionálního sportu (nejenom cyklistiky) se dnes už vůbec nedá mluvit... A pokud chceme hovořit o člověku, měli bychom ony "sypače" a "zobače bobulí" považovat za extrémní živočišný druh, který s člověkem už nemá mnoho společného.
Tys tady zacal vytahovat ty zavody, takze si nejdriv zamet u sebe. Doping v cyklistice je vec velmi sporna a je na miste, ale vsichni neberou-verim v to. A tady se o tom nema cenu bavit, to je tak diskuze na pul dne.
...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“