No zaprvy to jsou ti policajti, co dohlizeji na autorska prava. Ale v tomhle pripade to je nazev charakteristiky, kterou ma zesilovac, jehoz zesileni je zavisle od kmitoctu signalu podle charakteristiky RIAA.
neco odkazu: http://www.upeer.com/detail.php?id=36 http://www.belza.cz/audio/phono.htm
...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...
To je záznamová charakteristika, kterou se řežou desky. Od roku 1952 (tehdy se jí řezaly jen desky New Ortophonic) postupně do konce padesátých let vytlačila všechny ostatní charakteristiky (jen těch nejrozšířenějších bylo nejméně 15).
Při snímání výchylkovou (krystalovou nebo keramickou) přenoskou je vyrovnaná vlastnostmi přenosky, ale při použití rychlostní, čili dynamické, přenosky je třeba ji dodatečně srovnat. Protože dynamické přenosky dávají napětí v řádu jednotek milivoltů a je třeba je zesílit, s výhodou se využívá kmitočtově závislé zpětné vazby v předzesilovači.
Zkrátka z rychlostní přenosky leze například při 50Hz úroveň o 19dB menší, než na 1kHz. Pak úroveň dále roste (například na 16,5kHz už to dělá +18dB). To se musí v RIAA předzesilovači srovnat.
Bližší údaje si snad už vygooglíš, o tom se toho už taky napsalo spousty.
Edit: a hele, Stepa už to udělal za tebe.
Sendyxi: myslel jsem přenosky prodávané u nás. Sice by se mi za tři stovky taky zamlouvala, do nejbližšího polského městečka to mám nějakých 60 kilásků, ale, než najdu obchod, ve kterém bych tu přenosku koupil, už to stojí další pětikilo za benzín...
Bať, navíc v Polsku se za to plotí zlotem . Ale třeba i čeští handlíři dají si říct a tyhle vložky za cenu přiměřenou ve svých sklepech míti budou .
Nechceš okopírovat všechny svoje příspěvky v tomhle vlákně do jednoho textu a vlepit to jako článek, ať už se tady nemusí s gramofonama příště tak vášnit ?
Až se mi podaří přimět editor k tomu, aby šly zase vkládat i obrázky a k cizím příspěvkům zařadit autora, abych tam nebyl uvedený já, udělám to.
Paradoxní je, jak to začalo s NZC160, která má jak speciální vstup přesně přizpůsobený krystalové přenosce, tak vstup pro MM přenosku, stačí jen stisknout správné tlačítko, tak se to zvrhlo v dohadování o linkový vstup, který s tímto vláknem původně neměl co do čunění.
To je tak, když někdo nezná NZC160 a nám to nedošlo.
Hill píše:...Paradoxní je, jak to začalo s NZC160, která má jak speciální vstup přesně přizpůsobený krystalové přenosce, tak vstup pro MM přenosku, stačí jen stisknout správné tlačítko, tak se to zvrhlo v dohadování o linkový vstup, který s tímto vláknem původně neměl co do čunění.
To je tak, když někdo nezná NZC160 a nám to nedošlo.
Nejen že nezná NZC160 - nezná toho mnohem víc...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak po delším váhání jsem nakonec zakoupil přenosku Nagaoka JT411 a hraje to hezky.Akorát se mi ten hrot zdá nějaký hodně tenký,chci se proto zeptat jestli je to v pořádku.
Ahoj všichni,sice jsem to tady nečetl celé,ale můžu pomoct těm co shánějí staré Teslácké přenosky,vím o člověku co je prodává nové,tak kdo chce oživit svůj postarší gramofon,ať mi napíše. Sám jsem minulý týden pořídil fungl novou VM2103 a před nedávnem VM2102...
No zaprvy to jsou ti policajti, co dohlizeji na autorska prava. Ale v tomhle pripade to je nazev charakteristiky, kterou ma zesilovac, jehoz zesileni je zavisle od kmitoctu signalu podle charakteristiky RIAA.
neco odkazu: http://www.upeer.com/detail.php?id=36 http://www.belza.cz/audio/phono.htm
feketek píše:...můžu pomoct těm co shánějí staré Teslácké přenosky, vím o člověku co je prodává nové, tak kdo chce oživit svůj postarší gramofon, ať mi napíše. Sám jsem minulý týden pořídil fungl novou VM2103 a před nedávnem VM2102...
Jak nové ty přenosky mohou být?
Vývoj nám od doby, kdy se přestaly vyrábět, poněkud pokročil i v tak už tradičním výrobku, jakým je MM přenoska. I když se Tesle opravdu povedly, dnes je zcela nahradí každá jiná půlpalcová MM přenoska ve stejné cenové kategorii, některé náhrady jsou i lepší. Záleží samozřejmě na zbytku gramce, zejména na raménku, jak moc se to pozná. To dovyvážení pak už je to nejmenší, co je pro optimální výsledek třeba.
Držme se těch přenosek: výsledný průběh na výstupu gramofonu po vyrovnání průběhu RIAA (ať už tedy parametricky výchylkovou přenoskou nebo za korekčním předzesilovačem MM přenosky) se musí vejít do normalizovaného tolerančního pole. Ostatní požadavky teď vynechám. Mezinárodně to řešila IEC581-3, tu jsem nikdy nečetl, ale podle toho listu 3 v označení se mi jeví, že z ní vychází norma DIN.
Norma DIN 45500, list 3 definuje maximální nerovnoměrnost charakteristiky Hi-fi přenosky 10dB v pásmu 40Hz až 12,5kHz a 4dB v pásmu 63Hz až 8kHz. Pod 40Hz a nad 12,5kHz norma nerovnoměrnost nedefinuje. Hranice se mění skokově. Dovoluje také celou charakteristiku v tomto poli úrovňově posunout.
Norma ČSN36 8415 je přísnější, o hifi nehovoří, dělí ale gramofony do číslovaných tříd: nerovnoměrnost charakteristiky ve třídě I. nesmí překročit 4dB v pásmu 63Hz až 8kHz, dále 6dB v pásmu 40Hz až 12,5kHz a dále stanoví, že do 16kHz nesmí nerovnoměrnost přesáhnout 10dB. Tyto hodnoty si můžeme rozpůlit a označit je symbolem plusmínus, protože v měřicích metodách je dále stanoveno, že charakteristika se vztahuje k úrovni 0dB na kmitočtu 1kHz. Toto toleranční pole s postupně se rozšiřujícími hranicemi také Tesla uváděla u svých přenosek řady VM.
Dlužno podotknout, že do normy DIN se v tomto a několika dalších parametrech v pohodě vešla i většina kousků přenosky VK4... a CS2... a u lepších přenosek na ni můžeme jako na účelově mírnou zapomenout.
Do požadavků ČSN se vejdou všechny MM přenosky dostupné na našem trhu, přece jen se požadavky normy podle vývoje technologií neupravovaly, ale přenosky se vyvíjely ještě nějakou dobu dál (a některé ještě vznikají), takže třeba AT v nejlevnější cenové kategorii je téměř shodná s VM2103, OMB5(E) je o něco přesnější, OMB10 nebo Shure M... by už zvládly o 2dB užší toleranční pole (pokud by ovšem nerovnoměrnosti zejména kolem 40-160Hz a 12-18kHz nebyly tak závislé na tlumení raménka, s tím ani kategorie přenosky nic neudělá).
No nic: tady je srovnání těch tolerančních polí. A myslete na to, že se dnešní přenosky vejdou a ještě by tam na výšku vaklaly, kdyby jim ČSN nenařizovala ukotvení na 0dB/1kHz.