Diskuze o smyslu Bastlírny (přejmenováno, přesunuto)

❓ Připomínky a dotazy pro administrátory a moderátory. Zde řešte problémy s přihlášením či heslem, můžete navrhnout otevření nové rubriky v diskuzním fóru či napsat případné připomínky k portálu nebo diskuzi.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
citron66
Příspěvky: 55
Registrován: 11 lis 2005, 01:00

Diskuze o smyslu Bastlírny (přejmenováno, přesunuto)

#1 Příspěvek od citron66 »

Rád bych ještě jednu poznámku k bastlířům. Občas se tu dozvídám zajímavé věci i názory a čím dál častěji jsou tu střety amatérů s profesionály. Je mi naprosto jasné, že tu amatéři hledají rady jak na to a záleží na na profesionálech či na pokročilých amatérech, do jaké míry jsou si své vysezené znalosti a zkušenosti ochotni pustit dále. Myslím, že by měla být určitá hranice a informace o servismódech a heslech na servisní stránky je už za touto hranicí. Těmito informacemi disponují autorizované servisy a profesionálové určitě velmi dobře ví, jak náročné a nákladné je tuto autorizaci získat. A tyto informace pustí do světa jen zaměstnanec, který si toho neumí vážit. Na konec přeji jedněm i druhým hodně šťastných náhod při hledání žávad. Toto je můj názor a doufám, že mě moc vás baslířů nepošle někam.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#2 Příspěvek od masar »

Jest-li se nemýlím, tak název tohoto webu je Elektro bastlírna a zřizování informačních bariér určitě není jeho náplní. Naopak. Snahou každého, kdo sem přijde, je snadnější získání informací, zkušeností s opravami a jejich vzájemná výměna. Pokud někdo žárlivě střeží svoje těžce nabyté znalosti, má na to právo. Ale nevím, jest-li tím něco získá. Zdá se mi poněkud zcestné, aby bastlíři nesměli vstupovat do servisních režimů. Je to přece jejich riziko a pokud je na něj upozorníme, jenom dobře. Jinak přece nemohou získat ucelený pohled na danou problematiku. Vím, jak se špatně opravuje tv, ve které se napřed někdo povrtal, ale to se přece musí projevit v ceně opravy. Někdy mně připadá, že někteří profíci chrání jen svůj zisk z oprav, které jsou jednoduché, bezproblémové a tedy ziskové.
A ještě k těm servisním módům. Každý z nás snad ví, že výrobci tyto informace netají, ale prodávají. Jak výrobky stárnou, klesá i cena těchto informací. Většina kódů je na internetu snadno dostupná a odkazuje na ně i tento web. Není pak snaha o jejich utajení poněkud sysifovská? A paradoxně právě tady?

Uživatelský avatar
petku
Příspěvky: 13
Registrován: 27 úno 2006, 01:00

#3 Příspěvek od petku »

Je sice pravda, ze se nachazime na bastlirne, ale takhle to vidim ja ...
Jsem clovek, co se opravami zivi a musim nesouhlasit s uzivatelem "masar" .

Clovece ! Opravovani uz davno neni, co bylo. Pristroje jsou daleko slozitejsi. Je potreba neustale rozsirovat znalosti a vybaveni dilny. Rozhodne na luxusni vydelky pri dnesnich cenach novych stroju a dilu to neni. Zakazniky nezajima to, ze je to drazsi kvuli tomu, ze se v tom nekdo hrabal a trvalo to dele. On to v podstate uz opravit nenecha a ve vetsine pripadu nezaplati ani zjisteni zavady. Informace a know-how je vec, kterou si opravari chrani a vymenuji je pak treba na skolenich. Nebranim se poradit, ale rozdavat draze ziskane pristupy, manualy a infa, stejne jako navody k odkodovani radii a nebo navigaci mi prijde, jako kdybych rozhazoval penize po chodniku.

Souhlasim s uzivatelem citron66, ze, prezentovat na netu volne cizi pristupy, ktere nekdo pracne ziskal a zaplatil je absolutni sprostarna.

Lidi, vazte si vice informaci !

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#4 Příspěvek od Hill »

masar píše:Jest-li se nemýlím, tak název tohoto webu je Elektro bastlírna a zřizování informačních bariér určitě není jeho náplní. Naopak. Snahou každého, kdo sem přijde, je snadnější získání informací...


To je sice pravda, nicméně, když už si tak hrajeme se slovíčky, tak slovo "bastlíř" (pocházející z německého der Radio-Bastler) v původním smyslu znamená amatéra, který jako koníčka (cituji česky výklad hesla z jakéhosi německého slovníku, jak si ho dodnes pamatuji, ten slovník byl někdy z šedesátých let):
vytváří pro vlastní potřebu a radost elektronická zařízení, jichž nemusí být nutně sám výhradním autorem, pokud takovou činnost nevyužívá obchodně (komerčně). Viz též amatér, hobby, koníček, modelář.... (konec citátu)

Na tuto činnost ale je potřeba jiný druh informací, než kódy a hesla, rozumíme si?
Kolik stojí servisní dokumentace a normy, víme, tedy aspoň někteří z nás. Další výdaje na školení a zkoušky, čas samostudia... prostě jsou to ztráty a náklady, na které si servisák, montér či revizák musí vydělat. Už jsme v této zemi tak daleko, že takovou živnost lze provozovat jen na plný (no, spíš přeplněný) úvazek. Jako vedlejšák snad jen tehdy, kdy se v práci dělá přesně do padla, případně, když šéf není schopný poznat, kdo dělá služební záležitost a kdo melouch. Zkuste dojíždět do práce s pružnou (spíš vytahanou) pracovní dobou a na konci roku zjistíte, že makáte v práci jen na to, abyste sponzorovali živnost. A ještě to nejde odečíst z daní. A do toho všeho vám někde poblíž firma General Melouchs začne zadarmo požívat stejné informace, za které jste, často až nepříjemně moc, zaplatili...
To jsem se ale dostal někam jinam, takže:
pro skutečné bastlíře, ale i pro ty, kdo se tím živí, se tu na diskusi, pomoc a radu místo vždycky najde. U ostatního je otázka hranice, kam až je rozsah informací tolerovatelný, a odkud je to už lumpárna.

Uživatelský avatar
urbanek
Příspěvky: 556
Registrován: 01 kvě 2005, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od urbanek »

Musím se taky přidat do debaty. Problém vidím jedině v tom že se prostě za "anonymní" přezdívkou nedá poznat jestli se ptá bastlíř, kterému je elektronika koníčkem a nebo někdo kdo si chce jen přivydělat. Ale takový holt Internet je. Chápu že lidi co se opravami živí neradi uveřejňují servisní kódy a podobné informace, prostě protože tím přichází o kšeft. Na druhou stranu ale nevidím nic špatného na tom, že si amatér - bastlíř chce opravit svou vlastní televizi a víte stejně dobře jako já, že dnes už to BOHUŽEL bez těch servisních módů nejde. I např. při banální opravě vertikálu je kolikrát potřeba trochu doštelovat rozměr, linearitu atp. a trimry tam jaksi nejsou. A od čeho jsou potom takováto fóra? Abych se tam dozvěděl že mám dát TV do servisu? Jak již bylo výše uvedeno, web se jmenuje "bastlírna" a ne "svaz profesionálních opravářů"... Nemám nic proti opravářům, pár jich znám a vážím si jich (i já jsem vždycky toužil být opravářem). Jen nemám rád tajnůstkaření. Kdysi jsem od známého dostal starou západoněmeckou televizi koupenou přes Tuzex a protože mi to dal i "s papírama", zjistil jsem, že k tomu tehdy kromě návodu dostal i kompletní servisní manuál! Zato dnes by výrobcům upadly ruce, kdyby do návodu vložili aspoň schéma. Proto jsem rád že je Internet a na něm stránky, kde se dá k takovým věcem dostat. Ale to už se tu probíralo mockrát. Já profík nejsem, televizní technika je jen můj koníček a tak se raději dál budu vrtat ve starých Teslách a Rubínech, protože s nimi takové problémy nejsou :)

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

i tak

#6 Příspěvek od Hill »

I tak se na to dá pohlížet, Urbánku.
Když tu někdo popíše problém, a z popisu je zjevné, že ví, o čem je řeč, jen si prostě dál neví rady, většinou se ozve někdo s nápadem, podnětem či zkušeností. Jenže některé informace fakt není vhodné zveřejňovat pro všechny. Tak je lepší využít mailu nebo SZ. To neregistrovaní nemají.

Proto si myslím, že bastlíř, který se jen z nutnosti pustil do opravy třeba vlastní televize, by neměl zůstávat anonymní. Ve vlastním zájmu.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#7 Příspěvek od rezis »

Stejne mi to pripada ze tato spolecnist vseobecne speje do ... si vemte ze za chvili nebudete moct jit bez kodu ani na zachod. Problem vidim ne v saervisacich ze si kody taji ale ve vyrobcich. Proste si zarucuji vydelky i tim ze nekomu prodaji servisni kod a to je to co me stve.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Raptor181
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 led 2004, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#8 Příspěvek od Raptor181 »

Suhlasim s HILLom :)

Na druhej strane je toto forum velmi uvolnene. Chodim aj na ine zahranicne fora ktore sa venuju elektronike a mal som problem si tam zohnat schemu alebo iba obycajny vypis z radia.Dnes sa musi servisak dobre obracat aby aspon poplatil poplatky a aj nieco zarobil. Lenze ked tu budu chodit anonymovia a budu hned pytat schemy a kody tak toto forum zachvilu bude hrozne vyzerat. A to nechceme.

PS: CODEC viem ze si bol par krat anonym a netykalo sa to teba :agree:

Takze najprv treba niecim prispiet do spolocnej diskusie a potom sa mozeme bavit o schemach. Prispenie som nemyslel prispievanie do fora odpovedami typu : jj, presne, ... ale vecnymi.

REZIS
Mas pravdu ze to speje do .... ale nemusime to urychlit.


Snad sa mi podari sa castejsie utrhnut od prace a bude to tu kontrolovane prisnejsie.
Èo neubrzdíš, to neukecáš..:pc:
:aplause::)
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpeèovacie a kamerové systémy

213.81.186.42

#9 Příspěvek od 213.81.186.42 »

Raptor181 píše:Suhlasim s HILLom :)


PS: CODEC viem ze si bol par krat anonym a netykalo sa to teba :agree:



Snad sa mi podari sa castejsie utrhnut od prace a bude to tu kontrolovane prisnejsie.
mne to je jasne .... neviem preco mi nezostava prihlasenie - nemam cas to skumat .... a nechce sa mi vzdy logovat .. polepsim sa :lol:

Uživatelský avatar
Codec
Příspěvky: 67
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Codec »

no zase .. ale uz sa to podarilo

diskusia nema zmysel pretoze su dva odlisne pohlady .... prvy maju ludia co chcu vsetko zdarma, bez investicii ,namahy a snahy a vobec ochoty nieco zistit ..teda zistit by chceli ale tak aby im to vsetko niekto povedal a vysvetlil..... druhy pohlad je od tych co investovali , trochu sa aj natrapili na niecom a vedia si informacie vazit .... a tento rozdiel pohladov sa neda zmenit....

Uživatelský avatar
asterionet
Příspěvky: 2
Registrován: 22 bře 2006, 01:00

#11 Příspěvek od asterionet »

Dovolte mi pridať aj tretí pohlad na diskutovanú tému. Pohľad človeka, ktorý sa neživí opravami TV, ale je dostatočne znalý, aby si svoj vlastný TV opravil, alebo len doladil sám.

Profesionál sa odlišuje od schopného amatéra (bastléra) iba tými nešťastnými prístupovými kódmi. Takzvané servisné menu cekom neoprávnene zatajuje už výrobca, lebo kto si kúpi výrobok do vlastníctva, má mať aj právo plnej kontroly nad svojim majetkom.

Ak si potrebujem doladiť rozmer obrazu, tak si to chcem vykonať sám. Nemienim platiť výpalné za takýto úkon, len preto, že nejaký namyslený "profesionál" sa považuje za vlastníka kódov od môjho majetku. Môj TV nemôže byť nedobytným trezorom, od ktorého má niekdo cudzí klúče, a chce na tom zbohatnúť.

Tí, čo tu vyššie píšuci si zakladajú svoju profesionalitu na znalosti servisného módu, sú len obyčajným vredom, a robia hanbu čestným a zodpovedným poskytovateľom služieb.

Ozajstný seriózny poskytovateľ servisnej služby dobre vie, že si ho vždy zavolám, ak sa mi TV naozaj pokazí. Vie aj to, že živnosť TV opravára si nikto nezakladá po spoznaní servisného módu.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

asterionet píše:Dovolte mi pridať aj tretí pohlad na diskutovanú tému. Pohľad človeka, ktorý sa neživí opravami TV, ale je dostatočne znalý, aby si svoj vlastný TV opravil, alebo len doladil sám.

Profesionál sa odlišuje od schopného amatéra (bastléra) iba tými nešťastnými prístupovými kódmi. Takzvané servisné menu cekom neoprávnene zatajuje už výrobca, lebo kto si kúpi výrobok do vlastníctva, má mať aj právo plnej kontroly nad svojim majetkom.
Jenže ono je to trochu jinak: jak se dostat do servisního módu televize, nebo kde ho najít, to už tu bylo. Na více různých šasi. Bohužel závada nebývá v servisním menu, ale obvykle v hardware. Na to servisní menu by mělo dojít až po opravě, pro dorovnání chyb způsobených odchylkou hodnot vyměněných součástek. Prostě nemá smysl odstraňovat následek, dokud trvá příčina.

Něco jiného jsou přístupové kódy k placeným informacím nebo informacím určeným přednostně smluvně záručním opravnám. Ty je skutečně přinejmenším nevhodné zveřejňovat. Stejně jako přístupová hesla na servery, kde jsou tyto informace uložené.
Doby, kdy se přibalovalo schéma ke každému přístroji zdarma a servisní předpis výrobce stál hodinovou mzdu, jsou v nenávratnu. I mně vadí, že dokumentace k přístroji dnes stojí i přes polovinu ceny přístroje a že normy 80x-200x podražily téměř ze dne na den. Sice se někdy schéma u přístroje najde, ale už jen zřídka. Bez toho ostatního, tedy toho know-how, je samotné schéma stejně téměř na how-now.

Nikoho přece neubude, když uvede ve svém profilu aspoň mail - to schéma, co se žádá, by se i u někoho jiného našlo a poslal by ho (to schéma), jen mít kam. Hodně věcí by se totiž volně šířit fakt nemělo a to nejen kvůli autorskému zákonu.
Tipy a triky se probírají na servisáckých fórech, ale tam je častěji vidět, že diskutující převážně už něco opravili a vědí, o čem je řeč, a že stačí to nakopnutí.

Kódy pro odblokování autorádií jsme tu řešili už víckrát a důvody pro nezveřejňování těchto kódů taky.

Tohle fórum se jmenuje Bastlírna, mělo by tedy být primárně určené bastlířům, tvořícím vlastní konstrukce (a třeba i s využitím nápadů někoho jiného, jakkoli zůstává otázkou, jak moc tím došlo k porušení autorských práv).
Ale podívejte se na seznam registrovaných a počet a strukturu příspěvků: autorů článků je pár, zrovna tak, jako komentátorů příslušného článku. Nebo máte pocit, že tady přes 12 tisíc registrovaných uživatelů přispělo vlastním nápadem nebo dokonce originálním konstrukčním řešením? Nebo aspoň vědným komentářem k článku? Asi ne, viďte?
Přesto se tu odpovídá i na nejasně formulované dotazy na závady nejrůznější elektroniky, ba dokonce i na dotazy, z nichž je na první pohled zřejmé, že si tazatel ukousl daleko větší sousto, než na jaké zatím má a za velkorysého přehlížení základů elektrotechniky žádá radu.

Není to tajnůstkaření. Můžete si i tomu tak říkat, ale je to jen nešíření všeho všem. Přece jen některé informace něco stály, některé mohou být (třeba i neúmyslně) nebezpečné. Tak, kdo jste pochopil, co jsem tím chtěl říci, nebuďte tak úzkostlivě skrytí za pouhým nickem a věřím tomu, že právě těch vědomostí, které se nezveřejňují, se k vám dostane víc, až je budete potřebovat.

Uživatelský avatar
ludoderzak
Příspěvky: 35
Registrován: 12 zář 2005, 02:00
Bydliště: Banská Bystrica
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od ludoderzak »

Tento problém s poskytovaním informácií sa pravdepodobne nevyrieši nikdy. Sú ľudia ktorým nerobí problém poradiť, alebo poskytnúť požadované informácie a sú taký ktorý to neurobia nikdy. Ja osobne do diskusií nezapájam vôbec aj keď niekoľko krát som žiadal o radu rsp. pomoc. Je to vidno aj podľa počtu mojich príspevkov. S tých 12 tisíc užívateľov tohto fóra je niekoľko super užívateľov, niekoľko dobrých, niekoľko menej dobrých a niekoľko začiatočníkov a amatérov v tejto oblasti. Časť užívateľov len číta o problémoch a riešeniach iných, tak ako napr. ja a rozširuje si tým svoje poznatky. Sú príspevky pri ktorých sa človek usmeje a na druhej strane príspevky pri ktorých je hneď vidno že autor už má niečo za sebou a že je v danej problematike dobrý. Elektronika veda o ktorej nemôže jednotlivec vedieť úplne všetko, takže nato sú podobné fóra aby sa tí čo niečo vedia podelili o svoje vedomosti s ostanými čo ich majú trochu menej, veď aj ten najlepší macher vo svojej oblasti občas potrebuje s niečím poradiť, poznám to z vlastnej skúsenosti, aj keď sa elektronike venujem už viac ako 20 rokov, vždy ma prekvapí niečo nové a preto aj navštevujem toto a tomuto podobné fóra, kde sa ale pravidelne stretávam s problémom „ prečo by som mal niekomu s niečím pomôcť, však to dones ku mne do servisu, ja už budem vedieť čo s tým“. Myslím si že tých 12 tisíc registrovaných užívateľov v celom Česko-Slovensku, neohrozí existenciu ani jedného servisného strediska. Toto je môj názor, ale samozrejme akceptujem aj názory tých ktorí si svoje vedomosti strážia a živia sa nimi. Ako som spomenul na začiatku, ľudia sme rôzni.

Uživatelský avatar
ferys
Příspěvky: 91
Registrován: 27 úno 2006, 01:00

Bastliř

#14 Příspěvek od ferys »

Codec napsal "diskusia nema zmysel pretoze su dva odlisne pohlady"
s tím souhlasím.
Zdravím ferys

Uživatelský avatar
Codec
Příspěvky: 67
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Codec »

asterionet píše:Dovolte mi pridať aj tretí pohlad na diskutovanú tému. Pohľad človeka, ktorý sa neživí opravami TV, ale je dostatočne znalý, aby si svoj vlastný TV opravil, alebo len doladil sám.

Profesionál sa odlišuje od schopného amatéra (bastléra) iba tými nešťastnými prístupovými kódmi. Takzvané servisné menu cekom neoprávnene zatajuje už výrobca, lebo kto si kúpi výrobok do vlastníctva, má mať aj právo plnej kontroly nad svojim majetkom.

Ak si potrebujem doladiť rozmer obrazu, tak si to chcem vykonať sám. Nemienim platiť výpalné za takýto úkon, len preto, že nejaký namyslený "profesionál" sa považuje za vlastníka kódov od môjho majetku. Môj TV nemôže byť nedobytným trezorom, od ktorého má niekdo cudzí klúče, a chce na tom zbohatnúť.

Tí, čo tu vyššie píšuci si zakladajú svoju profesionalitu na znalosti servisného módu, sú len obyčajným vredom, a robia hanbu čestným a zodpovedným poskytovateľom služieb.

Ozajstný seriózny poskytovateľ servisnej služby dobre vie, že si ho vždy zavolám, ak sa mi TV naozaj pokazí. Vie aj to, že živnosť TV opravára si nikto nezakladá po spoznaní servisného módu.
ano iste .... ak si potrebujes TV doladit alebo nastavit ..asi to je na reklamaciu, nemalo by to asi fungovat " dodelej si sam" ze ...ak si myslis ze to je len v servis modoch tak si na omyle a vidiet ze nemas sajnu o tom co hovoris. Mylis si pojem a dojem.... myslis si ze ked si nieco zaplatis tak je to tvoje aj s patentom a know how ..... takych ako ty mam najradsej ..mate same prava na seriozne sluzby a ked si TV rozvrtas tak zanesies do servisu kde ti ho ochotne a bezplatne - ved je to predsa uz tvoje- daju znovu do kolaji .... ukaz mi toho cestneho a seriozneho zakaznika co si sam odrovna nejaku vec a nevyuzije moznost zaruky a prizna sa ..na zaruku to nedavajte to bola moja blbost ..haha

Odpovědět

Zpět na „Provoz fóra“