CM 130 - error v nahrávání
Moderátor: Moderátoři
CM 130 - error v nahrávání
Nedavno se mi začlo dít to, že když nahrávám, je slyšet původní nahrávka. Na 1-4 míň, na 3-2 víc.. Čím to může být? Hlava? Mazací oscilátor?
Hlava těžko - při nahrávání by se měla původní nahrávka dokonale smazat mazací hlavou ještě dřív, než přijde nad univerzální hlavu (rozdíl mezi mezerami = místem nejintenzivnějšího magnetického pole hlav je asi 1cm). Tohle vypadá na nefungující mazací oscilátor, dodávající zároveň předmagnetizační proud do univerzální hlavy při záznamu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
zdravím,mr_mocak píše:Nedavno se mi začlo dít to, že když nahrávám, je slyšet původní nahrávka. Na 1-4 míň, na 3-2 víc.. Čím to může být? Hlava? Mazací oscilátor?
asi sa vam to začalo diať zičoho nič, ked som dobre pochopil, kedže je to modulove riešenie tak by som nevahal vytiahol modul oscilatoru a preventívne v tom vymenil tie stare zelené elektrolyty. to je asi to najednoduchšie na začiatok.
Ale kdyby se nìjak významì zmìnil výkon oscilátoru tak by se to projevilo na kmitoètovém prùbìhu nové nahrávky. Nejspíše by mìla moc výšek a byla by zkreslená. Pokud je v poøádku pásková dráha a opásání hlav tak bych šel ještì po pøepínaèi - o tom se tu psalo již vícekrát. Èistotu hlav snad nemusím zdùrazòovat - z nìkterých páskù se usazuje skoro neviditelný, ale zato perfektnì držící povlak který nerozpouští ani líh.
je to k nevíře ale takhle mně blbne cassette deck. je to aiwa AD-F910E, 3-hlaváč a 3-motorák s kalibrací, dolby HX pro tedy slušný standart. přepisem nahrané pásky nedokonale smázává původní záznam a v pauzách (pianissimech) jsou slyšet zřetelné stopy původní nahrávky...ale tohle projevuje se u jediného typu kazety a sice TDK SF-90 type II (CrO2). ostatní zcela bez problémů...
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
asi proto SONY kdysi prosazoval filosofii SUPER BIAS a takový deck TC-K950 ES měl mazací ( a předmagnetizační ) kmitočet 210 kHz, stejně tak TC-K750 ES. TC-RX 70 měl 160 kHz. pro srovnání: běžně bývá tak 60-80 kHz
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Vysoký předmagnetizační kmitočet měl spíše reklamní význam - obvykle totiž těch 70kHz, dokud nedojde k přebuzení, úplně stačí: současně s nárůstem nelineárního zkreslení ale vzniknou v pásku kombinační tóny neladící se záznamem.
Vysoký předmagnetizační kmitočet by tuto nectnost neměl, kdyby ovšem neměl čas na víc period, než pásek opustí čelo záznamové hlavy. Dojde tak k výraznějšímu odmazání právě nahraných výšek, ty je tedy nutné v záznamové cestě víc zdůraznit. Buď se musí proto snížit záznamová úroveň nebo tolerovat snadnější přebuzení.
Zkrátka výhoda vyvážená jinou nevýhodou je sporná a také tím SONY nikoho nepřeválcovali. Konečně nejde o nic nového, předmagnetizační kmitočet přes 140kHz a poloviční mazací měl už tuším Tandberg 4 (kolem 1960) a kdo ví, jestli to neuměl ještě nějaký model před ním.
Po objevení výhod feritové mazací hlavy už podobné konstrukce vymizely na mnoho let jako zbytečně složité.
Jinak na smazání pásků IEC-II (chromek) musí stačit mazací napětí už o cca 8-10dB vyšší, než na smazání normálních. Faktem ale zůstává, že na magnetofonu, který není pro provoz s pásky s vrstvou CrO2 určený, se takový pásek prostě nesmaže.
U cívkových to byla specialita Japonců, v Evropě nevládlo přílišné nadšení pro chromdioxid, protože jeho výhody jsou také přinejmenším sporné. Opět je to něco za něco (strmější nárůst zkreslení při stejné míře přebuzení výměnou za vyšší remanenci a možnost ukončit sestup snímací charakteristiky o půl oktávy výše - no, je to otázka preferencí).
Japonci vůbec vymysleli více podobných fint na zákazníka - například cross-field-bias, který měl právě vyřešit zázněje mezi předmagnetizací a nahrávanými výškami pomocí dvou hlav proti sobě (jedné pro předmagnetizaci, druhé pro nf). Nevyřešil nic, ty zázněje, jak už jsem uvedl, vznikají až v pásku. Ale prodalo se toho za patřičnou cenu dost.
Mimoto je fakt, že tvrdé úsady na mazací hlavě nebo vodicích prvcích páskové dráhy mohou držet pásek dál od štěrbin, případně vést pásek poněkud výše nebo níže. Záznam se v pásku buď dostatečně neodmagnetuje, nebo se nesmaže stopa v celé šířce.
Zrovna tak špatný kontakt v konektorech a přepínačích se nemusí na náklonu charakteristiky záznamu poznat, jen do mazací hlavy jde méně.
A to vše nezávisle na tom, zda jde o cívky nebo kazety, projevy jsou závislé na konstrukci magnetofonu.
Vysoký předmagnetizační kmitočet by tuto nectnost neměl, kdyby ovšem neměl čas na víc period, než pásek opustí čelo záznamové hlavy. Dojde tak k výraznějšímu odmazání právě nahraných výšek, ty je tedy nutné v záznamové cestě víc zdůraznit. Buď se musí proto snížit záznamová úroveň nebo tolerovat snadnější přebuzení.
Zkrátka výhoda vyvážená jinou nevýhodou je sporná a také tím SONY nikoho nepřeválcovali. Konečně nejde o nic nového, předmagnetizační kmitočet přes 140kHz a poloviční mazací měl už tuším Tandberg 4 (kolem 1960) a kdo ví, jestli to neuměl ještě nějaký model před ním.
Po objevení výhod feritové mazací hlavy už podobné konstrukce vymizely na mnoho let jako zbytečně složité.
Jinak na smazání pásků IEC-II (chromek) musí stačit mazací napětí už o cca 8-10dB vyšší, než na smazání normálních. Faktem ale zůstává, že na magnetofonu, který není pro provoz s pásky s vrstvou CrO2 určený, se takový pásek prostě nesmaže.
U cívkových to byla specialita Japonců, v Evropě nevládlo přílišné nadšení pro chromdioxid, protože jeho výhody jsou také přinejmenším sporné. Opět je to něco za něco (strmější nárůst zkreslení při stejné míře přebuzení výměnou za vyšší remanenci a možnost ukončit sestup snímací charakteristiky o půl oktávy výše - no, je to otázka preferencí).
Japonci vůbec vymysleli více podobných fint na zákazníka - například cross-field-bias, který měl právě vyřešit zázněje mezi předmagnetizací a nahrávanými výškami pomocí dvou hlav proti sobě (jedné pro předmagnetizaci, druhé pro nf). Nevyřešil nic, ty zázněje, jak už jsem uvedl, vznikají až v pásku. Ale prodalo se toho za patřičnou cenu dost.
Gert Redlich na stránkách http://www.useddlt.de/revox-studer.html mimo jiné píše:Zákazník často netušil, co znamená například "cross-field", tedy technika křížového pole, ale znělo to skvěle.... a ještě pár podobných "vylepšení", která jsou ve své podstatě stejně pochybná, ale dokázala přesvědčit spoustu zákazníků, aby si koupili NĚCO, co ostatní nemají. Na tomto postupu se dodnes nic nezměnilo ani v digitální technice.
(zkráceno).
Mimoto je fakt, že tvrdé úsady na mazací hlavě nebo vodicích prvcích páskové dráhy mohou držet pásek dál od štěrbin, případně vést pásek poněkud výše nebo níže. Záznam se v pásku buď dostatečně neodmagnetuje, nebo se nesmaže stopa v celé šířce.
Zrovna tak špatný kontakt v konektorech a přepínačích se nemusí na náklonu charakteristiky záznamu poznat, jen do mazací hlavy jde méně.
A to vše nezávisle na tom, zda jde o cívky nebo kazety, projevy jsou závislé na konstrukci magnetofonu.