Bezolovo
Moderátor: Moderátoři
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Bezolovo
Ted jsem tu mel jednu desku zdroje z plasmy Panasonic. Chtel jsem z ni jen vytahat nejaky soucastky. Vytahnuti i jen blbyho elytu bylo skoro nad moje sily. Zjistil jsem, ze vsechny rozmernejsi soucastky byly zapajeny v prokovech z nejakych nytku. Ve spojeni s bezolovnatou pajkou se i trafopajecka skoro nechytala
Odsavacka bylo v podstate nahouby, protoze z toho nytku nebyla schopna cin dostat. Elyty jsem nakonec klasicky vyviklal, ale vytahnout traficka to byl teda horor. Zkousel jsem i horkovzdusku, se kterou mam jindy vyborny vysledky, ale ted mi deska zacala malem doutnat a cin se ne a ne roztavit.
Nedovedu si predstavit, jak bych to delal, kdybych potreboval tu desku opravit.
Mate na to nekdo nejakej tip? Nebo to holt uz delaji neopravitelny?
Odsavacka bylo v podstate nahouby, protoze z toho nytku nebyla schopna cin dostat. Elyty jsem nakonec klasicky vyviklal, ale vytahnout traficka to byl teda horor. Zkousel jsem i horkovzdusku, se kterou mam jindy vyborny vysledky, ale ted mi deska zacala malem doutnat a cin se ne a ne roztavit.
Nedovedu si predstavit, jak bych to delal, kdybych potreboval tu desku opravit.
Mate na to nekdo nejakej tip? Nebo to holt uz delaji neopravitelny?
Odsaju co jde, nebo pokud to jde a zcela proti směrnici EU dotyčný spoj přepájím běžnou (zatím) olovnatou pájkou a znova odsaju. Někdy se to povede rychle a někdy to je očistec a pro velký úspěch je třeba celou operaci i několikrát opakovat. Problém je v úzkém teplotním pásmu, kdy je původní pájka tekutá. Po přehřátí se z ní stane téměř netavitelný parchant. Je dobré si pomáhat taky hned při prvním ohřevu dostatečným množstvím agresivnějšího tavidla. Na takovéto psí kusy s úspěchem používám MTL 468 R. Obsahuje sice také nějaké množství kalafuny, která při přehřátí vytvoří taky dostatečnou tepelně nevodivou vrstvu, kterou je nutno odstranit. Není to ale tak divoké. Po získání patřičného "grifu" to jde slušně. Chce to ale pájku s hrotem, který má dostatečnou hmotu na akumulaci tepla a ne jenom nějaké párátko na SMD, které odevzdá do spoje všechno teplo dřív, než se vůbec začne původní pájka tavit. Potom se sáhne na regulátor teploty, aby to líp topilo a je vymalováno. Používám ERS-50 a hroty volím podle potřeby. Těch pár desítek vteřin na výměnu hrotu i za pochodu, se vypatí. Je dobré si orientačně odměřit skutečnou teplotu na hrotu a nejít přes 230 - 235 stupňů, protože přes 240 stupňů se bezolovnatá pájka už pálí. Trafopájka je naprosto nevhodná, protože má malou tepelnou setrvačnost hrotu a vynahrazuje si tento nedostatek zase jeho vysokou teplotou přes 400 stupňů. Podívejte se na hrot ve tmě a uvidíte jak je za chvíli červený.
Jdou takhle odpájet i švábi s nohama dokola, které nejsou připájené taky za "břicho" na chladící plochu na plošáku. Tam to je jiná písnička.
Tolik z mojí kuchyně okolo odpájení a výměny součástek z plošáku.
Jdou takhle odpájet i švábi s nohama dokola, které nejsou připájené taky za "břicho" na chladící plochu na plošáku. Tam to je jiná písnička.
Tolik z mojí kuchyně okolo odpájení a výměny součástek z plošáku.
O pokroku asi nelze mluvit ! Olovo složilo jako smáčedlo v cínových slitinách celá staletí a ted najednou jej odstranime ! Nu paráda - A pokud někdo do pájek přidá bizmut jen proto aby se snížila teplota tavení no nazdar - nejde už pak o pájku nýbrž o kompozici - a opětovné pájení je hotová pohroma ! Nedávno jsem viděl nekde dokument týkajícíse pájení bezolovem i ty ocelové hroty to pěkně zničí ! Holt cín je agresivní kapalina !
PS: omluvte pravopis dík
PS: omluvte pravopis dík
Zničil jsem hroty vysokou teplotou, stejně tak těsnící manžetu, bohužel na jedné i topné těleso - hrot se zapekl tak, že nešel vyndat a při pokusu o demontáž se zničil celý předek pistole. Na druhé mne teprv rozborka čeká, je to to samé . Při ceně těchto dílů je to veselé...rezis píše:Co se ti na nich podařilo zničit. Vše na ně jde naštěstí koupit.Sendyx píše:Jinak jsem zničil letos 2ks SC7000Z, které pár let sloužily, právě na těch posraných bezolovech.
Jinak bezolovo je masakr. Ty desky mi stále připomínají jeden velký stdudený spoj.
Tak toto je klasika. On se mi se už dvakrát jakoby roztáhl takže při vykrouceni se protáčel i stělesem a to si namotalo dráty. Samozdrřejmě toho jsme si nevšiml. Poté co jsem dal nový hrot za pouhych 16stovek a zapl jsem ji ozvala se rána a odešla elektronika. Takže zas 2,8tis nebo kolik to bylo. Jinak s manžetama nejsou problémy. Spíš mě někdy dostane když vtáhne ulomenou nožičku, že ji ani za nic nejde dostat ven.Sendyx píše:hrot se zapekl tak, že nešel vyndat a při pokusu o demontáž se zničil celý předek pistole.
Jinak pomáhám si vydatným přidáním "normální" pájky
Internet - metla lidstva
Vacsinu veci, co som videl, tak aj s bezolovom tie spoje vyzerali slusne. Ale minule som opravoval nejaky noname autozosilnovac (oznacenie len "111ZX", 4xTDA2005 = 360W ) - neviem, ci to vobec bolo bezolovo, ale studenaky uplne vsade. Este si pamatam jeden hnusny PC zdroj (tusim uplne bez znacky) - taky hnoj som nikdy predtym nevidel...
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Mimochodem, pokud jde o opravy, někdy je lepší vadnou součástku odstranit mechanicky (elyty utrhnout, polovodiče opatrně odštípnout ostrými štípačkami vývod po vývodu), následně postupně vyčistit otvory-plošky a zapájet novou součástku.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]