Ve vzorci pro otáčky je buzení ve jmenovateli, takže s klesajícím buzením rostou otáčky, ale zároveň klesá moment. Při nulovém buzení jsou tedy otáčky teoreticky nekonečné a moment nulový, což je samozřejmě stav nedosažitelný. Takže když budeš motor odbuzovat otáčky porostou do chvíle, kdy moment klesne na hodnotu nedostačující k překonání všech odporů (ložisek, vzduchu...) a pak otáčky budou padat až se motor nakonec zastaví.Hanizek píše:Trochu OT:
Jak teda závisí otáčky na rotorovém napětí? Pamatuju, že když jsme kdysi ve škole měřili charakteristiku stejnosměrného motoru, spolužák omylem vyškubnul napájení rotoru a motor se roztočil tak, že se málem rozběhl po dílně.
Takže pokud by spolužák vyškubnul přímo kabel od rotoru, nastala by situace co popsal Crifodo. Pokud ale například odpojil budicí zdroj (obsahující filtrační kondenzátory) od sítě a napětí na jeho výstupu začalo padat, otáčky skutečně letěly nahoru.
Ve starých trolejbusech se při nízké rychlosti řídí otáčky motoru měničem ve statoru (to je to "hraní" při rozjezdu) a při vyšších rychlostech je stator na plném napětí a otáčky se řídí odbuzováním rotoru.