potřebuje třífázový asynchroní motor nulák?

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
anoano

#16 Příspěvek od anoano »

Andrea píše:
anoano píše:Èlovìk aby dával furt pozor. Na jednom fóru jsem øek neutrální vodiè a hned mì sprdli.
Mìl jsi jim øíct, že jsou to slovíèkaøící hnidopichové, to (aspoò tady) funguje.
Funguje, když se s tím vytasí opravdová autorita. Ale òákej láma??

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#17 Příspěvek od Hill »

V motoru zapojeném do trojúhelníka (každé vinutí na 400V) nemáš střední vodič kam připojit.
Motor zapojený do hvězdy (každé vinutí na 230V) si motor tu virtuální nulu vytvoří v uzlu vinutí sám a skutečně k tomu střední vodič nepotřebuje.

Když dojde k přerušení jedné fáze, podstatně stoupne proud ve zbývajících dvou fázích. Při mezizávitovém zkratu v jednom vinutí stoupne proud ve všech třech fázích.

Mimochodem, ani při zapojení do hvězdy s připojeným středním vodičem (N) není o moc větší naděje, že případný výpadek jedné fáze motor přežije, pokud nemá správně zvolený jisticí prvek a jeho vybavovací proud.
Proto se požaduje vázané jištění všech tří pólů (tedy vybavení v jedné fázi musí vypnout všechny tři najednou). K tomu slouží nejméně třífázový jistič s motorovou (C nebo D) charakteristikou, případně navíc, a to je lepší, tepelná ochrana s vybavovacím proudem odpovídajícím jmenovitému proudu motoru - pro menší proudy odpojí všechny fáze přímo (například v motorových spouštěčích), pro větší proudy vypíná obvod cívky stykače motoru, pro ty opravdu plnotučné proudy se používá ve spojení s proudovými transformátory.

Jištění každé fáze nezávislou pojistkou skutečně neuchrání motor příliš často. Proto pojistky slouží přednostně k ochraně vedení a k ochraně proti účinkům zkratu fáze na kostru, tedy na neživou část zařízení, t.j. tu, co se spojuje s ochranným (PE) vodičem.

Uživatelský avatar
sqad
Příspěvky: 148
Registrován: 23 zář 2007, 02:00

#18 Příspěvek od sqad »

anoano píše:Člověk aby dával furt pozor. Na jednom fóru jsem řek neutrální vodič a hned mě sprdli.
Myslím si že ťa nemali čo ,,sprdávať", pretože podľa (myslím si poslednej a aktuálnej) vyhlášky je to tak správne - teda neutrálny vodič (N) a ochranný vodič (PE).

K tomu čo písal Hill - pre motor (resp. vinutia) je kritické iba ,,vypadnutie" jednej fázy?
Keď sme o tomto mali reč na prednáške, pochopil som to tak, že spojenie spoločného bodu vinutí motora s neutrálnym vodičom je dôležité nielen pri ,,výpadku" jednej fázy, ale aj v prípade, ak sú fázy čo i len nerovnomerne zaťažené (napr. inými zariadeniami v dome a pod.). V tom prípade by došlo k poklesu napätia u ,,veľmi namáhanej" fázy a spoločný bod vinutí by mal rozdielny potenciál ako neutrálny bod siete. Podľa môjho názoru práve na vyrovnanie týchto potenciálov je preto potrebné spojenie s neutrálnym vodičom (pripojenie ochranného vodiča PE na kostru zariadenia je samozrejmé a nutné).

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#19 Příspěvek od Hill »

Není to pravda. Naopak, při velkém rozdílu fázových napětí (tedy větším, než je povolená tolerance, což je stav, ke kterému nemá docházet ani při nesouměrném zatížení fází, jinak jde o špatnou síť) by bylo spojení uzlu vinutí se středním vodičem potenciálně škodlivé.
Když si totiž motor vytvoří virtuální nulu sám (a nic mu nevnucuje jinou), nebude mu vadit ani výrazně větší nesymetrie napájecího napětí, než když ten uzel s nulou spojený je.
Ale to se pořád motáme kolem motoru zapojeného do sítě, která není v pořádku. A to skutečně nemůžeme brát jako normální stav.

Otázka zněla, zda uzel vinutí motoru zapojeného do hvězdy je nutné spojovat se středním (N) vodičem. Odpověď zní, že to nejen není nutné (je-li v pořádku síť i motor, tím středním vodičem stejně skoro nic neteče), ale v řadě případů ani vhodné.
Ale, jestli jsi přesvědčen, že to musíš udělat, udělej to. Pokud je síť i motor v pořádku, nic se nestane.
Hlavní rozdíl bude v tom, že při výpadku jedné fáze dostane motor zahulit tak či tak, při výpadku dvou fází bude málo zatížený motor s uzlem spojeným s N ještě schopný chodu na jednu fázi (dokud se nezastaví, pak už se stejně nerozeběhne). Pokud nebude uzel s N spojený, motor se při výpadku dvou fází prostě zastaví.

Nebo víš, co? Prostě to zkus.

Uživatelský avatar
brtnik
Příspěvky: 329
Registrován: 05 říj 2004, 02:00
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od brtnik »



Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#21 Příspěvek od Yarda1 »

Některé třífázové elektromotory (malé z ATASu, nevýbušné se speciální svorkovnicí) ani nemají vyvedený vodič kam by se střední vodič připojil. Ale k elektromotoru může být připojeno zařízení k jehož funkci je střední vodič nutný - například elektronická brzda která při vypnutí pustí do jedné fáze usměrněný proud aby se elektromotor dříve zastavil.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“