motohodiny
Moderátor: Moderátoři
motohodiny
Tak tohle jsem ještě neopravoval.Dostal se mi na stů přístroj na měření motohodin nějakého stroje.Má někdo tucha jak to pracuje?Je tam motor,kterému se v závislosti asi na procházejícím proudu druhého vstupu na cívku měřidla mění otáčky a tím se natočí více nebo méně motohodin.Ví někdo jak pracuje ten motorek a co to chce na vstupech?Milan121
motohodiny
co já viděl tak ten motorek prostě běží pokud je zařízení v chodu žádný proud na to nemá vliv jestli máš něco jiného rád se poučím zdravim.
V tom měřidlu je počítadlo mechanické poháněné elektromotorkem.Dále je tam měřidlo magnetomotorické s ručkou.Elektricky - čtyři svorky na vstupu,dva vodiče jdou přímo do motorku a další dva na můstek diod a do měřidla a jeden vodič z toho můstku (blíže jsem nerozkresloval) do motoru.Tak si myslím že se motor točí na nějakých konstantních otáčkách daných volnoběhem motoru stroje.Při zatížení stroje se pomocí druhých svorek zvýší otáčky motorku a tím se začnou více připočítávat motohodiny,no a zároveň to ukazuje to měřidlo.Ještě jsem to nikdy neviděl ale asi je bude že motohodiny je čas krát zatížení stroje.
Snad tak nějak to bude.
Snad tak nějak to bude.
Že by asynchronní motorek jednoduše měnil otáčky , jak? Já bych řek, alespoň ve všech vojenských elektrocentrálách to tak bylo, že motohodina je motohodina, bez ohledu na momentálně podávaný výkon. To samé kompresory apod. Nač to komplikovat v závislosti na nějakém výkonu? Je to v podstatě tachometr času, po který motor běží. A dobou běhu je limitována životnost a intervaly údržby. V podstatě jak na autě. Jiný smysl to nemá.
nevšiml jsem si že by se někdo zmínil o asynch.motorku.Já bych to viděl trošinku jinak s motohod. Jestli traktor oře,nebo někde jen tak klepe na silnici je podstatný rozdíl a má to velký vliv na spotřebu a opotřebení stroje.
Ale teď vážně a dost ironiím.Ten motor má asi permanentní póly a dost silné sice jsem ho neměl rozdělaný,ale při ručním pootáčení je cítit jak překakuje z pólu na pól.Něco jako krokáč.
Ale teď vážně a dost ironiím.Ten motor má asi permanentní póly a dost silné sice jsem ho neměl rozdělaný,ale při ručním pootáčení je cítit jak překakuje z pólu na pól.Něco jako krokáč.
Však on to krokáč je, synchronní motor, nejspíš tam bude něco jako SMz375. Prostě má 375 otáček za minutu při 50Hz v síti. Jde proud, počítá, nejde proud, nepočítá.
Ale tvůj popis tomuhle typu počítadla motohodin zrovna neodpovídá. Kdybys nahodil fotku, a radši víc, bylo by třeba hned jasné, že to, co máš, je něco jiného. Měřák a motor, to spíš vypadá na registrační měřidlo, které má zapisovat na pruh papíru.
Ale tvůj popis tomuhle typu počítadla motohodin zrovna neodpovídá. Kdybys nahodil fotku, a radši víc, bylo by třeba hned jasné, že to, co máš, je něco jiného. Měřák a motor, to spíš vypadá na registrační měřidlo, které má zapisovat na pruh papíru.
Fotku teď nemůžu,nemám foťák doma.
Ale ještě raz,je to z traktoru nebo nějakého silničního stroje.motorek je váleček délka asi 4 cm průměr 1,5 cm.Jdou do něho tři vodiče,dva vodiče přímo ze vstupní svorkovnice a jeden z usm.můstku.Můstek ja zapojen na další dva vodiče ze vstupní svorkovnice a ještě z něho vedou dva na ručičkové měřidlo-něco jako tachometr.
No jedině mě tak napadá že by se odebíralo střídavé napětí přímo z alternátoru,to je většinou spojeno přes klíňák s klikovkou.Alternátor je třífázový a motorek by se vlastně točil synchronně s ním a v jedné větvi zapojeno to měřidlo,které začne ukazovat až od určité hodnoty proudu.Měřidlo bude asi zapojeno v úhlopříčce,je tam ještě trimr,kterým se nastaví výchylka.
Já to zase až tak moc nepotřebuji opravit,ale jen přijít na princip.
Ale ještě raz,je to z traktoru nebo nějakého silničního stroje.motorek je váleček délka asi 4 cm průměr 1,5 cm.Jdou do něho tři vodiče,dva vodiče přímo ze vstupní svorkovnice a jeden z usm.můstku.Můstek ja zapojen na další dva vodiče ze vstupní svorkovnice a ještě z něho vedou dva na ručičkové měřidlo-něco jako tachometr.
No jedině mě tak napadá že by se odebíralo střídavé napětí přímo z alternátoru,to je většinou spojeno přes klíňák s klikovkou.Alternátor je třífázový a motorek by se vlastně točil synchronně s ním a v jedné větvi zapojeno to měřidlo,které začne ukazovat až od určité hodnoty proudu.Měřidlo bude asi zapojeno v úhlopříčce,je tam ještě trimr,kterým se nastaví výchylka.
Já to zase až tak moc nepotřebuji opravit,ale jen přijít na princip.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Aby to bylo objektivni meridlo motohodin, tak tam obycejny motorek nebude ani omylem. Jednak by jeho tocky byly zavisle na napajeni, stari maziva lozisek a jinych dalsich vlivu. stridavy proud z alternatoru ma hodne vysoky kmitocet a navic bych moc neveril tomu, ze maj presne danny prevod. Podle me je tam mozna krystalem rizena elektronika ktera ma moznost prepinani nekolika stavu podle zatizeni. krokovy motorek z hodinek ma par milimetru. Protoze motohodinovy pocitadlo nemusi mit zpetny chod, tak stejny typ motorku, co se da najit v kazdych rafikovych bateriovych hodinach honi to pocitadlo. (predpokladam, ze je to pocitadlo na stejnosmerny proud). Jinak klasicky motohodinovy pocitadla jsou drapkovy synchronni motorky (jsou i v programatoru v pracce)s pocitadlem.
Dobře, budeme si ještě chvíli hrát na detektivy: alternátory spalovacích motorů mají diody vestavěné uvnitř, ven leze jeden výstup a to stejnosměrný se střídavou složkou, kterou stejně vyhladí kapacita akumulátoru. Takže tohle to zřejmě taky nebude. Třífázový motor by v náklaďáku nebo ve stavebním stroji nebylo kam připojit.
Co takhle elektrocentrála? Jenže i u té se používala především jen počítadla hodin. Jestli běží nebo neběží.
Proto si myslím, že odkaz na pár fotek by udělal největší službu - je nás tu dost takových, kdo už měli co dělat s kdejakýmu udělátky, příšernostmi a vychytávkami. Třeba to někdo pozná.
Co takhle elektrocentrála? Jenže i u té se používala především jen počítadla hodin. Jestli běží nebo neběží.
Proto si myslím, že odkaz na pár fotek by udělal největší službu - je nás tu dost takových, kdo už měli co dělat s kdejakýmu udělátky, příšernostmi a vychytávkami. Třeba to někdo pozná.
Tak napriklad traktor Zetor MAJOR rady 70xx a 72xx maju uz elektronicke pocitadlo motohodin a tam to funguje od otacok motora. Cim su vecsie otacky motora, tym rychlejsie pribudaju motohodiny. Takze udaj zavisi len od otacok a nie od podavaneho vykonu. Aj predchadzajuce rady Majorov mali pocitadlo motohodin, ale bolo mechanicke. Tiez to reagovalo iba na zmenu otacok. Na tych elektronickych boli na budiku este 2 desatinne miesta a tam to bolo pekne videt, ked si drel motor na 2250 ot./min (maximalne otacky motora), ako naskakovali stotiny.
Proč si pořád myslíte, že se jedná o měřidlo motohodin. Z popisu zapojení spíše vyplývá, že jde o běžný elektrický tachometr. Jeho motorek zaznamenává ujetou vzdálenost a bývá napájen z napětí, které vyrábí nějaký alternátorek na výstupní části převodovky. Velikost napětí je zároveň úměrná rychlosti vozidla a je měřeno přes usměrňující můstek měřidlem. Tedy nic jiného, než tachometr to není.
Navíc si myslím, že motohodiny jsou skutečně jen odpracované hodiny, bez ohledu na intenzitu práce. V opačném případě by to musely být normohodiny a to je něco jiného.
Navíc si myslím, že motohodiny jsou skutečně jen odpracované hodiny, bez ohledu na intenzitu práce. V opačném případě by to musely být normohodiny a to je něco jiného.
A tak když jsem to rozpoutal a je viděť že jsou zde samo zvědaví lidé,nebo spíše zvídaví,tak jsem zavolal odborníkovi,který to přímo opravuje a montuje na traktorech.
Takže 1motohodina se natočí na počítadle za 1hodinu při 1800 otáček asi.Ono to bude na různých strojích jinačí.
Dále říkal že teda se 4 svorkama nezná,ale jen se třema.Dvě se připojí při nastartování na napájení a další na SNÍMAČ na vačkové hřídeli.Asi je to jedno jestli kliková ,nebo vačková.No zkrátka to snímá otáčky motoru.
A proč potřebujeme znát motohodiny takového stroje?Třeba kvůli výměně oleje,výměně náhradních nějakých dílů,střední oprava a podobně.Spotřebě paliva,aby chlapi nekradli naftu a potom ze to neseděli v hospodě,nebo v kriminále.
Asi jak jsem uvažoval na začátku že optřebení bude záležet na zatížení a tím vlastně otáčkách motoru.
No nic jiného mně již neřekl.Takže asi ten motorek bude reagovat na proud,nebo impulzy z toho třetího vodiče.Ale samo že to může být jiné provedení.
Takže 1motohodina se natočí na počítadle za 1hodinu při 1800 otáček asi.Ono to bude na různých strojích jinačí.
Dále říkal že teda se 4 svorkama nezná,ale jen se třema.Dvě se připojí při nastartování na napájení a další na SNÍMAČ na vačkové hřídeli.Asi je to jedno jestli kliková ,nebo vačková.No zkrátka to snímá otáčky motoru.
A proč potřebujeme znát motohodiny takového stroje?Třeba kvůli výměně oleje,výměně náhradních nějakých dílů,střední oprava a podobně.Spotřebě paliva,aby chlapi nekradli naftu a potom ze to neseděli v hospodě,nebo v kriminále.
Asi jak jsem uvažoval na začátku že optřebení bude záležet na zatížení a tím vlastně otáčkách motoru.
No nic jiného mně již neřekl.Takže asi ten motorek bude reagovat na proud,nebo impulzy z toho třetího vodiče.Ale samo že to může být jiné provedení.
Je to krokový motorek, který je napájen impulzy ze snímače otáček z rozvodu motoru (obyčejný mikrospínač ukostřený jeden vývod a vačka), dělá několik impuzů na otáčku. Doopravdy je to počitadlo otáček za něco. Ručka otáčkoměru je napájena AC tachogenerátorku, který je součástí tohoto snímače, následně usměrněné.