motohodiny

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

motohodiny

#1 Příspěvek od Milan121 »

Tak tohle jsem ještě neopravoval.Dostal se mi na stů přístroj na měření motohodin nějakého stroje.Má někdo tucha jak to pracuje?Je tam motor,kterému se v závislosti asi na procházejícím proudu druhého vstupu na cívku měřidla mění otáčky a tím se natočí více nebo méně motohodin.Ví někdo jak pracuje ten motorek a co to chce na vstupech?Milan121

Uživatelský avatar
tal
Příspěvky: 105
Registrován: 11 úno 2005, 01:00

motohodiny

#2 Příspěvek od tal »

co já viděl tak ten motorek prostě běží pokud je zařízení v chodu žádný proud na to nemá vliv jestli máš něco jiného rád se poučím zdravim.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#3 Příspěvek od stasek »

To samé co Tal - asynchronní elektromotorek, který se točí po dobu práce stroje a počítadlo počítá a počítá- jako tachometr.

Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od Milan121 »

V tom měřidlu je počítadlo mechanické poháněné elektromotorkem.Dále je tam měřidlo magnetomotorické s ručkou.Elektricky - čtyři svorky na vstupu,dva vodiče jdou přímo do motorku a další dva na můstek diod a do měřidla a jeden vodič z toho můstku (blíže jsem nerozkresloval) do motoru.Tak si myslím že se motor točí na nějakých konstantních otáčkách daných volnoběhem motoru stroje.Při zatížení stroje se pomocí druhých svorek zvýší otáčky motorku a tím se začnou více připočítávat motohodiny,no a zároveň to ukazuje to měřidlo.Ještě jsem to nikdy neviděl ale asi je bude že motohodiny je čas krát zatížení stroje.
Snad tak nějak to bude.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#5 Příspěvek od stasek »

Že by asynchronní motorek jednoduše měnil otáčky , jak? Já bych řek, alespoň ve všech vojenských elektrocentrálách to tak bylo, že motohodina je motohodina, bez ohledu na momentálně podávaný výkon. To samé kompresory apod. Nač to komplikovat v závislosti na nějakém výkonu? Je to v podstatě tachometr času, po který motor běží. A dobou běhu je limitována životnost a intervaly údržby. V podstatě jak na autě. Jiný smysl to nemá.

Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

#6 Příspěvek od Milan121 »

nevšiml jsem si že by se někdo zmínil o asynch.motorku.Já bych to viděl trošinku jinak s motohod. Jestli traktor oře,nebo někde jen tak klepe na silnici je podstatný rozdíl a má to velký vliv na spotřebu a opotřebení stroje.
Ale teď vážně a dost ironiím.Ten motor má asi permanentní póly a dost silné sice jsem ho neměl rozdělaný,ale při ručním pootáčení je cítit jak překakuje z pólu na pól.Něco jako krokáč.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Však on to krokáč je, synchronní motor, nejspíš tam bude něco jako SMz375. Prostě má 375 otáček za minutu při 50Hz v síti. Jde proud, počítá, nejde proud, nepočítá.
Ale tvůj popis tomuhle typu počítadla motohodin zrovna neodpovídá. Kdybys nahodil fotku, a radši víc, bylo by třeba hned jasné, že to, co máš, je něco jiného. Měřák a motor, to spíš vypadá na registrační měřidlo, které má zapisovat na pruh papíru.

Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

#8 Příspěvek od Milan121 »

Fotku teď nemůžu,nemám foťák doma.
Ale ještě raz,je to z traktoru nebo nějakého silničního stroje.motorek je váleček délka asi 4 cm průměr 1,5 cm.Jdou do něho tři vodiče,dva vodiče přímo ze vstupní svorkovnice a jeden z usm.můstku.Můstek ja zapojen na další dva vodiče ze vstupní svorkovnice a ještě z něho vedou dva na ručičkové měřidlo-něco jako tachometr.
No jedině mě tak napadá že by se odebíralo střídavé napětí přímo z alternátoru,to je většinou spojeno přes klíňák s klikovkou.Alternátor je třífázový a motorek by se vlastně točil synchronně s ním a v jedné větvi zapojeno to měřidlo,které začne ukazovat až od určité hodnoty proudu.Měřidlo bude asi zapojeno v úhlopříčce,je tam ještě trimr,kterým se nastaví výchylka.
Já to zase až tak moc nepotřebuji opravit,ale jen přijít na princip.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#9 Příspěvek od Artaban001 »

Aby to bylo objektivni meridlo motohodin, tak tam obycejny motorek nebude ani omylem. Jednak by jeho tocky byly zavisle na napajeni, stari maziva lozisek a jinych dalsich vlivu. stridavy proud z alternatoru ma hodne vysoky kmitocet a navic bych moc neveril tomu, ze maj presne danny prevod. Podle me je tam mozna krystalem rizena elektronika ktera ma moznost prepinani nekolika stavu podle zatizeni. krokovy motorek z hodinek ma par milimetru. Protoze motohodinovy pocitadlo nemusi mit zpetny chod, tak stejny typ motorku, co se da najit v kazdych rafikovych bateriovych hodinach honi to pocitadlo. (predpokladam, ze je to pocitadlo na stejnosmerny proud). Jinak klasicky motohodinovy pocitadla jsou drapkovy synchronni motorky (jsou i v programatoru v pracce)s pocitadlem.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#10 Příspěvek od Hill »

Dobře, budeme si ještě chvíli hrát na detektivy: alternátory spalovacích motorů mají diody vestavěné uvnitř, ven leze jeden výstup a to stejnosměrný se střídavou složkou, kterou stejně vyhladí kapacita akumulátoru. Takže tohle to zřejmě taky nebude. Třífázový motor by v náklaďáku nebo ve stavebním stroji nebylo kam připojit.
Co takhle elektrocentrála? Jenže i u té se používala především jen počítadla hodin. Jestli běží nebo neběží.
Proto si myslím, že odkaz na pár fotek by udělal největší službu - je nás tu dost takových, kdo už měli co dělat s kdejakýmu udělátky, příšernostmi a vychytávkami. Třeba to někdo pozná.

Uživatelský avatar
Damos
Příspěvky: 1
Registrován: 21 bře 2006, 01:00

#11 Příspěvek od Damos »

Tak napriklad traktor Zetor MAJOR rady 70xx a 72xx maju uz elektronicke pocitadlo motohodin a tam to funguje od otacok motora. Cim su vecsie otacky motora, tym rychlejsie pribudaju motohodiny. Takze udaj zavisi len od otacok a nie od podavaneho vykonu. Aj predchadzajuce rady Majorov mali pocitadlo motohodin, ale bolo mechanicke. Tiez to reagovalo iba na zmenu otacok. Na tych elektronickych boli na budiku este 2 desatinne miesta a tam to bolo pekne videt, ked si drel motor na 2250 ot./min (maximalne otacky motora), ako naskakovali stotiny.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#12 Příspěvek od masar »

Proč si pořád myslíte, že se jedná o měřidlo motohodin. Z popisu zapojení spíše vyplývá, že jde o běžný elektrický tachometr. Jeho motorek zaznamenává ujetou vzdálenost a bývá napájen z napětí, které vyrábí nějaký alternátorek na výstupní části převodovky. Velikost napětí je zároveň úměrná rychlosti vozidla a je měřeno přes usměrňující můstek měřidlem. Tedy nic jiného, než tachometr to není.
Navíc si myslím, že motohodiny jsou skutečně jen odpracované hodiny, bez ohledu na intenzitu práce. V opačném případě by to musely být normohodiny a to je něco jiného. :idea:

Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

#13 Příspěvek od Milan121 »

A tak když jsem to rozpoutal a je viděť že jsou zde samo zvědaví lidé,nebo spíše zvídaví,tak jsem zavolal odborníkovi,který to přímo opravuje a montuje na traktorech.
Takže 1motohodina se natočí na počítadle za 1hodinu při 1800 otáček asi.Ono to bude na různých strojích jinačí.
Dále říkal že teda se 4 svorkama nezná,ale jen se třema.Dvě se připojí při nastartování na napájení a další na SNÍMAČ na vačkové hřídeli.Asi je to jedno jestli kliková ,nebo vačková.No zkrátka to snímá otáčky motoru.
A proč potřebujeme znát motohodiny takového stroje?Třeba kvůli výměně oleje,výměně náhradních nějakých dílů,střední oprava a podobně.Spotřebě paliva,aby chlapi nekradli naftu a potom ze to neseděli v hospodě,nebo v kriminále.
Asi jak jsem uvažoval na začátku že optřebení bude záležet na zatížení a tím vlastně otáčkách motoru.
No nic jiného mně již neřekl.Takže asi ten motorek bude reagovat na proud,nebo impulzy z toho třetího vodiče.Ale samo že to může být jiné provedení.

Uživatelský avatar
Jindra2
Příspěvky: 758
Registrován: 09 srp 2005, 02:00

#14 Příspěvek od Jindra2 »

Jakékoliv počítadlo motohodin počítá pouze hodiny, bez ohledu na otáčky motoru. Jedinou podmínkou je, aby na vstup hodin šli impulzy z motoru.
Jindra

Uživatelský avatar
Mirda
Příspěvky: 597
Registrován: 14 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Vysočina

#15 Příspěvek od Mirda »

Je to krokový motorek, který je napájen impulzy ze snímače otáček z rozvodu motoru (obyčejný mikrospínač ukostřený jeden vývod a vačka), dělá několik impuzů na otáčku. Doopravdy je to počitadlo otáček za něco. Ručka otáčkoměru je napájena AC tachogenerátorku, který je součástí tohoto snímače, následně usměrněné.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“