restaurování NC450 - konkrétně

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

restaurování NC450 - konkrétně

#1 Příspěvek od judeware »

Nemám k dispozici jiný (bezvadný) exemplář, nemohu srovnávat,
proto ta fota a dotazy ...

(1) Pokud uchopím subtalíř rukou a snažím se kývat, cítím výraznou vůli v ose, pokud se talíř točí, háže cca 1mm (s nasazeným velkým to asi bude horší), bývá to tak běžně?

(2,3) Stav subtalíře z fotek nevěstí nic dobrého, je to tak? Zatím se točí volně a nedrhne, zvuk nekolísá ...

(4) Barva na nápisech na ovládacím panelu, čelním logu a vypínači je oloupaná/odřená - jak pomoci zde? Odstranit chemikálií? Šlo by to nějak obnovit? Čím byste čistili kovové části (tlačítka, raménko, knoflík potenciometru nastavení otáček?

(5) Raménko evidentně není kompletní, chybí prvky antiskatingu. Co zvedáček? Už před spuštěním stroje sedí jehla na desce, autostop zvedá nedostatečně! Pokud gramo rozjedu a hlavici s jehlou položím mimo talíř, dá se hydraulika překonat stlačením rukou a v jisté fázi cvakne jakési relé (elekromagnet). Pak autostop rameno zvedne, ale opět nedostatečně! Tyčka s plastovým U na konci pro odložení raménka je lehce zalomená a dá se s ní točit (odložené raménko se kývá ze strany na stranu, pokud se s ním snažím hýbat). Jak je to u bezvadného stroje?

(6) Hlavice přenosky má pro její upevnění dva oválné otvory, na fotce jsou šrouby na doraz - směrem k tyči raménka. Hraje to nějakou roli (v závislosti na typu a značce přenosky) - nemá být přenoska např. uprostřed otvorů?

(7) Hlavním vypínačem lze točit dokola, nemá mít dorazy (a jen dvě aretované polohy)? Lze amputovaná noha slepit? Pokud ano, jaký přípravek jmenovitě je nejhodnější (spodek je plast, vrch - guma)? Přijde mi shodná s MC600

(8) Motor nehlučí, jen je-li stlačen prstem, trafo slyším "50ti hertzově". V reprodukci to nepoznám, ale není to estetické. Nějaké tipy (mimo demontáž trafa mimo skříň)?

(9) Dá se doutnavka (a žárovka fotovypínání) nahradit LEDkou? Pokud ano, měl by někdo tip na povahu (obyč./vysoký jas), barvu, dle zkušeností? Musela by být LED talíře napájená z AC 230V přes pomocný můstek a srážecí rezistor(y) nebo by to šlo ze stejnosměrné slaboproudé části gramofonu?

Dále obecně:

- tip na začátečnickou přenosku pro NC450 do 2000Kč (dle zkušeností)
- je-li subtalíř, vypínač a noha na ex, poradíte zdroj nových dílů?
- tip na přípravek pro oživení dřevěného povrchu (leštěnka atd.), resp.
tip na radikální povrchovu úpravu (broušení, nová "židlová" barva atd.),
jsou-li zkušenosti
Přílohy
5.jpg
(70.53 KiB) Staženo 47 x
4.jpg
(77.82 KiB) Staženo 49 x
3.jpg
(62.06 KiB) Staženo 53 x
2.jpg
(62.16 KiB) Staženo 46 x
1.jpg
(56.23 KiB) Staženo 44 x
Naposledy upravil(a) judeware dne 30 srp 2009, 00:53, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
p1p4
Příspěvky: 76
Registrován: 25 led 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od p1p4 »

judeware mimo jiné píše: (5) Raménko evidentně není kompletní, chybí prvky antiskatingu. Co zvedáček? ....Jak je to u bezvadného stroje?

(6) Hlavice přenosky má pro její upevnění dva oválné otvory ..... nemá být přenoska např. uprostřed otvorů?

(7) Hlavním vypínačem lze točit dokola, nemá mít dorazy (a jen dvě aretované polohy)? ...

(9) Dá se doutnavka (a žárovka fotovypínání) nahradit LEDkou? ... by to šlo ze stejnosměrné slaboproudé části gramofonu?
Tenhe gramec mám, tak se ti na to můžu podívat, jak je to s tim ramínkem.
Ty oválný otvory jsou tam schválně, je to na naštelování přenosky. Když s tim hejbneš, musíš to pak znova nastavit přítlak.
Hlavním vypínačem nemá jít točit dokola, má dorazy. Je to přesně na on/off (vyp/zap, z hlvy si nepamatuju)
Tak doutnavku si klidně můžeš nahradit LEDkou s odporem, ale nevím, jak potom přesně nastavíš otáčky talíře :lol: Když se koukneš, tak nad tou doutnavkou pod talířem je malý plexi, na něm nálepka 33 a 45. Pod plexi jsou vidět takový čárky. Když se to roztočí (např na 33 [správně 33 a 1/3ot/s]), tak kolečkem slow/fast nastavíš tak, aby tam u čísla 33 ty čárky jakoby stály. Kdyžtak si najdi něco o stroboskopickym efektu. Pak máš správně nastavený točky talíře. Takže, LEDku NE, nech tam doutnavku, nebo si sežeň jinou, jinak to bez měřáku nenastavíš. (bys tam tu ledku mohl dát, ale musel bys do ní rvát 50impulzů /s, ale proč si komplikovat život :))

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Mourek »

nahrazoval jsem doutnavku LED v NC440, doutnavka zhášela takže nastaveni nešlo. Dal jsem tam jakési obyčejné zelené LED jiné nebyly a zapojil jsem to v serii s diodou a odporem přímo na sekundár sítového trafa. A je to funkční pro nastavení. Chce to vyzkoušet co se ti bude líbit.

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jezevec »

Nezakládej stále nová vlákna ke stejnému dotazu, pokračuj v tomto, duplicitní mažu.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

>>p1p4: ty oválné otvory jsu k nastavení optimálního vodorovného snímacího úhlu. Posunutí přenosky v nich od konce ke konci na svislou sílu nemá takový vliv, aby kvůli tomu bylo třeba hýbat s protizávažím.
Že se vidlice raménka otáčí a uchycení se hýbe, to je normální.

Přenosku si tam dej jakoukoli magnetodynamickou s uchycením 1/2". Mezi přenoskami za šestikilo a dvoutisícovku bývá totiž tak malý rozdíl ve zvuku, že to naprostá většina posluchačů nepozná. Ono je totiž ještě mnoho dalších vlivů, které dokážou skrýt i podstatně větší rozdíly mezi přenoskami.
Na výběr máš ve starších vláknech na téma NC450. Zadej do horního řádku na
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... de=results jednoduše NC450 a máš, co studovat.

Nedávej na konec každého řádku, který vidíš, ENTER. Jen na konci odstavce. Obvykle se zobrazuje daleko delší řádek. Ty krátké řádky pak vypadají v každém rozlišení a zoomu jinak blbě a někdy se to špatně čte. Zatím jsem to upravil. Zatím.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#6 Příspěvek od judeware »

Pro Mourka: uvedený způsob buzení LED mě pak napadl též - vyzkouším.

A ještě trochu teoretizování - ta původní doutnavka je přece napájená ze střídavého napětí silové sítě! Padesát úplných sinusoid ovšem představuje sto vrcholů "půlsinusovky", tedy sto bliknutí doutnavkou, která vede střídavý proud (pokud budu definovat "špičku" jako okamžik bliknutí). Podle mého by pak musela fungovat LEDka napájená z můstkového usměrňovače bez vyhlazení, bez ohledu na místo zapojení (primární resp. sekundární strana trafa), lišily by se jen hodnoty předřadných rezistorů. Pokud se pletu, opravte.

Pro Hilla: pokud nezáleží na poloze přenosky v oválných otvorech, utáhnu šroubky přenosky přesně uprostřed :) . Mám to tak už 23 let na svém NC470.

Nějaké tipy na šlechtění designu byste neměli? Nikde o tom nepíšou...

A co takhle nahradit buzení doutnavky (LEDky) ze sítě elektronickým generátorem? Bylo by to mnohem přesnější. Jako nápad to psali v jiné diskusi. Stačil by učebnicový generátor s obvodem 74LS14 (74HCT14, 74HCU04 - netuším, co by se v dané aplikaci hodilo víc) a krystalem 6553600Hz (je běžně k mání). Tato frekvence by se opakovaně dělila dvěma, až bychom dostali 100Hz. Pokud je správná má úvaha, pak stům temenům impulzů odpovídá sto vrcholů sinusovky v 50ti hertzové síti. Z obvodu 7474 přece taky lezou obdélníky, isn't it? Jako vícestupňový dělič bych navrhoval obvod CMOS 4521. Pokud se pletu, opravte.
Naposledy upravil(a) judeware dne 30 srp 2009, 13:25, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
p1p4
Příspěvky: 76
Registrován: 25 led 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od p1p4 »

Co si představuješ pod šlechtěním designu ? Jestli chceš kurvit takovejhle krásnej gramec, tak to si raději postav celej novej, a nezapomeň tam dát VUmetry, barevnou hudbu a další 20blikátek.
Nevím, proč tam nemůžeš nechat tu doutnavku a proč ho chceš předělávat.

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#8 Příspěvek od DKL »

Pokud budeš svítivou diodu budit obdélníkem tak budou stroboskopické znaèky vidìt rozmazanì. Lepší by bylo diodu napájet jehlovými impulsy.
Naposledy upravil(a) DKL dne 30 srp 2009, 19:48, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#9 Příspěvek od judeware »

pro DKL: zbývá, aby někdo navrhl příslušné tvarování výsledného signálu pro LED.

pro p1p4: to "šlechtění" je řada dotazů v mém prvním příspěvku a spočívá POUZE ve snaze naleštit (oživit) dřevěný korpus a zašlou barvu na nápisech ovládacích prvků. Pokud by se to podařilo, zůstane originální ráz gramofonu zachován (byl by jako nový). LEDka je jen otázkou vkusu,
oranžová by byla prakticky shodná s originální doutnavkou. Celá řada lidí to tak má. Pokud by se podařilo to elektronické buzení, pak by byla nezbytná. Nejsem žádný náctiletý postpubertál, abych vymýšlel extravagandní zbytečnosti (blikátka atd.). Opakuji - to co navrhuji, originální vzhled nenaruší. A můj kus je na pohled nepěkný - proto se táži.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#10 Příspěvek od judeware »

Stihl jsem si stručně prostudovat schéma NC450 a ještě než se odeberu do belgického SPA, mám pár postřehů (dotazů):

Líbí se mi řešení "STANDBY" režimu - je-li vypínač na ON, je pod napětím jen doutnavka, trafo a obvod fotovypínače, zbytek naskočí až s impulzem na jedno z tlačítek otáček.
Šlo by vylepšit obvod fotovypínače LEDkou? Domnívám se, že ano (užitá žárovka je žravá a pohled na zapnutý gramofon mi připomíná omylem rozsvícené světlo ve sklepě :) ). Šlo by jej vylepšit optozávorou? Nejsem si jist. Vypínalo by to v přesně definovaném místě. Použitý obvod ovšem reaguje až na náhlou změnu vyvolanou rychlým pohybem ramene při přechodu na drážky s velkou roztečí na konci desky (záznamy na LP jsou různě velké). Existuje nějaká norma na průměr závěrné drážky (a liší se u LP a SP)???

Víte někdo, jaká je frekvence na pinu CLOCK obou sekcí 7474? Pokud by se signál generoval přesnou elektronikou (jako v mém návrhu na řízení LEDky), teoreticky by šlo vykašlat se na celý stroboskop a řízení motoru realizovat "natvrdo" (resp. dvojmo, zvlášť pro otáčky 33 a 45). Co změna 7474 za úspornější verzi 74LS nebo 74HCT, fungoval by motor stejně? Má smysl uvažovat o záměně zenerky za integrovaný stabilizátor?
Naposledy upravil(a) judeware dne 30 srp 2009, 22:23, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#11 Příspěvek od Hill »

judeware mimo jiné píše: - ta původní doutnavka je přece napájená ze střídavého napětí silové sítě! Padesát úplných sinusoid ovšem představuje sto vrcholů "půlsinusovky", tedy sto bliknutí doutnavkou....
Jednoduše: dej tam dvě LEDky spojené paralelně, navzájem opačně polarizované, přes jeden odpor na sekundár trafa. V jedné půlvlně blikne jedna, v druhé druhá. Nebo tam nech jednu a dej jí můstkový usměrňovač bez filtrace.
judeware ještě také píše:Pro Hilla: pokud nezáleží na poloze přenosky v oválných otvorech, utáhnu šroubky přenosky přesně uprostřed :) . Mám to tak už 23 let na svém NC470.
Ty podélné otvory tam nejsou pro nic a za nic, slouží k tomu, aby šlo přenoskou trochu pootočit, aby se vykompenzoval vodorovný snímací úhel. Vyvážení je žádoucí provést předem a není pak už třeba jím hýbat.

Uživatelský avatar
jef111
Příspěvky: 2125
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: okr. Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od jef111 »

Nečetl jsem celé tohle vlákno, nemám na to teď moc čas, takže jen jedna konkrétní věc - ten krystalový pohon stroboskopu už mám vyvinutý vlastní - pro NC452. Na NC450 to musí jít také.
Jestli chceš, pošlu ti k tomu schéma a návrh desky. Samozřejmostí je tuhle desku dát do dobré plechové krabičky a výstup k LEDkám vést dobře stíněným káblem, jinak ty impulzy budou slyšitelně rušit, mám to vyzkoušené :)

Další úprava která není vůbec od věci je dát síťové trafo se zbytkem zdroje mimo gramec do škatulky a do gramce pak už vést jen stejnosměrné stabilizované napětí. Při použití krystalového budiče stroba tomu nic nebrání pokud vím (nebo aspoň u mého NC452 to šlo, motorek je krokový a je buzen z generátoru).
Hodně si tím pomůžeš od brumu v signálové cestě, zvlášť když budeš mít nějakou lepší přenosku se systémem MI (v podstatě je to upravené MM), které jsou na magnetické pole víc náchylné.
Ale nevím jestli se to už neřešilo výše.

Někde mám podrobněji sepsané svoje úpravy NC452, mnohé by jistě šly aplikovat i na NC450 a podobné, taky můžu poslat.

Zdraví Martin
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet :D
www.sigmaphon.cz

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#13 Příspěvek od Crifodo »

proč by měl obdélníkový tvar proud do LED rozmazávat značky stroboskopu?

K zušlechtění vzhledu: odřené nápisy leda znovu vysázet v grafickém programu, vyrobit předlohu pro tamponový tisk a potisknout znovu omytý panel.
Oživení dřeva s politurou dle normálních postupů pro restaurování nábytku.

Pracností se každopádně posuneš do Hi-Endu sběratelů-renovátorů. V našich zeměpisných šířkách dost neobvyklé, ale proč ne :roll:

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#14 Příspěvek od DKL »

Obdélník je samozøejmì v poøádku, jde o støídu. Proto jsem navrhoval jehlové impulsy.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#15 Příspěvek od judeware »

Pánové, díky za podnětné příspěvky ...

pro Hilla: to užití oválných otvorů jsem pochopil. Šlo mi spíš o tu polohu šroubů - nejblíž ke kraji hlavice, uprostřed, nejblíž k raménku (nebo jinde)? Měním tím totiž průměr fiktivní kružnice, kterou opisuje hrot jehly při pohybu ramene (se středem v kloubu ramene). Spekuloval jsem, zda to bude mít vliv na reprodukci (manipulační prostor pro upevnění šroubů je cca 9mm). Upevněnou přenosku samozřejmě vyvážím až poté (a až vyřeším antiskating a nefunkční zvedáček). Teď je gramofon naprosto neseřízený, bez antiskatingu, s přenoskou z východoněmecké vířivé pračky :wink: . A proč nejde zvedáček - netuším. Možná tam cosi chybí (viz foto).

pro jefa111: jakákoliv dokundamentace je prospěšná všem. Hodlám si sehnat vše >= NC420 a cokoliv k NC452 se hodí. To řešení generátoru pro stroboskopickou LED si stejně zkusím i po svém, jelikož onen CMOS 4521 jsem kdysi potřeboval pro projekt ultrapřesných domácích digi hodin (byl by to mnohastupňový dělič /2 s výstupní frekvencí 1Hz při krystalu 4194304Hz s displeji ve všech místnostech bytu a centrálním MCU řízením) a bude se rozhodně hodit. Trafo mimo stroj dávat nechci - to změní podstatně originální ráz gramofonu. Udělám různé pokusy.

pro Crifoloda: to s těmi nápisy jsem nepochopil, technologie tisku neznám :( . Pokud jde o tu pracnost - jde mi o absolutní dokonalost provedení. I hrnky mám doma uchem na jednu stranu a televizor sedí v mezeře pokojové stěny naprosto přesně stranově symetricky (s tolerancí 1mm) :wink: .

pro DKL: střída je v obou případech 1:1. Pokud budu skutečně nucen konstatovat po provedeném pokusu, "že to neseje", podumám nad převodníkem obdélník -> sinus. Toto neplatí, pokud by šlo zrealizovat takový generátor frekvence, který by rovnou budil vývody CLK v 7474, pak stroboskop odpadá, ale to je potom na novou základní desku ...

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“