Desulfatácia PB Akku

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#151 Příspěvek od EKKAR »

PeteBurns - zapoj si to klidně podle sebe, ničemu neublížíš - jen trafo budeš mít stejnosměrně sycené, takže bude dost topit i při relativně malém nabíjecím proudu a přitom jeho část se neužitečně odbočí do žárovky. Vybíjet se to bude taky jak má - podle té připojené žárovky. Mé původní zapojení bylo stejné, víc se mi ale osvědčilo to se dvěma diodami a možností lépe regulovat jak velikost nabíjecího, tak i vybíjecího proudu nezávisle na sobě.

denwistr - a na co se tedy ptáš?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#152 Příspěvek od denwistr »

stim udrzovanim tedy staci jen udrzet baterii nabitou nemusi se po trech mesicich vybit a znovu nabit?

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#153 Příspěvek od PeteBurns »

:wink: Ešte raz díky moc za odpoved, ja to mám práveže s tou jednou diódou zapojené už dlho, ale nikdy som sa nedonútil overiť si kapacitu aku, či sa skutočne niekedy zlepšila :oops: ale kedže sa ti osvedčilo to tvoje zapojenie, tak aj ja teda využijem tie výhody a zapojím to radšej tak...tiež som už pár krát uvažoval o vyrobení meráku kapacity, ale pravdupovediac vôbec sa mi s tým nechce babrať, moc by som to aj tak nevyužil, takže len pomením to zapojenie tej nabíjačky podľa teba a bude to :D
Tiež neviem načo sa denwistr pýta, asi len toľko, že žiadny aku nebude mať naprázdno napätie viac ako 13V, takže tá zelená nikdy svietiť nebude, okrem toho, ako tu bolo už x-krát spomenuté, samotné napätie aku nehovorí prakticky nič podstatné, ja mám doma viacero starých aku, ktoré používam iba na núdzové štartovanie cez káble, naprázdno si držia necelých 13V aj bez dobíjania, takže by sa mohlo zdať, že sú super, pritom ja o nich viem, že kapacitu už majú veľmi malú, pritom tá je najdôležitejší parameter aku...takže ten merák sa dá využiť iba pri nabíjaní aku ako orientačné ukazovátko priebehu dobíjania, prípadne vybíjania pri meraní kapacity aku...

Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#154 Příspěvek od denwistr »

stim merenim co sem psal chci zjistit jestli to jak sem to rozdelil natom merici se da pouzit, ma to slouzit k rychlimu zijisteni atavu aku

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#155 Příspěvek od EKKAR »

denwistr píše:stim udrzovanim tedy staci jen udrzet baterii nabitou nemusi se po trech mesicich vybit a znovu nabit?
Jak dlouho u Tebe trvá zima = doba uložení auta k zimnímu spánku? To vybití a nové nabití se u nových baterií dá v pohodě udělat až po půl roce pod udržovacím dobíječem - "gelovky" v alarmech jsou na něm i bez vybíjení po celou svoji životnost, která je ale, pravda u nich jen asi 3 roky... U auta ale stačí při odstavení někdy v říjnu baterku nabít, připojit na konzervák a vždycky tak po měsíci překontrolovat. Před vyjetím na jaře (březen - duben??) dobít nabíječkou do znaků plného nabití - stačí i pouhých několik hodin, jen aby se promíchal elektrolyt. Pokud u dobré baterie začne napětí stoupat při nabíjení na normálním nabíječi nad 15V, je "plná" a můžeš s ní normálně startovat.

Kua, Ty píšeš jako podobný pako v sekci Poradna - taky Tě učili psát kladivem, viď? Napětí má cenu měřit buď při nabíjení - pak se podle něj dá usoudit na % nabití podobně jako z hustoty kyseliny. Při vybíjení je nejdůležitější, aby baterka pod zatížením velkým proudem (řádově stovky A = startér) nepadala pod 10V a při běžné zátěži (jednotky A) bez dobíjení běžícím motorem auta pod 11,5V. Takže bych si nastavil rozsvícení červené při napětí pod 11,5V (nutně nabíjet), žluté pod 12V (doporučeno nabíjet), zelené v rozmezí napětí 12 až 14,5V a nějaké superčervené nebo blikání při překročení hranice 15V - to by signalizovalo závadu na regulátoru dobíjení.
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 22 pro 2009, 18:07, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#156 Příspěvek od PeteBurns »

Pokiaľ chceš orientačne zistiť stav aku, tak jediná rozumná metóda bude asi meranie jeho svorkového napätia pri jeho poriadnom zaťažení, počítam rádovo stovku ampérov, kedy zistíš, či je vlastne schopný ten prúd dodať a významne sa prejaví aj jeho vnútorný odpor, pri meraní naprázdno alebo pri malom odbere prakticky nič rozumné nezistíš...ten odber ani nemusí byť nejaký veľký problém, stačí zhruba 5ks použitých žhavičov z hocijakého dieslaku od niekoho, kto ich menil za nové a dobré mu ostali, tie budú mať za studena odber zhruba 100A...

Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#157 Příspěvek od denwistr »

PeteBurns- ano to sem chtel vedet pocital sem stim ze nabita bat ma 13,6 vim ze na presny zjisteni naboje v aku se to moc pouzit neda a stim zimovanim baterky ten borec ju nema v aute ale nekde ve sklepe on ju ani nepouziva jen ju nechce prodat pre az mu odende v aute da si tam tuto takze buh vy jak dlouho tam bude lezet
Naposledy upravil(a) denwistr dne 22 pro 2009, 18:41, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#158 Příspěvek od EKKAR »

Baterka s "papírovým napětím" 12V neboli "šestičlánkové olovo" má v klidu napětí kolem 12,5V. Na 13,5 a víc vyleze jen při nabíjení - po dosažení napětí kolem 14,5V začne přitom silně plynovat. V ten moment je v akumulátoru náboj asi 80% nominální kapacity. Při dalším nabíjení baterka dál bublá a napětí roste - maximální mez je u olova asi 16,8V, kdy už se pouze rozkládá voda z elektrolytu a k dalšímu nabíjení už nedochází.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#159 Příspěvek od denwistr »

diky za odpovedi a pardon ten pravopis

Uživatelský avatar
voodoo400
Příspěvky: 144
Registrován: 23 pro 2009, 01:00

#160 Příspěvek od voodoo400 »

nazdar "desulferi" skusal som zbastlit tento http://home.comcast.net/~ddenhardt20126 ... _schem.gif a zda sa ze funguje, moja autobateria po len asi 15hod desulfacie je o poznanie tvrdsia pri startovani. Pri stavbe som mal problem s nestabilitou, pri nizsich napajacich napatiach dochadzalo k nekontrolovanemu kmitaniu - chrcanie, sum. Ak by niekto mal podobny problem, tak mne pomohol odpor 68ohm medzi vystup 555 (pin 3) a bazu tranzistora Q2, anoduD3.
Naposledy upravil(a) voodoo400 dne 26 pro 2009, 07:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#161 Příspěvek od denwistr »

EKKAR píše:Baterka s "papírovým napětím" 12V neboli "šestičlánkové olovo" má v klidu napětí kolem 12,5V. Na 13,5 a víc vyleze jen při nabíjení - po dosažení napětí kolem 14,5V začne přitom silně plynovat. V ten moment je v akumulátoru náboj asi 80% nominální kapacity. Při dalším nabíjení baterka dál bublá a napětí roste - maximální mez je u olova asi 16,8V, kdy už se pouze rozkládá voda z elektrolytu a k dalšímu nabíjení už nedochází.
jste jednu vec pokud je napeti aku 14.5 a nabijecka dal napeti zvysovat nebude bude se aku pomalu dal nabijet?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#162 Příspěvek od EKKAR »

Když si to, co jsem napsal, přečteš ještě jednou a POŘÁDNĚ, zjistíš, že se opravdu bude nabíjet - od té přibližné hodnoty 80% nabití až na plný 100% stav. Při něm napětí na 6článkovém akumulátoru dosáhne až 16,8V a akumulátor přitom silně plynuje. Další nabíjení po dosažení této meze už nemá cenu - akumulátor je plně nabit.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#163 Příspěvek od denwistr »

cet sem si to tet uz muzu i experimentovat protoze mam baterku doma. me slo oto jestli ma cenu tu baterku dal po dosazeni 14.4 nabijet napeti dal neporoste tak je nastavena ta nabijecka tet ma 14.4V a proud doni tece neco kolem 0.5A a pomalu klesa takze je nabita neco kolem 80% takze pokud nezvysim napeti dal se tedy nabijet nebude

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#164 Příspěvek od Dingo7 »

denwistr: na to napětí by měl abýt nabitá na cca 90%.

Uživatelský avatar
r1a2s3t4o5
Příspěvky: 172
Registrován: 01 říj 2009, 02:00
Bydliště: Velke Prilepy
Kontaktovat uživatele:

#165 Příspěvek od r1a2s3t4o5 »

Mam 2 baterie ktore idem obnovit Akuma 44Ah a staru Varta 44Ah. Prva bateria mala taketo parametre:
10.88V a 1.22 hustota, bola v garazi v tych -25C a ja som s nou zacal ked mala -5C a bola zamrznuta.
Najprv som nabijal klasickou ruskou nabijackou a napatie vyletelo za menej ako hodinu na 14.5V kedy som nabijanie prerusil.
Potom som zacal vybijat 6.5A ale predtym ako som stihol spustit stopky tak sa mi vybijanie zastavilo = napatie kleslo na 10.5V (asi po minute).

Baterka je na pulznej nabijacke uz viac ako 60hodin.
Prvych 26 hodin som nabijal 1A pri vybijani 200mA (5x40mA ziarovky), potom 2A a -200mA odber. Za poslenych 24hodin stuplo napatie z 14.27V na momentalnych 14.35V a hustota elektrolytu je 1.24, pocujem ze v baterii malinko buble elektrolytu je este dost.
----------------------
Druha bateria bola takisto zmrznuta a parametre mala:
11.88V a hustota 1.08 pri tych -5C
Zatial som ju nabijal najpomalsie ako to slo tou ruskou nabijackou pricom silno bublala. Ked sa dostala na 14.5V nabijat som prestal.
Napatie je teraz 12.25V a hustota 1.17 pri teplote asi 5C
------------------------------------------------------------------------------------

Mam tu prvu nabijat kym mi napatie stupne na 14.5V ?
Ako mam prepocitat napatie ked pri 5C ma bateria 12.25V? Kompenzuje sa -0.022V/C, nerozumiem
Da sa teoreticky vypocitat kapacita z napatia pri 5C 12.25V a hustoty 1.17 ?

Zamčeno

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“