Problémy se žhavením u dieslů

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
CERT_z_Bx
Příspěvky: 74
Registrován: 15 led 2009, 01:00
Bydliště: Chrastava Czechbordel

Problémy se žhavením u dieslů

#1 Příspěvek od CERT_z_Bx »

Pravidelně, nevím z jakého důvodu mi odchází žhavící svíčka na dieslu u 1válce. Nejdříve jsem si myslel, že to bylo způsobené nekvalitní svíčkou, ale svíčka se neutavila, jen byla vždy prostě jen nevodivá, samozřejmě, jsem vždy vyměnil celou sadu, ale při ceně 300 až 400 za kus, mě to už nebaví a navíc docházejí i finance, vždyť ve svíčkách projedu víc než v naftě. Odpozoroval jsem, že po odchodu první svíčky, defakto ty ostatní zlikviduji při startování a to mě přivedlo k šílenému nápadu. Do vodiče vedoucího od žhavicího relé ke svíčkám implantovat cívku ze silného lakovaného vodiče a v jejím středu obyčejné vakuové relátko, které spojí při průchodu proudu napětí pro kontrolku, ale jakmile jedna svíčka nebude funkční, nesepne to vakuové relátko. Teorie pěkná, praxe horší, protože potřebuju poradit, jak to spočítat, jednak průměr drátu pro cívku, jednak počet závitů.

základní data se dají použít z jedné žhavicí svíčky, -x4
Popis výrobku:, dlouhý kód NGK: Y-924J, napětí [V]: 11, intenzita elektrického proudu [A]: 5,5, Odpor [ohm]: 0,9, Celková délka [mm]: 72, armatura [mm]: 24, velikost závitu: M12 X 1,25 mm, Utahovaci moment [Nm]: 23, Rozměr klíče: 12 mm, druh konektoru: M5 / 3,0 - 4,0 Nm

napětí:11-12Voltů, že ano, je to auto
proud: 5,5 A X4= 22ampér, kdy by mělo být sepnuté
X3=16,5ampér to by už nemělo sepnout
Pomůžete mi s tím někdo?? :)

myslím, že takovýto obvod, pokud by mi ukázal, že to nesvítí, mne pošle zkontrolovat žhavičky a případnou vadnou ihned vyměnit, čímž bych nemusel zlikvidovat celou sadu a netrápil bych ani akumulátor pokusy o start.

Uživatelský avatar
H3x
Příspěvky: 7
Registrován: 27 úno 2005, 01:00

#2 Příspěvek od H3x »

Byt tebou nevymyslim hledam spis chybu proc ta svicka odchazi. Bohuzel jsi nenapsal co je to za motor...
Kdyz tu svicku vyndas a ocistit je stale leskla jako nova? Zadne cmouhy nebo napaleniny? Voda v expanzce neubejva?
Jako prvni bych zkusil vymenit zhavici rele.

Uživatelský avatar
CERT_z_Bx
Příspěvky: 74
Registrován: 15 led 2009, 01:00
Bydliště: Chrastava Czechbordel

#3 Příspěvek od CERT_z_Bx »

CITROËN BX (XB-_) 19 D (1905ccm/51kW/69HP)

tabukla motoru je zde: http://www.elitecat.cz/CarDetail.aspx

Relé je už 3tí, páč ty dvě předchozí si dělala co chtěla, spínala žhavení za chodu, tohle to už nedělá, motor je s předkomůrkou, ale to je vidět výše, jinak voda tam byla celý rok bez dolévání, asi před měsícem a půl jsem vyplachoval a dával G48 s vodou v poměru 1:1. Hladinový spínač je funkční, to znamená, že by zahlásil úbytek vody asi o dvě deci už při startování. Hlavu se mi sundávat nechce, jestli není poškozená předkomůrka, ale každá žhavička, co odešla, po otření vypadá jako nová, jen je nevodivá. Na těle hrotu nejsou viditelné prasklinky ani útavy. při montáži se používá momentový klíč, jednak proto, že nemám cit a ukroutil bych ji, jednak proto, že když už ho mám, tak ho používám. Jinak jsem autoelektrikář, ale ovládám a dělám mechaničinu, elektrikařinu jenom když mě donutí. :-D

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#4 Příspěvek od renda15 »

Popsaný problém mají na svědomí nekvalitní žhaviče. Použij originál a máš po problémech. Finta je v tom, že některé motory dožhavují i po startu, některé třeba i 8 minut, nebo do dosažení teploty chl. kapaliny 50 stupňů a některé svíčky na to nejsou určené. Problém tvojí úvahy je v tom, že porucha jedné svíčky nemá na ostatní vůbec žádný vliv, svíčky jsou zapojeny paralelně a dalo by se tam licitovat maximálně s tím, že se trochu zvýší napětí, ale jak říkám tím to nebude a chyba je na 90% v nekvalitních žhavičích.

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#5 Příspěvek od vrky »

Mám cromu 2,5tds dožhavuje ještě 20s po zhasnutí kontrolky. Záleží opravdu na žhavičkách. Dobré značky BOSCH, BERU. Mě byly doporučeny BRISK a spokojenost.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#6 Příspěvek od rezis »

Taky jde o to zda relé je pro ně určeno. Každé žhaví jinou dobu před startem a pak ja zde píší kolegové po.
Nedvno jsem kupoval žhaviče BRISk z jejich nové řady a prý mají vydržet 250tis km. S nekvalitními žhaviči měl problém kolega u octavie 1,9TDi. blbě mu to chytalo. Tak koupil nové a bylo to ještě horší. Šel je reklamovat a tam mu spokojeně řekli OK na ně je spousta reklamací ale máme 30dnů tak si zatím kupte jiné. 8O
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#7 Příspěvek od breta1 »

CERT_z_Bx:
Je to tak, měl jsi smůlu na šmejdy žhavičky
Pokud bys přece jen chtěl tu indikaci, zkus to takto.
Kup jazýčkový kontakt např.
http://www.gme.cz/cz/index.php?product=634-529
Protože pro sepnutí se uvádí hodnota okolo 15 AZ, když omotáš silným drátem 1 závit okolo a pohledáš trochu vzájemnou polohu kontaku od středu závitu a zafixuješ pak silikonem, může se ti podařit, že jazýček sepne při 22A a nesepne při 16,5.
Trochu problém vidím vytvořit ten jeden závit tlustého drátu na průměr cca 3mm.

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od mtajovsky »

renda15 píše: ... Problém tvojí úvahy je v tom, že porucha jedné svíčky nemá na ostatní vůbec žádný vliv, svíčky jsou zapojeny paralelně a dalo by se tam licitovat maximálně s tím, že se trochu zvýší napětí, ale jak říkám tím to nebude a chyba je na 90% v nekvalitních žhavičích.
S tím se nemusí licitovat, to je věc, kterou mi potrvdili i technici ze servisů. Žhavící svíčky jsou dimenzované na doraz. Pokud jedna odejde, napětí se trochu zvýší a zakrátko odejde druhá. Ostatní se pak položí jako kostky domina. Stalo se mi to kdysi krátce po koupi vozu. Je fakt, že pak jsem tam dal sadu Bosch a na tuto jezdil 6 let.

Uživatelský avatar
oldaf
Příspěvky: 21
Registrován: 04 bře 2009, 01:00

#9 Příspěvek od oldaf »

Pokud odchází žhavička tak bych nechal zkontrolovat vstřikovací trysky, protože u komůrkáče při špatném rozprašování žhavičky odcházejí. U přímého vstřiku se při špatném rozprašování spíše propálí píst.

Uživatelský avatar
jave
Příspěvky: 1602
Registrován: 26 lis 2005, 01:00
Bydliště: jizni cechy

Re: Problémy se žhavením u dieslů

#10 Příspěvek od jave »

CERT_z_Bx píše:Pravidelně, nevím z jakého důvodu mi odchází žhavící svíčka na dieslu u 1válce. Nejdříve jsem si myslel, že to bylo způsobené nekvalitní svíčkou, ale svíčka se neutavila, jen byla vždy prostě jen nevodivá, samozřejmě, jsem vždy vyměnil celou sadu, ale při ceně 300 až 400 za kus, mě to už nebaví a navíc docházejí i finance, vždyť ve svíčkách projedu víc než v naftě. Odpozoroval jsem, že po odchodu první svíčky, defakto ty ostatní zlikviduji při startování a to mě přivedlo k šílenému nápadu. Do vodiče vedoucího od žhavicího relé ke svíčkám implantovat cívku ze silného lakovaného vodiče a v jejím středu obyčejné vakuové relátko, které spojí při průchodu proudu napětí pro kontrolku, ale jakmile jedna svíčka nebude funkční, nesepne to vakuové relátko. Teorie pěkná, praxe horší, protože potřebuju poradit, jak to spočítat, jednak průměr drátu pro cívku, jednak počet závitů.

základní data se dají použít z jedné žhavicí svíčky, -x4
Popis výrobku:, dlouhý kód NGK: Y-924J, napětí [V]: 11, intenzita elektrického proudu [A]: 5,5, Odpor [ohm]: 0,9, Celková délka [mm]: 72, armatura [mm]: 24, velikost závitu: M12 X 1,25 mm, Utahovaci moment [Nm]: 23, Rozměr klíče: 12 mm, druh konektoru: M5 / 3,0 - 4,0 Nm

napětí:11-12Voltů, že ano, je to auto
proud: 5,5 A X4= 22ampér, kdy by mělo být sepnuté
X3=16,5ampér to by už nemělo sepnout
Pomůžete mi s tím někdo?? :)

myslím, že takovýto obvod, pokud by mi ukázal, že to nesvítí, mne pošle zkontrolovat žhavičky a případnou vadnou ihned vyměnit, čímž bych nemusel zlikvidovat celou sadu a netrápil bych ani akumulátor pokusy o start.
Jaky typ zhavicek jsi tam daval. 300-400 Kc za kus bezna cena pro zakaznika nebo pro servis??
Radu dá ti každý dobrý přítel, ale málo který dá ti mouky pytel !!!

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#11 Příspěvek od mi-ro »

oldaf píše:Pokud odchází žhavička tak bych nechal zkontrolovat vstřikovací trysky, protože u komůrkáče při špatném rozprašování žhavičky odcházejí. U přímého vstřiku se při špatném rozprašování spíše propálí píst.
To nechápu proč by se mělo přerušit vlákno žhavení když trysky špatně rozstřikují? Jo kdyby byly upálený nebo propálený- tak OK ale přerušený vlákno -jedině shit!
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#12 Příspěvek od renda15 »

Ještě poznámku k tomu měření proudu. Dnešní žhaviče obsahují část topnou a část regulační - zkuste si změřit průběh odběru proudu. Většina žhavičů v okamžiku připojení odebírá až 20A, ale během několika sekund se proud sníží až k 5A - souvisí to pochopitelně s kladným teplotním koeficientem odporového materiálu - píšu to proto, že nebude snadné vyladit nějaké měření proudu. Spíše to, že jeden nežhaví poznáte podle mohutnějšího začouzení po nastartování studeného motoru.

Uživatelský avatar
CERT_z_Bx
Příspěvky: 74
Registrován: 15 led 2009, 01:00
Bydliště: Chrastava Czechbordel

#13 Příspěvek od CERT_z_Bx »

Bohužel nemám možnost nakupovat na firmu, takže za svíčky platím plnou cenu jako zákazník. Dokonce listopadu jsem nakupoval v Meteoru Liberec, ale ten nám zrušili, takže teď to je autoprima. Do autokelly, tam už nelezu, páč jejich zboží typu ťingťong, alias starline, to je opravdu sračkokvalita. S těma svíčkama jsem už na palici, první jsem kupoval právě v meteoru, byly to Beru, další jsem bral přímo v Boschi, Bosch, v elitu NGK a dnes mi nabízeli v autoprimě nové svíčky Denso, tak jsem tam vyšpulil 1260Kč a mazal je namontovat. Každopádně, poslechnu radu a hned v pondělí půjdou vstřiky na stolici, i když, jsou tam z autopalu, a mají namotáno zhruba deset, patnáct tisíc, nastaveny byly na 130.
Žhavíci relátka jsem používal originální z citroena a peugeota, všechny 17vteřin svítí a žhaví a po zhasnutí ještě deset vteřin do odpadnutí relé, ale citroen je zapojen tak, že jakmile začnete točit startérem, žhavení se odpojí. Je nezávislé na teplotě motoru, neřídí ho žádné teplotní čidlo, pouze časovač a impuls od cívky stykače startéru. Motor má kompresní tlaky od 32 do 35atmosfét na válec, když to tak vemu kolem dokola, tak žhavení je zapotřebí opravdu jen v zimě při mrazech. Startér je Hella, 12V/1,7KW, alternátor Paris-Rhone 14V/55A, akumulátor je ten samý, co dávají do oktávie, 12V/74Ah, necelý rok starý (od kamaráda co tam pracuje)(jsou to aku, co dají do nových aut a na konci pásu jsou vybité, páč nějaké pako nechalo něco zapnuté)

Uživatelský avatar
oldaf
Příspěvky: 21
Registrován: 04 bře 2009, 01:00

#14 Příspěvek od oldaf »

mi-ro píše:
oldaf píše:Pokud odchází žhavička tak bych nechal zkontrolovat vstřikovací trysky, protože u komůrkáče při špatném rozprašování žhavičky odcházejí. U přímého vstřiku se při špatném rozprašování spíše propálí píst.
To nechápu proč by se mělo přerušit vlákno žhavení když trysky špatně rozstřikují? Jo kdyby byly upálený nebo propálený- tak OK ale přerušený vlákno -jedině shit!

Pokud se podíváte na konstrukci spalovacího motoru se vstřikem do komůrky tak zjistíte že vstřik je umístěn přímo nad žhavičkou a pokud vstřik důkladně nerozprašuje palivo,tak palivo hoří přímo na žhavičče a ta je furt rozpálená a pak pravděpodobně odchází vlákno které má asi nižší tavnou teplotu než obal té žhavičky. Jezdím totiž pár let na rostlinný olej a tam jsem tohle vypozoroval, protože u rostlinňáku je problém ho pořádně rozprášit, tak mi také odcházejí žhavičky každou chvíli. A to kupuji jen NGK, jiné nevydrží ani to co NGK.

Uživatelský avatar
oldaf
Příspěvky: 21
Registrován: 04 bře 2009, 01:00

#15 Příspěvek od oldaf »

CERT_z_Bx píše:Bohužel nemám možnost nakupovat na firmu, takže za svíčky platím plnou cenu jako zákazník. Dokonce listopadu jsem nakupoval v Meteoru Liberec, ale ten nám zrušili, takže teď to je autoprima. Do autokelly, tam už nelezu, páč jejich zboží typu ťingťong, alias starline, to je opravdu sračkokvalita. S těma svíčkama jsem už na palici, první jsem kupoval právě v meteoru, byly to Beru, další jsem bral přímo v Boschi, Bosch, v elitu NGK a dnes mi nabízeli v autoprimě nové svíčky Denso, tak jsem tam vyšpulil 1260Kč a mazal je namontovat. Každopádně, poslechnu radu a hned v pondělí půjdou vstřiky na stolici, i když, jsou tam z autopalu, a mají namotáno zhruba deset, patnáct tisíc, nastaveny byly na 130.
)

Mrkněre se na aukro, několikrát jsem tam žhavičky kupoval a byly okolo 130kč. NGK i BOSCH. Nové.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“