Stabilizátor pro připojení UPSky v autě

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Drakgon
Příspěvky: 5
Registrován: 01 bře 2005, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Stabilizátor pro připojení UPSky v autě

#1 Příspěvek od Drakgon »

Dobrý den pánové,

mám takový problém. Při nápadu použít UPS (záložní zdroj k PC) jako měniče 12/220V v autě jsem byl plný nadšení, ovšem po vyzkoušení a následném řešení nepoužitelnosti se obracím na toto fórum. Jedná se o to, že UPS si hlídá napětí na baterii a pokud se napětí nedrží v určitých mezích, tak UPS hlásí špatnou ACCU. Proto mě napadlo zda li by se nedal zkonstruovat nějaký stabilizátor. Stabilizátor na menší proudy by nebyl problém, ten zbastlím, ale při zatížení UPSky cca 480W bude proud mezi baterií a UPSkou mnohem větší. Proto žádám některého odborníka z Vás pro posouzení problému, popřípadě pomoc se schématem.

Děkuji

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od breta1 »

Takový stabilizátor, vlastně v tomto případě zvyšující DC/DC měnič, nemá smysl. UPS dobře ví, proč si napětí z baterie hlídá a když je zhruba mezi 10,5 až 11V, sama se odpojí. Další čerpání energie z baterie nemá smysl (stejně jí tam moc už není) a navíc by prudce zkrátilo její životnost.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#3 Příspěvek od Sendyx »

Jedna z možností je zásah do elektroniky UPS, aby nevyhodnocovala podpětí a stav baterie. Některé to dělají velmi chytře, mají battery management, který při každém cyklu kontroluje parametry, takže stejně běží pouze po dobu, odpovídající poslední zjištěné kapacitě.
Ovšem je velmi pravděpodobné, že se taky zjistí, že dotyčná UPS není schopna kvůli oteplení stejně běžet déle než jenom těch pár desítek minut.

Uživatelský avatar
Drakgon
Příspěvky: 5
Registrován: 01 bře 2005, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Drakgon »

Zřejmě jsme si nerozuměli. Nejde o malé napětí. Samozřejmě při vyplém zapalování se baterie rychle vybije, ovšem já řeším problém, že při zaplém zapalování (a samozřejmě dobíjení baterie) je napětí na autobaterii daleko větší cca 14,2V(plynovací práh) než při nabíjení gelovky v UPS cca 13,8V (plynovací práh) a to je tem problém.

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#5 Příspěvek od Dingo7 »

Nebude jednodušší a levnější a spolehlivější řešení koupit měnič? :lol:

Uživatelský avatar
voodoo400
Příspěvky: 144
Registrován: 23 pro 2009, 01:00

#6 Příspěvek od voodoo400 »

ak problemom je vysoke napatie, mozes ho jednoducho znizit zapojenim diody do serie, asi najlepsie schottky paralelne 2x25A aj s chladicom, ktoru mozes ziskat zo stareho PC AT zdroja.
Ak potrebujes znizit napatie este viac, chcelo by to spinany menic nadol, aj so stabilizaciou, ale pre tak vysoke prudy by tam muselo byt niekolko FETov a poriadna tlmivka, to uz radsej origo menic ako pise Dingo7.

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#7 Příspěvek od vrky »

V některém AR byl měnič 12V/220V 500W

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#8 Příspěvek od PeteBurns »

Najjednoduchšie bude asi napísať typ UPS, skúsiť pozrieť schémy, borci ako Vogon a rezis, prípadne niekto iný by vedeli možno poradiť, ako upraviť snímanie vstupného napätia, aby UPS pri 14.5V zosnímala dajme tomu 13.5V...či už je to analógovo alebo pomocou ADC, určite tam bude nejaká úprava vstupného napätia na skutočne snímanú hodnotu...možno by bolo možné to celé odpojiť a použiť stabilné napätie, aby sa vôbec nemenilo a UPS si myslela, pokiaľ aj sníma deltaU, že baterka je ideálna :D

Uživatelský avatar
Drakgon
Příspěvky: 5
Registrován: 01 bře 2005, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Drakgon »

Je to OptiUPS ES 800C.

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#10 Příspěvek od Vogon »

OPTIna pojede bez problému až do napětí baterie asi 14,5V možná i 15V.
Pro omezení napěťových špiček doporučuju co nejblíže k UPS dostatečně dimenzované tlumivky, namotané třeba na toroidu z PC zdroje, plus omezovač přepětí nad 18V.
Důležitý jsou přívodní kabely, minimální průměr 4 mm.

Uživatelský avatar
Drakgon
Příspěvky: 5
Registrován: 01 bře 2005, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Drakgon »

Děkuji za odpověď, ale mohl bys mi trochu upřesnit jak na tu tlimivku(jako třeba kolik závitů, ...) a tu přepěťovku? Děkuji...;-)
Naposledy upravil(a) Drakgon dne 15 úno 2010, 20:35, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#12 Příspěvek od Vogon »

No bezva, já se tady smolím s odpovědí a pak mi to napíše že nebyl zvolen typ odeslání a příspěvek tu není.

Takže stručně:
Většinou používám filtry kanibalizovaný z UPS takže nějaký konkrétní řešení nemám. Těch tlumivek řadím za sebou třeba pět nebo šest a za každou elektrolyt 1500uF/75V, opět z vyřazených UPS.
Jako přepěťovou ochranu třeba transil.
http://pdfdata.datasheetsite.com/pdf1/ST/1-5KE.pdf

Ale budou s tím potíže. Obecně vzato je odrušení elektroniky v autě trochu problém.

Doporučuju ponechat v UPS původní baterii i když bude bez kapacity, bude fungovat jako kondenzátor a zachytí taky nějaký špičky a rušení.

Jak už jsem psal jako zdroj dílů používám vyřazené UPS, kde jsou součástky dimenzované jakž takž. Věci co nakoupíš u slona nebo v gesu asi nebudou to pravý. Na fotkách je trocha inspirace.


Varování: Výrobci bez výjimky nedoporučují používání UPS ve vozidle s běžícím motorem. Přepěťové špičky můžou způsobit zkrat výkonových prvků UPS a následné poškození elektronické výbavy vozidla. Destrukce výkonových prvků v UPS může způsobit zahoření UPS a následné rozšíření požáru na vozidlo.
Důrazně varují před používáním UPS v jedoucím vozidle.

Že to dělám já, neznamená že musíš taky, ale, že tomu asi rozumím víc než ty.

Přílohy
Picture 6.jpg
Odrušovací keramika.
(52.77 KiB) Staženo 44 x
Picture 5.jpg
Filtr napájení. Na mechanickém provedení, záleží víc než na zapojení.
(34.32 KiB) Staženo 44 x
Picture 3.jpg
Cornell Dubilier, co k tomu dodat.
(40.34 KiB) Staženo 43 x
Picture 2.jpg
Tlumivka vstupního filtru.
(42.88 KiB) Staženo 46 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Myslím, že by stačilo vysledovat na DPS elektroniky té UPS spoje, po kterých jde v měničovém chodu napájení z její vlastní baterie a oddělit napájení výkonových konců od napájení elektroniky:

1)Výkonové spínací konce pověsit přes Vogonův odrušovací člen přímo na baterii - a upřímně se přimlouvám za použití přívodních kabelů jak píše on, tedy s PRŮMĚREM JÁDRA kolem 4mm (průřez takového kabelu je pak minimálně 10mm čtverečních) - používají se například jako startovací kabely.

2)Samotnou řídicí elektroniku bych pak napájel přes stabilizátor, který by držel napájecí napětí té elektroniky v poměrně úzkém rozmezí kolem 12-12,5V - a tím ji "oblbnul". Jediné, co by muselo zůstat spojené, by byla smyčka zpětné vazby z výstupu UPS, která zajišťuje stabilitu výstupního napětí.

Protože řídící elektronika má relativně stabilní odběr v řádu jednotek A, neměl by být zase až tak velký problém pro ni sestavit stabilizátor odolný i proti vysokým napěťovým špičkám na vstupu - a výkonové spínací FETy musejí samy o sobě odolávat v zapojení s indukční zátěží trafem takovým špicím, že jim nějaký ten puls z autosítě nemůže vadit (mají už ochrany).

Jediný problém by pak mohl nastat s teplem, které vzniká na elektronice a trafu UPS - a jestli tedy UPS vydrží dlouhodobější chod, pokud bude připojována na zdroj s několikanásobně vyšší kapacitou než je její původně navržený akumulátor.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od Vogon »

Respekt k Tvým šedinám ale do téhle úpravy bych se teda nepustil. Vyřešit smyčku zpětné vazby pro stabilizaci výstupního napětí, při chodu na baterie bude při rozpojených napájecích větvích docela opruz.
Problém je v měniči který nabíjí baterii a vyrábí napájení pro elektroniku. Ten měnič je součástí zpětné vazby, a ani nechcu přemýšlet na tím jak bych stabilizoval výstupní napětí.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Vogone, šediny ještě nemám, ale pamatuj si - pokud si bastlíř umíní, že NĚCO půjde, tak toho dosáhne. Jinak to není bastlíř :lol: . Drobné problémy (sehnání schématu, datasheetů nedostupných švábů...) ho nezastaví, pouze zbrzdí. :lol:
Já to napsal obecně, samozřejmě různé typy UPS mají principiálně stejně nebo podobně fungující bloky zapojené různým způsobem. Je taky na pořadu otázka, nakolik se taková úprava vyplatí v porovnání se stavbou nějakého měniče přímo určeného k takovým účelům... Ale bavíme se o posouzení situace, tak jen dáváme "na stůl" možnosti a argumenty...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“