Nabíječka z PC zdroje

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#241 Příspěvek od breta1 »

Tak jak se měří. Delta U ku delta I.

Uživatelský avatar
schrost
Příspěvky: 237
Registrován: 20 kvě 2005, 02:00
Bydliště: Havířov

#242 Příspěvek od schrost »

LIDI, proboha. Koukněte se kde je záporná napáječka operáku pro FETa. Snad Vám to dojde.
Venták bez pulzáku se bude točit díky antiparalelní diodě FETu. Co na tom řešíte, tři operáky nastavíte s regulovatelným zdrojem bez baterky a pulzáku. Pravda, potřebujete k tomu ještě nějakou miniaturu 1-10 kilo. Jo, ještě drátovou klemu :-)

Rošťák, ach jo.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#243 Příspěvek od Andrea »

breta1 píše:Tak jak se měří. Delta U ku delta I.
Tak holt jo, pro někoho vnitřní odpor baterie při nabíjení stoupá, pro někoho klesá. Záleží, jak se na to kdo dívá.

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#244 Příspěvek od Vogon »

breta1 píše:Tak jak se měří. Delta U ku delta I.
Prosím tě, já si stím nevím rady. Mám tady hodnoty co jsem naměřil na baterii a nějak se mi nedaří zjistit podle tý delty I její vnitřní odpor, můžeš mi prosím poradit? Proud, teda I, je 1,11 A ale tu deltu nevím a tak ani nevím co mám udělat s tím Delta U ku delta I.
18:16:58 DC -12.52 V
18:16:59 DC -12.52 V
18:17:00 DC -12.37 V
18:17:01 DC -12.34 V
18:17:02 DC -12.32 V
18:17:03 DC -12.31 V
18:17:04 DC -12.29 V
18:17:05 DC -12.28 V
18:17:06 DC -12.27 V
18:17:07 DC -12.26 V
18:17:08 DC -12.25 V
18:17:10 DC -12.25 V
18:17:10 DC -12.25 V
18:17:11 DC -12.24 V
18:17:13 DC -12.24 V
18:17:14 DC -12.23 V
18:17:15 DC -12.23 V
18:17:16 DC -12.23 V
18:17:17 DC -12.23 V
18:17:18 DC -12.23 V
18:17:19 DC -12.22 V
18:17:20 DC -12.22 V
18:17:21 DC -12.22 V
18:17:22 DC -12.22 V
18:17:23 DC -12.22 V
18:17:24 DC -12.22 V
18:17:25 DC -12.22 V
18:17:27 DC -12.22 V
18:17:27 DC -12.21 V
18:17:28 DC -12.21 V
18:17:30 DC -12.21 V
18:17:31 DC -12.21 V

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#245 Příspěvek od breta1 »

Andrea píše:
breta1 píše:Tak jak se měří. Delta U ku delta I.
Tak holt jo, pro někoho vnitřní odpor baterie při nabíjení stoupá, pro někoho klesá. Záleží, jak se na to kdo dívá.
Tak teď fakt nevím, jestli ten konkrétní příklad o kterém je řeč nechápeš nebo spíše nechceš chápat.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#246 Příspěvek od Andrea »

breta1 píše:Tak teď fakt nevím, jestli ten konkrétní příklad o kterém je řeč nechápeš nebo spíše nechceš chápat.
Tak určitě víš, že vybíjecí charakteristika akumulátoru není přímka, pokud tedy chceme srovnávat vnitřní odpor akumulátorů v závislosti na stupni nabití, je vhodné to dělat ve stejném pracovním bodě na té charakteristice. Když budeš srovnávat dva tranzistory podle bety, tak asi taky nebudeš jeden měřit při Ic = 100mA a druhý při Ic = 1mA. Ale můžeš a můžeš pak říct, že s rostoucím proudem beta klesá/stoupá, ale už se nejedná o srovnání dvou tranzistorů. Stejně tak můžeš říct, že vnitřní odpor akumulátoru je při 14V/10mA takový a při 12V/10A makový, ale už se nejedná o srovnání vnitřních odporů dvou různě nabitých (jinak stejných) akumulátorů měřených za stejných podmínek.

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#247 Příspěvek od Dingo7 »

Já nevím, ale něco mi laicky říká že vnitřní odpor akumulátoru se měří a hlavně nás zají pouze při vybíjení :lol:

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#248 Příspěvek od Vogon »

Dingo7 píše:Já nevím, ale něco mi laicky říká že vnitřní odpor akumulátoru se měří a hlavně nás zají pouze při vybíjení :lol:
To ale nic nemění na faktu, že tohle:
adorter píše:...Čím víc je baterka nabitá, tím víc se zvyšuje její vnitřní odpor...
je poněkud blbost.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#249 Příspěvek od Crifodo »

to je zas debata :nut:

Uživatelský avatar
Hape
Příspěvky: 353
Registrován: 08 úno 2010, 01:00
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Kontaktovat uživatele:

#250 Příspěvek od Hape »

adorter píše:Chová se to dobře. Čím víc je baterka nabitá, tím víc se zvyšuje její vnitřní odpor. Zákonitě klesá proud. Ta regulace proudu nefunguje jako zdroj stálého proudu. Je to pouze omezení, aby jsi do baterky ze začátku nabíjení netlačil moc velký proud. S těma diodama ti neporadim. Zkus měřit, zkoušet...
Podle mně je to co píše adorter nesmysl. Se stoupajícím nabitím akumulátoru jeho vnitřní odpor klesá. Jinak by nabitý akumulátor nemohl při startování (a jiném odběru) dávat větší proud než vybitý.

Ta regulace proudu fungovat jako zdroj stálého proudu, dokud napětí na akumulátoru nedosáhne hodnoty nastavené trimrem P2 4k7. Takže od začátku nabíjení až do okamžiku dosažení nastavené hodnoty napětí teče do akumulátoru stálý proud nastavený potenciometrem P1 47k. A to jesli je moc velký nebo ne záleží na tom jak ho uživatel nastaví.
Přechod mezi oběma režimy (proudový - napěťový) probíhá skokově.

Já jsem se do stavby nabíječky z PC zdroje také pustil, jelikož jsem po přestavbě počítače jeden nevyužitý měl. Po přečtení tohoto téma musím říct že jsem měl asi velké štěstí, že nabíječka funguje, a to hned na první zapojení, a správně jak má :D . PC zdoj je ATX s řídícím IO KA 7500C, a po vypájení tlumivky z 5V větve se v pohodě rozjel, tak jsem objednal destičku a součástky, a po sestavení a připojení ke zdroji vše funguje. Jenom mi bylo divné, že po připojení k akumulátoru se rozjel ventilátor i při vypnutém zdroji. Ale podle schrosta je to normální, takže budu muset ventilátor připojit nějak jinak, aby v případě zastavení zdroje nebo výpadku sítě zbytečně bez dozoru nevybíjel akumulátor.
Při pokusech hned po sestavení jsem zjistil že mi zřejmě zakmitává OZ IO1b, protože při přechodu do napěťového režimu se zelená LED2 občas víc rozsvítí a zdroj se vypne. To zkusím vyřešit podle stavebního návodu zvětšením kapacity C2.
Ty LED1 a LED2 opravdu málo svítí, hlavně ta zelená.
Ještě to všechno musím dát do nějaké krabičky, protože zdroj má velký ventilátor a destička se do něj už nevejde :(

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#251 Příspěvek od Vogon »

Crifodo píše:to je zas debata :nut:
Když už musím trčet v práci...

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#252 Příspěvek od breta1 »

Andrea píše:
breta1 píše:Tak teď fakt nevím, jestli ten konkrétní příklad o kterém je řeč nechápeš nebo spíše nechceš chápat.
Tak určitě víš, že vybíjecí charakteristika akumulátoru není přímka, pokud tedy chceme srovnávat vnitřní odpor akumulátorů v závislosti na stupni nabití, je vhodné to dělat ve stejném pracovním bodě na té charakteristice. Když budeš srovnávat dva tranzistory podle bety, tak asi taky nebudeš jeden měřit při Ic = 100mA a druhý při Ic = 1mA. Ale můžeš a můžeš pak říct, že s rostoucím proudem beta klesá/stoupá, ale už se nejedná o srovnání dvou tranzistorů. Stejně tak můžeš říct, že vnitřní odpor akumulátoru je při 14V/10mA takový a při 12V/10A makový, ale už se nejedná o srovnání vnitřních odporů dvou různě nabitých (jinak stejných) akumulátorů měřených za stejných podmínek.
Bavíme se o zcela nabité baterce, o zcela konkrétní situaci, kdy ADORTER napsal "Čím víc je baterka nabitá, tím víc se zvyšuje její vnitřní odpor", na kterou jsi reagovala. Dobře víme, co tím ADORTER myslel, stačilo možná dodat "ke konci nabíjení např. v oblasti okolo 14V".
Vím dobře, jak vypadá vybíjecí křivka, vím, že někde uprostřed mohu odečíst Ri v řádu miliOhm. Teď je ale řeč o Ri nabité baterky okolo 14V, kde je o několik řádů Ri vyšší. To je ta situace třeba u auta, když je baterka OK a nabitá a přidáme plyn, světla svítí více, ubereme, svítí méně. Tam mezi 13 a 14V ty miliohmy nenajdeme.
Nikdo nezpochybňuje, že Ri nabité baterky je menší než vybité na její klasické vybíjecí charakteristice, o tom ale řeč v tomto případě nejde.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#253 Příspěvek od Andrea »

Na přiloženém grafu je napětí 12V/7Ah akumulátoru těsně po odpojení nabíječky (v čase 6s). Nabíjecí napětí bylo 14V a proud v okamžiku odpojení 0,4A. Myslím, že z průběhu je jasné, proč v závěru nabíjení konstantním napětím klesá proud. A je z toho průběhu i vidět, že vnitřní odpor je i při tomto napětí velmi malý, tak malý, že ho ani nelze z průběhu pořádně odečíst. (Pro méně chápavé, při přerušení nabíjecího proudu napětí baterie okamžitě klesne vlivem vnitřního odporu o Inab * Ri, takže kdyby byl Ri např. 1Ohm, napětí by muselo skokem klesnout o 0,4V, což se nestalo).
Přílohy
12Vbat.gif
(5.07 KiB) Staženo 67 x

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#254 Příspěvek od breta1 »

Kdo nechce chápat, nechápe.
Když už jsme u toho tvého grafu, vidím že po odpojení to kleslo o cca 0,1V, tekže Ri je cca 0,25Ohm a to by musela být jo blba baterka s takovým Ri (v UPS jsou např baterky 12V/7,2Ah zatěžovány více než 30A a pokles delta U je okolo 1V, tekže má cca Ri 0,03, možná i méně).
Kdo nastartoval auto, přidal plyn, rožnul světla a po chvíli změřil 14V a plyn ubral, rychle se dostal na 12,5V a když přidal, rychle se dostal na 14V. O tomto režimu je řeč. Kdyby byl v tomto režimu Ri nějaký miliohm, napětí by se ani nehlo.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#255 Příspěvek od rnbw »

Ja som nastartoval auto a bolo tam stale 14,5V bez ohladu na to, ci som pridaval plyn alebo nie.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“