Způsobuje kalafuna měďenku? + dotaz ke spájení kabelu

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#16 Příspěvek od Vogon »

PLV píše:Vagone, kde jsi přišel na směs organických kyselin opravdu nevím. 8O :D
Chemicky jde o směs slabých netěkavých diterpenických pryskyřičných polárních kyselin. Při pokojové teplotě je nerozpustná ve vodě, s vysokým izolačním odporem a netečná vůči kovům. Taje mezi 60–80 °C, plně tekutá při 120 °C. V horkém stavu reaguje jako silná kyselina.

Uživatelský avatar
Serifus
Příspěvky: 201
Registrován: 09 úno 2009, 01:00

#17 Příspěvek od Serifus »

Tý brďo! Tady se to rozjelo. Já si říkal, že je to kravina, že by kalafuna způsobila korozi mědi. :D

Samořezné spojky jsou určitě fajn. Ale jsou asi nejvhodnější na dva paralelní kabely. Na tvorbu spoje ve tvaru T mi to přijde jako zbytečnost :D

Proč by neměl pájený spoj vydržet? 8O Prostě jeden kabel z místa A do B někde u místa A (=relátko) svlíknu v délce cca 1 cm. Druhý drát z místa C omotám okolo oholeného místa a zapájím k sobě. :) To není jaderná fyzika, ne? Takhle by to mělo stačit. Nebo se pletu?

Spíš jsem si říkal, jestli to vydrží ta část vodiče, kde se vlastně bude přenášet dvojnásobný proud, než tam byl původně. Tedy ten kousek od bodu A, který se pak větví na B a C. Ale jelikož průřez vodiče je malý, tak předpokládám, že i ty proudy budou menší a nebude to hřát. A taky vsázím na to, že ty kablíky jsou dostatečně předimenzovaný :wink:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#18 Příspěvek od Hill »

Zatím jsem tu nenarazil na hlavní důvod, proč se v autě vodiče nepájí, a to jsou otřesy. Slaněný vodič v místě přechodu , kam až do něj zasákla pájka (nebo zasákl cín) zkřehne a stane se náchylnějším k ulomení.
Ze stejného důvodu se necínují ani konce vodičů pro zapojení do svorek a svorkovnic ve strojích a rozvaděčích se stykači.

Uživatelský avatar
eljaro
Příspěvky: 441
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Krnov
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od eljaro »

jojo důvodů více - kalafuna nevadí i přes její složení ! vadí ale vhkost kalafuna je i při pokojové teplotě schopna vodu nabírát byť v malém ale přeci ! proto se vyrábějí modifikovaná tavidla ! pokud jde o to auto jediné co hrozí ja asi cínový mor ! a ty smotané a propájené vodiče se jen tak nerozpadnou a ten konec spoje pokud bude opravdu volně tak stejně utřepe i svorkovnici či konektor ! Ale je to věc názoru raději zapájet a hlavně ne ! bez olovem ! V rozvaděčích upadavání vodiču byl sice duvod ale ne jediný - další duvod byla nutnost dotahovat svorky a kontrola stavu - což se neprovádělo a nebylo možnu zabezpečit ! tudíž nahažme všechny problémy do jednoho pytle ! A jak říkala má babička na každem štrochu pravdy trochu!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#20 Příspěvek od BOBOBO »

V autě není horšího spojení nad lustrsvorky . Jinak letuji často , ale používám běžně dostupných smršťovaček , dávám 2x,3x a konektory stříkám vždy konkorem , ať jsou , kde jsou . Pájím i proto , že jak bylo na EB několikrát prokazováno , nelze doma konektor dobře zalisovat , ps kleště mám , ale přesto potom ještě zakápnu .

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#21 Příspěvek od Dingo7 »

Ty samořezné svorky alá "zlodějky" bych já osobně v autě nepoužil ani náhodou - je to to místo kde dojde začas ke 100% poruše.
Naopak bych taky pájel a protože jak už tu bylo napsáno cín v licně trošku vzlíná, tak se dostane zhruba 1cm pod izolaci a z ohebného kablíku se stane tvrdý kabel který se může a dost často i zlomí tam kde končí cín, s tímto je nutno počíta a dle toho pájené kabely izolovat aby k případnému ohybu docházelo až v místě kde již není navzlínaný cín.

Cínový mor, tím se ohání spiousta lidí a já jsem se s tím nesetkal, naopak v autech je spousta míst kde se pájí a tam jsem se setkal se studeňákama - vibrace.... (třeba taková "relátková" deska ve Favoritu :!: věčně něco nefungovalo afungovalo, jak kdy, když jsem ji vyndal - tak to byl děs - komplet jsem to celý propájel a od té doby najednou všechno fungovalo bezchybně)

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#22 Příspěvek od Dingo7 »

BOBOBO píše:... jak bylo na EB několikrát prokazováno , nelze doma konektor dobře zalisovat , ps kleště mám , ale přesto potom ještě zakápnu .
Krimpovací mašina je holt krimpovací mašina, ruční kleště - taky jim nevěřím a proto všechny vodiče do fastonů taky pájím. Na motorce toho mám takto připájeného dosti a spolehlivě to funguje již několik let.

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#23 Příspěvek od mihal »

A hlavne je krimpovanie proti cinovaniu lacnejsie, a huhnovia tak za rovnake prachy maju napr. tri valce v motore alebo imitaciu luxusnej drevenej krytky pod kozenkou radicej paky z plastu.

Uživatelský avatar
badoch
Příspěvky: 586
Registrován: 23 úno 2005, 01:00
Bydliště: SM
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od badoch »

No já tomu nevěřil ani před tím, než se to stalo. Jinak tento spoj fungoval v autě přes 4 roky a nijak extremě nebyl proudově namáhán.



Obrázek

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#25 Příspěvek od frantajetel11 »

Tak já to trochu shrnu:
Pájet - ano
izolovat - ano
zabezpečit proti uklepání - ano (právě vhodně provedenou izolací)
A těm scotchlockům taky moc nevěřím...

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od Lukas-Peca »

Cínový mor se IMHO projevuje jen u čistého cínu, ve slitině s olovem se s tím nic neděje, viz rádia, která ležela na půdě desítky let za každého počasí a se spoji se nic nestalo.

Uživatelský avatar
fero7
Příspěvky: 2250
Registrován: 20 led 2007, 01:00

#27 Příspěvek od fero7 »

badoch píše:No já tomu nevěřil ani před tím, než se to stalo. Jinak tento spoj fungoval v autě přes 4 roky a nijak extremě nebyl proudově namáhán.
Tieto spojky sa bezne pouzivaju na pripajanie autoradia, alarmov, ....
Nikdy som take nieco nevidel, a ani neverim ze maly prud dokaze takto roztavit plast.
Museli byt cez to napajane minimalne pridavne svetla. V tomto pripade ide skor o nepravne pouzitie. Tieto spojky nie su na to urcene.
Tiez je nutne pouzit spravnu spojku (su 3 druhy) pre dany prierez vodica.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#28 Příspěvek od PLV »

Vagone, zkusím tedy povařit měděný kousek v kalafuně. Uvidím, jestli se bude chovat jak v silné kyselině. A fastony taky pájím. Za prvé, nejdou amatérskými kleštěmi spolehlivě zalisovat a za druhé, při zapájení přenesou větší proud. A podle mě jsou všechny ty fastony a různá přicvakávátka a jiné vychytávky vhodné do proudů tak 10A. Při vyšších proudech hřejí a dříve nebo později jsou vyhřáté a nejen v autech. Zářný příklad jsou pračky, kde jsem po určité době provozu ještě neviděl spolehlivý spoj pomocí konektorů. Jenže hromadná výroba by jinak nešla. Zrovna jak křížové šrouby jsou neštěstí. Co ale naděláme proti pokroku. Který otrok na výrobní lince by se trefoval do drážky u normálního šroubu nebo by připojoval vodiče jinak než pomocí konektorků. :D
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
sambiliong
Příspěvky: 711
Registrován: 13 dub 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#29 Příspěvek od sambiliong »

PLV píše:Vagone, zkusím tedy povařit měděný kousek v kalafuně. Uvidím, jestli se bude chovat jak v silné kyselině.
Pozor měď je tzv ušlechtilý kov a reaguje tedy nikoli se silnými,leč s oxidujícími kyselinami (se sírovou za horka , s dusičnou a tak) chlorovodíková je taky silná kyselina, ale neoxidující, tedy s ní měď nereaguje

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#30 Příspěvek od rnbw »

Pri oprave tiez clovek oceni, ked vyrobca pouzil konektory.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“