autozesilovac s tda1562q

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
garlic

autozesilovac s tda1562q

#1 Příspěvek od garlic »

Postavil jsem si stereo verzi i s pøedzesilovaèem z Amatérského Radia 10/2000, strana 2-6.Na mych soucasnych autorepro to chodilo vcelku slusne,potom jsem to chtel vyzkouset na kamosovych dvoupasmovych bednach s repro od TVM a z repraku slo slyset jen pisteni.Kdyz jsem tomu trochu vic pridal volume tak se pisteni stupnovalo az prestalo a z IO se zakourilo :? Nekde na netu jsem se docetl ze nekdo tento IO spalil zkratovanim vstupu.Nemate nekdo podobne zkusenosti, nebo jakekoliv s timto obvodem? Nebo pripadne nevite cim to, ze jsem takto spalil uz 3 tyto IO??? :evil:

Uživatelský avatar
right13
Příspěvky: 447
Registrován: 05 kvě 2006, 02:00

#2 Příspěvek od right13 »

bud boli tie repraky s inou impendanciu,alebo boli zle,alebo si to skratol...

garlic

#3 Příspěvek od garlic »

ty reprobedny na jinem zesilovaci slapou v pohode a impedanci maji 4 ohmy alespon na to jsem si daval pozor :D takze asi ten zkrat na vstupu.Jinde jsem se docetl ze zapojeni s tda1562Q nekdo nedoporucuje, pry vzdy spali alespon jeden z IO ze by to take vzdycky zkratl? :?

Uživatelský avatar
right13
Příspěvky: 447
Registrován: 05 kvě 2006, 02:00

#4 Příspěvek od right13 »

moze byt vyrobna chyba priamo v integraci,alebo su tak pekelne precitlivene na zmeny napatie alebo inych faktorov...neprebudil si ich?

garlic

#5 Příspěvek od garlic »

Jak to ted poznam jestli jsem je prebudil?Vstupni signal jsem vedl primo z autoradia bez vystupu na zesiovac

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od DjRix »

No já bych spíš typoval problém jinde.... :roll: Zkrat na vstupu ti odpálil bedny??? To je teda pěkná blbost. Není některý z vývodů těch beden spojený s kostrou nebo napájením? Jinak ten šváb má dost ochran,mě se ještě nepodařilo odstřelit ani jeden....
Klídek chlapi,to je nulák...

Uživatelský avatar
right13
Příspěvky: 447
Registrován: 05 kvě 2006, 02:00

#7 Příspěvek od right13 »

vstupny signal mohol byt vysoky, ta kostra by nemala vadit...ked to pripojis na autorasiu,na vystupy na repraky tak sa necuduj ze ti to zhori...ked je autoradio s vykonom 4x70W to znamena ze na jeden kanal pri plnom vybudeni ti to pusti skoro 27V to nemoze vydrzat Ziaden koncovy stupen....

garlic

#8 Příspěvek od garlic »

Nerikal jsem ze to odpalilo bedny....odpalilo to ty integrace, nevim jestli to bylo tim zkratem na vstupu, jenom jsem se to nekde docetl.To autoradio ma vykon jenom 12W zadnych 70W

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od DjRix »

right13 píše:vstupny signal mohol byt vysoky, ta kostra by nemala vadit...ked to pripojis na autorasiu,na vystupy na repraky tak sa necuduj ze ti to zhori...ked je autoradio s vykonom 4x70W to znamena ze na jeden kanal pri plnom vybudeni ti to pusti skoro 27V to nemoze vydrzat Ziaden koncovy stupen....
Hele,jestli máš rádio s výkonem 70W na kanál,tak mi ho dones,koleduje si o nobellovu cenu!!!! :lol: Když už né výkonem,tak tím jak se to daří chladit!!! :lol: A jak jsi prosímtě přišel na těch 27V ?? Tohle naětí odpovídá skoro 200W výkonu na 4 Ohm zátěži! 8O Jinak kdyby jsi mrknul do toho amara z kterého to garlic stavěl,všiml by sis že autor s variantou vstupu přímo z rádia z reproduktorovýho výstupu počítal!

garlic: jak to je s těma bednama? Jaký to jsou bedny,někde v autě,jak jsou zapojený?
Klídek chlapi,to je nulák...

Uživatelský avatar
drabek06
Příspěvky: 1659
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od drabek06 »

no ja osobne jsem stavej 2 kusy zesilovacu s tim to IO a oba dva odesly !!! a kamarad take stavel zesik s timto IO a taky nesel !!! a nevime proc proc !!!!

Uživatelský avatar
right13
Příspěvky: 447
Registrován: 05 kvě 2006, 02:00

#11 Příspěvek od right13 »

vacsinou byva na tych radiach napisany vykon.bolo to len obrazne povedane,aj to napatie le jen fiktivne,zle som si precital jednu schemu....asi som to dostal tak,ze ked zosik ma na vystupe 40W do 8ohm tak dava 18V striedavych.podla toho autoradio s vykonom 4x70 W by davalo na vystup 34V stridavych....prosim ak sa mylim opravte ma,rad sa nieco nove naucim.

garlic

#12 Příspěvek od garlic »

k tem bednam...jsou dvoupasmove( 10 palcovy basak + vysky piezo), doma delane ale na obyc. zesiku hraji normalne bez problemu

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#13 Příspěvek od masar »

Co je to "obyčejný zesík"?. Asi takový, který šlape spolehlivě a za všech okolností i do různých zátěží a na přebuzení nereaguje tím, že shoří. A to je zřejmě to, co schází zmíněným zesilovačům s tda1562. Možná, že je zakopaný pes v nevhodné fázové charakteristice zesilovače od vstupních po výstupní svorky. V takovém případě může při připojení jiné zátěže než odporové (a to dvoupásmová soustava určitě v některých kmitočtových oblastech je) dojít k takovému fázovému posuvu, který vede (při určitém zesílení) k rozkmitání zesilovače. Proto je vhodné kontrolovat při oživování zesilovače kmitočtovou charakteristiku, tendenci k zákmitům při změnách zatěžovací impedance, vliv Boucherotova členu (někdy dělá problémy právě on), vliv délky připojovacího vedení. Také je dobré blokovat vf signály na vstupu(mohou se tam dostat ze vstupního vedení). A když pak přece jen dojde k rozkmitání, je třeba hledat příčinu a ne ještě zvyšovat jeho hlasitost, pokud nám ovšem pohled na doutnající IO nedělá dobře.
Right13: Výkon se počítá ze vzorce P=U^2/R a z toho U=SQR(PxR) a tedy v našem případě SQR(70x8)=23,66V~, rozkmit napětí na výstupu je tedy 2x23,66xSQR(2)=67V. Jak víme, v automobilech je většinou jen 12 až 14V. Z tohoto důvodu jsou dosahované výkony podstatně nižší (zkus si to sám spočítat obráceným postupem). Proto se používají reproduktory s co nejnižší impedancí (např. 2Ohmy), aby se docílilo většího výkonu, a koncové stupně se zapojují "do můstku" aby se zdvojnásobil napěťový(a při stejné impedanci i proudový) rozkmit. Další možností, jak v autě zvyšovat výkon je použití různých zdvojovačů nebo měničů v napájecích zdrojích nebo násobičů přímo uvnitř koncových IO.

garlic

#14 Příspěvek od garlic »

to DjRix : mohl by jsi tu prosim presne napsat jak a na co to mas pripojene, kdyz ti to nehori a nam ano?

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#15 Příspěvek od masar »

Nakonec mi to nedalo a vyhledal jsem si schéma této konstrukce v Amáru. Ze schematu vyplývá, že zvýšit náchylnost k rozkmitání zesilovače lze skutečně zmenšováním vstupní impedance (tedy i zkratem na vstupu). Je to dáno zvoleným zapojením předzesilovačů - invertujících. Pokud bude vnitřní impedance zdroje signálu vysoká např. 30kOhmů, bude zesílení předzesilovače kolem 1 (při vytočení P1 na 50kOhmů). Pak připojíme vstup např. na reproduktorový výstup autorádia(výst. impedance se tu blíží 0) a zesílení nám najednou vzroste na 2,5. Jestli je potom dané zapojení náchylné ke kmitání, rozkmitá se zesilovač i při zkratu na vstupu.
Autor konstrukce použil např. větší kondenzátory v měničích aby byly "tvrdší" a měly "menší výslednou impedanci". Je ovšem otázkou, jest-li si můžeme tuto tvrdost na daném místě dovolit, aniž pro to neučiníme opatření v jiných částech zapojení popř. v návrhu plošných spojů. Špičkové proudy potom dosahují značných hodnot a miliohmové odpory spojů mohou být najednou příliš velké. Možná stojí za zvážení i případné rozdělení předzesilovače do dvou pouzder.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“