Problém s regulací PWM
Moderátor: Moderátoři
Problém s regulací PWM
Přeji pěkný den.
Mám problém s regulací ss motorku 40W. Potřeboval jsem aby motorek nabíhal plynule od nuly do 100%.
Zbastlil jsem komparátor pily se dvěma OZ. Na výstupu OZ jsou pulsy s amplitudou 11,1V, v krajní poloze ss napětí.
Potud v pořádku. Na D FETu proti +12V je napětí dle průběhu na obrázku.
V okamžiku roztočení motorku se pulsy "podloží" ss napětím, které se přidává výkonově k pulsům a "předtáčí" mi motorek, takže je nemožné nastavit malé otáčky.
Je to zaviněno motorkem, protože při čistě odporové zátěži se to chová normálně.
Nenapadá někoho co stím? Co mám kde odrušit nebo jak jinak upravit spínání tranzistoru?
Děkuju.
Mám problém s regulací ss motorku 40W. Potřeboval jsem aby motorek nabíhal plynule od nuly do 100%.
Zbastlil jsem komparátor pily se dvěma OZ. Na výstupu OZ jsou pulsy s amplitudou 11,1V, v krajní poloze ss napětí.
Potud v pořádku. Na D FETu proti +12V je napětí dle průběhu na obrázku.
V okamžiku roztočení motorku se pulsy "podloží" ss napětím, které se přidává výkonově k pulsům a "předtáčí" mi motorek, takže je nemožné nastavit malé otáčky.
Je to zaviněno motorkem, protože při čistě odporové zátěži se to chová normálně.
Nenapadá někoho co stím? Co mám kde odrušit nebo jak jinak upravit spínání tranzistoru?
Děkuju.
- Přílohy
-
- pwm.JPG
- (9 KiB) Staženo 39 x
-
- PWM_REG.JPG
- (8.47 KiB) Staženo 38 x
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Měl by pomoct tvrdší budič MOSFETu. Zkus tam dát tzv. totemový budič. Koukni se ke mě pro inspiraci: http://www.tosi.cz/elektro.html#pwm_reg
Re: Problém s regulací PWM
To stejnosměrné napětí si vytváří motorek sám tím, jak se otáčí - v mezerách, kdy do něj nejde proud, tam naměříš elektromotorické napětí - prostě se chová jako dynamo. Když se netočí, nenaměříš tam nic.Vogon píše:....V okamžiku roztočení motorku se pulsy "podloží" ss napětím, které se přidává výkonově k pulsům a "předtáčí" mi motorek, takže je nemožné nastavit malé otáčky....
Prověříš to snadno - dej do série s motorem diodu a měř napětí před ní a za ní. Před diodou naměříš jen PWM, za diodou je i s tím indukovaným napětím, které se tam nemohlo dostat odjinud, než indukcí pohybem vinutí motoru v magnetickém poli.
Když tem motorek zatížíš, určitě pojede od hodně malých otáček. Jestli chceš plynule úplně od "nuly", pak ho od ní musíš něčím "utrhávat" a to nejlíp na obě strany, aby byl už v pohybu, když do něj pustíš impulsy.
Pro "utržení" kotvy z klidu pomůže u většiny motorků s permanentním magnetem jen buzení můstkem tak, aby při nulových otáčkách kmital na místě. Když je kotva v "mikropohybu", snadněji ji dostaneš do pomalého chodu. Při analogovém řízení jsme to řešili tak, že na můstek napájení motoru se přivedlo ovládací napětí a současně trochu střídaviny přímo z trafa. Ovšem poloha hřídelky se sledovala zpětnovazebně optickým snímačem.
forbiden: Děkuji ale bohužel změna způsobu buzení to nevyřešila.
Hill: Skutečně to napětí je indukované napětí z rotoru motorku. Nevím proč, jsem si myslel, že indukovaný proud z běhu naprázdno mezi pulsy, bude opačného směru než budící proud. A že tento proud je vyzkratován antiparalelní diodou. Ve skutečnosti ten motorek vyrábí střídavé napětí které je tou antiparalelní diodou usměrněno, přesněji vyzkratovány záporné půlvlny.
Celé zařízení je koncipováno jako přenosné, napájené z baterie a vyrábět ještě k tomu měnič na pohyb kotvy se mi nechtělo; tohle je jen prototyp bude jich celkem asi patnáct.
Pomohl odpor 30R paralelně k motorku. Brzdí motorek v mezeře mezi pulsy a zkratuje indukovaný proud. Zvětšený proud regulátorem nevadí, a baterie je dostatečně "tvrdá" i na tu zátěž navíc.
Dík za nápady a vysvětlení.
Celý problém vznikl proto, že příjemce zařízení mne přemluvil k drahému motorku s velkým počtem, nevím kolik, kontaktů na komutátoru. Při pokusech jsem používal levný motorek z modelářské vrtačky, který to nedělal. Otáčky byly i při zatížení téměř stejné jako při chodu naprázdno. Měl pouze šest kontaktů na komutátoru.
Hill: Skutečně to napětí je indukované napětí z rotoru motorku. Nevím proč, jsem si myslel, že indukovaný proud z běhu naprázdno mezi pulsy, bude opačného směru než budící proud. A že tento proud je vyzkratován antiparalelní diodou. Ve skutečnosti ten motorek vyrábí střídavé napětí které je tou antiparalelní diodou usměrněno, přesněji vyzkratovány záporné půlvlny.
Celé zařízení je koncipováno jako přenosné, napájené z baterie a vyrábět ještě k tomu měnič na pohyb kotvy se mi nechtělo; tohle je jen prototyp bude jich celkem asi patnáct.
Pomohl odpor 30R paralelně k motorku. Brzdí motorek v mezeře mezi pulsy a zkratuje indukovaný proud. Zvětšený proud regulátorem nevadí, a baterie je dostatečně "tvrdá" i na tu zátěž navíc.
Dík za nápady a vysvětlení.
Celý problém vznikl proto, že příjemce zařízení mne přemluvil k drahému motorku s velkým počtem, nevím kolik, kontaktů na komutátoru. Při pokusech jsem používal levný motorek z modelářské vrtačky, který to nedělal. Otáčky byly i při zatížení téměř stejné jako při chodu naprázdno. Měl pouze šest kontaktů na komutátoru.
Trochu tě vyvedu z omylu: ten motorek s komutátorem se při přerušeném napájení chová jako normální dynamo a generuje stejnosměrné napětí. Usměrňuje střídáním lamel pod kartáčky.....Ve skutečnosti ten motorek vyrábí střídavé napětí které je tou antiparalelní diodou usměrněno, přesněji vyzkratovány záporné půlvlny....
Antiparalelní dioda tedy nemá co usměrňovat, ta chytá jen indukční špičky vzniklé při zavření tranzistoru.
A brzdí zkratem, když tím motorkem začneš točit opačným směrem.