Motor MEZ mohelnice
Moderátor: Moderátoři
Motor MEZ mohelnice
Dobrý den. Získal jsem starý motor MEZ 1f,220V, 0,37kW. Ve svorkovnici k pøipojení napájení jsou vyvedeny 4vodièe pod šrouby a dvì propojky. Na krytu je nakresleno, že pøi propojení propojek vodorovnì se toèí motor vpravo a pøi propojení svisle se toèí vlevo. Motor nemá rozbìhový kondenzátor, ale uvnitø motoru jsou vyvedeny ještì dva vodièe, které vedou na høídel v pøední èásti. Na høídeli je uvnitø motoru nìjaké pruživové udìlátko, které pøi roztoèení motoru samoèinì odstøedivou silou sepne uvedené dva vodièe. S motorem mám dva problémy:
1. motor se v i mírné zátìži nerozbìhne, ale musím mu pomoci, nebo nezatížit
2. motor se rozbìhne vlevo nebo v pravo na základì náhody (i pøi propojkách), nebo kam mu dám rukou impulz
Chtìl by jsem požádat o radu. Je motr vadný? Lze jej nìjak upravit aby se choval normálnì, tedy rozbìhl se vždy tam kam potøebuji a pøípadnì i v zátìži, tøebaq s pøidáním kondenzátoru?
Motor je to starý, tìlo je litinové, kulatìjšího tvaru, bez vnìjšího žebrování a ventilaèní møížky jsou ze spirálovitého drátu. Asi nìjaký pøedchudce dnnešních asynchronù..
dìkuji
1. motor se v i mírné zátìži nerozbìhne, ale musím mu pomoci, nebo nezatížit
2. motor se rozbìhne vlevo nebo v pravo na základì náhody (i pøi propojkách), nebo kam mu dám rukou impulz
Chtìl by jsem požádat o radu. Je motr vadný? Lze jej nìjak upravit aby se choval normálnì, tedy rozbìhl se vždy tam kam potøebuji a pøípadnì i v zátìži, tøebaq s pøidáním kondenzátoru?
Motor je to starý, tìlo je litinové, kulatìjšího tvaru, bez vnìjšího žebrování a ventilaèní møížky jsou ze spirálovitého drátu. Asi nìjaký pøedchudce dnnešních asynchronù..
dìkuji
Takže asi kontakt na tom "udělátku" nespíná . Je zřejmo , že hlavní vinutí je v pořádku . Právě bez pomocného vinutí nemá motor žádný kroutící moment při startu .Vem si kus drátu a přímo na svorkovnici ty dva přívody od rozběhového spínače propoj . Nyní můžeš zkusit na krátkou chvíli zapnout . Roztočí-li se motor , je vše OK . Pokud se ani tak neroztočí , je třeba změřit obvod pomocného vinutí . Nesmí být přerušeno . Můžeš vyfotit svorkovnici ? Hodila by se nejspíše k případu o pár řádků níže .
mechanicky to vypadalá že spínaè pøi roztoèení sepne kontakty (element s pružinami v otáèkách vyletí vpøed a narazí do kontaktu, který sepne, asi)..., je to možné? Píšete, že by mìl spíš rozepnout kontakt. tyhle vodièe bohužel ve svorkovnici nejsou, jsou uvnitø motoru z vinutí pøímo na spínaè který je na høídeli uvnitø pøedního krytu motoru za ložiskem.
díky za rady
díky za rady
Nedávno jsem se něčím podobným zabýval - viz schemátko.
Ty kondenzátory byly zvenku. Nemohl je někdo utrhnout?
BTW: Ten odstředivý kontakt má mizernou životnost.
Ty kondenzátory byly zvenku. Nemohl je někdo utrhnout?
BTW: Ten odstředivý kontakt má mizernou životnost.
- Přílohy
-
- jednofaz.JPG
- (49.72 KiB) Staženo 179 x
Ne narazí na ten kroužek a rozepne . Ta pružina kontaktu může být unavená a nedotlačí ten kontakt pro rozběh nebo tam může být přilepená pilina atd.... Nevýhoda odstranění tohoto kontaktu je v tom , že právě při chvilkovém přetížení "pomůže" ta pomocná fáze ten chvilkový stav překlenout . Bohužel mi také tento kontakt odešel a když řežu na pilce třeba 4m latě a přitlačím víc , tak se nyní pila blokne a letím vrčící stroj vypnout a znovu nahodit . To sem dříve nemusel .
tak jsem motor rozdìlal a asi se nepodobá ani jedné radì co jste mi ochotnì poskytli a nadále nevím co s ním. Nafotil jsem pøedek kotvy, aby bylo vidìt, že se skuteènì spínaè pøí roztoèení spíš spíná než naopak . Leda, že by to nìkdo nìjak blbì složil, ale vipadá to jako logicky poskládané... Nafotil jsem i svorkovnici ale nevím co dál
- Přílohy
-
- 1.JPG
- (153.12 KiB) Staženo 119 x
Nie je to udělátko pripojené vodičmi do rotora?
Ak nie je tam kotva "na krátko" potom je to motor s vinutou kotvou a ten kontakt by mal premosťovať nejaký malý odpor. Na začiaktu ten odpor zaisťuje jemný rozbeh, potom sa skratuje a motor má plný krútiaci moment.
A ten odpor tam asi chýba.
edit:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Rotorov%C3 ... %A5a%C4%8D
Ak nie je tam kotva "na krátko" potom je to motor s vinutou kotvou a ten kontakt by mal premosťovať nejaký malý odpor. Na začiaktu ten odpor zaisťuje jemný rozbeh, potom sa skratuje a motor má plný krútiaci moment.
A ten odpor tam asi chýba.
edit:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Rotorov%C3 ... %A5a%C4%8D
Je to asi blbě složený.
Ten kontakt musí při roztočení rozepnout, v klidu musí být sepnutý.
Podle fotky to vypadá , jako když se ti ta odstředivá mechanika posunula celá na hřídeli, směrrem do motoru.
Zkontroluj jak je upevněná. Ten třecí kroužek se musí v klidu dotýkat toho třecího " bobíka " co je na kontaktu. tím je kontakt v klidu sepnutý.
Ten kontakt musí při roztočení rozepnout, v klidu musí být sepnutý.
Podle fotky to vypadá , jako když se ti ta odstředivá mechanika posunula celá na hřídeli, směrrem do motoru.
Zkontroluj jak je upevněná. Ten třecí kroužek se musí v klidu dotýkat toho třecího " bobíka " co je na kontaktu. tím je kontakt v klidu sepnutý.
Naposledy upravil(a) kbulda dne 17 kvě 2010, 22:33, celkem upraveno 1 x.