Asi alternátor

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

Asi alternátor

#1 Příspěvek od caven »

Zdravím, neznáte někdo nebo nevíte co to je ?

Díky
Přílohy
DSC_1221.jpg
(174.28 KiB) Staženo 51 x
DSC_1222.jpg
(163.54 KiB) Staženo 51 x
DSC_1223.jpg
(179.89 KiB) Staženo 53 x
DSC_1224.jpg
(151.51 KiB) Staženo 54 x
DSC_1225.jpg
(161.11 KiB) Staženo 52 x

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#2 Příspěvek od caven »

další
Přílohy
DSC_1226.jpg
(177.85 KiB) Staženo 57 x
DSC_1227.jpg
(222.33 KiB) Staženo 66 x
DSC_1230.jpg
(108.1 KiB) Staženo 60 x

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#3 Příspěvek od Dingo7 »

Že by "altec" z nějaké elektrocentrály? :wink:

Uživatelský avatar
salzvo
Příspěvky: 219
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Bydliště: okres Opava

#4 Příspěvek od salzvo »

Mohl by to být tzv. bezkroužkový alternátor (buzení není vedeno přes uhlíky do rotoru, ale je zajištěno samostatnou cívkou ve statoru). Údajně takový altík byl v některých Tatrách 813 (hodnoty 24V/30A by tomu nasvědčovaly). Jen mě trochu mate ten konektor, ten na mě působí poněkud "vojenským" dojmem a do auta mi moc nepasuje.

Dalším typem alternátoru je alternátor s odděleným buzením (bezkroužkový), jehož buzení je pomocí řízeného magnetického pole z pevně uložené cívky v těsné blízkosti rotoru. Toto provedení se používá tam, kde jsou vysoké nároky na životnost v prašném prostředí. Alternátor má totiž v běžném provedení z důvodu snadného odvodu tepla spoustu otvorů, kudy může proudit chladící vzduch včetně prachu, který působí na uhlíky jako smirkový papír. Oproti alternátoru "kroužkovému" je horší využití budícího magnetického pole, které musí procházet přes další vzduchovou mezeru. Výhodou jsou také obě vinutí v klidu, rotorové není namáháno odstředivou silou. Také elektromagnetické rušení je o cosi menší. Jinak jsou vlastnosti prakticky stejné jako u alternátoru s přímým buzením.
PAL vyráběl speciální bezkroužkové třífázové alternátory o výkonu okolo 1 kW / 24 V pro vojenské účely, viděl jsem je potom namontované ve speciálech Tatra 813. Životnost takovýchto alternátorů je při přísném dodržování technologického postupu při výrobě dána pouze životností ložisek.
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380


Závěrem něco o Tatrách (v tabulce jsou tam i údaje o alternátoru) http://www.tatra813.ic.cz/typytater.htm

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#5 Příspěvek od caven »

Velice děkuji za potvrzení, myslel jsem si že to bude nějaký speciální alternátor.

Díky

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#6 Příspěvek od Dingo7 »

salzvo: například v Hondě CBX750 a potažmo až do dneška v Hondách CB750 je sice velikostí vzhledem i tvarem jiný než ten magneton na obrázku, ale jinak má naprosoto stejný princip - tedy bez uhlíků.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Řekl bych, že jsem tento altík viděl v bezvřetenových dopřádačkách BD200 - tomu nasvědčuje jednak výstupní napětí 24V (pro auta se dělají 14V nebo 28V), jednak ŠR konektor, protože tam byl usměrňovač i regulátor zvlášť, i to krytí (v bavlněném prachu by průvanové provedení nešlo použít).
Ty stroje měly hodně rotujících hmot, a to ve vysokých otáčkách, celkový příkon 27kW hlavní motor, takže dlouhý doběh. Alternátor živil řídicí obvody. Výhodou bylo, že neodpadla relátka ani stykače při krátkodobém výpadku sítě. Kdyby k tomu došlo, bylo by nutné zase všechny spřádací jednotky na stroji zapřádat, což nějakou hodinku trvalo. Takhle si setrvačné hmoty udržely stroj v chodu ještě desítky sekund.
Poptej se po okolí, jestli se nenajde nějaký pamětník textilák.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

V elitexáckých BD-200 byly normální 24V alťasy jako v LIAZce - to znamená s parametry nějakých 28V, 40-45A. Pohon řemenem od hlavního průběžnýho pohonnýho hřídele - důvod popisuje Hill. Viděl jsem je osobně montovat do sekcí na kompletaci v Ústí nad Orlicí. Chladicí vzduch byl vedený zadem, kanálem kolem hřídele pohonu, aby nenasával prach od dopřádacích rotorů. Je možnost, že to bylo jiné provedení než viděl Hill, dělalo se tam X různých typů, lišících se počtem sekcí, otáčkami rotorů, výkonem... Prostě byla to taková stavebnice, ze které se ubastlilo provedení podle požadavku zákazníka - včetně exportů, re-exportů a repasí.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#9 Příspěvek od caven »

toto je ale celé komplet uzavřené a utěsněné. Čili žádný chlazení se tam nepřivádí, což mě dosta zaráží.

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#10 Příspěvek od Dingo7 »

Co tě na tom zaráží, prostě je toto zařízení takto už navrhnuté a nadimenzované aby se to uchladilo pouze "obalem".

Odpovědět

Zpět na „Poradna“