počet pólů vs. počet uhlíků

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

počet pólů vs. počet uhlíků

#1 Příspěvek od caven »

Zdravím, mohl by mi někdo říci z jakého důvodu jsou v dynamu z tatry dva uhlíky, ještě pod takovým divným úhlem a 4 póly ?? Jsou to dynama z pragy V3S dynamo 12V/300W a poté i z tatry148 24W/500W. obě dvě jsou vzhledově a konstrukcí shodná.

Žil jsem v domění, že kolik je pólů tolik je i uhlíků.

Děkuji

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#2 Příspěvek od PCmaniac99 »

póly jsou dva... ale je tam několik vinutí a uhlík běžně doléhá na několik zároveň. To že jsou v jiném úhlu to nevím proč ale u Opel Kadett E 1.4i r.v.1989 jsou na starteru uhliky v pravém úhlu, asi kuli tomu aby to šlo vůbec složit, u favorita jsou normálně proti sobě. komutátor

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#3 Příspěvek od caven »

tady je 41lamel a komutojou max. 2 na jednom uhlíku

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#4 Příspěvek od Hill »

Z dynama musí jít jedním drátem plus a druhým mínus. Proto dva uhlíky. Počet magnetických pólů rotoru souvisí s počtem lamel, z nichž ty dva uhlíky odvádějí proud.

Více uhlíků se používá třeba u startérů, kde jsou napájená dvě vinutí rotoru současně. Stator má také dvojnásobný počet pólů, takže se to celé chová jako dva motory na jedné hřídeli navzájem natočené o 90°, napájené paralelně.
Spojovat ovšem paralelně dvě vinutí dynama by postrádalo smysl.

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#5 Příspěvek od caven »

no já to chtěl použít jako motor, čili mám smůlu. Ono to dynom při připojení na 12V baterku točí jen něco kolem 500ot/min. což je hodně málo. Potřeboval jsem ěnco kolem 3 až 4 tisích otáčkách.

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od jova1 »

Pokud potřebuješ udělat z dynama bez úprav motor s vyššíma otáčkami musíš snížit intenzitu buzení statoru. Buď zmenši jeho napětí nebo proud přes výkonový odpor. Otáčky ti stoupnou, bohužel na úkor výkonu. Jediným správným řešením je převinutí statoru silnějším vodičem a zapojit to seriově.

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#7 Příspěvek od caven »

no o takových úpravách vím, problém je v tom, že já potřebuji ten motor jako cize buzenný a při max. buzení potřebuji tak vysoké otážky. No což, budu schánět dál...

Uživatelský avatar
Burajko
Příspěvky: 1803
Registrován: 21 srp 2009, 02:00

#8 Příspěvek od Burajko »

jova1 píše:Pokud potřebuješ udělat z dynama bez úprav motor s vyššíma otáčkami musíš snížit intenzitu buzení statoru. Buď zmenši jeho napětí nebo proud přes výkonový odpor. Otáčky ti stoupnou, bohužel na úkor výkonu. Jediným správným řešením je převinutí statoru silnějším vodičem a zapojit to seriově.

Este otazka ci mu vyhovuje charakteristika serioveho motoru.(trakcna)?
Už druhý krát strihám a furt je to krátke

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#9 Příspěvek od BOBOBO »

Ono chceš cavene něco proti fyzice . Ale stejně se mi to nezdá , že by tak málo točilo . Měřil jsi napnap při připojení ? A za dále vinutí dynam není smyčkové , jako bývá u univerzálních motorů na síť , ale je takové obkročné , když se blíží polovině kruhu a ještě na komutátoru bývá lichý počet lamel a je poměrně umění , určit počáteční lamelu pro vinutí . Jinak každý ss stroj můžeš použít jako motor i dynamo a otáčky musí s malou odchylkou souhlasit . A pozor i naprázno bude dost vysoký odběr !

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#10 Příspěvek od caven »

bylo to připojeno na autobaterku 12V 180Ah, čili v napětí to nebude, jak jsem psal, počet lamel na komutátoru je 41. Má to 4 póly na statoru a uhlíky jsou pod takovým divným úhlem, je to tak 70° bych řekl, nejsem teĎ doma tak to nemohu změřit přesně. Ale na tuty je to z pragy V3S, jelikož v tatře 148 je úplně to samé akorát je na 24V a výkon 500W toto z pragy má 12V/300W.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#11 Příspěvek od BOBOBO »

No a nyní můžeš bastlit , jak je uvedeno výše , vkládat do buzení odpor tak do 15Ohmů a kontrolovat při tom odběr . Tak dojdeš k maximu , tak na raději 4000o/min. http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#12 Příspěvek od caven »

bobobo -> nějak ti nerozumím, já píšu že potřebuju cize buzenný motor a ty mi napíšeš abych šuntoval... Nějak tomu nerozumím co tím myslíš. To dynamo je derivační ..

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Mám za to , že nejdříve chceš vyzkoušet , zda Ti vůbec vyhovuje . A potom izolovaně odděl buzení a napájej napětím , které změříš nyní při zkouškách . Kapištó ?

Odpovědět

Zpět na „Poradna“